پارس ناز پورتال

رابطه بی خوابی و ابتلا به فشار خون بالا

رابطه بی خوابی و ابتلا به فشار خون بالا

رابطه بی خوابی و ابتلا به فشار خون بالا 

بهتر اسـت بدانید کـه فشار خون بالا می تواند در اثر بی خوابی نیز بوجود آید،افرادی کـه عادت بـه بی خوابی دارند در دسترس این عارضه هستند. دریک مطالعه بازرسی شده و تحت شرایط آزمایشگاهی روی چندین نفر کـه دارای مشکلات مزمن در بـه خواب رفتن بودند، محققان، ارتباطی بین بی‌خوابی کـه بر عملکرد روزمره تاثیر می گذارد و بیماری فشار خون کـه یکی از عوامل مهم خطر در بیماری‌هاي قلبی و عروقی اسـت پیدا کردند.

 

این مطالعه کـه در آن، ۲۱۹ نفر دارای بی‌خوابی مزمن و ۹۶ نفر دارای خواب نرمال را دریک آزمایشگاه مخصوص خواب، تحت نظر قرار داده بود، در مجله بیماری فشار خون انجمن قلب ایالات امریکا منتشر شد. افراد دارای اختلالات خواب کـه حداقل بمدت ۶ ماه، در خوابیدن مشکل داشتند در گروه بی‌خوابی مزمن قرار داده شدند. این تحقیق دریک بیمارستان تخصصی

 

در چنگدو چین انجام شد و ادعا میکند نخستین تحقیقی اسـت کـه ارتباط بین فشار خون بالا«بیماری فشار خون» و بی‌خوابی با بیش بیداری فیزیولوژیکی را بررسی می کند.این بیش بیداری بوسیله زمان طولانی‌تر برای بخواب رفتن در تست‌هاي نظارتی ویژه، تعیین شده بود. محققان دریافتند:

 

ــ در افراد مبتلا بـه بی‌خوابی کـه در تست‌هاي چرت زدن در طول روز، بیشتر از ۱۴ دقیقه طول میکشید تا بـه خواب بروند، خطر ابتلا بـه فشار خون بالا، بیشتر بود.

 

ــ هرچه میزان بیش بیداری، بیشتر باشد خطر فشار خون بالا، افزایش مییابد.

 

نویسندگان این مطالعه در مورد این کـه چطور ممکن اسـت این نوع بی‌خوابی منجر بـه فشار خون بالا شود، توضیح میدهند و میگویند کـه افراد مبتلا بـه این اختلال در طول روز، بیش از حد فعال هستند. یکی از نویسندگان این تحقیق، پروفسور الکساندر ویگونتزاس، استاد تحقیق و درمان خواب دربخش روانپزشکی کالج دکتری دانشگاه ایالتی پنسیلولنیا میگوید:

 

اگر چـه افراد بی‌خواب از خواب آلودگی و خستگی در طول روز، شکایت می کنند اما مشکل انها این اسـت کـه نمیتوانند استراحت کنند و بیش از حد فعال هستند. اقداماتی کـه افراد دچار کم‌خوابی طبیعی انجام میدهند چرت زدن، استفاده از کافئین یا محرک‌هاي دیگر برای مقابله با خواب آلودگی دراین نوع بی‌خوابی، موثر نیست.

 

در واقع کافئین اضافی، بیش بیداری را تشدید میکند. محققان می گویند کـه این بیش بیداری ۲۴ ساعته با نوع شدید بی‌خوابی بیولوژیکی با عواقب قلبی متابولیکی مهم مانند فشار خون بالا مرتبط اسـت. آن ها می‌افزایند کـه اشکال کم شدت‌تر آن طبق معمول بـه علت عوامل روانی اسـت کـه خودرا بـه‌صورت اختلالات خواب نشان می دهد.

 

پروفسور الکساندر می گوید کـه احساس هوشیاری بیش از حد یا خواب آلودگی، میزان کارایی افراد را کاهش میدهد و باعث میشود کـه نتوانند در طول روز، احساس خوبی داشته باشند ودر طول شب براحتی بخوابند. بر طبق راهنمای بالینی از آکادمی طب خواب کشور آمریکا، بـه طور کلی بی‌خوابی، شایع ترین اختلال خواب اسـت و یک سوم تا نیمی از جمعیت بزرگسال، علائمی از بی‌خوابی دارند. میزان شیوع بی‌خوابی با ناراحتی یا اختلال بی‌خوابی عمومی‌ــ تا ۱۵ درصد اسـت.

 

شرکت کنندگان دراین مطالعه، یک شب را در آزمایشگاه خواب گذراندند و پس ازآن در طول روز، تحت همان بررسی‌هایي کـه در تست استاندارد تشخیصی برای بی‌خوابی‌هاي غیرقابل توضیح بـه کار میرود، قرار گرفتند.علاوه بر آن، در تست MSLT «تست سنجش خواب آلودگی در طول روز» شرکت کردند. یعنی شرکت کنندگان درطول روزبعد،

 

در حالی کـه ۴ فرصت ۲۰ دقیقه‌اي درفواصل دو ساعته، برای چرت زدن بـه آن ها داده شده بود، تحت نظر قرار گرفتند: در ۹ صبح، ۱۱ صبح، ۱ بعدازظهر و ۳ بعدازظهر.پروفسور الکساندر میگوید: افراد بی‌خوابی کـه در طول روز، بیش از حد هوشیار بودند و نمی‌توانستند در طول این آزمون، استراحت کنند و بـه خواب بروند، بیشتر در دسترس فشار خون بالا قرار داشتند.

 

در طول هر مرحله تست چرت زدن، این امکان برای شرکت کنندگان وجود داشت کـه دریک محیط آرام، روی تخت دراز بکشند و سعی کنند دریک اتاق کـه برای خوابیدن طراحی شده، بـه خواب بروند. هنگامی کـه چراغ‌ها خاموش می شدند، سنسورهای آزمایشگاه، میزان زمانی کـه طول میکشد تا خواب شروع شود را اندازه گیری می کردند و مراحل خواب را نیز بررسی میکردند.

 

اگر در عرض ۲۰ دقیقه از شروع تست MSLT شخص بخواب نرود، تست چرت زدن بـه اتمام می رسد اما اگر شخص بخواب برود، بعد از ۱۵ دقیقه، مجددا وی را بیدار می کنند.پروفسور الکساندر توضیح می دهد: شاید بخواب رفتن با تاخیر زمانی طولانی در طول روز، یک شاخص قابل اعتماد از بیش بیداری فیزیولوژیکی و شدت اختلال بیولوژیکی باشد

 

ارتباط قوی با فشار خون بالا
دراین مطالعه، برای نیمی از افراد، حداقل ۱۴ دقیقه طول کشید تا بخواب بروند در حالی‌کـه برای نصف دیگر، بیشتر از ۱۴ دقیقه زمان برد و مقادیر بیشتر از ۱۴ دقیقه، مبنای بیش بیدار بودن درنظر گرفته شد.دکتر تانگ، یکیدیگر از نویسندگان این تحقیق و استاد طب خواب در بیمارستان غرب چین، دانشگاه سیچوان می گوید: مـا یک ارتباط قوی بین درجه‌اي از بیش بیداری فیزیولوژیکی و فشار خون بالا مشاهده کردیم.

 

 بـه گزارش پارس ناز فشار خون بالا با اندازه گیری فشار خون یا تشخیص یک دکتر، مشخص شد و این محققان، عوامل مخدوش کننده‌اي مانند چاقی، آپنه خواب، دیابت، مصرف سیگار، الکل و کافئین کـه می تواند این نتایج را تحت تاثیر قرار دهد، بازرسی کردند.

 

احتمال داشتن فشار خون بالا بـه شرح زیر بود. بی‌خوابی مزمن بهمراه MSLT آورده شده اسـت:

 

ــ احتمال ابتلا بـه فشار خون بالا در افرادی کـه زمانی بیش از ۱۴ دقیقه داشتند، حدود ۳۰۰٪ بود.

ــ احتمال ابتلا بـه فشار خون بالا در افرادی کـه زمانی بیش از ۱۷ دقیقه داشتند، حدود ۴۰۰٪ بود.

 

این محققان میگویند کـه بی‌خوابی بـه طور معمول، بـه عنوان یک اختلال شبانه درنظر گرفته شده اسـت با اینحال آن ها بـه مدارکی استناد میکنند کـه حالت بیش بیداری ۲۴ ساعته اسـت کـه دراین تحقیق، بررسی شده اسـت.