پارس ناز پورتال

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2024 | بایدها و نبایدهای آرایشی

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2024 | بایدها و نبایدهای آرایشی

راهنمای آرایش زمستانی 2024 | بایدها و نبایدهای آرایشی

 

در اینبخش راهنمای آرایش زمستانی 2024 را جمع آوری کرده ایم. دراین پست با بایدها و نبایدهای آرایشی زمستان 1401 آشنا می‌شویم. دراین فصل سرد باید از چـه رنگ هایي در آرایش صورت و مو هاي مان استفاده کنیم؟ چـه سبک ها و رنگ هایي ترندهای زمستان امسال هستند؟ در ادامه از 0 تا 100 دراین مورد صحبت میکنیم. امروز همچنین اشتباهات رایج آرایشی را هم بررسی می‌کنیم، با مـا همراه باشید.

 

باید : از رژ لب با رنگ‌ های‌ قرمز تیره و شرابی بیشتر استقبال کنید

 

یک از بهترین ‌راه‌ها برای داشتن چهره‌اي زیبا در فصل پاییز و زمستان، استفاده از رژ لب‌هایي با رنگ گرم اسـت. با سرد شدن هوا، از رژ لب قرمز تیره و رنگ‌هاي مایل بـه کبود استفاده کنید.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

رژ لب تیره براق یا مات، لب‌هاي شـما را برجسته‌‌‌تر میکند توجه‌ها رابه سمت صورت شـما جلب می کند. همچنین آرایش زمستانی بهترین زمان برای امتحان کردن رژ لب‌ با رنگ‌‌ هایي مثل بنفش، بادمجانی، شکلاتی اسـت کـه جسارت بیشتری می خواهند.

 

نباید : سراغ رژلب صورتی و گلبهی بروید

 

همۀ مـا دوست داریم در زمستان، رژ لب قرمز بزنیم نه فقط بخاطر پرطرفدار بودنش بلکه رنگ قرمز با اکثر رنگ‌هایي کـه در زمستان میپوشیم، مثل قهوه‌اي، مشکی و خاکستری بسیار هماهنگ اسـت.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

اما نکته‌اي کـه باید دقت کنیم انتخاب نوع قرمز اسـت. رژ لب قرمز با پایه رنگ صورتی یا گلبهی و نارنجی، اصلا مناسب زمستان نیست.

 

باید : لاک ناخن خاکستری و کرم را امتحان کنید

لاک ناخن بیشتر از فقط آراسته کردن ناخن اسـت؛ لاک ناخن مکمل جواهرات روی دست شـما و لباستان اسـت و بعضی از طراحان مد معتقدند کـه لاک ناخن یک نوع زیورآلات اسـت.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

پس مطمئن شوید کـه ناخن‌ها همیشه مرتب شده و رنگی مناسب داشته باشند. رنگ لاکی کـه زمستان باید داشته باشید میتواند از خانواده رنگ‌هاي خاکستری، کرم «رنگ پوست»، آلبالویی، آبی تیره، مشکی و یا حتی لاک‌ اکلیلی طلایی و نقره‌اي باشد.

 

نباید: از لاک‌ های نئون و فسفری استفاده کرد

لاک‌هاي صورتی جیغ بـه همان اندازه کـه روی ناخن‌هاي شـما براق و دوست‌داشتنی بنظر میرسند، اشتباه‌ترین انتخاب برای استایل زمستانه نیز هستند.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

اگر رنگ مورد علاقه شـما صورتی اسـت، میتوانید در زمستان آن رابا رنگ زرشکی یا عنابی جای گزین کنید و رنگ‌هاي رنگین‌ کمانی لاک را برای تابستان نگه دارید.

 

باید: گونه‌های خود را با رژ گونه صورتی و گلبهی آرایش کنید

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

یک ویژگی دوست‌داشتنی زمستان و هوای سرد گل انداختن گونه‌هاست. شـما می توانید با استفاده از رژگونه هلویی و صورتی، این ظاهر طبیعی و جذاب را بازسازی کنید. استفاده از این رنگ رژ گونه، گرمی طبیعی پوست کـه در اثر سرما از بین رفته، بـه پوست برمی‌گرداند.

 

نباید : برنزه کردن گونه‌ ها را ادامه دهید

با محو شدن رنگ برنزه پوستمان کـه یادگاری از تابستان اسـت، بهتر اسـت رنگ پریده و روشن پوستمان را بپذیریم و سعی نکنیم آن رابا آرایش تغییر دهیم چون دراین صورت آرایش مـا مصنوعی میشود.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

بـه‌ جای رژگونه قهوه‌اي یا برنزه، رژگونه‌هاي هلویی و صورتی را جای گزین کنیم؛ چراکه می توانند مکمل خوبی برای رنگ روشن پوست باشند.

 

باید: چشمان را برجسته و نافذ آرایش کنید

اگر در برندهای مختلف آرایش چشم نام kohl «سرمه» را دیدید، بدانید کـه بهترین گزینه برای آرایش چشم در پاییز و زمستان را پیدا کردید.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

چـه آرایش گربه‌اي تمیز با خط چشم دوست داشته باشید و چـه آرایش چشم محو با مداد چشم، رنگ سیاه یک اصل در آرایش زمستانه اسـت. رنگ سیاه و ذغالی آرایش چشم با رنگ روشن پوست در زمستان ترکیب فوق‌العاده‌اي می‌سازد.

 

نباید: از رنگ‌ های سبز و آبی در آرایش چشم استفاده کنید

خط چشم آبی و سبز طرفداران خودرا دارد ولی متاسفانه این نوع رنگ‌ها در زمستان جذابیتی بـه چشم نمیدهند. اما اگر دوست دارید کمی رنگ بـه چشم‌هایتان اضافه کنید:

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

می توانید از خط چشم طلائی استفاده کنید. در غیر این صورت، خط چشم دودی و ذغالی با بافت مخملی از بهترین گزینه‌ها هستند.

 

باید: نگاهی به سایه چشم مسی و طلایی داشته باشید

سایه طلائی و مسی را می توان بـه اسانی در هم در روز و هم در شب استفاده کرد؛ فقط کافیست کمی درخشندگی و تیرگی روشنی آنرا کم و زیاد کنیم.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

اگر فکر می کنید شـما جزو افرادی کـه سایه متالیک و طلائی می زنند نیستید، می توانید از رنگ‌هاي قهوه‌اي، بنفش تیره خاکستری با بافتی مات استفاده کنید و استایل خودتان را حفظ کنید.

 

نباید: از پالت رنگ‌ های خام و نئون استفاده کنید

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

یک بار دیگر، بهتر اسـت در پاییز و زمستان از هر رنگ فسفری و جیغ دوری کنید. در طول زمستان، هروقت کـه می خواستید بـه سراغ پالت رنگ‌هاي روشن مثل صورتی، سبز و آبی بروید، بـه یاد بیاورید کـه رنگ‌هاي تیره‌تری هستند کـه بشما چشمانی گیراتر و جذاب‌تر بدهند.

 

باید: روی محصولات آرایشی مرطوب کننده تمرکز کنید

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

همان طور کـه هوا سردتر و خشک‌تر می شود، نگرانی اول شـما باید مرطوب نگهداشتن پوستتان باشد. بجای استفاده از کرم‌پودر همیشگی بهتر اسـت از کرم پودر یا پرایمر مرطوب کننده و آب رسان استفاده کنید و همچنین کرم ضد آفتاب را کنار نگذارید «بله در زمستان هم بـه کرم ضد آفتاب احتیاج دارید».

 

نباید: از کرم‌ پودر تابستان خود استفاده کنید

این یک اشتباه بسیار رایج اسـت کـه از یک کرم پودر در تمام فصل‌هاي سال استفاده کنید. همانگونه کـه میدانید پوست شـما در زمستان روشن‌تر میشود و کرم پودر قبلی برای پوستتان بیش از حد تیره اسـت کـه باعث تفاوت رنگ صورت با گردن و بدن می شود.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

در فصل‌هاي سرد بهتر اسـت بـه دنبال یک کرم‌پودر یا پنکیک مرطوب کننده باشید تا این کـه بخواهید پوست سفیدتان را برنزه جلوه دهید.

 


 

در ادامه اشتباهات رایج آرایشی خانم ها

برخی افراد تصور میکنند خودشان بهتر از هر فرد دیگری میتواند در مورد نوع آرایشی کـه بیشتر از هر روش دیگری بـه او می آید، تصمیم بگیرند. شاید این حقیقت تا حدی درست باشد چون هر فرد با توجه بـه شناخت دقیقی کـه از اجزای صورت و چهره خود دارد، می تواند تشخیص دهد چـه مدل آرایشی بیشتری تناسب رابا صورت و شخصیت او دارد.

 

رنگ اشتباه کرم پودر

این مشکل بسیار رایج اسـت و البته باید بدانید کـه راه حلش هم بـه بسیار ساده اسـت. برای خرید کرم پودر مناسب رنگ پوستتان بـه سراغ کانتر مغازه و قسمتی کـه تستر لوازم آرایشی قراردارند، بروید. کرم پودر یکی از محصولاتی اسـت کـه حتما قبل از خرید باید تست شود. رنگ پوست هر فرد دارای تناژ مختلف اسـت و نوع آن هم با دیگری فرق میکند. این نکات در مورد محصولات مختلف کرم پودر هم صادق اسـت.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

زمانی کـه تناژ پوست صورتتان را بشناسید، میتوانید رنگی کـه بـه پوست صورتتان می خورد را آسان‌تر پیدا کنید. ساده ترین روش این اسـت کـه کمی از کرم پودر را بر روی خط فک امتحان کنید. این رنگ باید در نور طبیعی چک شود، پس حتی میتوانید بـه بیرون از فروشگاه بروید و صورت خودرا درون آینه نگاه کنید. بهترین کرم پودر نوعی اسـت کـه درست با رنگ پوستتان یکی باشد. 

 

استفاده از برس‌ های قدیمی آلوده و کثیف

برس‌هاي آرایشی هرروز مورد استفاده قرار میگیرند ولی بـه راستی هر چند وقت یکبار انها را تمیز میکنید و می‌شویید؟ آخرین باری کـه یک ست برس آرایشی نو خریدید، چـه زمان بوده اسـت؟

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

برس‌هاي آلوده و قدیمی حاوی باکتری‌هایي هستند کـه میتوانند در حین استفاده این آلودگی رابه شـما منتقل کنند و باعث التهاب، قرمزی و ایجاد آکنه و جوش روی پوست صورت شوند. برس هاي آرایشی رابا آب و صابون بشویید و اگر حوصله یا زمان کافی ندارید، برس هاي جدیدی تهیه کنید.

 

استفاده از برنز کننده‌ های براق

زمانی کـه از پودرهای برنز کننده براق و درخشان استفاده می کنید، ظاهر شـما غیرطبیعی، تیره و بـه هم ریخته بنظر می رسد. از محصولات آرایشی با فرمولاسیون مات استفاده کنید تا پوست صورتتان را گرم‌تر کنند و ظاهری طبیعی بـه صورت شـما ببخشند.

 

هماهنگ نبودن رنگ خط لب و رژ لب

شاید شـما هم تصور کنید کـه استفاده از خط لب خصوصاً زمانی کـه تفاوت رنگ مشهودی با رژ لب داشته باشند، از مد افتاده اسـت و یادآور دهه شصت خواهد بود، باید بدانید کـه بـه غیر از خط لب تیره کـه حقیقتاً بسیار قدیمی شده اسـت، اگر خط لب رابه درستی و با انتخاب رنگ صحیحی انجام دهید، می تواند حجم لب را بهتر و برجسته‌تر نشان دهد و از پخش شدن احتمالی رژ لب خارج از خطوط اصلی لب نیز پیشگیری کند.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

برای این ترفند باید بـه دنبال مدادی باشید کـه با رنگ رژ لبتان ست باشد و تنالیته رنگی یکسانی داشته باشند. حال میتوانید خط لب را دور تا دور خطوط لب بادقت بکشید تا علاوه بر آنکه رژلبتان را طبیعی‌تر جلوه دهد، باعث ماندگاری بیشتر آن نیز شود.

 

استفاده بیش از حد از پودر یا پنکک

با توجه بـه گفته‌هاي افراد متخصص در زمینه آرایش و زیبایی، اگر از پنکک و دیگر پودرهای آرایشی بیش از میزان مجاز استفاده کنید، موجب بـه وجود آمدن خطوط و رگه‌هایي روی پوست می گردد کـه باعث بالا رفتن سن میشود. تصور نکنید کـه با داشتن پوست چرب مجاز بـه استفاده نامحدود از پودرهای صورت برای از بین بردن چربی صورت هستید.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

بلکه باید با استفاده از روش‌هاي مراقبتی پوست از چربی اضافی پیش گیری کنید. زمانی کـه پودر و پنکک‌ها را روی قسمت‌هاي براق صورت بکار میبرید، باعث می شود آرایشتان سنگین و غلیظ‌تر بنظر برسد و حالتی تیره بـه صورت می دهد. می توانید از محصولات ورقه‌اي مخصوص پوست چرب استفاده کنید تا چربی و براق بودن اضافی صورت را بگیرید و آرایشتان را تازه‌تر کنید.

 

ابروهای پر شده با آرایش

ابروهای زیبا با فرم درست می تواند ویژگی‌هاي صورت شـما را برجسته‌تر کند، چشم‌ها را بازتر نشان دهد و چهره‌تان را هم جوان‌تر کند. زمانی کـه سعی میکنید با استفاده از سایه یا مداد ابرو، فرم اصلی ابروها را تغییر دهید و آن ها را تیره‌تر کنید، آرایش صورت غلیظ‌تر میشود.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

برای این کـه بتوانید تنها فضاهای خالی ابرو را پر کنید و ظاهری طبیعی بـه انها ببخشید، از مداد و سایه‌هاي نرم و سبک‌تر استفاده کنید. میتوانید با استفاده از برس تمیز و شسته شده ریمل پودرهای اضافی را از روی ابرو پاک کنید و سایه‌ها رابه خوبی ترکیب کنید. بعد از آنکه فرم مورد نظرتان بـه دست آمد، از ژل ابرو برای ثابت ماندن آن استفاده کنید.

 

استفاده زیاد از کانسیلر برای زیر چشم

تعداد زیادی از خانم‌ها بـه صورت روزانه از کانسیلر استفاده میکنند ولی این بـه آن معنا نیست کـه کار روزمره‌تان درست اسـت. اغلب افراد از کانسیلر برای پوشاندن سیاهی‌هاي زیر چشم استفاده میکنند و بهمین دلیل رنگ روشن‌تر را انتخاب می کنند.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

ولی واقعیت این اسـت کـه این رنگ و مدل استفاده از کانسیلر آرایش را سنگین می کنند و حتی می توانند باعث ایجاد رگه و نمایان شدن چروک بیشتر گردد. بـه گفته متخصصین کانسیلر باید یک درجه روشن‌تر از رنگ پوستتان باشد تا اثر روشن‌کنندگی مطلوبی بر جای بگذارد. کانسیلر رابا انگشت حلقه زیر چشم بزنید با این روش آسان‌تر پخش میشود و ظاهری طبیعی‌تر بـه چهره‌تان میدهد.

 

استفاده نکردن از پرایمر سایه چشم

آیا تا بحال برایتان اتفاق افتاده اسـت کـه بعد از استفاده از سایه چشم مشاهده کنید بـه صورت تکه روی پلکتان باقیمانده یا ریخته اسـت؟ این مشکلات بدلیل استفاده نکردن از پرایمر پلک و مالیدن مستقیم سایه پشم روی پلک اسـت. اینکار باعث میشود سایه بـه خوبی پخش نشود و رگه‌هایي باقی میگذارد کـه هدف اصلی آرایش را از بین می برد.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

بهتر اسـت پلک را از خط مژه تا خط ابروها با پرایمر سایه پوشش دهید. اینکار باعث می شود سایه برای مدت طولانی‌تری روی پلک باقی بماند. زمانی کـه سایه را روی پلک می‌مالید، آن رابه خوبی محو کنید و با رنگ‌هایي کـه مدنظر دارید ترکیب کنید. بهتر اسـت از براش مخصوص سایه کـه دارای مو اسـت و نه پد اسفنجی استفاده کنید. تا ظاهری طبیعی‌تر بـه چشمان خود ببخشید.

 

هایلایت کردن بیش از حد اجزای صورت

برای این کـه بتوانید اجزای صورت خودرا برجسته‌تر و زیباتر نمایان کنید، اغلب از محصولاتی بنام هایلایتر یا روشن‌کننده‌ها استفاده میکنید. این محصولات در تعداد زیادی از مواقع براق هستند. درخشیدن پوست زیبا اسـت ولی زمانی کـه این درخشندگی بیش از اندازه شود، ظاهری غیرطبیعی و نازیبا بشما میدهد.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

برای این کـه نتیجه بهتری باقی بماند، از هایلایترهای طبیعی استفاده کنید کـه تناژ نقره‌اي یا اکلیل‌هاي زیاد نداشته باشد. با استفاده از برس بادبزنی آن ها را روی خطوط گونه، گوشه داخلی چشم ودر امتداد خط بینی بکار ببرید.

 

استفاده از کانتور صورت با رنگ بسیار تیره

درکنار استفاده از هایلایترها، محصولاتی بنام کانتور استفاده میشوند کـه رنگ تیره‌تری از پوست دارند و بـه نوعی تکمیل‌ کننده یک دیگر هستند.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

اگر کانتور رابه درستی استفاده کنید، برجستگی بیشتری بـه اجزای صورت می‌بخشد ولی اگر آن رابه اشتباه انتخاب کنید، چهره‌اي غیرطبیعی باقی می گذارد. در مورد انتخاب کانتور باید رنگی را انتخاب کنید کـه دو درجه از پوست صورتتان تیره‌تر باشد و باید آن رابه خوبی روی صورت محو کنید تا بـه صورت خطی بـه چشم نیاید.

 


 

و در آخر نیز مواد مضر در لوازم آرایش که باید از آن‌ ها دوری کنید

 

لوازم آرایشی کـه با استفاده از مواد شیمیایی ساخته میشوند، باید از مصرف دور بمانند خصوصاً اگر حاوی یک یا چند ماده شیمیایی خطرناکی باشند کـه بنام دوجین کثیف یا dirty dozen مشهور‌اند؛ در واقع این مواد شیمیایی از خطرناک‌ترین ترکیباتی هستند کـه در تعداد زیادی از محصولات آرایشی پیدا میشوند. این محصولات شامل لوازم آرایشی، محصولات مربوط بـه:

 

مو، لوسیون، صابون، محصولات مربوط بـه ناخن، عطر و محصولات مراقبتی پوست هستند. مشکلی کـه با مصرف این محصولات خطرناک ایجاد میشود این اسـت کـه سموم خطرناکی کـه در ترکیباتشان وجوددارد، وارد پوست بدن میشود. این محصولات در طول روز روی پوست شـما قرار دارد و شـما بـه انها اجازه میدهید کـه بـه جریان خون نفوذ کند و باعث بروز مشکل شود.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

حتی محصولاتی مانند شامپو، رنگ مو، نرم‌کننده و صابون هم کـه شسته میشوند، هم در طول حمام داغ کـه منافذ پوست باز می شوند، بـه درون این منافذ نفوذ می کنند. پس اگر شـما هم از محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی استفاده می کنید، یک لحظه فکر کنید کـه اگر ترکیبات شیمیایی داشته باشند تا چـه اندازه مواد خطرناک را وارد بدن خود کرده اید. توجه بـه مواد استفاده شده در محصولات مختلف پوست و مو بسیار مهم اسـت.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

حداقل دراین صورت می توانید از مضرات لوازم آرایش کـه ممکن اسـت شـما رابه مخاطره بیندازد، پیش گیری کنید. مطالعاتی کـه محققان آمریکایی انجام داده‌اند، نشان می دهد کـه حدود ۸۲ هزار ماده مختلف در محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد. یک هشتم این ترکیبات حاوی حشره‌کش‌ها، مواد شیمیایی صنعتی، اختلال دهنده هورمونی، سموم مؤثر بر دستگاه تولید مثل:

 

مواد سرطان‌زا، پلاستیسایزرها «برای صافی پوست بکار می روند»، رقیق‌کننده‌ها و سورفاکتانت یا مواد فعال سطحی هستند. عده اي از این مواد با سرطان، تولد نوزاد ناقص و نازایی در ارتباط هستند. این ۱۴ ماده سمی کـه دلیل بخش عمده مضرات لوازم آرایش هستند، در ۸۰ درصد محصولات کشور کانادا یافت شده اسـت.

 

فتالات

این ماده شیمیایی بعنوان ماده‌اي کـه سیستم غدد درون‌ریز را مختل میکند، شناخته شده اسـت. این ماده طبق معمولً در رایحه‌هاي مصنوعی، مواد براق‌کننده و انواع لوازم آرایشی دیگر یافت میشود.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

عوامل خطرناک مرتبط با فتالات عبارت‌اند از بلوغ زودرس دختران، سرطان پستان در زنان مسن و تضعیف استروژن در سیستم‌هاي کشت سلولی.

 

تری کلوسان

این ماده شیمیایی طبق معمولً در دئودورانت‌ها، صابون‌هاي ضد باکتری و خمیر دندان یافت میشود. هدفش این اسـت کـه از کپک و قارچ جلوگیري کند. این ماده بر سیستم‌هاي هورمون بدن، بـه خصوص تیروئید کـه مسئول تنظیم متابولیسم بدن اسـت، تأثیر میگذارد. این ماده شیمیایی همچنین می تواند رشد طبیعی سینه‌ها را متوقف کند.

 

1.4-دی‌ اکسان

این ماده بنام پلی اتیلن گلیکول هم شناخته می شود. این ماده بـه سختی در برچسب‌هاي لوازم آرایشی یافت می شود، اما در واقع در تعداد زیادی از انها وجوددارد. این ماده از نفت مشتق میشود ودر محصولاتی مانند محصولات شوینده حمام کودکان، شامپو، مواد شوینده بدن و سایر محصولاتی کـه کف تولید میکنند، استفاده می شود.

 

پارابن

احتمالاً با این ماده آشنا هستید، بـه ویژه اگر از طرفداران محصولات طبیعی باشید و بـه دوری از مضرات لوازم آرایش اهمیت بدهید.

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

این ماده شیمیایی طبق معمولً در پماد، لوسیون، کرم و دئودورانت یافت می شود. پارابن بـه اسانی توسط پوست جذب می شوند و با تومور پستانی مرتبط اسـت.

 

اتیلن اکسید

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

در صنعت دکتری، این ماده را برای استریل کردن تجهیزات جراحی استفاده میکنند. در صنعت تولید محصولات مراقبت شخصی، از اتیلن اکسید در محصولات شوینده بدن و شامپو بعنوان یک عامل کف کننده استفاده میشود. این ترکیب بعنوان ماده سرطان‌زا شناخته شده و با سرطان پستان مرتبط اسـت.

 

بوتیلیتد هیدروکسی نازول BHA و بوتیلیتد روزتیولین BHT

این مواد در لوازم آرایش و مرطوب کننده‌ها بعنوان نگهدارنده استفاده میشود. احتمال می رود کـه این مواد میتوانند باعث اختلال در سیستم غدد درون‌ریز و احتمالاً بروز سرطان شود. با این حال، اخیراً اثبات شده اسـت کـه برای ماهی و دیگر انواع حیوانات مضر هستند.

 

رنگ دهنده‌ های قطران زغال سنگ

راهنمای مدل آرایش زمستانی 2023 | بایدها و نبایدهای آرایشی

این ماده گاهی بعنوان CI یا ماده رنگ‌زای اسید قرمز و پارا فنیلین دی آمین نیز ذکر شده اسـت. این ماده در لوازم آرایشی استفاده میگردد و میتواند توسط فلزات سنگین باعث مسمومیت مغز شود. نام‌هاي دیگر این ماده سمی عبارت‌اند از عدد ۱، آبی ۱، ایندیگو کرمین و FD&C Blue.

 

اتانول آمین‌‌ ها DEA/MEA/TEA

ترکیبات مربوط بـه DEA بعنوان ماده سرطان‌زا شناخته میشوند. این مواد طبق معمولً در شامپو، مرطوب‌کننده و دیگر محصولات کف کننده استفاده میشود. این ماده گاهی بـه فرمی واکنش نشان می دهد کـه نیتروزامین نامیده میشوند، این ترکیبات سرطان‌زا هستند.

 

دی بوتیل فتالات

این ماده پلاستیسایزر اسـت کـه طبق معمولً در محصولات ناخن استفاده می شود. اعتقاد بر این اسـت کـه این ماده با اختلال در سیستم غدد درون‌ریز و آسیب سیستم تولید مثل مرتبط اسـت.

 

فرمالدهید

عده اي از نگهدارنده‌هاي درون لوازم آرایشی بـه آهستگی فرمالدهید آزاد میکنند کـه با سرطان مرتبط اسـت. انچه لازم اسـت در مورد استفاده از این ماده بر روی برچسب‌هاي محصولات آرایشی بـه دنبالش بگردید، تحت عنوان این نام‌ها خواهند بود دی ام دی ام هیدانتوین – ايميدازوليدينيل اوره – کوارترنیوم 15 و متانامین.