پارس ناز پورتال

ربات جراحی که مغز را دو دقیقه ای عمل می کند

ربات جراحی که مغز را دو دقیقه ای عمل می کند

ربات جراحی که مغز را دو دقیقه ای عمل می کند 

عمل مغز یکی از پیچیده ترین ها در جهان هست، جراحان مغز اکنون با بهره گیری از ربات ها توانسته اند عمل هاي حساس را انجام دهند. یک ربات جراح مغز توسط دانشمندان ساخته شده هست که قادر هست یکی از فرایندهای پیچیده جراحی مغز که به مدت دو ساعت طول میکشید را در عرض دو دقیقه و نیم انجام دهد.

 

یکی از پیچیده ترین فرآیندهای پزشکی که باید به صورت دقیق انجام شود، جراحی مغز هست. حتی در یکی از شغل هاي پر مهارت در جهان، خطای انسانی میتواند یک فاکتور تاثیرگذار باشد.پژوهشگران دانشگاه اوث به دنبال پیدا کردن روشی برای کم کردن حداکثری رخداد خطاهای انسانی میباشند. تیم مذکور در حال گسترش رباتی هست که می‌تواند زمان تکمیل یک فرایند پیچیده را تا حد امکان کم کند. این ربات می‌ تواند تا پنجاه برابر زمان انجام فرایند را کم کند.

 

 به گزارش پارس ناز این ربات می‌تواند زمان لازم برای دریل جمجمه را از دو ساعت به دو دقیقه و تیم کاهش دهد.گزارش این پژوهش که تازگی در مجله neurosurgical focus منتشر شده هست، تیم پژوهشی آن گونه گزارش داده هست که ربات میتواند به انجام جراحی هاي پیچیده بپردازد.روش کار به انی صورت هست

 

که این ربات به سوی ناحیه آسیب پذیر جمجمه هدایت می‌شود و اینکار را با بهره گیری از داده هایي که از سی تی اسکن مغز بیماران دریافت کرده هست انجام میشود.

 

نتیجه سی تی اسکن به برنامه نویس مکان عصب ها و یا رگ هایي که ربات باید از آنها دور شود را نشان می‌دهد.تیم در حالتی ربات را برنامه نویسی می نماید که فقط از داده ها و معیارهای سی تی بیمار برای اینکار بهره گیری می‌کند.اضافه بر از قابلیت هایي که این ربات در صرفه جویی در زمان دارد، همین طور قابلیت حفظ زندگی را دارد و همین طور در کاهش هزینه هاي مالی کمک زیادی هست.

 

کاهش زمان عمل جراحی فواید دیگری از جمله کاهش زمان بیهوشی را به همراه دارد و می‌تواند عوارض ناشی از بیهوشی را به حداقل برساند.ربات ها و خودرو هاي اتوماتیک تدریجی روش جراحی توسط جراحان را تحت تاثیر قرار می‌ دهند. ممکن هست بعضی بیماران در ابتدا تصور کنند که این اتومبیل ها کار برش را به خوبی انجام نمیدهند و از این نوع جراحی پرهیز میکنند، اما این ربات ها می‌توانند با دقتی قابل مقایسه با توجه انسان کار خود را به خوبی انجام دهند.