پارس ناز پورتال

رنگدانه ها و سفیدی زودترس مو در افراد

مجموعه : نکات سلامت مو
رنگدانه ها و سفیدی زودترس مو در افراد

رنگدانه ها و سفیدی زودترس مو در افراد 

سفیدی زودرس مو به عوامل محیطی و ارثی مربوط هست، مو هاي سفید به خصوص در خانم ها اصلا برای آنان خوشایند نخواهد بود. سفید شدن موها همراه با افزایش سن طبیعی هست اما یکی از آزاردهنده ترین اتفاق ها در زندگی هر فردی می تواند سفید شدن زودهنگام موها باشد.

 

سفید شدن ناگهانی موها گذشته از سن ۳۰ سالگی نشان دهنده از بین رفتن رنگدانه هاي مو هست. کاهش قابل دقت رنگدانه ها، موها را خاکستری میکند در حالی‌که از بین رفتن مطلق انها، منجر به سفیدی کامل موها می شود.

 

عوامل متعددی در از دست رفتن رنگدانه هاي مو دخیلند:

ژنتیک: سفید شدن مو در ۲۰ سالگی برای سفید پوستان و در ۳۰ سالگی برای سیاه پوستان بعنوان سفید شدن زودرس مو در نظر گرفته می شود. سفید شدن پیش از موعد مو اکثر جنبه ژنتیکی دارد.

 

کمبود ملانین: در تعداد زیادی از موارد، کمبود ملانین خاطر اصلی سفیدی موها ست. ساخت ملانین بستگی به تغذیه و میزان دریافت پروتئین دارد. فقدان مواد مغذی در بدن باعث می شود میزان ملانین در زیر سطح قابل قبول باشد.

 

هورمون ها: هورمون ها نقش مهمی بر روی رنگدانه هاي مو دارند و عدم تعادل هورمونی می تواند خاطر بسیار مهم سفید شدن زودهنگام موها باشد.

 

شرایط پزشکی: مریضی هاي خودایمنی به سلول هاي بدن حمله میکنند و این شرایط شامل فولیکول هاي مو نیز می شود و از این رو، ممکن هست شاهد سفید شدن زودرس موها باشید. کمبود ویتامین ب ۱۲ یا مشکلات غده هیپوفیز یا غده تیروئید نیز میتوانند موجب پیری زودرس شوند. خبر مفید این هست

 

که اگر مریضی درمان شود، آثار فیزیکی پیری زودرس از جمله سفید شدن موها می تواند معکوس شود. گرچه سفید شدن موها در نتیجه دلایل پزشکی نادر میباشند.

 

استرس مزمن: اگرچه درمورد این مورد بحث وجود دارد، بعضی پژوهش ها ارتبط بین استرس و سفید شدن موها را نشان داده اند. پژوهشگران کاهش فولیکول هاي مو از طریق کاهش سلول هاي بنیادی در موش هایي که تحت شرایط استرس‌زا قرار گرفته بودند را دیدن کردند. اگرچه پژوهش هاي فراوانی در اساس آثار استرس بر سفید شدن زودرس موها صورت نگرفته هست، اما شواهدی وجود دارند که از پیوند قوی بین انها خبر میدهند.

 

مواد شیمیایی محصولات مو: گاهی اوقات بهره گیری از شامپوهای شیمیایی، صابون، رنگ مو، و … به طور مستقیم باعث سفید شدن ناگهانی موها می شود. بعضی عفونت هاي آلرژیک نیز در بروز این اتفاق موثرند.

 

عوامل بیرونی: تغییرات رنگ مو می تواند ناشی از عوامل خارجی مثل آب و هوا، آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض دود سیگار، استعمال سیگار، و یا قرار گیری در معرض بعضی مواد شیمیایی خاص باشد.

 

کمبود ویتامین: مبود ویتامین B۱۲ می تواند سفید شدن موها را تسریع کند. گیاهخواران و وگان ها به واسطه محدودیت هایي که در رژیم خوراکی خود اعمال می‌کنند ممکن هست در معرض خطر بیشتری نسبت به سفید شدن زودرس موها قرار داشته باشند. افرادی که قرص هاي ضد بارداری مصرف می‌کنند و آنهایی که مشکلات گوارشی یا مربوط به معده و روده دارند نیز با این خطر افزایش یافته مواجه میباشند.

 

گام هاي پیشگیرانه

پرهیز از غذا هاي فراوری شده: از مصرف غذا هاي فراوری‌شده خودداری کرده و مصرف آرد سفید و قندهای تصفیه ‌شده را محدود کنید. این مواد خوراکی فقط سطح انرژی ‌تان را پایین آورده و در عوض چیزی از آن ها دریافت نمیکنید. بدن و مو هاي شما برای جوان ماندن نیاز به مواد خوراکی سالم دارند.

 

نوشیدن آب کافی: اگر به اندازه کافی به بدنتان آبرسانی نشود، موادمغذی برای رسیدن به فولیکول ‌هاي موهایتان به زحمت می‌ افتند. کمبود آب و موادمغذی موجب سفید شدن زودتر موهایتان خواهند شد.

 

کاهش استرس: با تمرینات تمدد اعصاب و تکنیک‌هایي مثل یوگا، تنفس عمیق، مدیتیشن و امثال آن، استرس خود را کاهش دهید. یک ملحفه مفید نه تنها باعث میشود بهتر بخوابید، بلکه سفید شدن موهایتان را هم کندتر می ‌کند خواب کافی هم راه خوبی برای کاهش استرس هست و هم بدن، پوست و موهایتان را سالم نگه می‌دارد.

 

ورزش هرروز: داشتن گردش خون و جریان خون مفید از طریق ورزش، برای پیشگیري از سفید شدن زودهنگام موها لازم هست و باعث میشود مواد مغذی لازم راحت‌تر به موها و کف سرتان برسد.

 

مصرف پروتئین: برای ساخت ملانین، رنگدانه‌هاي موهایتان، به پروتئین نیاز هست. برای پیش گیری از سفید شدن موها، باید به مقدار کافی موادغذایی سرشار از پروتئین مثل بوقلمون، مرغ، و سویا مصرف کنید.

 

مصرف ویتامین هاي گروه ب: باید غذاهایی سرشار از این ویتامین‌ها مثل نان‌هاي غلات کامل، موز، تخم‌مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت و سبزیجات برگ سبز مصرف کنید.

 

مصرف روی: یکی از برترین راه‌‌ها برای جلوگیري از سفید شدن ناگهانی موها خوردن موادغذایی سرشار از روی مثل شلغم، اسفناج، جگر گاو، دانه آفتابگردان، بادام‌هندی، عدس، بادام، زرده تخم‌مرغ و قارچ، هست.

 

دریافت کافی ید: ید ماده‌معدنی دیگری هست که برای حفظ رنگ موها بسیار مهم هست. موادغذایی سرشار از ید عبارتند از: موز، هویج، اسفناج و ماهی. و سلنیوم! سلنیوم هم می تواند به پیشگیري از سفید شدن موها کمک کند. موادغذایی سرشار از سلنیوم عبارتند از: ماهی تن، سالمون، ذرت، گندم، دانه سویا، گردو، آجیل و دانه آفتابگردان.