پارس ناز پورتال

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

 

در اینبخش روش هایي برای بارداری سریع را بررسی میکنیم. دراین عصر کـه خیلی از زوج هاي جوان از بچه دار شدن هراس دارند، خیلی از زن و شوهرهای جوان نیز هستند کـه می‌خواهند زود بچه دار شوند. حال آنکه این پروسه گاهی بـه طول می انجامد و زوج ها بـه دنبال روش هایي برای باردار شدن در کمترین زمان هستند، در ادامه با پارس ناز همراه باشید تا بیشتر دراین مورد صحبت کنیم.

 

در هر ماه تنها 25 درصد شانس باروری وجود دارد

یک زن در هر چرخه قاعدگی ۲۵ ٪ احتمال دارد کـه باردار شود. البته درصورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، تخمک گذاری منظم و وجود اسپرم کافی و باکیفیت، این اتفاق می‌افتد. وجود هرگونه مشکلی در لوله‌هاي فالوپ، تخمک گذاری و یا اسپرم‌هاي مرد شانس باروری رابه میزان قابل توجهی کاهش میدهد.

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

اگر تخمک گذاری انجام نشود، اسپرم وجود نداشته باشد و یا لوله‌هاي فالوپ بسته و یا غیرفعال باشد، احتمال بارداری بـه صفر میرسد.  درصورت عدم وجود مشکل خاصی، باروری طبیعی ممکن اسـت چند ماه طول بکشد. پس بهتر اسـت آرامش خودرا حفظ کنید و از روابط زناشویی خود لذت کافی ببرید.

 

14 ممکن است عدد جادویی شما نباشد

احتمالا شنیده اید کـه تخمک گذاری و بیشترین شانس بارداری در روز ۱۴ پس از نخستین روز پریود قبلی رخ میدهد. با این حال، بازه سیکل قاعدگی در سنین مختلف، متفاوت خواهد بود. بنابر این ۱۴ یک شماره قطعی و همگانی برای تخمک گذاری نیست. همچنین، روز‌هاي باروری در روز تخمک گذاری پایان مییابد و بهترین روز‌ها برای داشتن رابطه جنسی ۴ -۵ روز قبل و روز تخمک گذاری اسـت.

 

داشتن رابطه جنسی قبل از تخمک گذاری احتمال بارداری را افزایش می‌دهد

 

هنگامیکه تخمک از تخمدان خارج میشود، باید طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت بارور شود، در غیر این صورت فرصت باروری از دست می رود. از آنجایی کـه تقریباً غیرممکن اسـت کـه زمان دقیق تخمک گذاری را بدانیم، بهتر اسـت تا پیش ازآن اسپرم‌هاي زیادی در رحم و لوله‌هاي فالوپ حضور داشته باشند تا بـه محض رها شدن تخمک، لقاح صورت گیرد. طول عمر اسپرم در بدن زن حدود ۵ روز اسـت.

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

در نتیجه بهتر اسـت از چند روز قبل از تخمک گذاری، آن‌ها را ذخیره کنید! سبک زندگی سالمی داشته باشید تا بارداری سالم تری پیش رویتان باشد. داشتن سبک زندگی سالم موجب تسریع باروری میشود. بهتر اسـت پیش از اقدام برای بارداری سلامت عمومی خودرا بررسی کنید و رژیم غذایی سالمی را پی بگیرید.

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

برنامه غذایی سرشار از اسید فولیک و فولات «سبزیجات برگ سبز، اسفناج، کلم، کلم بروکلی، جوانه گندم»، بـه باروری کمک می کند. همچنین از آنجایی کـه سیستم عصبی و مغز جنین، دقیقا پس از لقاح شروع بـه رشد می کند، سلامت وی را تضمین می کند. نوشیدن آب بـه مقدار کافی و خوردن غذا‌هاي غنی از اسید‌هاي چرب امگا ۳، پروتئین، کلسیم و ویتامین‌ها همگی بـه روش بارداری سریع کمک میکند.

 

زمان تخمک گذاری خود را پیدا کنید

در “پنجره باروری” «دو تا سه روز پیش از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری» رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید.

 

وزن مطلوب خود را حفظ کنید

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

BMI «وزن بـه کیلو گرم تقسیم بر «قد بـه متر بـه توان دو»» را ارزیابی کنید و وزن مطلوب خودرا بدست آورید. اگر اضافه وزن دارید، وزن اضافی خودرا از دست بدهید تا احتمال باروری افزایش یابد. اگر کمبود وزن دارید، ممکن اسـت مشکلاتی در تخمک گذاری داشته باشید. هرروز فعالیت بدنی سبکی مانند پیاده روی داشته باشید.

 

مصرف مکمل‌ های ویتامین و اسید فولیک روزانه را فراموش نکنید

 

مکمل‌هاي ویتامین دارای ۶۰۰ میکروگرم اسید فولیک هستند و مصرف روزانه آن‌ها حداقل ۳ ماه قبل از بارداری بـه جلوگیری از نقص‌هاي مادر زادی در جنین و افزایش احتمال باروری کمک می کند و یک روش بارداری سریع محسوب میگردد.

 

سیگار کشیدن را متوقف کنید

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

زنان سیگاری دیرتر از دیگر زنان باردار می شوند. همچنین، سیگار کشیدن در دوران بارداری احتمال ابتلای جنین بـه اختلالات ژنتیکی را بالا میبرد. دراین رابطه تاثیر دود سیگار بر جنین، تخریب ریه هاي جنین پیش از تولد را در سایت ستاره بخوانید.

 

الکل مصرف نکنید

مصرف الکل منجر بـه برهم خوردن نظم چرخه قاعدگی، مشکلات تخمک گذاری و اختلالات هورمونی می شود. اگر قصد باردار شدن دارید، مصرف الکل می تواند موجب ناباروری شود.

 

مصرف کافئین را محدود کنید

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

مصرف کافئین مانع جذب آهن در خون میشود و همچنین ممکن اسـت باعث کم آبی بدن شود. بطور خلاصه همه ی این عوامل ممکن اسـت منجر بـه ناباروری در زنان شود.

 

مصرف شکر و شیرینی را به حداقل برسانید

شکر یکی از فرم‌هاي مرگبار کربوهیدرات اسـت! خوردن بیش از حد شکر باعث کاهش سطح انسولین در بدن میشود. رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات باعث ایجاد مقاومت در برابر انسولین در بدن می شود.

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

اگر شـما در حال اقدام برای بارداری باشید، مانع ازآن میشود. شیرین کننده‌هاي طبیعی یا میوه‌ها جای گزین سالمی برای شکر هستند. مصرف شیرینی‌جات و فست‌فود را در بارداری بـه حداقل برسانید.

 

آب بنوشید

آب نه تنها رحم را سالم نگه می‌دارد، بلکه باعث افزایش مخاط دهانه رحم میشود. اسپرم‌ها بـه اسانی بـه مخاط ضخیم تر جذب می شوند و بشما در روش بارداری سریع کمک میکنند.

 

به میزان کافی خواب و استراحت داشته باشید

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

خواب خوب برای عملکرد مناسب تمام اعضای بدن بسیار ضروری اسـت. عادت بـه خواب نامنظم یا بیخوابی ممکن اسـت بر روی هورمون تاثیر بگذارد. بر هم خوردن تعادل هورمونی بدن، موجب ناباروری میشود.

 

استرس را کنار بگذارید

استرس موجب بروز مشکلات زیادی در بدن می شود و یکی ازآن‌ها مشکلات ناباروری اسـت. افزایش سطح استرس مادر در دوران بارداری، بر هورمون‌هایي کـه باعث رها شدن تخمک از تخمدان‌ها می شود، تأثیر میگذارد. در نتیجه منجر بـه تاخیر در تخمک گذاری یا عدم تخمک گذاری میشود.

 

اگر مشکل پزشکی خاصی دارید مطمئن شوید که شرایط کاملا تحت کنترل است

 

برخی بیماری‌ها مانند آسم، دیابت، بهداشت دهان و دندان، چاقی یا صرع نیاز بـه بررسی دکتری پیش از بارداری دارند. همچنین واکسیناسیون‌هاي مورد نیاز پیش از بارداری را انجام دهید.

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

در مورد هر یک از دارو‌هایي کـه مصرف می کنید، با دکتر متخصص زنان و زایمان صحبت کنید. این شامل مکمل‌هاي غذایی یا گیاهی نیز میشود. از تماس با مواد شیمیایی و سمی کـه می تواند باعث آلودگی در محل کار و خانه شود، اجتناب کنید. از تماس با گربه و مدفوع آن نیز خودداری کنید.

 

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

با انجام تغییرات زیر در رژیم غذایی خود، بـه باروری سرعت ببخشید:

 

= غذا‌هاي حاوی آنتی اکسیدان‌ها را بخورید

= صبحانه کاملی بخورید

= از خوردن چربی‌هاي خودداری کنید

= مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

= فیبر بیشتری بخورید

= از منابع غنی از پروتئین مانند گوشت قرمز و حبوبات استفاده کنید

= لبنیات با چربی بالا را انتخاب کنید

= از مصرف سویا و محصولات آن اجتناب کنید

 


 

در ادامه بهترین حالت برای باردار شدن

هنگامیکه در حال اقدام برای بارداری هستید، میخواهید بهترین حالت برای باردار شدن را امتحان کنید تا افزایش احتمال بارداری خود رابه حداکثر برسانید. هیچ روش اثبات شده‌اي برای بارداری وجود ندارد. با این حال ایجاد تغییراتی در زمان بندی، حالت و میزان تکرار رابطه جنسی، میتواند شانس بارداری را افزایش دهد.

 

بهترین حالت برای باردار شدن

در هر رابطه جنسی محافظت نشده در دوران تخمک گذاری، صد‌ها میلیون اسپرم منتشر شده در هر ارگاسم مردان، ممکن اسـت بـه بارداری منجر شود. ورود هر اسپرم بـه واژن، می تواند تخمک را بارور کند. از نظر علمی هیچ حالت خاصی در رابطه جنسی، احتمال باروری را افزایش نمیدهد. با این حال، برخی موقعیت‌ها ممکن اسـت بهتر از دیگران باشند تا خاطرجمعی حاصل شود کـه اسپرم‌هاي شناور راه خود رابه تخمک پیدا می کنند.

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

حالت missionary «قرار گرفتن مرد در بالا» و موقعیت‌هاي doggie-style «قرار گرفتن مرد در پشت» اجازه می دهد نفوذ عمیق تری صورت گیرد و اسپرم در نزدیکی دهانه رحم تخلیه شود. در موقعیت‌هاي ایستاده و حالت‌هایي کـه زن در بالا قرار دارد، جاذبه زمین در خلاف باروری فعالیت میکند! با این حال، ایستادن، دقیقا بعد از رابطه جنسی شانس باروری را کاهش نمی دهد.

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

اسپرم‌ها، شناگران بسیار خوبی هستند و پس از ورود بـه واژن، آن‌ها می توانند طی ۱۵ دقیقه بـه دهانه رحم برسند. اگر چـه برای باروری بهتر، لازم نیست پس از رابطه جنسی، پا‌هاي خودرا در هوا نگه دارید و یا بـه پشت روی تخت بخوابید، اما قرار دادن یک بالش زیر کمر کمک می کند تا اسپرم‌ها در مسیر درست قرار بگیرند.

 

زمان بندی رابطه جنسی

بهترین زمان برای بارداری، در بارورترین مرحله در دوره قاعدگی اسـت. پنجره «باروری» پنج روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری اسـت. دو روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری بیشترین احتمال باروری وجوددارد. داشتن رابطه جنسی دراین روز‌ها بهترین حالت برای باردار شدن اسـت و بشما بیشترین شانس بارداری را می دهد.

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

در بازه تخمک گذاری، تخمدان یک تخمک بالغ را آزاد میکند. تخمک آزاد شده از مسیر لوله‌هاي فالوپ وارد رحم میشود. دراین مسیر، اسپرم با تخمک برخورد کرده و تخمک بارور می شود. طول عمر اسپرم درحدود پنج روز اسـت؛ بنابر این اگر در حال تلاش برای بارداری هستید، هدف شـما حضور اسپرم زنده در لوله‌هاي فالوپ، در زمان تخمک گذاری اسـت.

 

چگونه زمان تخمک گذاری خود را پیدا کنید؟

یک راه آن شمارش روز‌هاي سیکل قاعدگی اسـت. تقویم سیکل‌هاي قاعدگی خودرا نگه دارید یا از یک برنامه برای پیگیری آن استفاده کنید. هر سیکل از روز اول پریود آغاز می شود ودر روز قبل از شروع سیکل بعدی بـه اتمام می رسد. بـه دنبال روز میانی سیکل خود باشید. اگر یک سیکل ۲۸ روزه دارید، تخمک گذاری در روز ۱۴ ام اتفاق می‌افتد.

 

آیا میدانید؟

همه ی زنان در اواسط سیکل خود تخمک گذاری نمی کنند. اگر مشکل باروری دارید، احتمالا تخمک گذاری پیش یا پس از نقطه میانی سیکل شـما اتفاق میوفتد. با دکتر خود در مورد روش‌هاي تعیین زمان تخمک گذاری صحبت کنید.

 

تغییر در ترشحات واژن

هنگامیکه تخمک گذاری میکنید، ترشحات واژن روشن و ضخیم میشود، مانند سفیده تخم مرغ.

 

افزایش دمای بدن پایه «BBT»

دمای بدن پس از تخمک گذاری کمی افزایش می یابد. صبح زود، پیش از این کـه از تخت برخیزید، می توانید BBT رابا دماسنج اندازه گیری کنید. توجه: این روش تنها بشما می گوید کـه تخمک گذاری کرده اید و نمی تواند تخمک گذاری را پیشبینی کند. با این حال، اگر درجه حرارت بدن خودرا در چند سیکل پیاپی بررسی کنید، میتوانید زمان تخمک گذاری را پیشبینی کنید.

 

می‌توانید کیت تخمک گذاری را از داروخانه‌ ها تهیه کنید

این آزمایش با بررسی تغییرات هورمون در ادرار، بشما اطلاع میدهد کـه در آستانه تخمک گذاری هستید. برای اطلاعات بیشتر بـه دستورالعمل موجود در کیت مراجعه کنید.

 

تعداد و تکرار رابطه جنسی

حتماً شنیده‌اید کـه داشتن رابطه جنسی مکرر کیفیت و کمیت اسپرم را کاهش می دهد. بعضی از تحقیقات نشان داده اسـت کـه اسپرم در فاصله‌هاي ۲ تا ۳ روزه بدون رابطه جنسی، کیفیت بالایی دارد. مطالعات همچنین نشان داده اسـت کـه زوج‌هایي کـه هر ۱-۲ روز رابطه جنسی دارند، شانس بارداری بالاتری دارند.

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

داشتن رابطه جنسی هر روزه در پنجره باروری، احتمال بارداری رابه شدت افزایش می دهد. سعی کنید رابطه جنسی بیشتری داشته باشید، اما خودتان را وادار نکنید. استرس زیاد شانس بارداری را کاهش میدهد. بطور کلی، تعداد ایده آل رابطه جنسی برای بارداری، همان مقداری اسـت کـه با آن احساس اسانی میکنید.

 

استفاده از لوبریکانت «روان کننده» و باروری

حدود دو سوم زنان در طول رابطه جنسی از روان کننده استفاده می کنند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند کـه روان کننده‌ هاي مبتنی بر آب مانند Astroglide و K-Y باعث کاهش تحرک اسپرم درحدود ۶۰ تا ۱۰۰ درصد میشود. البته مطالعاتی کـه بر روی زوج‌هاي متقاضی باروری انجام شده اسـت، نشان داده کـه استفاده روان کننده هیچ تاثیر منفی بر باروری آن‌ها نداشته اسـت.

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

از سویی دیگر، روان کننده با ایجاد لذت و اسانی در رابطه جنسی، باعث میشود کـه زوج‌ها تمایل بیشتری بـه رابطه جنسی داشته باشند. اگر درمورد استفاده از روان کننده‌ها، نگران هستید، میتوانید از برند‌هاي دوستدار اسپرم مانند Pre-Seed استفاده کنید.

 

در نظر داشتن نکات زیر می‌تواند شانس باروری را افزایش دهد

 

ارگاسم مرد. انزال مرد برای باردار شدن ضروری اسـت. اگر چـه زن برای بارداری نیازی بـه ارگاسم ندارد، اما ارگاسم او میتواند حرکت اسپرم بـه سوی رحم را راحت کرده و بهترین حالت برای باردار شدن را ایجاد کند.

 

نظارت وزن

لاغری مفرط و چاقی بیش از حد، احتمال باروری را کاهش می دهد.

 

ترک سیگار

سیگار کشیدن احتمال ناباروری و سقط جنین را افزایش می دهد و باعث کاهش تحرک اسپرم می شود.

 

کاهش مصرف کافئین

مصرف کافئین در مقادیر زیاد – بیش از پنج فنجان قهوه در روز – موجب کاهش احتمال باروری می شود.

 

مراجعه بـه دکتر

اگر برای بارداری اقدام کرده اید و تا کنون ناموفق بوده اید، بهتر اسـت بـه دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

 

پس از چه مدت باید نزد پزشک بروید؟

این زمان بستگی بـه سن شـما دارد: زنان زیر ۳۵ سال باید حداقل ۱ سال قبل از مراجعه بـه دکتر برای باروری اقدام کنند. زنان بالای ۳۵ سال پس از ۶ ماه اقدام ناموفق بایستی بـه دکتر مراجعه کنند. درصورت بروز هر یک از شرایط زیر در نخستین فرصت بـه دکتر مراجعه کنید.

 

= پریود نامنظم یا قطع پریود

= آندومتریوز

= بیماری التهابی لگن

= سابقه سقط جنین

= جراحی فتق و یا مشکل با بیضه‌ها «در مردان»

 

سخن آخر

هر نوع رابطه جنسی محافظت نشده امکان بارداری را در پی دارد. اما داشتن زمان بندی، وضعیت مناسب و تکرار کافی رابطه جنسی شانس بارداری را افزایش میدهد.

روش هایی برای بارداری سریع | از خوردنی ها تا مراقبت ها

اگر در اقدام برای بارداری ناموفق بودید، خودتان و همسرتان را تحت فشار قرار ندهید. بارداری بطور طبیعی ممکن اسـت چندین ماه طول بکشد – بـه ویژه اگر در سن 30 سالگی یا بیشتر باشید.