پارس ناز پورتال

روش های طلایی افزایش اعتماد به نفس

روش های طلایی افزایش اعتماد به نفس

روش های طلایی افزایش اعتماد به نفس 

بـه شـما راه هـای بسیار موثر و کلیدی برای افزایش اعتماد به نفس در جمع را معرفی میکنیم کـه میتوانید در زیر انها را بخوانید. جملاتی مانند «من نمیتوانم» یا «مطمئنا شکست میخورم» یا «هیچ کس دوست ندارد بـه حرف هـای من گوش دهد» ناشی از فکر منفی ذهن شماست. این صدای درون اصلا بـه شـما کمکی نخواهد کرد و مانع از رسیدن بـه رویاهای تان میشود.

 

هر کس در این دنیای پهناور استعداد هایی دارد اما بـه دلیل عدم اعتماد بـه نفس خود را دست کم گرفته و انها را باور ندارد. در مقابل افراد موفقی هستند کـه کارشان را از یک ایده ی ساده شروع کرده و بـه درجات بالایی از موفقیت رسیده اند. عامل مشترکی کـه میان این کارآفرینان وجود دارد اعتماد بـه نفس بالای آنهاست. خوشبختانه راه هایی برای بالا بردن این ویژگی وجود دارد کـه در زیر بـه آن ها اشاره می شود:

 

1. نهادینه کردن رفتار خوب

افکار منفی خود را بشناسید 

جملاتی مانند «من نمی توانم» یا «مطمئنا شکست می خورم» یا «هیچ کس دوست ندارد بـه حرف هـای من گوش دهد» ناشی از فکر منفی ذهن شماست. این صدای درون اصلا بـه شـما کمکی نخواهد کرد و مانع از رسیدن بـه رویاهای تان میشود.

 

افکار منفی را بـه مثبت تغییر دهید 

برای این کار باید فکرهای مثبت را بـه ذهن راه دهید. میتوانید از جملاتی مانند «من این کار را امتحان می کنم»، «در کارم موفق میشوم» یا «مردم بـه حرف هـای من گوش خواهند داد» استفاده و هر روزتان را با القای حرف هـای مثبت شروع کنید.

 

بـه هنگام هم زمانی خطور افکار مثبت و منفی، بـه مثبت ها توجه کنید 

فضای بیشتری از مغزتان را بـه افکار مثبت اختصاص دهید. هر چه بیشتر افکار مثبت را بـه ذهن خود راه داده و از منفی بافی دوری کنید، زودتر این عادت برای ذهن شـما ایجاد میشود.

 

با افراد مثبت اندیش معاشرت کنید 

از میان دوستان یا اعضای خانواده با کسانی بیشتر معاشرت کنید کـه حال تان را بهتر میکنند. در این مورد بـه این نکات توجه بیشتری کنید:

 

از دوستانی کـه مدام شـما را بـه نقد کشیده یا نقاط ضعف تان را برجسته میکنند، اجتناب کنید.

 

حتی نیت مثبت برخی افراد کـه مدام بـه شـما می گویند چه باید بکنید، بـه اعتماد بـه نفس تان ضربه می زنند.

 

هر چه قدم هـای بیشتری در مسیر رسیدن بـه اهداف تان بردارید، افراد منفی باف بیشتر بـه شـما موج منفی می‌دهند. برای بالا بردن اعتماد بـه نفس رابطه ی خود را با این افراد کم کنید.

 

از چیزهایی کـه حس بدی بـه شـما می‌دهند دوری کنید 

از دیدن اشیا یا رفتن بـه مکان هایی کـه شـما را بـه یاد خاطرات بد گذشته می اندازند، اجتناب کنید. برای مثال لباس هایی کـه دیگر اندازه ی شـما نیستند را در کمد نگه ندارید. بـه افراد بدی کـه پیرامون خود دارید یا شغلی کـه دیگر بـه آن علاقمند نیستید فکر کنید و در صورت امکان تغییرات لازم را بدهید.

 

استعداد یابی کنید 

هر کسی استعدادهایی دارد. ببینید چه کاری را بهتر از دیگر کارها انجام میدهید. با غرور بـه آن کار ادامه دهید. بـه دنبال انچه کـه علاقه دارید بروید: هنر، نقاشی، نویسندگی، گویندگی و … میتوانند مثال هایی از آن باشند.

 

هر چه استعداد و هنر بیشتری داشته باشید با آدم هـای جدید و متنوع تری ارتباط پیدا میکنید.

 

اگر در زمینه ی علاقه ی خود کار کنید، هم از نظر روحی-جسمی بـه خود لطف کرده اید هم حس کارآمدی کـه بـه شـما میدهد در بالا بردن اعتماد بـه نفس تان اثر میگذارد.

 

بـه خود افتخار کنید 

از یک سو باید بـه استعداد هـای خود افتخار کنید و از سوی دیگر خودسازی کنید. شاید متوجه خیلی از مهارت هـای خود نباشد از این رو پیشنهاد دیجیاتو بـه شـما این است کـه کارهایی کـه بـه خوبی انجام می دهید را روی کاغذ بنویسید. مثلا مهربانی کردن، خوب گوش دادن، مدیریت بحران و … نمونه هایی از مهارت هـای افراد هستند.

 

تعاریف دیگران را با گشاده رویی بپذیرید 

کسانی کـه اعتماد بـه نفس پایینی دارند از تعاریف خوش شان نمی آید. آن ها فکر میکنند گوینده یا دروغگو است یا اشتباه می کند. در مقابل کسانی نیز وجود دارند کـه بـه خاطر غرور منفی، بـه هنگام شنیدن تعرف خوبی شان، با سردی رفتار میکنند. بهترین رفتاری کـه در اعتماد بـه نفس شـما اثر گذار است بدین صورت است:

 

تعریف را با تمام وجود بپذیرید، لبخند زده و بـه خوبی تشکر کنید.

تعریف یاد شده را بـه لیست خوبی هـای تان اضافه و از آن برای بالا بردن اعتماد بـه نفس تان استفاده کنید.

 

در آیینه بـه خود لبخند بزنید 

تحقیقاتی در مورد «تئوری بازخورد صورت» انجام شده کـه در آن اثرات مثبتی کـه فرد با لبخند زدن در آینه در مغز ایجاد میکند، بـه وضوح آمده است. هر روز در آیینه بـه خود نگاه کنید و لبخند بزنید تا شادتر از قبل شوید. خود را همان طوریکه هستید بپذیرید و بدانید با این کار اعتماد بـه نفس تان بیشتر از همیشه می شود.

 

همیشه با لبخند بـه دیگران بنگرید، چرا کـه انها نیز با لبخند جواب شـما را خواهند داد و این بـه اعتماد بـه نفس شـما بیشتر کمک میکند.

 

2. نظارت احساسات

ترس خود را بپذیرید 

برخی فکر می کنند افراد با اعتماد بـه نفس اصلا نمی ترسند. اشتباه است. زیرا ترس معقول نشان دهنده ی رشد فکری است. صحبت کردن در عموم، آشنا شدن با غریبه ها یا درخواست افزایش حقوق میتوانند مثال هایی از ترس باشند.

 

روبه رو شدن با ترس، اعتماد بـه نفس شـما را افزایش می دهد.

کودکی کـه بـه تازگی راه رفتن یاد گرفته را در نظر بگیرید، ابتدا با ترس راه میرود زیرا موانع و مشکلات زیادی در راه دارد، اما بـه محض این کـه کنترل را بـه دست می گیرد، لبخندی بر لبانش می نشیند. مانند شـما، ترس تان را پشت سر بگذارید و بـه موفقیت دست پیدا کنید.

 

صبور باشید 

هیچ کس در یک شبانه روز با اعتماد بـه نفس نمی شود. ممکن است بـه ترس غلبه کنید اما بـه هدف تان نرسید، اشکالی ندارد. حتما از اشتباهات تان درس بگیرید و بار دوم انها را تکرار نکنید. برای مثال زمانی کـه بـه درخواست افزایش حقوق تان جواب رد داده میشود برگردید و بـه گذشته نگاه کنید، آیا کاری بوده کـه بـه اشتباه انجام داده باشید؟

 

متعادل باشید 

اعتماد بـه نفس پایین از رسیدن شـما بـه اهداف تان پیشگیري می کند اما نباید رویایی فکر کرده و زمان نامعقولی برای رسیدن بـه اهداف تان تعیین کنید.

 

خود را با دیگران مقایسه نکنید 

برای بالا بردن اعتماد بـه نفس باید تلاش کنید بهترین زندگی را برای خود بسازید نه این کـه زندگی برادر بزرگ تر، ورزشکاران یا هنرندانی کـه در تلویزیون می بینید را کپی کنید. زیرا دست بالای دست بسیار است و همیشه افرادی پیدا میشوند کـه در زمینه هایی از شـما بهتر باشند.

 

متاسفانه رسانه هـای اجتماعی باعث شده اند مردم خود را با دیگران مقایسه کنند و از آنجایی کـه انها تنها لحظات خوب خود را بـه معرض می گذارند، ممکن است باعث سرخوردگی دیگران شود.

 

از اشتباهات تان درس بگیرید 

هیچ کس عالی نیست. حتی بهترین افراد نیز عیب هایی دارند. مهم این است کـه بدانید چه اشتباهی کرده اید و چرا؟ آیا بـه دلیل وجود کسی بوده کـه همراهی تان کرده یا نصیحت مناسبی دریافت نکردید و…؟شاید در رابطه ای شکست خورده یا از کار اخراج شده باشید، مهم این است کـه از آن درس گرفته و دیگر اشتباه تان را تکرار نکنید.

 

قرار نیست همه ی ی چیز عالی باشد 

این حقیقت است و اگر آن را قبول نکنید و بخواهید همه ی ی چیز بـه بهترین شکل ممکن انجام شود، هرگز از موقعیت خود راضی نخواهید بود و هیچ وقت شاد نخواهید بود، متعاقبا اعتماد بـه نفس تان نیز پایین می آید.

 

شکرگذار باشید 

اغلب ریشه ی اعتماد بـه نفس پایین، فکر کردن بـه نداشته هاست. لیستی از داشته هـای تان بنویسید و هر روز یک مورد را بـه آن اضافه کنید. نهایتا روزانه برای آن ها شکرگزار باشید. این داشته ها میتواند از دارایی و دوستان گرفته تا سلامتی و یک حس خوب باشد.

روش های طلایی افزایش اعتماد به نفس

عامل مشترکی کـه میان این کارآفرینان وجود دارد اعتماد بـه نفس بالای آنهاست‎

 

3. مراقبت از سلامتی

مراقب خودتان باشید 

مرتب بـه حمام بروید، مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و غذا هـای خوشمزه ی سالم بخورید. همچنین برای خود وقت بگذارید.با رسیدگی بـه خودتان بـه ارزشمندی خود پی برده و بـه این شکل اعتماد بـه نفس تان بالا میرود.

 

بـه ظاهر تان برسید 

حتما نباید مانند برد پیت باشید تا اعتماد بـه نفس تان بالا باشد بلکه میتوانید با حمام کردن، مسواک زدن روزانه و پوشیدن لباس هـای مناسب، شخصیت تان را بـه خود و دیگران نشان دهید.

 

مرتب ورزش کنید 

ورزش برای هر کسی فرق میکند. با توجه بـه شرایط بدنی و سنی ورزش مناسب خود را انتخاب کنید. مثلا برای یک نفر، قدم زدن و برای دیگری 50 مایل دوچرخه سواری ورزش روزانه محسوب میشود. از هرجایی کـه میتوانید شروع کنید.تحقیقات زیادی نشان داده اند کـه ورزش باعث حفظ ظاهر فرد میشود. با ظاهر خوب اعتماد بـه نفس تان نیز بالا میرود.

 

خوب بخوابید 

7-9 ساعت خواب خوب شبانه در ظاهر و سلامتی روحی شـما اثر بسیار مثبتی میگذارد. خواب خوب حتی در مدیریت استرس نیز بـه شـما کمک می کند.

 

4. هدف گذاری و ریسک پذیری

هدف هـای کوچک و دست یافتنی برای خود بگذارید 

زمانی کـه اهداف تان دست یافتنی نباشند بعد از مدت کوتاهی سرخورده می شوید و بـه دنبال آن، اعتماد بـه نفس تان پایین می آید.

 

اهداف بزرگ را بـه هدف هـای کوچک تر تقسیم کنید.

فرض کنید می‌خواهید در مسابقات دو ماراتن شرکت کنید. اگر اصلا دونده نیستید، نمیتوانید یک روزه 26 مایل بدوید. پس هدف تان را یک مایل در روز قرار دهید سپس بـه مرور زمان آن را بیشتر کنید.اگر میز کار بـه هم ریخته ای دارید، از برداشتن کتاب ها و گذاشتن شان در قفسه ی کتاب ها شروع کنید. سپس کاغذها را روی هم گذاشته تا بعدا بـه آن ها رسیدگی کنید.

 

کار جدیدی انجام دهید 

کسانی کـه اعتماد بـه نفس پایینی دارند، از قرار گرفتن در موقعیت هـای ناآشنا و جدید اجتناب میکنند. زمان آن رسیده کـه دیگر بـه خود شک نکنید و کارهای جدید و متفاوتی انجام دهید. اگر نمیتوانید دل بـه دریا بزنید با کسانی همراه شوید کـه این جرات را دارند. با این کار شـما آمادگی بیشتری پیدا میکنید در نتیجه اعتماد بـه نفس تان بیشتر میشود.

 

با برنامه ریزی میزان پیشرفت تان را ارزیابی کنید 

عده ای از خصوصیات مانند قد و رنگ پوست تان را نمیتوانید تغییر دهید اما در مقابل خصوصیاتی مانند خجالتی بودن، بی نظمی و غیره را میتوانید. برای این کار باید برنامه ریزی کنید. شاید نهایتا محبوب ترین دانش آموز مدرسه یا منظم ترین فرد نشوید اما با رسیدن بـه انچه کـه خواسته اید اعتماد بـه نفس تان بالا میرود.

 

خیلی بـه خود سخت نگیرید. اگر مایلید عادت هـای خوب زیادی را در خود بسازد، یکی از آن عادت ها را شروع و بقیه را بـه دنبال آن ایجاد کنید.روند پیشرفت تان را یادداشت کنید تا متوجه تغییر ایجاد شده در خود بشوید.

 

بـه دیگران کمک کنید 

زمانی کـه با یک تشکر ساده از کسی کـه برای شـما چایی می آورد حس خوبی در او یا با کمک بـه دیگران تغییری در زندگی آن ها ایجاد میکنید، احساس مفید واقع شدن بـه شـما دست میدهد. از این رو اعتماد بـه نفس تان بالا میرود. سعی کنید کمک کردن را جزء کارهای هفتگی تان قرار دهید. چرا کـه با این کار بـه خود ثابت میکنید کـه چه توانایی هایی دارید.افراد خانواده یا دوستان در اولویت لیست شـما قرار دارند. اگر انها بـه کمک نیاز نداشتند بـه خیریه ها، شیرخوارگاه ها و… بروید.