پارس ناز پورتال

ریشه یابی اعتیاد و راه جلوگیری از آن در بین نوجوانان

ریشه یابی اعتیاد و راه جلوگیری از آن در بین نوجوانان

ریشه یابی اعتیاد و راه جلوگیری از آن در بین نوجوانان 

پدیدده اعتیاد در میان نوجوانان بسیار شایع هست زیرا با دقت به دوران سنی و سطح فکری نوجوانان آنان بسیار در معرض وسوسه اعتیاد قرار می گیرند. تحقیقات نشان میدهند شروع مصرف مواد مخدر معمولا ارادی هست. اما با ادامه سوء مصرف مواد مخدر، فرد توانایی خود را برای نظارت از دست می‌ دهد. اما عوامل خطر اعتیاد در نوجوانان کدامند

 

حساسیت دوره نوجوانی که ناشی از رشد و تحول همۀ جانبه (جسمی، هیجانی، فکری) هست و با دقت به تلاش نوجوان برای کاهش وابستگی به والدین و افزایش استقلال خود، می‌ توان تعداد زیادی از رفتارها و دغدغه‌هاي نوجوان را طبیعی دانست.موضوعاتی كه در این مقاله به صورت خلاصه به انها پرداخته شده از جمله مشغله‌هاي ذهنی افراد در سنین گوناگون، به ویژه نوجوانان می‌باشد،

 

در واقع راهی که نوجوان برای کسب اطلاعات و استقلال در پی میگیرد باید تحت نظارت مناسب والدین و به شیوه‌اي صحیح انجام گیرد.و در این راه نیز نباید از شیوه امر و نهی و بدون در نظر گرفتن شرایط و نیازهای نوجوان بهره گیری کرد، پذیرش بی‌قید و شرط نوجوان و احترام به نیازها و دقت به شرایط او، تسهیل‌گر بقیه راه برای هدایت صحیح نوجوان هست.

 

آیا ادامه سوء مصرف مواد رفتاری ارادی هست؟
تحقیقات و عکس برداری از مغز سوءمصرفین به مواد، نشان داده که تغییرات فیزیکی در نواحی از مغز منجر به اختلال در عملکرد حافظه، قدرت تصمصم گیری یا یادگیری و قضاوت می‌ شود.بنابراین تصمیم ابتدایی برای مصرف مواد غالباً ارادی هست اما وقتی سوءمصرف ادامه می‌یابد، توانایی فرد برای بازرسی خود به شدت مختل می‌ شود.

 

چرا بعضی افراد به مواد معتاد می‌شوند و بعضی دیگر نه؟
در پاسخ به این سؤال باید بگوییم همچون سایر مریضی‌ها، استعداد به اعتیاد هم در افراد گوناگون متفاوت هست.بعنوان مثال فردی که در یک شهر صنعتی و آلوده زندگی میکند نسبت به کسی که در شهرهای سالم‌تری از نظر آب و هوایی و بافت شهری زندگی می‌ کند اکثر در معرض ابتلا به مریضی‌هاي ریوی، گوارشی، سرطان‌ها و حتی مریضی‌هاي اعصاب و روان قرار می‌ گیرد.

 

منظور از این مثال این هست که نوجوانانی که در بسترهایی با عوامل خطر بالا رشد میکنند نسبت به افراد دیگر اکثر مستعد اعتیاد و سوء مصرف مواد میباشند.

 

مشابه‌هایي از عوامل خطر و عوامل محافظ بدین شرح هست

لازم به ذکر هست که اضافه بر عوامل فوق، نباید عوامل زیست شناختی خطر اعتیاد، مثل ژنتیک را نادیده گرفت.

 

چرا مواد، اعتیاد آورتر از عوامل لذت بخش طبیعی‌اند؟
چون مصرف بعضی مواد باعث آزاد سازی دوپامین به میزان 2-10 برابر لذت‌هاي طبیعی می‌ شود.گاهی اوقات (وقتی ماده‌اي تدخین یا تزریق میشود) چنین احساسی بلافاصله رخ میدهد و تأثیر آن بسیار پایدارتر از اثرات عوامل لذت بخش طبیعی هست. (مثل خوردن و رابطه جنسی)چنین هست که بعضی از دانشمندان می گویند سوء مصرف مواد رفتاری هست که ما آن را خیلی خیلی مفید یاد میگیریم.

 

چرا نوجوانی دوران تعیین کننده‌اي برای پیش گیری از اعتیاد به مواد هست؟
در اوان نوجوانی، زمانی که دوره ابتدایی را به اتمام برده و وارد دوره راهنمایی می شوند، با موقعیت‌ها و چالش‌هاي اخیر اجتماعی-تحصیلی رو به رو خواهند شد و غالباً در این دوره هست که نوجوانان برای اولین بار با مواد قابل سوء مصرف مثل سیگار و الکل مواجه میشوند.در واقع زمانی که وارد دوره دبیرستان می‌شوند، در شرایطی قرار می‌ گیرند که مواد در دسترس هست.

 

به این شکل که نوجوانان بزرگتر ممکن هست مواد مصرف کنند و یا حتی در جمع‌ها و فعالیت‌هاي گروهی حضور پیدا کنند که مواد مصرف میشود که دقیقاً در همان زمان، خیلی از رفتارهایی که بخشی طبیعی از تکامل آنان هست، مثل میل به انجام کارهای اخیر یا خطرناک، ممکن هست احتمال مصرف مواد از سوی آنان را افزایش دهد.

 

 به گزارش پارس ناز حتماً در اطرافیان دیدن کرده‌اید که نوجوان چون از سمت همسالانش تحت فشار بوده و قصد همراهی انها را داشته دچار سوء مصرف مواد و سیگار شده هست. یا حتی بعضی دیگر ممکن هست فکرکنند بهره گیری از بعضی مواد (مثل استروئیدها) اندام و ظاهرشان را بهتر میکند یا توانایی ورزشی‌شان را افزایش می‌ دهد یا در موقعیت‌هاي اجتماعی سوءمصرف موادی مثل الکل یا اکستازی، اضطراب انها را کاهش میدهد.

 

نوجوانی دوره‌اي هست که توانایی قضاوت و تصمیم گیری در نوجوانان هنوز کامل نشده هست و این باعث می‌ شود که توان آنان برای ارزیابی درست خطرات و تصمیم گیری صحیح درمورد مواد محدود باشد.