پارس ناز پورتال

زندگی کاری و شخصی ستاره اسکندری

مجموعه : اخبار سینما
زندگی کاری و شخصی ستاره اسکندری

زندگی کاری و شخصی ستاره اسکندری

ستاره اسكندری در پاسخ بـه اینكه چرا مدتی است هم در حوزه سینما هم تئاتر و تلویزیون كم كار شده است، بیان كرد: برای هركدام از این سه رشته دلایل مختلفی دارم كه باید هركدام از انها را جداگانه توضیح دهم. در ادامه این مطلب زندگی کاری و شخصی ستاره اسکندری را از زبان خودش خواهیم شنید.

 

ستاره اسكندری درباره دلایل حضور كم‌رنگش در سینما، تلویزیون و تئاتر توضیح داد و از كم‌توجهی مسئولان بـه حذف بازیگرانی كه روزگاری سریال‌هـای پرطرفدار و باكیفیت با حضور انها پخش می ‌شد، گله كرد.

 

درباره تئاتر باید بگویم كه سخت‌گیری بیشتری در انتخاب نقش دارم كه كارنامه كاری‌ام نیز این مساله را بـه خوبی نشان میدهد.

 

كارنامه من در تئاتر نشان میدهد هیچ‌گاه بـه كمیت توجه نداشته‌ام و با توجه بـه اینكه تعریف تئاتر نسبت بـه سینما و تلویزیون متفاوت است بـه همین دلیل سعی كرده‌ام در این حوزه گزیده كار باشم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر مشغول تمرین برای تئاتر “سعادت لرزان مردمان تیره روز” بـه كارگردانی محسن علیخانی هستم؛ تئاتری كه ۱۵ سال پیش نیز در آن بازی كردم. باید بگویم از اینكه بار دیگر فضا در تئاتر برای من مناسب شده بسیار خرسندم ولی از اینكه نمیتوانم در تلویزیون كار كنم ناراحت هستم.

 

بازیگر فیلم سینمایی “نزدیكتر” توضیح داد: نقش من در این تئاتر از آن نقش‌هایی است كه خیلی آن را دوست دارم و از طرف دیگر آشنایی با علیرضا نادری در مقام یك نمایشنامه‌نویس باعث می‌شود نگاه انسان بـه زندگی تغییر كند.

زندگی کاری و شخصی ستاره اسکندری

“سعادت لرزان مردمان تیره روز” بـه كارگردانی محسن علیخانی از آن نمایش‌هایی است كه حرفی برای گفتن دارد. بازخوانی و بازتولید اینكار اگر بتواند دل ۲۰ نفر را بلرزاند، توانسته رسالت خود را انجام دهد.

 

علاقه من بـه حضور در این نمایش تنها بـه دلیل بار نوستالژیك آن نیست، بلكه نوع نگاه این نمایش نسبت بـه سال‌هـای گذشته بسیار تغییر كرده كه این خود قابل توجه است.

 

نقش‌هایی كه بـه من پیشنهاد نشد
اسكندری با اشاره بـه حضور خود در سینما بیان كرد: در سینما فیلم‌هـای بسیاری هستند كه دوست داشتم در آن حضور داشته باشم اما هرگز بازی در این فیلم‌ها بـه من پیشنهاد نشد،

 

بـه همین دلیل می توان گفت بخش كمی از حضور كمرنگ من در سینما خودخواسته و بخش اعظم آن بـه دلیل پیشنهادهای كم بوده است.

 

البته طی دو سال گذشته پیشنهادهای مختلفی در حوزه سینما و در ژانرهای مختلف بـه من شده و بخشی از بازی‌هایی كه در سینما داشته‌ام مانند فیلم “فردا” بـه كارگردانی مهدی پاكدل و ایمان افشاریان بوده كه در گروه سینمایی “هنر و تجربه” اكران شده است.

زندگی کاری و شخصی ستاره اسکندری

بازیگر سریال تلویزیونی “فاکتور هشت” توضیح داد: با توجه بـه پیشنهادهایی كه در حوزه سینما بـه من می شود، فكر می‌كنم جنس بودن من در هنر هفتم بـه فضای فیلم‌هایی از جنس “فردا” نزدیك‌تر است.

 

نمی‌توانم مانند عده ای از همكارانم بگویم كه در سینما پیشنهادهای زیادی بـه من شده اما بـه دلیل ضعف در فیلمنامه آن را نپذیرفتم بلكه واقعیت این است كه من جایی در آن بخش سینما نداشتم

 

و زمانی كه می خواستم در این هنر گام بگذارم سیاست‌هـای سینما بـه سمت دیگری چرخید كه چندان جایی برای ستاره اسكندری وجود نداشت.

زندگی کاری و شخصی ستاره اسکندری

اسكندری گفت: من راه دیگری جز تكیه بـه تخصص بازیگری بلد نیستم و دوست هم ندارم كه بلد باشم، اگر هم جایی حضور داشتم صرفا برای تخصص بازیگری بوده و هیچ‌گاه از رابطه برای حضور در پروژه‌ای استفاده نكرده‌ام.

 

وی ادامه داد: نزدیك بـه ۳ سال است با تلویزیون همكاری نداشته‌ام و علت آن كاملا مشخص است. متاسفانه در برخی مقاطع منتقدان دلسوز و خودی را هم برنمی‌تابند و در چنین شرایطی انتقادها تبدیل بـه دشمنی می شود.

 

من هم در چنین شرایطی ترجیح می دهم، همانطور كه مدتی از تئاتر فاصله داشتم و طی چند سال اخیر تنها یك بار با علی رفیعی روی صحنه تئاتر رفتم، از تلویزیون نیز فاصله بگیرم.

 

وی با گلایه از مدیران تلویزیون بیان كرد: متاسفانه در این مدت هیچ‌گاه از من پرسیده نشده كه چرا در تلویزیون حضور ندارم، این درحالی است كه بـه عنوان یك بازیگر در موفقیت عده ای از سریال‌هایی كه در گذشته پخش می ‌شد سهیم بودم.

 

این سال ها خیلی راحت یاد گرفته‌ایم كه از كنار هم رد شویم و این برای من عجیب است كه یك هنرمند از عرصه تلویزیون و سینما می‌رود و هیچكس از آنها نمی‌پرسد كه چرا رفته‌اند.

زندگی کاری و شخصی ستاره اسکندری

بازیگر سریال “تعبیر وارونه یك رویا” ادامه داد: متاسفانه اهالی رسانه و مدیران تلویزیونی نیز چندان در این مورد پیگیری نمی‌كنند. بـه خاطر دارم رضا رشید پور یك بار در برنامه “مثلث شیشه‌ای” از من پرسید كه شما از سكوی پرتاب سریال “نرگس” می‌توانستید برای ورود بـه سینما استفاده كنید،

 

چرا این كار را نكردید و چرا در سینما موفق نبودید و بعد من گفتم من یك بازیگر هستم و باید بـه من پیشنهاد شود، این سوال را باید از تهیه‌كنندگان و كارگردانان بپرسید كه چرا بازیگرانی مانند من در سینما حضور ندارند.

 

ستاره اسکندری: كسی از هنرمندان نمی‌پرسد كجا هستید
وی تاكید كرد: البته طی سال‌هـای اخیر دوباره سیستم بازیگری بر سینما حاكم شده و من از حضور بسیاری از دوستان بازیگر بـه عنوان متخصصان بازیگری در سینما بسیار خوشحال هستم، اما در بخشی از نبودن‌ها این بازیگر نیست كه مقصر است.

 

بازیگر فیلم سینمایی “قصه پریا” بـه كارگردانی فریدون جیرانی ادامه داد: سال ها در سینما صحبت این بود كه این صنعت باید پیشرفت كند، اما این پیشرفت بـه چه قیمتی است؟

 

بـه هر حال من دوره‌ای را در زندگی خود دیده‌ام كه صنعت سینما سرجای خود بود و اندیشه سالاری و متخصص سالاری در سینما حاكم بود.

زندگی کاری و شخصی ستاره اسکندری

در این سال ها كه شامل اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ بود، ما بـه عنوان مخاطبان سینما و تئاتر می‌رفتیم تا كار كارگردانانی مانند بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، رخشان بنی اعتماد را ببینیم.

 

چه اتفاقی افتاد كه معنی چرخه اقتصادی در سینمای کشور جمهوری اسلامی ایران تغییر كرد و بعدها شرایط بـه گونه‌ای شد كه هدف‌ها برای مردم متفاوت شد و سیاست‌ها بـه سمت دیگری رفت.

 

تفاوتی میان سینمای تجاری و هنری نیست
وی توضیح داد: ما یك سینمای تجاری و یك سینمای هنری داریم، اما اتفاق بد در ۱۵ سال گذشته این بود كه هیچ تفكیكی بین سینمای تجاری و دیگر انواع سینما در كشور وجود نداشت

 

و ما هرگز نتوانستیم بگوییم یك فیلم تجاری است یا هنری و چرا كارگردانانی كه ما بـه اندیشه آن اتكا می‌كردیم امروز بـه سمت تولید فیلم‌هـای تجاری میروند. در چنین شرایطی تعداد بسیاری از متخصص‌ها در حوزه سینما و تلویزیون ریزش كردند. بازیگر سریال “شوق پرواز” بیان كرد:

 

در چنین شرایطی وقتی فشار زیاد شد كارگردانانی مانند ناصر تقوایی خانه نشین شدند و این یك اتفاق دردناك در سینمای کشور جمهوری اسلامی ایران است.

زندگی کاری و شخصی ستاره اسکندری

اسكندری در پایان گفت: در تلویزیون این گزیده كاری كمتر بوده است. هرچند تلویزیون بـه عنوان یك رسانه عامه پسندتر تعریف شده است، اما من بـه عنوان یك بازیگر تمام تلاش خود را كرده‌ام تا هرگز در این رسانه كلیشه نشوم.

 

این خطری است كه بسیاری از همكاران من در تلویزیون را تهدید كرده است و عده ای از انها نیز دچار این كلیشه شده‌اند، بـه گونه‌ای كه در همه ی ي سریال‌ها حضور داشته‌اند و این حضور باعث یكسان دیده شدن آنها شده است.

 

بـه همین دلیل كارنامه كاری من در تلویزیون یك كارنامه متنوعی است و از مثبت‌ترین نقش‌ها تا منفی‌ترین نقش‌ها مانند معتاد و الكلی را بازی كرده‌ام و همیشه سعی كرده‌ام تا سطح سلیقه مردم در حوزه بازیگری را ارتقا دهم.

زندگی کاری و شخصی ستاره اسکندری