پارس ناز پورتال

ستاره هایی که هفته قبل جشن تولد گرفتند (5)

ستاره هایی که هفته قبل جشن تولد گرفتند (5)

ستاره هایی که هفته قبل جشن تولد گرفتند (5)

این هفته تولد بسیاری از ستاره های معروف دنیا بود از جمله ادریس البا که پا به سن 44 سالگی گذاشت.تولد همگی تان مبارک باد! 

 

راجر واترز 73 ساله شد

جورج راجر واترز زاده 6 سپتامبر 1943، خواننده، ترانه سرا و آهنگساز انگلیسی است. او در کنار نیک میسون (نوازنده درام) و ریچارد رایت (نوازنده کیبورد) و سید بَرِت (گیتاریست، خواننده و ترانه سرا) از اعضای مؤسس پینک فلوید بوده است.

 

خلاقیت واترز در پدید آوردن سبک خاصی از موسیقی سایکدلیک راک موج جدیدی را در جامعه موسیقی دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به راه انداخت. از واترز به عنوان یکی از خلاقترین آهنگسازان، ترانه سرایان و تهیه کنندگان تمام تاریخ موسیقی راک یاد می‌کنند.

ستاره هایی که هفته قبل جشن تولد گرفتند (5)

او بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۵ به عنوان عضوی از گروه پینک فلوید و به عنوان نوازنده گیتار بیس و خواننده فعالیت می‌کرد. پس از جدایی سید برت، وی به عنوان ترانه سرا و مفهوم دهنده اصلی آلبوم‌های پینک فلوید نقش عمده‌ای ایفا کرد و توانست در دهه ۷۰ میلادی همراه با پینک فلوید،

 

با عرضه آلبوم های مفهومی The Dark Side of the Moon، Wish You Were Here، Animals و The Wall موفقیت‌های بین‌الملی چشمگیری به دست آورد؛ به طوری که تا سال ۲۰۱۳، این آلبوم‌ها بیش از ۲۵۰ میلیون نسخه در سرتاسر جهان فروخته‌اند که از این تعداد تنها 5/74 میلیون نسخه مختص ایالات متحده بوده است.

 

واترز در سال ۱۹۸۵ قصد انحلال پینک فلوید را داشت. اما به دلیل اختلافات ایجاد شده بین اعضا پیرامون این مبحث، کار به دادگاه کشیده شد که در نهایت اعضا باقی‌مانده توانستند در سال ۱۹۸۷ حق استفاده از نام پینک فلوید را بدست آورند. حدود هجده سال تمام اعضا هیچ اجرایی با حضور هر چهار عضو پینک فلوید نداشتند.

ستاره هایی که هفته قبل جشن تولد گرفتند (5)

واترز در لیست 150 خواننده راک و پاپ معاصر، نهمین فردی است که وسیعترین برد صوتی را با میزان کلی B1-C7 دارد و مجله ای درباره او گفته بود: «او تنور نیست، یک جهش یافته است.» جالب است بدانید که قبل از رسیدن به شهرت و در سن 15 سالگی، واترز رئیس کمپین جوانان کمبریج برای خلع سلاح هسته ای بوده است.

 

اولین آلبوم سولوی او The Body نام دارد. در سال 1969 او با جودی تریم، در سال 1976 با کارولین کریستی، در سال 1993 با پریسیلا فیلیپس و در سال 2012 با لوری دورنینگ ازدواج کرد. واترز و دورنینگ در سال 2015 طلاق گرفتند. دارایی خالص راجر واترز 145 میلیون دلار است.

 

ادریس اِلبا 44 ساله شد

ایدریسا اکونا “ادریس” البا، زاده 6 سپتامبر 1972، بازیگر، موزیسین و دی جی انگلیسی است که به خاطر بازی در نقش راسل “استرینگر” بل، بارون مواد مخدر، در سریال «وایر»، محصول شبکه اچ بی او و نقش جان لوثر در سریال «لوثر» محصول شبکه بی بی سی وان و همچنین نقش نلسون ماندلا

 

در فیلم زندگی نامه ای «ماندلا: راه طولانی به آزادی» (2013) معروف شد. وی چهار بار نامزد جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر نقش اول مرد در مینی سریال یا فیلم تلویزیونی شده که یک بار آن را برده است و پنج بار نامزد جایزه امی ساعات پربیننده شده است.

ستاره هایی که هفته قبل جشن تولد گرفتند (5)

البا در فیلم های دیگری از جمله «گانگستر آمریکایی» ساخته ریدلی اسکات در سال 2007، «سارقان» (2010)، «ثور» (2011)، «پرومتئوس» (2012)، «حاشیه اقیانوس آرام» (2013)، «ثور: دنیای تاریک» (2013) و «جانوران بدون کشور» (2015) بازی کرده که برای این آخری، نامزدی های بفتا و گلدن گلوب را برای بهترین بازیگر مرد در نقش مکمل بدست آورد.

 

وی همچنین صداپیشگی را تجربه نموده و در انیمیشن «زوتوپیا» (2016) به جای رئیس بوگو، در «کتاب جنگل» (2016) به جای شره خان، و در «در جستجوی دوری» (2016) به جای فلوک صداپیشگی کرده است. در اواخر سال 2016 با فیلمی اقتباسی از رمان «یاردی» نوشته ویکتور هدلی اولین بار کارگردانی را نیز تجربه کرد.

ستاره هایی که هفته قبل جشن تولد گرفتند (5)

علاوه بر بازیگری و کارگردانی ادریس با نام دی جی بیگ دریس نیز کار دی جی و خواننده هیپ هاپ سول را نیز تجربه کرده است. در سال 2016، ادریس البا در لیست 100 نفره تایم از بانفوذترین افراد دنیا قرار گرفت. جالب است بدانید که او با فیلم فرانسوی «مامان زیبا» محصول سال 1999 حرفه بازیگری اش را آغاز کرد.

 

در سال 1998 با کیم البا ازدواج کرد که در سال 2003 از هم جدا شدند. در سال 2014 نامزدش نیانا گارث پسری به دنیا آورد و در سال 2016 این زوج از هم جدا شدند. دارایی خالص ادریس 12 میلیون دلار است.

ستاره هایی که هفته قبل جشن تولد گرفتند (5)

زادروز الیا کازان

الیاس کازانجی اوغلو، زاده 7 سپتامبر 1909 و درگذشته به تاریخ 28 سپتامبر 2003، کارگردان، تهیه کننده، نویسنده و بازیگر یونانی-آمریکایی است که روزنامه نیویورک تایمز او را «یکی از تأثیرگذارترین و باافتخار ترین کارگردانان تاریخ برادوی و هالیوود» نامیده است. وی در استانبول و از پدر و مادری اهل کاپادوکیه به دنیا آمد.

 

پس از تحصیل در رشته بازیگری در دانشگاه ییل، به مدت هشت سال بازیگری حرفه ای انجام داد و بعدها در سال 1932 به گروه تئاتر پیوست و در سال 1947 استودیوی بازیگران را تأسیس کرد. تحت ریاست استراسبرگ و همراه با رابرت لوئیس و شریل کرافورد، استودیوی بازیگرانش، «بازیگری متد» را معرفی کردند. کازان در چند فیلم از جمله «شهری برای فتح کردن» (1940) بازی کرد.

ستاره هایی که هفته قبل جشن تولد گرفتند (5)

کازان که به خاطر گرفتن بهترین بازی های دراماتیک از بازیگرانش در فیلم ها مشهور است، 21 بازیگر را با این روش کارگردانی به نامزدی اسکار رساند که 9 تا از آنها اسکار را گرفتند. وی همچنین یک سری فیلم های موفق از جمله «اتوبوسی به نام هوس» (1951)، «در بارانداز» (1954) و «شرق بهشت» (1955) را کارگردانی نموده

 

و در طول حرفه اش، دو بار جایزه اسکار بهترین کارگردانی و یک بار جایزه اسکار افتخاری را از آن خود کرده است، وی همچنین سه بار جایزه تونی و چهار بار جایزه گلدن گلوب گرفته است.فیلم های به مسائل شخصی و اجتماعی که جزو نگرانی های ویژه خود کازان بود می پرداختند.

 

کازان اینطور می نویسد: «من حرکتی نمی کنم مگرآنکه حسی نسبت به موضوع بنیادی داشته باشم.» اولین فیلم او با این رویکرد «قرارداد شرافتمندانه» (1947) با بازی گرگوری پک بود که در آمریکا با دشمن و تعصب علیه یهودیان روبرو شد. این فیلم 8 نامزدی اسکار بدست آورد که 3 اسکار را برد از جمله اولین جایزه اسکار کازان برای بهترین کارگردانی.

 

بعد از آنکه فیلم «پینکی» را ساخت که یکی از اولین فیلم ها در هالیوود بود که پیش داوری نژادی علیه سیاهپوستان را خطاب قرار می داد. در سال 1955 الیا کازان فیلم «شرق بهشت» را کارگردانی کرد و با آن جیمز دین را به همه معرفی کرد.

ستاره هایی که هفته قبل جشن تولد گرفتند (5)

کازان قبل از رسیدن به شهرت میزهای رستوران ها را پاک می کرد و ظرف می شست تا پول رفتن به کالج ویلیامز را داشته باشد. او همچنین ترجیح می داد که بازیگران غیرمشهور را برای فیلم هایش به کار بگیرد و به همین ترتیب بود که اولین نقش های بازیگران افسانه ای ماننده وارن بیتی را به آنها داد.

 

در سال 1932 با مولی دی تاچر (فیلمنامه نویس) ازدواج کرد و در سال 1967 با باربارا لودن پیمان زناشویی بست. در سال 1982 نیز با فرانسیس راج ازدواج کرد. الیا کازان کارگردان بزرگ و مهمی بود؛ اما همواره واکنش اهالی سینما بخاطر ماجرای سال ۱۹۵۲ نسبت به او متفاوت بوده است. برخی او را بخشیدند و برخی هرگز به او روی خوش نشان ندادند و این باعث شد نام او در لیست سیاه هالیوود قرار بگیرد.

ستاره هایی که هفته قبل جشن تولد گرفتند (5)

فیلمهای کازان مجموعاً ۲۲ اسکار را به خود اختصاص داده و در ۶۲ مورد نامزد اسکار شدند که از این مجموع ۲ اسکار بخاطر کارگردانی به خود کازان تعلق گرفت. مارلون براندو درباره او گفته است: «کازان بهترین کارگردانی است که برای بازیگران می‌توانید بیابید.

 

چون خودش بازیگر بوده، البته بازیگری به خصوص. او چیزهایی را درک می‌کند که کارگردانان دیگر نمی‌توانند. او به شما الهام می بخشد… کازان چیزهای بسیاری برای بازیگران به ارمغان آورده است، او شما را دعوت به بحث و مجادله با خود می‌کند. وی از معدود کارگردانان خلاق و فهیمی است که در می‌یابد بازیگر دارد به کدام سو می‌رود و به شما اجازه می‌دهد تا صحنه را به شکلی که می‌خواهید بازی کنید.»