پارس ناز پورتال

ست ابزار جراحی

ست ابزار جراحی

تکنسین های جراحی باید بتوانند بلافاصله ابزار جراحی را شناسایی کنند. شما نمی خواهید آن کسی باشید که در وسط یک عمل جراحی از جراح بپرسید : قیچی متزمباوم چیست ؟به معنای واقعی کلمه هزاران ابزار جراحی وجود دارد، بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری آن را به خصوص در مورد آنچه که هستند و برای انجام آن استفاده می کنند، سخت می دانند. اما وقتی متوجه می شوید که ست جراحی اساساً بر اساس روش جراحی و استفاده از آن در روش جراحی خاص طبقه بندی می شوند، بسیار آسان تر می شود.

ست ابزار جراحی

در این مقاله به معرفی انواع ابزار جراحی می پردازیم، البته که این ابزار ها به هیچ وجه جامع و قطعی نیستند، اما آشنایی با آنها به شما ایده ای از انواع ابزار های شگفت انگیزی که در دسترس متخصصان پزشکی امروزی است، می دهد.

 

انواع ست جراحی

ست جراحی شامل ابزاهایی می باشد که این ابزارها عبارتند از :

 

ابزار تشریح

ابزار تشریح را می توان تیز نیز نامید، زیرا آنها بسیار تیز هستند! ما در مورد چاقوی جراحی، دسته چاقو و تیغه هایی با طول های مختلف صحبت می کنیم.آنها می توانند واقعاً سنگین باشند، مانند قیچی استخوان و یا می توان از آنها بر روی بافت های ظریف مانند قیچی متز (متزمباوم) که نوک نازک و منحنی دارد استفاده کرد.

ست ابزار جراحی

ابزار گرفتن و نگه داشتن

انواع مختلفی از ابزارهای چنگ زدن، نگه داشتن و بستن وجود دارد. آنها ممکن است برای بخش خاصی از آناتومی، مانند نگهدارنده استخوان یا فورسپس روده، سازگار شوند.در واقع، انواع مختلفی از فورسپس ها وجود دارد که ابزارهای قیچی مانندی هستند که برای نگه داشتن چیزهایی استفاده می شوند که گرفتن آنها برای انگشتان بسیار دشوار است.

 

هموستات ها گیره های مهمی هستند که عروق را برای کنترل جریان خون فشرده می کنند. هموستات ها نیز شبیه به قیچی هستند، اما به جای تیغه ها، نوک های صافی برای گرفتن رگ و مکانیزم قفلی برای فشرده نگه داشتن رگ دارند.

 

رتراکتورها

رتراکتور ها یا جمع کننده ها اساساً چیزهایی مانند اندام ها، دنده ها یا بافت ها را باز نگه می دارند تا دسترسی به محل عمل را فراهم کنند. جمع کننده ها می توانند خود نگهدار باشند، به این معنی که می توانند چیزی را به تنهایی باز نگه دارند، و به صورت دستی که به این است که باید با دست در جای خود قرار گیرند.

 

ابزار بخیه زدن یا منگنه زدن

جراحان از ابزار های بخیه یا منگنه برای بستن زخم یا اتصال مجدد بافت پس از عمل استفاده می کنند. آنها شامل جای سوزن برای بخیه زدن و یا دوختن زخم هستند.دستگاه های منگنه برای جراحان است و به همین منظور انتخابی مکرر هستند، زیرا منگنه زدن جراحی می تواند بسیار سریع تر از بخیه زدن دستی باشد.

 

ابزار مکش و آسپیراسیون

این ابزار های مفید شامل نوک های ساکشن و لوله هایی برای حذف مایعات هستند که می توان به طور مثال به لوله ساکشن در مطب دندانپزشکی اشاره کرد.

 

ابزار پروب یا کاوشگر

می توان از پروب ها یا ابزار کاوشگر برای ورود به یک دهانه طبیعی مانند مجرای صفراوی استفاده کرد و یا ممکن است گشاد شوند یا یک دهانه را باز کنند تا دسترسی به یک گذرگاه باریک فراهم شود.پروب ها همچنین برای جستجوی اجسام خارجی در حین جراحی استفاده می شوند.

 

ابزارهای اندازه گیری

اندازه گیری های دقیق برای بسیاری از روش های پزشکی حیاتی است و جراحی نیز از این قاعده مستثنی نیست. انواع مختلفی از دستگاه های اندازه گیری وجود دارد مانند : قطب نمای استخوانی یا کولیس اندازه گیری عروق.

 

پزشکان ممکن است از یک خط کش برای اندازه گیری اندازه نوع خاصی از کولیس بلند و نازک برای جراحی مغز و اعصاب استفاده کنند.علاوه بر دسته بندی های فوق، برخی از آنها شامل ابزار های زیادی هستند که برای وارد کردن یا تخلیه مایعات از بدن در دسترس هستند. این می تواند شامل ابزارهایی مانند : کانول، کاتتر، سوزن و سرنگ باشد.

ست ابزار جراحی

در نهایت، بسیاری از متخصصان پزشکی ترجیح می دهند ست جراحی را به عنوان غیر تروماتیک دسته بندی کنند، به این معنی که آنها ابزار هایی با حداقل تهاجم هستند که آسیب کمتری به بافت وارد می کنند یا هیچ آسیبی نمی رسانند، یا ضربه ای که معنای بر عکس است.

 

همانطور که می بینید، مفاهیم پشت دسته بندی ها بسیار ساده هستند و فقط نکته اینجاست که تعداد زیادی از آنها وجود دارد.با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع استفاده و خرید لوازم جراحی داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

همچنین شما عزیزام می توانید در صورت لزوم با کارشناسان ما در برانکارد تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان برانکارد شما را در انتخاب و خرید لوازم جراحی یاری کنند.