پارس ناز پورتال

بهترین سرقت های تاریخی انجام شده در جهان

بهترین سرقت های تاریخی انجام شده در جهان

برترین سرقت های تاریخی انجام شده در جهان 

بعضی از سرقت ها در دوران قبل بوده اند که در تاریخ ماندگار شده اند،نقشه اي حساب شده به همراه تجهیزات لازم کافی هست برای انجام میلیون ها دلار پول. تعداد زیادی از افراد دستکم یک‌بار در طول زندگی شان و در رویاهای خود به سرقت میلیون دلاری از یک بانک فکر کرده اند. خوشبختانه تعداد زیادی از ما آنقدر دیوانه هستیم که بگذاریم این فکر در همان مرحله ي رویا و فکر مانده و به واقعیت نپیوندد!

 

اما در ادامه می‌خواهیم به افرادی اشاره کنیم که به اندازه ي ما دیوانه نبوده و رویای میلیون دلاری خود را رها نکرده اند. معیار ما برای گزینه این افراد آن بوده که توانسته باشند از گیر افتادن، دستکم به صورت موقت، فرار کنند. افرادی که در حین این سرقت ها یا بعد از مدت کوتاهی بازداشت شده اند در لیست ما قرار نخواهند گرفت.

 

مورد سرقت ممکن هست هر چیزی باشد از پول نقد، جواهرات، آثار هنری تا هر چیزی که ارزش مادی فراوانی داشته هست. همۀ وقت} افرادی میباشند که در جایی و در زمان خاصی برای دزدیدن این موارد نقشه میکشند.نکته ي دیدنی در مورد فهرستی که در ادامه ارائه خواهد شد این هست که هیچ کسی در حین این سرقت ها کشته نشده که نشان می‌دهد سارقان کاملا حرفه اي بوده اند. برای آشنایی با این غول هاي دنیای سرقت با ادامه ي متن همراه شوید.

 

۱۰- سرقت جواهر سازی هَری وینست/ ۱۵ آذر ۱۳۸۷/ پاریس/ ارزش: ۱۰۸ میلیون دلار

بهترین سرقت های تاریخی انجام شده در جهان

در این روز ۴ مرد مسلح دقایقی قبل از تعطیل شدن، وارد یک مغازه ي مجلل جواهر فروشی به نام «Jeweler to the Stars» شدند در حالی‌که ۳ نفر از انها کلاه گیس و لباس زنانه به تن داشتند. انها بعد از اینکه جواهرات موجود در ویترین را جمع آوری نمودند از کارکنان مغازه خواستند که هر چه جواهرات در گاو صندوق ها وجود دارد را نیز بیرون بیاورند.

 

به نظر می‌رسد که آن همه ي جواهرات موجود در ویترین که میلیون ها دلار ارزش داشت این سارقان خوشتیپ را اقناع نکرده بود. انها مغازه جواهر فروشی را خالی کردند بدون آن که حتی یک گلوله شلیک کنند.صبح روز بعد به محض اینکه نخستین خبرها در مورد سرقت روز قبل به بیرون درز کرد ارزش سهام شرکت جواهر سازی هری وینستون ۹ درصد کاهش یافت.

 

این فروشگاه سال قبل از آن نیز مورد دستبرد قرار گرفته بود که طی آن سارقان جواهراتی به ارزش ۱۰ میلیون یورو را با خود بردند. شاید فکر کنید که استخدام چندین نگهبان مسلح بسیار منطقی به نظر میرسید اما صاحبان جواهر فروشی به این موضوع فکر نکرده بودند و گرچه تاوان سختی برای این اشتباه خود پرداختند.

 

از آن تاریخ تاکنون ۲۵ نفر بین سنین ۲۲ تا ۶۷ سال به ظن دست داشتن در این سرقت بازداشت شده اند و نکته ي دیدنی اینکه به نظر می‌رسد در دنیای سارقان هیچ تبعیضی برای سن افراد وجود ندارد!.

 

۹- سرقت مرکز الماس آنتوِرپ/۲۷ بهمن ۱۳۸۱/ بلژیک/ ارزش: بیش از ۱۰۰ میلیون دلار

بهترین سرقت های تاریخی انجام شده در جهان

تقریباً ۸۰ درصد الماس هاي تراش نخورده دنیا از شهر انتوِرپ سر در خواهند آورد و گرچه سارقان نیز کاملا از این موضوع اطلاع دارند. در این شهر موارد تعداد زیادی از سرقت آثار هنری و اشیاء باارزش گزارش شده هست اما موردی که قصد بررسی آن را داریم از لحاظ ارزش و نحوه ي سرقت بسیار دیدنی دقت تر از بقیه ي موارد خواهد بود.

 

این سرقت چنان بزرگ بوده هست که سارقان به سختی توانسته اند غنیمت خود را حمل کنند هر چند در مدت زمان کوتاهی بین ۱۲۳ تا ۱۸۹ جعبه ي امانات را خالی کردند.سردسته ي این سارقان کارکشته مردی ۳۰ ساله به نام لئوناردو نوتاربارتولو بوده هست. سارقان بیش از ۴ سال برای این سرقت نقشه ریخته بودند

 

و دستکم ۴ نفر نیز در اجرای آن شرکت داشتند. انها از ۳ سال قبل یک واحد را در همجواری مرکز الماس شهر انتورپ اجاره کرده و در تمام این مدت لئوناردو نقش یک تاجر الماس ایتالیایی را بازی می‌کرد تا اعتماد مغازه هاي اطراف و اعتبار لازم را در این حوزه به دست آورد. وی همواره جلساتی کاری در محل فعالیت تجاری خود ترتیب می داد و در معاملات کوچک شرکت میکرد به طوری که هیچ کس کوچک ترین شکی به او نداشت.

بهترین سرقت های تاریخی انجام شده در جهان

لئوناردو نوتاربارتولو

 

بعد از آن که زمان وارد عمل شدن فرا رسید انها فیلمهای ساختگی را وارد دوربین هاي امنیتی کردند تا حرکات انها از چشم نگهبانان دور بماند. خزانه ي مورد نظر توسط ۱۰ لایه ي گوناگون امنیتی محافظت می شد از جمله دوربین هاي مادون قرمز حساس به حرارت، رادار تغییر بسامد صدا، میدان مغناطیسی، سنسورهای لرزشی و قفلی با ۱۰۰ میلیون احتمال ترکیبی.

 

این سرقت بعنوان «سرقت قرن» نامگذاری شد و حتی امروز نیز پلیس نتوانسته هست نحوه ي انجام سرقت را به طور کامل تشریح کند. بعد از اینکه یکی از همدستانش نتوانست کیسه زباله اي حاوی مدارک مربوط به سرقت را بسوزاند، نوتاربارتولو بازداشت شد. جواهراتی که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارزش داشتند

 

هنوز هم پیدا نشده اند و نوتاربارتولو در حال سپری کردن دوران محکومیت ۱۰ ساله ي خود هست. در کمال ناباوری نوتاربارتولو ادعا کرده که آنها توسط یک تاجر الماس یهودی برای سرقت استخدام شده و انها در واقع تنها جواهراتی به ارزش ۲۰ میلیون دلار را سرقت کرده اند. همین طور وی ادعا میکند که تعداد زیادی از صندوق هاي امانات از قبل خالی شده بودند.

 

نوتاربارتولو بر این باور هست که او و همدستانش قربانی یک شیادی بیمه اي شده اند اما پلیس چنین ادعایی را رد کرده و آن را غیرممکن دانسته هست.

 

۸- سرقت بانک یونایتد کالیفرنیا/ ۴ فروردین ۱۳۵۱/ ایالات متحده/ ارزش: تقریباً ۳۰ میلیون دلار

بهترین سرقت های تاریخی انجام شده در جهان

به نظر میرسد انجام دهندگان این سرقت با ارزشی در حدود ۳۰ میلیون دلار در مقایسه با دیگر هیولاهای موجود در این لیست سارقان معمولی به نظر برسند اما به یاد داشته باشید که این سرقت در سال ۱۳۵۱ شمسی انجام شده هست. با استانداردهای امروزی این مبلغ امروزه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد. این مبلغ سرقت در آن دوران یک رکورد جهانی به شمار می آمد.

 

گروهی ۷ نفره به رهبری شخصی به نام اَمیل دینسیو، اهل اوهایو، وارد یک شعبه از بانک یونایتد کالیفرنیا در لاگونا نیگوِل شده و محتوای صندوق امانات این بانک را جارو کردند. به دلیل محرمانه بودن این صندوق امانات و مشخص نبودن محتویات انها تنها میتوان ارزش تقریبی آنها را حدس زد. این سارقان در نهایت توسط اف بی آی بازداشت شدند. یکی از این سارقان به نام فیل کریستوفر شیوه ي سرقت را در کتابی با عنوان «ابرسارقان» «Superthief» تشریح کرده هست.

 

۷- سرقت فرودگاه شیفول «Schiphol»/ ۷ اسفند ۱۳۸۳/ آمستردام/ ارزش: تقریباً ۱۱۸ میلیون دلار

بهترین سرقت های تاریخی انجام شده در جهان

این سرقت بزرگترین سرقت الماس در تاریخ به شمار می‌آید. از آن جایی که تعداد زیادی از الماس هاي سرقت شده برش نخورده بودند نمی‌توان ارزش دقیق آنها را برآورد کرد، با این وجود ارزش تقریبی این الماس ها ۱۱۸ میلیون دلار برآورد شده هست. اضافه بر این به علت برش نخوردن الماس ها نمی‌توان انها را نیز ردیابی کرد.

 

اگر چه دیگر سرقت هاي موجود در این لیست همۀ با برنامه ریزی ها و نقشه هاي زیرکانه ي از قبل آماده شده اجرا شده اند اما این سرقت نوعی سرقت سریع و بدون نقشه ي مدون و پیچیده به نظر می‌رسد. ۲ هفته قبل از سرقت، ۴ مرد یک کامیون باری متعلق یه شرکت هواپیمایی KLM هلند و یونیفورم کارکنان این شرکت را ربودند تا از هر گونه جلب دقت تا دقایق آخر سرقت پیشگیری کنند و بتوانند بدون مزاحمت و مشکوک شدن عوامل امنیتی به نقاط امن فرودگاه بروند.

 

در ۲۵ فوریه انها یک کامیون متعلق به شرکت KLM که مقداری الماس تراش نخورده را برای انتقال به شهر آنتورپ حمل می‌کرد متوقف کرده و با تهدید اسلحه از انها خواستند که کامیون را ترک کنند. سپس سوار کامیون شده و فرار کردند. از آن جایی که انها دقیقاً می دانستند که کدام کامیون را مورد حمله قرار دهند

 

پلیس دریافت که اینکار با کمک نیروهایی از داخل شرکت هواپیمایی انجام شده هست. این دومین باری بود که در ۶ ماه قبل در این فرودگاه سرقت انجام می شد. چندین نفر در ارتباط با این سرقت بازداشت شده اند اما تاکنون اطلاعات زیادی در مورد هویت سارقان منتشر نشده هست.

 

۶- سرقت بانک بریتانیایی خاورمیانه/ ۳۰ دی ۱۳۵۴/ بیروت/ ارزش: ۲۵ میلیون پوند

بهترین سرقت های تاریخی انجام شده در جهان

در دهه ي ۱۹۷۰ میلادی «بین سال هاي ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۸ شمسی» لبنان در آتش جنگ داخلی می سوخت و کشور را آشوب و هرج و مرج فرا گرفته بود و همه ي ي طرفین برای ادامه ي نبردها به پول نیاز داشتند. از این رو یکی از این گروه ها به چندین بانک دستبرد زدند که بزرگترین انها به بانک بریتانیایی خاورمیانه «British Bank of the Middle East» مربوط می شد.

 

این گروه توانست طلاها، جواهرات، اوراق بهادار و پول نقد موجود در این بانک را به ارزش تقریبی ۲۵ میلیون پوند به سرقت ببرد که امروزه مبلغی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برآورد میشود.این گروه از طریق منفجر کرده پنجره اي که بین این بانک و یک کلیسای کاتولیک در کنار این بانک قرار داشت وارد بانک شده و به کمک چند قفل ساز اهل جزیره ي کورس «Corsica» ،

 

از جزایر دریای مدیترانه و متعلق به کشور فرانسه، توانستند خزانه را باز کرده و در مدت ۲ روز هر چه که در این بانک وجود داشت را غارت کنند. بعضی از این اوراق بهادار بعداً به صاحبانشان فروخته شدند.

 

۵- سرقت صندوق امانات نایتس بریج سکیوریتی/ ۲۱ تیر ۱۳۶۶/ بریتانیا/ ارزش: ۶۰ میلیون پوند

بهترین سرقت های تاریخی انجام شده در جهان

والریو ویچی در سال ۱۹۸۶ «۱۳۶۵ شمسی» از ایتالیا به بریتانیا مهاجرت کرد در حالیکه در کشور خود برای دست داشتن در بیش از ۵۰ سرقت مسلحانه تحت تعقیب قرار داشت. او با ورود به بریتانیا تصمیم گرفت که به شغل پردرآمد خود ادامه دهد از این رو همراه با یکی از همدستانش وارد مرکز صندوق امانات نایتس بریج «Knightsbridge Safe Deposit Centre»

 

شده و درخواست کرد که یک صندوق امانات به وی داده شود. بعد از اینکه وارد محل نگه داری صندوق امانات شدند مدیر مرکز و نگهبانان را خلع سلاح کردند.والریو علامتی را در بیرون از مرکز صندوق امانات آویزان کرد که روی آن نوشته شده بود این مرکز موقتاً تعطیل هست تا از ورود مشتریان به داخل مرکز [پیشگیری کند.

 

بدین ترتیب دیگر همدستان آن دو نیز وارد شدند. سپس آنها با خیال راحت و بدون مزاحمت تمامی صندوق هاي موجود در این مرکز را غارت کردند. ارزش این سرقت بیش از ۶۰ میلیون پوند برآورد شده هست که امروزه بیش از ۱۷۴ میلیون دلار ارزش خواهد داشت. پلیس تا ۱ ساعت بعد از سرقت از موضوع باخبر نشد و این موضوع باعث شد که سارقان بتوانند خود را به جای امنی برسانند.

 

اما بعد از مدتی همدستان وی بازداشت شدند. با این حال والریو توانست به آمریکای لاتین فرار کند. با این وجود، در کمال تعجب والریو بعد از مدتی برای بردن خودروی فراری محبوبش به بریتانیا بازگشت و متعاقباً بازداشت شد. وی به ۲۲ سال زندان محکوم گردید. شاید اگر والریو حماقت نمیکرد می توانست با بخش کوچکی از پول ها و جواهراتی که دزدیده بود

 

یک خودرو فراری دیگر بخرد. در سال ۲۰۰۰ «۱۳۷۹ شمسی» میلادی در حالیکه والریو در مرخصی هرروز به سر می‌برد، در جریان تیراندازی بین او، یکی از همدستانش و ماموران پلیس، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

 

۴- سرقت بانک بغداد/ ۲۱ تیر ۱۳۸۶/ بغداد/ ارزش: ۲۸۲ میلیون دلار

بهترین سرقت های تاریخی انجام شده در جهان

یک روز صبح که کارکنان بانک دارالسلام در بغداد در محل کار خود حاضر شدند دیدند که درهای بانک باز میباشند و خزانه خالی شده هست. به نظر می‌رسد که ۳ نگهبان بانک مسئول این سرقت بوده و بیش از ۲۸۲ میلیون دلار موجودی بانک را با خود برده و فرار کرده بودند. این مبلغ از اقتصاد بعضی از کشورهای کوچک نیز بزرگ تر هست.

 

معلوم نیست که چرا این مقدار از پول نقد در بانک بوده آن هم به دلار. به نظر می‌رسد که نگهبانان بانک از کمک گروه هاي مسلح بهره گیری کرده اند تا در ایست هاي نظارت با این حجم از پول مورد سوء ظن قرار نگیرند. هنوز هیچ کسی مسئولیت این سرقت را بر عهده نگرفته و کسی نیز در این باره بازداشت نشده هست.در کمال تعجب این سرقت در رسانه ها نیز انعکاس بسیار کمی پیدا کرد.

 

۳- سرقت موزه ي بوستون/ ۲۷ اسفند ۱۳۶۸/ بوستون/ ارزش: ۳۰۰ میلیون دلار

بهترین سرقت های تاریخی انجام شده در جهان

این سرقت بعنوان بزرگترین سرقت آثار هنری در تاریخ سرشناس شده هست. در روز ۱۸ مارس سال ۱۹۹۰ «۲۷ اسفند ۱۳۶۸ شمسی» دو مرد که لباس پلیس به تن داشتند دو ماًمور بی تجربه ي موزه ي گاردنر شهر بوستون را متقاعد کردند که آنها برای انجام ماموریت به محل اعزام شده اند. برخلاف سیاست هاي

 

موزه این نگهبانان به دو افسر قلابی پلیس اجازه دادند که وارد موزه شوند و خیلی زود خود را با دست هاي بسته در زیرزمین موزه یافتند. دیدنی اینکه پلیس هاي قلابی بدون بهره گیری از هیچ گونه سلاحی پیروز به اینکار شدند. در مدت ۸۱ دقیقه این دو نفر با دقت ۱۲ قطعه ي هنری را از بین دیگر آثار گزینش کردند که ارزشی بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار داشتند. دقت داشته باشید که این سرقت بیش از ۲۵ سال پیش اتفاق افتاده هست.

 

در بین تابلوهای سرقت شده ۳ نقاشی از رامبراند و ورمیر نیز وجود داشت. این دو سپس فیلم دوربین هاي نظارتی را خارج کرده و فرار کردند. اگر چه در سال ۱۹۹۴ «۱۳۷۲ شمسی» اعلام شد که در صورت بازگرداندن این تابلوها مبلغ ۲٫۶ میلیون دلار به سارقان داده شده و تحت تعقیب قرار نخواهند گرفت اما تاکنون خبری از پس دادن این تابلوها مخابره نشده هست.

 

به نظر میرسد که سارقان کاملا آماتور بوده اند زیرا با دقت به آثار باقیمانده کاملاً مشخص هست که نگران آسیب مشاهده آثار هنری موجود در موزه نبوده و علی رغم وجود داشتن آثار بسیار با ارزش تر تنها ۱۲ تابلو را با خود برده بودند. تاکنون هیچ کسی در این ارتباط بازداشت نشده و جایزه اي ۵ میلیون دلاری برای ارائه ي اطلاعاتی

 

که منجر به بازگشت این آثار شود تعیین شده هست. همین طور مقامات پلیس اعلام کرده اند که در صورت برگرداندن این آثار هنری دارنده ي آنها را تحت تعقیب قرار نخواهند داد. با این وجود تا به امروز سرنوشت این ۱۲ اثر هنری باارزش در هاله اي از ابهام باقی مانده هست.

 

۲- سرقت اوراق قرضه/ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۹/ لندن/ ارزش ۲۹۲ میلیون پوند

بهترین سرقت های تاریخی انجام شده در جهان

جان گودارد یک پیام رسان ۵۸ ساله بود که برای موسسه ي شپردز «Sheppards» کار می‌کرد و در حالیکه یک کیف دستی حاوی ۲۹۲ میلیون پوند اوراق قرضه را حمل میکرد در یکی از خیابان هاي خلوت شهر لندن مورد حمله قرار گرفته و پس از کتک خوردن کیف او به سرقت برده شد. وی مسئول تحویل گرفتن

 

حواله هاي بانکی بانک خزانه ي انگلیس «Bank of England Treasury» از بانک ها و مراکز ساختمانی بود. به علت ماهیت این اوراق قرضه دارنده ي آنها در واقع صاحبشان محسوب می شد و ارزشی برابر با پول نقد داشتند.و در حالیکه چاقوی مهاجم را زیر گلوی خود داشت کیف حاوی ۳۰۱ اوراق قرضه را به مهاجم داد.

 

ارزش تعداد زیادی از این اوراق بهادار ۱ میلیون پوند تعیین شده بود. بعدها کیث چیزمن در ارتباط با این سرقت به عنف بازداشت شده و به ۶ سال و نیم حبس محکوم گردید. پلیس بر این باور هست که سرقت در اصل توسط شخصی به نام پاتریک توماس انجام شده بود اما جنازه ي وی، قبل از آن که بازداشت شود، در حالیکه یک گلوله در مغزش خالی کرده بودند پیدا شد.

 

بعد از حمله ي نیروهای پلیس لندن و اف بی آی به مخفیگاه یک گروه خلافکار تمامی اوراق بهادار به غیر از ۲ عدد از انها کشف شدند. دیدنی اینکه دومین سرقت بزرگ تاریخ توسط یک دزد خرده پا و تنها با بهره گیری از تهدید چاقو در یک خیابان خلوت انجام گرفت.

 

۱- بانک مرکزی عراق/ ۲۷ اسفند ۱۹۸۱/ بغداد/ ارزش: ۱ میلیارد دلار

بهترین سرقت های تاریخی انجام شده در جهان

بعضی از سرقت هاي بزرگ به برنامه ریزی هاي دقیق و استادانه نیاز دارند. بعضی دیگر تنها با زور و بی رحمی انجام میشوند. اما بزرگترین سرقت تاریخ بسیار ساده تر از انچه که فکر می‌کنید صورت گرفته هست. صدام حسین کشور عراق را ملک شخصی خود می دانست از این رو بانک مرکزی بغداد نیز بانک خصوصی وی به شمار می رفت.

 

 به گزارش پارس ناز یک روز قبل از حمله ي نیروهای ائتلاف به عراق در سال ۱۳۸۱ شمسی، صدام دست نوشته اي به پسر خود قُصی داد و از او خواست که تمام سپرده ي او در بانک مرکزی بغداد را خارج کند.عملیات خارج کردن سپرده ي ۱ میلیارد دلاری صدام در این بانک در جعبه هایي پر از اسکناس هاي ۱۰۰ دلاری ۵ ساعت به طول انجامید

 

و قصی بر این عملیات نظارت کامل داشت. اما این پول هنگفت نیز نتوانست او را نجات دهد و چند ماه بعد او را در حفره اي در درون زمین پیدا کردند. قُصی نیز در جریان تیراندازی توسط نیروهای آمریکایی به قتل رسید. بعدها تقریباً ۶۵۰ میلیون دلار از آن پول توسط نیروهای آمریکایی در داخل دیوارهای یکی از قصرهای او پیدا شد. اما ۳۵۰ دلار مابقی هنوز کشف نشده و هیچ اطلاعاتی در مورد آن در دست نیست.