پارس ناز پورتال

سرمایه گذاری روی طلا هنوز هم سودآور است

سرمایه گذاری روی طلا هنوز هم سودآور است

سرمایه گذاری روی طلا هنوز هم سودآور است 

سرمایه گذاری روی طلا در دوران هاي قدیم سودآور بود, اما سوال این جاست که آیا حالا نیز میتوان از طلا سود خوبی کسب نمود؟ سرمایه گذارانی که به دنبال سرمایه گذاری روی فلز زرد براق میباشند این روزها راه هاي بسیاری دارند. آن ها می‌توانند وارد بازار سهام طلا بشوند و یا می‌توانند خود طلا را خریداری و در گاوصندوق هاي شان ذخیره کنند. اما منظور اصلی چیست؟ آیا سرمایه گذاری روی طلا پاسخ میدهد؟

 

چرا شمار زیادی از سرمایه گذاران هنوز روی این فلز سرمایه گذاری می‌کنند؟بررسی ها نشان می‌دهد در شمار زیادی از مکاتب نوین و امروزی, طلا در محیط اقتصادی جای خود را به ارزهای کاغذی داده و شمار زیادی از افراد تنها بعنوان جواهر و برای زیبایی از آن بهره میگیرند. اما مکاتب دیگری نیز وجود دارند که پافشاری میکنند

 

طلا یک دارایی ارزشمند هست. سال ها پیش طلا بعنوان ارز عمل می‌کرد و در نتیجه نقش پول را داشت: به همین دلیل بود که اهمیت و ارزش آن نیز بالا رفت. اما امروز دیگر طلا چنین نقشی ایفا نمیکند. گرچه هنوز هم در دنیای نوین, طلا حرف اول را می‌زند.

 

واقعیت این هست که هر چند طلا در جبهه مبادلات ارزی حضور ندارد اما در اقتصاد جهانی بسیار کارساز هست. نگاهی به ذخایر بانک هاي مرکزی و صندوق بین المللی پول به خوبی اهمیت این فلز زرد براق را نشان می‌دهد. طبق آمار, در حال آماده حدود یک پنجم از کل ذخایر طلای روی زمین در بانک هاي مرکزی و صندوق بین المللی پول ذخیره شده هست. شمار زیادی از بانک ها نیز تلاش می‌کنند ذخایر طلای خود را افزایش بدهند.

 

قلمروی امن

تنش ها چه در خاورمیانه و چه در سایر کشورها, چه در اساس سیاسی و چه در اساس اقتصادی, امری اجتناب ناپذیر به شمار می‌آیند. در واقع یکی از حقایق اقتصاد نوین همین تنش ها میباشند. در تمام این شرایط, سرمایه گذاران همواره طلا را قلمروی امن برای سرمایه گذاری خود دیده اند. در واقع هرگاه ناامنی یا تنشی در حوزه سیاست یا اقتصاد رخ میدهد, سرمایه گذاران تمامی پول و سرمایه خود را راهی بازار طلا می‌کنند.

 

در طول تاریخ نیز هر گاه امپراتوری ها سقوط میکردند همه ي وقت ارزها از میان می رفتند اما آن دسته از سرمایه گذاران که روی طلا سرمایه گذاری کرده بودند, تقریباً همه ي وقت نجات پیدا می‌کردند. در هر دوره آشوبی, طلا دستور قلمرویی امن و امان را داشته که سرمایه گذار را از مهلکه نجات داده هست.

 

گرچه سرمایه گذاران راه هاي بسیاری برای تنوع بخشی به سرمایه گذاری در دنیای طلا دارند. برخی از آن ها روی سکه هاي طلا یا شرکت هاي طلاسازی سرمایه گذاری میکنند, برخی به سراغ سهام طلا در بازار می‌روند و شمار کمی نیز به صورت مستقیم روی خود این فلز سرمایه گذاری می‌کنند. یعنی انها جواهرات را خریداری و بعنوان سرمایه نگه داری میکنند.

 

به قول کارشناسان, افرادی که به دنبال بهره گرفتن از تغییرات آنی قیمت طلا در بازار میباشند باید روی سهام طلا سرمایه گذاری کنند اما آن دسته مقداری که نگاه دراز مدت دارند و میخواهند بعداً از سرمایه گذاری خود بهره بگیرند, بهتر هست روی طلای فیزیکی سرمایه گذاری کنند

 

یعنی سکه و جواهرات بخرند. در هر حال این فلز هنوز در عرصه سرمایه گذاری پاسخ میدهد. از آنجا که این کالای سرمایه گذاری, نقش قلمرویی ایمن را ایفا میکند, سرمایه گذاران هم چنان به آن روی خوش نشان میدهند.