پارس ناز پورتال

سفر به دبی یا استانبول! مسافران کدام را ترجیح می‌دهند؟

سفر به دبی یا استانبول! مسافران کدام را ترجیح می‌دهند؟

زمانی که دو کشور که هر دو از قطب‌های جاذبه‌ی گردشگری در جهان به شمار می‌آیند، در همسایگی شما باشند، برای سفر کدام را انتخاب می‌کنید. هر چند ایران عزیزمان خودش دارای مقاصد گردشگری فراوانی است اما همسایگی با استانبول و دبی که دو کشور توریستی معروف بوده و به دلیل نزدیکی‎شان، مقصدی در دسترس و راحت برای مسافران ایرانی هستند، باعث می‌شود که در انتخاب یکی از این دو کشور برای یک سفر تفریحی، مردد باشیم.

 

در واقع پاسخ دادن به این پرسش که سفر به دبی یا استانبول! مسافران کدام را ترجیح می‌دهند؟ کمی سخت است و به علایق و سلیقه‌ی مسافران در انتخاب هر یک از این مقاصد گردشگری بستگی دارد. پس بیایید ویژگی‌های این دو کشور را با هم مرور کنیم تا ببینیم کدام یک را برای سفر برگزینیم.

 

در دبی چه می‌بینیم؟

 

دبی شهری مدرن و یکی از شیخ نشین‌ها در امارات متحده‌ی عربی است که شاید تا چهل سال پیش تنها یک شهرک کوچک در حاشیه‌ی خلیج فارس به شمار می‌آمد. این شهر امروزه با بزرگراه‌ها و آسمانخراش‌هایش شبیه به شهرهای لاکچری در آمریکا شده است.

 

زمانی که شما در بخش‌هایی از دبی راه می‌روید و یا سوار بر وسایل نقلیه از این سو به آن سوی شهر می‌روید، ساختمان‌های بلند زیادی را در اطراف خود می‌بینید که مانع از دیدن درست آسمان می‌شوند.دبی پنجاه سال پیش یک شهر ماهیگیری کوچک بوده است. در طراحی مدرن دبی از نماد ماهیگیری استفاده شده تا تاریخ این شهر فراموش نشود.

 

بنابراین یکی از مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین برج‌های جهان که هتل هفت ستاره را در خود جای داده و برج العرب نام دارد، به شکل بادبانی نمادین است که نماد این شهر است. زمانی که هتل دبی فلایتیو را رزرو می‌کنید تا به دبی بروید، حتی اگر در برج العرب اقامت ندارید، به این مکان سر بزنید و در کافه‌ی اسکاوی ویوی آن چای بنوشید.

 

بناهای تاریخی دبی قابل مقایسه با استانبول نیست

 

زمانی که به یک شهری مانند استانبول با تاریخ غنی پا می‌گذارید، به آن اندازه بناهای تاریخی در آن می‌بینید که کمتر شهری می‌تواند با آن رقابت کند. این موضوع در مورد مقایسه استانبول دبی که یک شهر ماهیگیری و کوچک بوده، بیشتر صدق می‎کند.

 

در دبی شما می‌توانید به محله‌ی تاریخی الفهیدی بروید و یا در مدینه‌ی جمیرا و مسجد جمیرا رد پای تاریخ را مشاهده کنید. اما استانبول یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است با عمر 27 قرن است، که دارای بناهای تاریخی فراوانی است.

 

از جمله بناهای تاریخی مهم در ترکیه که مسافران علاقمند به تاریخ را به خود می‎کشاند می‌توان از  کاخ توپکاپی (Topkapi Palace)، مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmet Cami) معروف به مسجد آبی (Blue Mosque)، مسجد ایاصوفیه (Hagia Sophia/ Aya Sofya)، آب انبارهای باسیلیکا (Basilica Cistern)، هیپودرم (Hippodrome)،

 

کاخ دلما باغچه (Dolmabahçe Palace)، حمام خرم سلطان (Hurrem Sultan Hammam)، مسجد اورتاکوی یا بویوک چامی (Büyük Mecidiye Camii)، کلیسای چورا و موزه‌ی کارییه (Chora Church / Kariye Museum)، روملی حصار (Rumeli Hisarı)، برج گالاتا (Galata Tower) و مسجدهای ایوب سلطان (Eyüp Sultan)، رستم پاشا (Rüstem Paşa) و فاتح (Fatih) نام برد که با رزرو هتل استانبول می‌توان از آنها دیدن کرد.

سفر به دبی یا استانبول! مسافران کدام را ترجیح می‌دهند؟

مراکز خرید در دبی

 

یکی از جاذبه‌های تفریحی در دبی مراکز خرید آن است که در سراسر شهر پراکنده‌اند. این مراکز خرید در طول سال و به ویژه در فصل‌های تعطیلات که حراج‌های استثنایی می‌زنند، مسافران زیادی را به سمت شهر دبی کشانده که با رزرو هتل به این شهر و مراکز خرید معروف آن می‎روند.

 

از جمله مراکز خرید معروف و مدرن دبی می‌توان موارد زیر را برشمرد:

 

* دبی مال (Dubai Mall): این مرکز خرید وسیع‌ترین مرکز خرید جهان است. دبی مال دارای فروشگاه‌های فراوان، فود کورت، چندین رستوران، زمین اسکیت، سینما و مراکز تفریحی است. یک آکواریوم بسیار بزرگ در دبی مال وجود دارد که تونلی در زیر مخزن آبی آن قرار دارد. این مخزن پر از ماهی‌های کوچک و بزرگ نظیر کوسه‌ها و پرتوماهی‌ها، مارها و سایر موجودات آبزی است که شما می‎توانید از تونل زیر آن عبور کنید.

 

* مرکز خرید مرکاتو (Mercato Shopping Mall): یک مرکز خرید با فروشگاه‌های برند بین‌المللی که کف سنگفرش و دکوراسیونش، آن را شبیه به ایتالیای دوران رنسانس کرده است.

 

* فستیوال سیتی مال (Dubai Festival city Mall): مرکز خریدی که به دلیل آب‎نماهای بزرگش معروف بوده و دارای بیش از 400 فروشگاه و رستوران است.

 

* وافی مال (Wafi City Mall): یک مرکز خرید با طرح مصر باستان که پر از مجسمه‌های غول‌پیکر و پیکره‌های کنده‌کاری با طراح مصری است.

 

* مرکز خرید ابن بطوطه (Ibn Battuta Mall): این مرکز خرید معماری به سبک قدیمی دارد در آن نماد‌هایی از کشورهایی که ابن بطوطه به آنها سفر کرده است، دیده می‌شود. 

 

* مارینا مال (Marina Mall): یک مرکز خرید در نزدیکی دبی مارینا که دارای 140 فروشگاه، 21 رستوران و غذاخوری و یک منطقه‎ی بازی برای کودکان دارد.

 

* سیتی سنتر دیره یا میردیف (City Centre Deira) یک مرکز خرید بززگ که بیش از ۴۳۰ فروشگاه، فودکورت و مراکز تفریحی را در خود جای داده است.

 

آیا مراکز خرید استانبول کمتر از دبی است؟

 

از جمله مراکز خرید معروف و مدرن استانبول نیز می‌توان موارد زیر را برشمرد:

 

* مرکز خرید توریوم (Toruim Shopping Mall): یکی از مدرن‌ترین مراکز خرید استانبول که علاوه بر فروشگاه‌ها، دارای بخش‌های تفریحی مانند پارک برفی است.

 

* مرکز خرید استانبول یا مال آو استانبول (Mall of Istanbul): یک مرکز خرید بزرگ چهار طبقه‌. در مرکز خرید استانبول بیش از 350 فروشگاه از برندهای لوکس محلی و بین‎المللی به فروش می‌رسد.

 

* مرکز خرید آکمرکز (Akmerkez): یک مرکز خرید که بیش از 250 فروشگاه و بسیاری از معروف‌ترین برندهای جهانی را در خود جای داده است.

 

* مرکز زورلو (Zorlu Center): اینجا تنها یک مرکز خرید نیست بلکه زورلو یک مجتمع چند منظوره است که دارای فروشگاه‌های برندهای لوکس، مرکز هنرهای نمایشی، یک هتل 5 ستاره و دفاتر اداری است.

 

* مرکز خرید وادی استانبول (Vadistanbul Alışveriş Merkezi): بزرگ‌ترین مرکز خرید استانبول که یک مرکز خرید تازه‌ساز است. مرکز خرید وادی استانبول در همسایگی جنگل بلگراد قرار دارد و برندهای فراوانی در فروشگاه‌های آن به فروش می‌رسند.

 

* مرکز خرید کاپیتول (Capitol Shopping Center Istanbul): این مرکز خرید علاوه بر این که فروشگاه‌های برندهای جهانی در آن فعالیت دارند، تمام فست فودهای محبوب جهانی مانند برگر کینگ، استار باکس و کی‌اف‌سی را در خود جای داده است.

 

* مرکز خرید پالادیوم (Palladium Istanbul): مرکز خرید معروف و زیبای استانبول که دارای سالن‌های سینما و یک فود کورت با بیش از ۲۰ رستوران سنتی و بین‌المللی است.

 

* مرکز خریدی واقع در ایستینیه پارک (Istinye Park): این پارک دارای حدود 300 فروشگاه، به همراه مراکز تفریحی و سرگرمی و بازار سنتی است.

 

مراکز تفریحی دبی و استانبول را بشناسید

 

تا اینجا دیدیم که جاذبه‌های گردشگری در هر یک از دو شهر دبی و استانبول چگونه است و هر چند که استانبول در رقابت اماکن تاریخی یک امتیاز از دبی بیشتر دارد اما از نظرهای دیگر این دو شهر رقابت تنگاتنگی با هم دارند. نوبت آن است که مراکز تفریحی این دو شهر را با هم مقایسه کنیم.

 

دبی دارای چند پارک آبی است که معروف‌ترین آنها آکوا ادونچر، شعبه‌ی دوم آکوا ادونچر باهاما است و بزرگ‌ترین سرسره‌ی آبی جهان را در خود جای داده است. یک پارک آبی دیگر به نام وایلد وادی نیز در دبی وجود دارد که بسیار معروف و ویژه است.

 

تعجب نکنید، شما در این شهر گرم حتی می‌توانید در دمای منفی چهار درجه اسکی کنید و یا می‌توانید به صحرا رفته و سافاری و آفرودسواری انجام دهید.

سفر به دبی یا استانبول! مسافران کدام را ترجیح می‌دهند؟

علاوه بر این دبی دارای یک باغ گل‌ها به نام باغ معجزه است و گاردن گلو یکی از جاذبه‌های دیگر دبی است که فضایی است که نور و موسیقی در آن حرف اول را می‎زنند. در شهر استانبول نیز چندین پارک آبی به نام آکوا مارینا، اکوا دلفین استانبول و اسفانبول (ویالند) وجود دارد.

 

هر کدام از این دو شهر دارای بیش از ده شهربازی بوده و در عین حال پارک‌های امیرگان و گلخانه با فضاهای سبز و دیدنی‌شان، گردشگران را به سمت خود می‌کشانند.