پارس ناز پورتال

سفر به شیطان کوه جاذبه زیبای شهر رشت

سفر به شیطان کوه جاذبه زیبای شهر رشت

سفر به شیطان کوه جاذبه زیبای شهر رشت 

در بین برترین و زیباترین جاذبه هاي جالب شهر رشت می‌توان شیطان کوه لاهیجان را سرآمد همه ي دانست, امروز با هم سفر میکنیم به این منطقه توریستی و خوشگل. لاهیجان یکی از شهرهای جالب با جاذبه هاي گردشگری فراوان در استان گیلان هست که در شمال دیلمان قرار گرفته هست.

سفر به شیطان کوه جاذبه زیبای شهر رشت

منطقه لاهیجان از شمال به دریای خزر, از شرق به لنگرود, از جنوب به دیلمان, از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود. این شهر در یک ناحیه کوهپایه اي قرار گرفته هست.لاهیجان پوشیده از بوته هاي چای و بوی خوش بهار نارنج هست که هر مسافر و حتی رهگذری را مست و شیدا میکند.

سفر به شیطان کوه جاذبه زیبای شهر رشت

همچنین این شهر با قدمتی 800 ساله پر از زیبایی هاي طبیعی و تاریخی هست که تمام این زیبایی ها مسافران زیادی را به سمت خود می کشانند.شیطان کوه, کوهی هست در شرق شهر لاهیجان و در استان گیلان ایران. در قبل به این منطقه شاه نشین کوه میگفتند آبشار شیطان کوه لاهیجان در موقعیت جغرافیایی E500105 N371215 در استان گیلان واقع هست.

سفر به شیطان کوه جاذبه زیبای شهر رشت

اصلا لاهیجان را فقط از شیطان کوه باید به نظاره بنشینی . از فراز این کوه بر سقف هاي شیروانی منزل ها که خیره شوی , لطافت روح شهری راکه همدش باران هست را می فهمی . شیطان کوه , مقصدی جذاب و خوشگل برای گردشگران شمال کشورمون هست .

سفر به شیطان کوه جاذبه زیبای شهر رشت

آبشار روانی که از مسیرکوه فرود می‌آید و استخری که از بام سبز لاهیجان نظاره گر آن خواهید بود بر محبوبیت آن افزوده هست .تله کابین لاهیجان هم در محوطه شیطان کوه واقع شده هست و شما می‌توانید از آن شهر سبز لاهیجان را از نمای دیگری مشاهده نمایید .

سفر به شیطان کوه جاذبه زیبای شهر رشت

اگر به شرق لاهیجان بنگرید , شیطان کوه را می‌توانید مشاهده نمایید . این کوه خوشگل 60 متر بلندی دارد و در امتداد سلسله جبال البرز واقع شده هست , از پایین تا بالای این کوه سبز هست و این هم حتماً تحفه ي لاهیجان برای آن هست که هم رنگ با شهر آبا و اجدادی اش شده .

سفر به شیطان کوه جاذبه زیبای شهر رشت

از آن جاییکه شیطان کوه در منطقه اي شهری واقع شده هست , همواره بعنوان جاذبه اي جذاب به تعداد می‌رود . این محوطه کوهستانی در قدیم به شاه نشین مشهور بوده و در واقع محلی برای گردآوری آب مورد نیاز آبیاری مزارع بوده هست.برکه اي که 200 متر عرض و 70 متر طول داشت

سفر به شیطان کوه جاذبه زیبای شهر رشت

در جلوی آن بود که برای انبار کردن آب در فرمایش آبیاری از آن بهره گیری می شد. امروز برکه به دریاچه اي مصنوعی تبدیل شده که در بین آن جزیره اي وجود دارد در حال آماده این استخر آب وسعت زیادی پیداکرده هست و درست وسطش بنایی تاریخی هم دیده می‌شود. این منطقه به علت وجود تله کابین, شهربازی, رستوران و امکانات دیگر تفریحی یکی از مهم‌ترین مراکز گردشی این منطقه هست.

سفر به شیطان کوه جاذبه زیبای شهر رشت

در دل شیطان کوه آبشاری مصنوعی ایجاد شده که آب آن از همین دریاچه که به استخر لا هیجان مشهور هست, تأمین میشود.آبشار جذاب و جالب شیطان کوه از بدنه کوه به طرف پای کوه سرازیر می‌شود. این آبشاربه وسیله پمپاژ آب از استخر تغذیه شده و حوضچه هایي برای تخلیه و حرکت آب در پایین آن احداث شده هست.

سفر به شیطان کوه جاذبه زیبای شهر رشت

در کنار این آبشار یک راه پلکانی تا قله کوه وجود دارد که گردشگران با پشت سر گذاشتن بیش از 750 پله که از کنار آبشار و پای کوه نخست شده و از داخل درختان سر سبز می گذرد به قله کوه و بام سبز میرسند.

سفر به شیطان کوه جاذبه زیبای شهر رشت

در پای شیطان کوه استخری بزرگ به وسعت 17 هکتار وجود دارد که به حکم شاه عباس احداث شده هست . طول حاشیه استخر دو کیلومتر هست که در کنار بلواری جذاب قرار دارد . استخر دارای جزیره اي زیباست که توسط یک پل به حاشیه جنوبی آن متصل شده هست .

سفر به شیطان کوه جاذبه زیبای شهر رشت

در مسیر بالای شیطان کوه, فضای باصفایی وجود دارد که به “بام سبز” لاهیجان مشهور هست. این محوطه سبز و خوشگل به وسیله گذرگاهی به قسمت جنوبی پای کوه منتهی میشود. از بام سبز حدود هزار پله سیمانی تا پای کوه تعبیه شده که یکی از مسیرهای منتهی به بام سبز هست

 

آبشاری جذاب و جالب از بدنه کوه به طرف پای کوه سرازیر می‌شود. این مسیر را می‌توانید هم پیاده و هم با اتومبیل طی کنید اما پیشنهاد ما این هست که فرصت تماشای سرسبزی بام را از دست ندهید و پیاده راهی این مسیر شوید.در بام سبز و اطراف تله کابین لا هیجان فضای بسیار بزرگی برای کوهنوردی و پیاده روی مورد بهره گیری قرار می‌گیرد.

 

برای رفتن به ایستگاه دوم تله کابین هنگامی که داخل کابین بنشینید اگر زیر پای خود را نگاه کنید, جنگل ها و باغات چای و شیروانی و سقف منزل ها را می‌بینید که خیلی آرام از بالای انها رد می‌شوید.اگر به شهر نگاه کنیم آرامگاه کاشف السلطنه و کمی آن طرف تر دانشگاه آزاد لاهیجان دیده می‌شود. آپارتمان ها و منزل هاي ویلایی و از همه ي مهم تر گنبد طلایی با دو گلدسته نورانی امامزاده آقا سیدحسین«ع» که به طرز دقیقی در وسط شهر قرار گرفته هست.

 

بام سبز هم چون نگینی در شیطان کوه لاهیجان می درخشد
در سال هاي جدید با طراحی شهرداری لاهیجان, فضایی در بالای شیطان کوه ایجاد شده که به علت مشرف بودن به شهر به اسم بام سبز شناخته می‌شود.این محوطه سبز و خوشگل به وسیله گذرگاهی از ورودی کوه و میان درختان به آبشار شیطان کوه متصل می‌شود. آلبوم بام سبز به علت جذابیت

 

و منتهی شدن به آلبوم ارتفاعات مشرف به شهر و باغات چای, بسیاری از دوستداران طبیعت را به خود جذب کرده هست. تماشای روزها و شب هاي لاهیجان از فراز بام سبز, از دیگر جاذبه هاي این آلبوم تفریحی هست.

 

تله کابین زیبای لاهیجان نقش موثری در گسترش گردشگری گیلان دارد
تله کابین لاهیجان از دیگر جاذبه هاي تفریحی هست. طول این تله کابین یک هزار و 550 متر هست که از بام سبز به قله تاج خروس کشیده شده و در هر ساعت یک هزار نفر را جا به جا میکند.این تله کابین دو ایستگاه و پنج دکل و 350 متر در مرتفع ترین نقطه از سطح دریا بلندی دارد. احداث پارک مجهز به رستوران,

 

کافی شاپ و انواع غرفه هاي آلاچیق و ایجاد فضای مناسب برای گردشگران از دیگر برنامه هایي هست که برای احداث در ایستگاه هاي تله کابین در نظر گرفته شده هست.

 

نامگذاری شیطان کوه
در قبل این منطقه به شاه نشین کوه مشهور بوده و عده اي معتقدند که اسم شیطان کوه, شکل تغییر یافته شاه نشین کوه میباشد. اما در این خصوص نمیتوان با قطعیت نظر داد. با این حال, اسم شیطان کوه امروزه آنچنان جا افتاده هست که نه تنها ساکنین لاهیجان, بلکه همه ي ایرانیها با این اسم آشنا می باشند.

 

این اسم امروز در حدی جا افتاده هست که در نزدیکی منطقه شیطان کوه اکثر واحدهای صنفی از طباخی گرفته تا سلمانی نامشان را از لفظ شیطان برگرفته اند.

 

عده اي نیز می گویند:علت اسم گذاری شیطان کوه ربطی به خرافه پرستی یا ایضا شیطان پرستی ندارد. طبیعت این کوه به گونه اي هست که وقتی از بالا به پایین نگاه میکنید احساس خواهید کرد به راحتی با دویدن به دامنه می رسید اما نتیجه چیزی جز سقوط نخواهد بود و در یقین قدمای محلی در این جا شیطان چشم فرد را اغفال میکند!…