پارس ناز پورتال

سلامت دهان و دندان ریشه در دوران کودکی دارد

سلامت دهان و دندان ریشه در دوران کودکی دارد

سلامت دهان و دندان ریشه در دوران کودکی دارد 

اگر میخواهید در آینده فرزند شما از سلامت دهان و دندان برخوردار باشد باید از همین الان دست به کار شوید و به او یهداشت دهان را آموزش جدی دهید. برای داشتن لبخندی زیبا باید به وضع دندان ها در فک، طرز قرار گرفتن دندان ها با یکدیگر و روابط دو فک نسبت به همدیگر توجه داشت.

 

به عبارت ساده تر این که هر فرد فک های خود را از یکی از والدین به ارث می برد و دندان های خود را از والد دیگر؛ برای مثال وقتی فرد فک مناسب یا کوچک تر را از یکی از والدین و دندان بزرگ تر را از والد دیگر به ارث می برد، چنین مساله ای باعث شلوغی و به هم ریختگی دندان ها در فک ها می شود که مسلما لبخند زیبا را به دنبال نخواهد داشت. پس یکی از عوامل مهم در ظاهر دندان ها ژنتیک است.

 

کوتاهی در نگهداری

تنبلی در رعایت بهداشت دهان و دندان باعث تخریب دندان می شود و احتمال دارد کار به کشیدن آن بینجامد. کشیدن یک دندان باعث حرکت دندان کناری به طرف دندان کشیده شده می شود. فرم و شکل دندان ها به این شکل تغییر می کند و دندان ها از هم فاصله می گیرند و حتی احتمال چرخش نیز وجود دارد.

 

افرادی که بهداشت دهان را به طور کامل رعایت نمی کنند ممکن است دندانشان پوسیده نشود ولی باید در چنین شرایطی انتظار ناراحتی لثه را داشت. همین ناراحتی لثه باعث از دست رفتن استخوان اطراف ریشه می شود و دندان ها لق شده و در نهایت از دست می روند. این مساله هم می تواند باعث حرکت، جابه جایی و نامنظمی دندان ها شود که لبخند زیبا را به دنبال ندارد.

 

از کودکی به فکر باشید

شاید بعضی از افراد تصور کنند برای داشتن دندان های زیبا و سالم فقط باید به دوران بزرگسالی توجه کرد، در حالی که چنین تصوری نادرست است و از دوران کودکی باید به آن توجه داشت. یک لبخند زیبا و دندان های سالم و مرتب، متاثر از دوران کودکی است، به عبارت ساده تر این که برای داشتن لبخند زیبا باید از دوران کودکی به وضع رویش دندان های شیری و فک ها توجه کرد.

 

والدین باید توجه داشته باشند هر شش ماه یک بار کودک خود را از دو سالگی برای درمان های پیشگیرانه نزد دندانپزشک ببرند تا در صورت نیاز، اقدام هایی را مانند فلورایدتراپی یا پر کردن شیارهای عمیق دندان برای کودک انجام شود. اگر روابط فکی از حالت طبیعی خارج شود، نیاز به درمان های پیشگیری ارتوپدی فک و صورت احساس شده و این درمان ها توسط متخصصان ارتودنسی انجام می شود.

 

پریدن از موانع ضدزیبایی

برای داشتن لبخندی زیبا فقط داشتن دندان های سالم و زیبا کافی نیست و باید به موارد دیگری هم توجه کرد؛ برای مثال بیماری هایی مانند شکاف کام و لب شکری می توانند روی لبخند تاثیر بدی بگذارند و ظاهر دهان فرد را نازیبا کنند.

 

به همین دلیل باید نسبت به درمان این نوع بیماری ها اقدام کرد و والدین باید به این مساله توجه کافی داشته باشند و قبل از پنج سالگی کودک خود را برای درمان نزد متخصص جراح فک و صورت و ارتودنسی ببرند تا به زیبایی فرد در بزرگسالی لطمه وارد نشود.

 

دندان های کوچک، تخریب های بزرگ

بعضی از والدین تصور می کنند خطر پوسیدگی و آسیب دندان نوزادشان را تهدید نمی کند، در حالی که چنین تصوری نادرست است و باید از زمانی که یک یا دو دندان در دهان نوزاد می روید، به بهداشت دهان و دندان او توجه کافی داشت.

 

توجه به این مساله از اهمیت زیادی برخوردار است و مادر باید بعد از شیر دادن به نوزاد با گاز استریل یا حوله تمیز، دندان های کودک را تمیز کند. این کار درست مثل مسواک زدن است

 

این بهداشت عمومی است

هر فردی باید به صورت مستمر با فاصله شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کند تا اگر مشکلی در دهان یا دندانش وجود دارد، دندانپزشک اقدام های لازم را برای پیشگیری یا بهبود انجام دهد. استفاده از مسواک نرم و مناسب یکی دیگر از مواردی است که همه افراد باید به آن توجه کنند.

 

خیلی از افراد تصور می کنند مسواک زدن برای سلامت دهان و دندان کافی است، در حالی که چنین تصوری نادرست است و استفاده از نخ دندان و دهان شویه در کنار مسواک زدن توصیه می شود.

 

دوستی میکروب و خمیردندان

بعضی از افراد ممکن است همیشه مسواک بزنند و از نخ دندان و دهان شویه هم استفاده کنند، ولی با این حال باز هم دچار پوسیدگی دندان شوند. یکی از مواردی که این افراد باید به آن توجه داشته باشند انتخاب خمیردندان است. خمیردندان مناسب از موارد قابل توجهی است که می تواند در پیشگیری از بیماری های دهان و دندان نقش مهمی داشته باشد.

 

خمیردندان ها دارای مواد ضدعفونی کننده، شوینده، ترکیبات آنتی بیوتیک و مواد ساینده هستند؛ بنابراین چنانچه فردی به طور مداوم از یک نوع خمیردندان استفاده کند، میکروب های دهان نسبت به آنتی بیوتیک داخل خمیردندان مقاوم شده و عملا کارایی مسواک زدن از بین می رود.

 

خوب ها را بشناسید

برای انتخاب یک خمیردندان خوب باید چند نکته را رعایت کنید؛ برای مثال یک خمیردندان خوب باید مورد تائید وزارت بهداشت و سازمان ها و انجمن های مرتبط با دندانپزشکی باشد. همچنین مواد ساینده، ضدعفونی کننده و آنتی بیوتیک در آن به مقدار لازم و با کارایی مناسب وجود داشته باشد.

 

اگر در خمیردندانی مواد ساینده بیش از اندازه لازم باشد، باید انتظار سایش دندان و تخریب نسج مینای دندان، بخصوص در طوق لثه را داشت. چنین خمیردندانی نه تنها به سلامت دندان ها کمک نمی کند بلکه به آنها آسیب هم وارد می کند.

 

ارتودنسی تا چه سنی؟

اردتودنسی یا ردیف کردن دندان ها، یکی دیگر از کارهایی است که به ردیف شدن و ظاهر زیبای دندان ها کمک می کند و بهتر است آن را در سن پایین انجام داد، چراکه نتیجه بهتری به همراه دارد.

 

البته ارتودنسی را در هر سنی می توان انجام داد، ولی بهترین زمان برای انجام این کار سن شروع بلوغ در دختران ده سالگی و در پسران ۱۵ سالگی است. چنانچه فرد در سن پایین تری باشد ممکن است دندانپزشک، ارتودنسی پیشگیری با پلاک متحرک را انجام دهد.