پارس ناز پورتال

سنت هرساله اجرای تعزیه ماه محرم در بازار تهران

مجموعه : مذهبی
سنت هرساله اجرای تعزیه ماه محرم در بازار تهران

سنت هرساله اجرای تعزیه ماه محرم در بازار تهران

بازار تهران در منطقه 15 خرداد یکی از مکان هایی است که عزاداری با شور خاصی در آن برگزار می شود. تمام حجره داران در راهروهای بازار گرد هم می آیند و برای امام حسین (ع) عزاداری می کنند. هم زمان با شب‌ عاشورا مراسم تعزیه خوانی سالار شهیدان(ع) در یکی از قدیمی‌ترین تکیه‌های بازار برگزار می‌شود.

 

بهزاد یعقوبی با اشاره به برگزاری مراسم تعزیه در سبزه میدان گفت: مراسم تعزیه خوانی از محل موقوفاتی که نیت آنها جهت تعزیه خوانی و تعزیه داری ابا عبدالله(ع) است در زمین و مکانی که در سال ١١٠٤ توسط یکی از واقفین زمان صفویه مرحوم طبیب محمد تهرانی ملقب به حکیم هاشمی وقف شده است، توسط اداره اوقاف و امورخیریه ناحیه ٣ و با مشارکت شهرداری منطقه ١٢ برپا می‌شود.

سنت هرساله اجرای تعزیه ماه محرم در بازار تهران

نماینده اوقاف ناحیه ٣ تهران در بازار با اشاره به انتخاب سبزه میدان برای برگزاری این مراسم گفت: از آنجا که تکیه دولت که بعد از تکیه خانم (خواهر شاه طهماسب) قدیمی ترین تکیه تهران بود و این آیین مذهبی به صورتی سنتی در آنجا انجام می‌شد، به فرمان رضا پهلوی تخریب شد و دیگه جایی برای برپایی این نمایش مذهبی نبود،

 

لذا تصمیم گرفتیم در این جا که بهترین مکان برای ترویج سنت و فرهنگ عاشورایی است این مراسم را انجام بدیم.وی تاکید کرد: از قدیم یک پیوند ناگسستنی بین بازار و بازاری با مراجع و حادثه عظیم عاشورا برقرار بوده و هست و قطعا همین پیوند یکی از دلایل رشد این‌گونه مراسمات سنتی در بازار بوده و هست.

 

یعقوبی ادامه داد: بازار ما بازار سوق المسلمین است و سبزه میدان پیشانی بازار. به همین علت سعی داشتیم که امسال این مراسم را از سال گذشته با شکوه تر برگزار کنیم که با همکاری ملکی شهردار منطقه ١٢ این مراسم با شکوه ویژه برگزار می شود.

 

نماینده اوقاف ناحیه ٣ تهران در بازار با اشاره به موقوفات بازار گفت: البته باید گفت که موقوفات یکی از مهمترین پشتوانه‌های ماه های محرم و صفر هستند چراکه حدود ٧٠ درصد نیات ما مربوط به تعزیه داری و روضه خوانی و اطعام سالار شهیدان است. ما اینجا علاوه بر اجرای نیت واقف و حفظ کردن

 

این سنت و آیین که هزاران هزار درس برای ما داشته می‌خواهیم ثابت کنیم که شیعه و یاران امام حسین افرادی هستند که سیره آن بزرگواران را در زندگی هایشان ساری و جاری می‌کنند.یعقوبی ادامه داد: بازار دانشگاهی است که سه ضلع دارد؛ یکی تعلیم و تربیت و دومی دیانت و سیاست و سومی اقتصاد در راستای شریعت.

سنت هرساله اجرای تعزیه ماه محرم در بازار تهران

متاسفانه بعضی ها وقتی اسم بازار می‌آید فقط به اقتصاد و تجارت فکر می‌کنند. این فرهنگ عاشورایی در همین دانشگاه بازار و در حجره هایی که انصافا هنوز استادانی چون ابوالقاسم مستوفی و ایت الله خسروشاهی و کاشانی و کریمی و کسایی و دیگر بزرگان را در خود دارند تدریس می‌شود

 

تا این روح حسینی و اخلاق و رفتار و راه حسینی ادامه دار باقی بماند.وی در خاتمه گفت: مسئول تعزیه خوانی گروه در سبزه میدان بازار، ابوالفضل صابری است.