پارس ناز پورتال

سیستم ذخیره گرمایش خانه ها در تابستان

سیستم ذخیره گرمایش خانه ها در تابستان

سیستم ذخیره گرمایش خانه ها در تابستان 

سیستمی ابداع شده است که گرمای شدید فصل تابستان را در خانه ها جذب کرده و آن را در فصل سرد سال مورد استفاده قرار می دهد.  این روش مزایای فراوانی دارد و انرژی جمع آوری شده در تابستان را می توان به طور فیزیکی به هر نقطه ای ارسال کرد.

 

محققان در همین راستا با بنیاد آزمایشگاه های فدرال سوییس برای آزمایش و تحقیقات(EMPA ) همکاری کرده اند. سیستم جدید از هیدروکسید سدیم (NaOH) غلیظ شده به عنوان واسطه ذخیره گرمایی و مجموعه ای از ترکیبات دیگر برای دستیابی، تبدیل و آزادسازی انرژی گرمایی باتوجه به تقاضا استفاده می کنند.

 

در علم شیمی یکی از واقعیت های شناخته شده این است که هنگام ریختن آب روی هیدروکسید سدیم فعل و انفعالی شیمیایی انجام می شود و انرژی شیمیایی محتوی در NaOH به صورت گرما آزاد می شود. به این ترتیب مقادیر کلان گرما را می توان با اضافه کردن آب به دست آورد. دانشمندان نیز از این رویداد برای خلق سیستم جمع آوری و ذخیره انرژی استفاده کردند.

 

درهمین راستا، به طور متضاد اگر انرژی گرمایی که مثلا از خورشید جمع آوری شود، به محلول سدیم هیدروکسید اضافه و با آب رقیق شود، رطوبت موجود تبخیر شده و محلول NaOH غلیظ تر می شود. بنابراین انرژی موجود را موثرتر ذخیره می کند.

 

درهرحال هرچند تابه حال فقط نمونه آزمایشی این سیستم ساخته شده اما بنیاد EMPA به دنبال شریک تجاری است تا نسخه کامپکت آن را برای مصارف خانگی بسازد.