پارس ناز پورتال

شناسه نرخی چیست و چرا در ایرلاین های مختلف، متفاوت است؟

شناسه نرخی چیست و چرا در ایرلاین های مختلف، متفاوت است؟

شناسه نرخی یا کلاس نرخی، همانند کدی بوده که با حروف انگلیسی نمایش داده می شود که نوع بلیط و شرایط آن را بازگو می کند. این شناسه ها کاربردهای مختلفی از جمله نمایش اطلاعات پرواز به مسافر و تعیین نوع پرواز، بار مجاز مسافر، مسیر و زمان پرواز به کارشناسان شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی دارد.

 

قبل از اینکه شناسه نرخی ایرلاین ها را بررسی کنیم، ابتدا باید در مورد نحوه قیمت گذاری و عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیما صحبت کنیم.

 

قیمت بلیط هواپیما از عوامل زیادی تاثیر می پذیرد که مهم ترین آن ها، مسیر پروازی و فاصله مبدا و مقصد، میزان تقاضای بلیط در آن مسیر، کلاس پروازی (اکونومی کلاس و بیزینس کلاس)، میزان بار مجاز، سیستمی یا چارتری بودن بلیط، سن مسافر و عوامل متغیر دیگر می باشد.

 

بطور مثال در مسیر تهران مشهد یا تهران کیش تقاضای بلیط زیاد است و همچنین با توجه به فاصله زیاد آن ها مسلما نرخ بلیط آن بیشتر است.علاوه بر این، کلاس پروازی تاثیر زیادی بر قیمت نهایی بلیط هواپیما دارد.

 

کلاس های پروازی در ایران شامل اکونومی کلاس و بیزینس کلاس بوده که تنها برخی ایرلاین ها، کلاس تجاری یا بیزینس را دارند. همچنین بلیط هواپیما برای کودکان نسبت به بزرگسالان قیمت کمتری داشته که تاثیر سن مسافر بر قیمت بلیط را نشان می دهد.

 

شناسه نرخی چیست؟

همانطور که گفته شد، عوامل متفاوتی بر قیمت نهایی بلیط موثر است که نیازمند دسته بندی و مرتب سازی این بلیط ها از نظر قیمت و شرایط آن می باشد. به همین دلیل از کدهای لاتین یک یا چند حرفی تحت عنوان کلاس نرخی یا شناسه نرخی بلیط هواپیما استفاده می شود.

 

این شناسه ها برای بلیط های مسیرهای مختلف که بار مجاز متفاوتی داشته و کلاس پروازی آن متفاوت است، کد مختلفی دارند. یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین نوع شناسه نرخی میزان جریمه کنسلی آن می باشد. در ادامه توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

شناسه نرخی چیست و چرا در ایرلاین های مختلف، متفاوت است؟

کاربرد شناسه های نرخی چیست؟

شناسه های نرخی همانند کد ملی یک فرد بوده که ویژگی ها و مشخصات بلیط را به مسافر و کارشناس آژانس مسافرتی بازگو می کند. پس از رزرو بلیط هواپیما می توانید این شناسه را در قسمت اطلاعات پرواز مشاهده کرده و برای اطلاع از شرایط آن با سرچی ساده در گوگل، از شرایط آن آگاه شوید.

 

شرکت های هواپیمایی نیز با تعیین شناسه نرخی مختلف در زمان های نزدیک به پرواز، این بلیط ها را با قیمتی پایین تر به فروش می رسانند تا تمام ظرفیت هواپیما تکمیل شود.همچنین شرکت های هواپیمایی در پنل رزرواسیون خود جهت مشاهده اطلاعات پرواز از این شناسه ها استفاده می کنند.

 

با وارد کردن شناسه نرخی در این پنل، می توان اطلاعات مختلفی از  قبیل نوع مسیر و یک طرفه یا دو طرفه بودن آن، مبدا و مقصد پرواز، بار مجاز، فصل پرواز، فاصله زمانی، شرایط کنسلی و اطلاعات دقیق تر دیگر را مشاهده کنند.

 

شناسه های نرخی مهم در ایرلاین ها

ایرلاین ها با توجه به سیاست قیمت گذاری خود و همچنین مسیر پروازی، شناسه نرخی مختلفی را تعریف می کنند. در ادامه شناسه های نرخی تعدادی از ایرلاین های مهم بررسی می شود.

 

شناسه نرخی ایران ایر

این ایرلاین دارای هواپیماهای متعددی می باشد که در بیشتر مسیرهای پروازی فعالیت دارد. شناسه های نرخی این ایرلاین شامل C, J, V, Y, S, M, Q, N, O, L, X و K می باشد. مهم ترین شناسه این ایرلاین شناسه های V و Y می باشد که در مسیرهای مهم و برای کلاس اکونومی استفاده می شود.

 

این ایرلاین برای تمامی شناسه ها میزان جریمه یکسانی در نظر گرفته است، بطور مثال در صورت کنسلی بلیط هواپیما با شناسه نرخی y، جریمه ای برابر 30% و 60% بهای بلیط را باید پرداخت کرد که به زمان کنسلی بستگی دارد.

شناسه نرخی چیست و چرا در ایرلاین های مختلف، متفاوت است؟

شناسه نرخی ایرلاین ماهان

شرکت هواپیمایی ماهان نیز دارای پروازهای مختلفی بوده که با توجه به شرایط تقاضا و مسیر پروازی، در زمان های متفاوت شناسه های مختلفی را ارائه می دهد. تنوع شناسه های این ایرلاین بالا بوده و شرایط کنسلی متفاوتی دارند.

 

میزان جریمه کنسلی برای این بلیط ها از 10 الی 90 درصد بهای بلیط متغیر است. بیشترین میزان کنسلی برای شناسه نرخی U بوده که برابر 95 درصد می باشد.شناسه نرخی ماهان که بیشترین استفاده را در مسیرهای پروازی دارد، شامل R و BH می باشد.

 

این شناسه ها برای کلاس های بیزینس و اکونومی استفاده شده که شرایط کنسلی مشابهی دارند. میزان جریمه کنسلی این بلیط ها از 10 الی 50 درصد متغیر بوده که به زمان کنسلی بلیط بستگی دارد.

 

همچنین شناسه نرخی C که برای پروازهای بیزینس استفاده می شود، جزء کلاس های نرخی با استفاده بالا می باشد. میزان جریمه کنسلی این شناسه برابر 30 الی 70 درصد است.

شناسه نرخی چیست و چرا در ایرلاین های مختلف، متفاوت است؟

شناسه نرخی ایرلاین آسمان

ایرلاین آسمان، جزء شرکت های هواپیمایی بزرگ در ایران بوده که در بیشتر مسیرهای داخلی فعالیت می کند. این ایرلاین دارای کلاس پروازی بیزینس بوده که منجر به تعدد شناسه های نرخی در آن شده است.

 

مهم ترین شناسه نرخی این ایرلاین شامل Z, Y, V, W می باشد. میزان جریمه برای بلیط با شناسه نرخی Z برابر 30 الی 50 درصد و شناسه Y و V برابر 40 الی 60 درصد تعیین شده است.

 

شناسه نرخی بلیط هواپیما برای کلاس های مختلف

کلاس های پروازی یکی از عواملی است که در قیمت بلیط و شناسه نرخی آن موثر است. شناسه های نرخی که در کلاس های اکونومی و بیزینس استفاده می شود متفاوت بوده اما دارای اصول کلی می باشد.

 

برای کلاس پریمیوم اکونومی با شرایط کنسلی با استرداد کامل وجه، شناسه W انتخاب شده و برای بیزینس کلاس با عودت وجه کامل، شناسه نرخی J تعیین می شود. شناسه نرخی F مربوط به پروازهای فرست کلاس با عودت کامل وجه می باشد.

 

شناسه های نرخی پرواز های اکونومی کلاس

پروازهای اکونومی رایج ترین نوع کلاس پروازی در مسیرهای داخلی و خارجی می باشد. در این پرواز ها از شناسه های نرخی V, N, O, M, B, H, L, K, Y و Q می باشد. همچنین از ترکیب این حروف نیز شناسه های نرخی دیگر با شرابطی متفاوت ایجاد می شود، بطور مثال در ایرلاین ماهان شناسه نرخی BH وجود داشته که قیمت متفاوتی دارد. همچنین در ایرلاین تابان شناسه نرخی YM تعریف شده است که برای پرواز اکونومی با 20 الی 60 درصد جریمه می باشد.

 

شناسه نرخی پروازهای بیزینس کلاس

پروازهای بیزینس کلاس توسط تعداد محدودی از ایرلاین های داخلی ارائه شده که مهم ترین آن ها شامل ماهان، ایران ایر و آسمان می باشد. شناسه های نرخی این پرواز شامل کلاس نرخی J, D, I, C و R است. بطور مثال شناسه نرخی R در ایرلاین ماهان برای پرواز بیزینس در مسیر تهران مشهد استفاده می شود.