پارس ناز پورتال

نکاتی برای این که شکمتان دچار نفخ نشود

نکاتی برای این که شکمتان دچار نفخ نشود

نکاتی برای این که شکمتان دچار نفخ نشود 

نفخ شکم یکی از مشکلاتی هست کـه همه مـا گهگاهی با آن روبه‌رو می شویم, حال اگر بدانید کـه چطور از نفخ پیشگیري کنید بسیار خوب خواهد بود. با دانستن این کـه چـه غذاهایی باعث نفخ می‌شوند و با رعایت چند نکته میتوانیم اوضاع گوارشمان را بهتر کرده و از عوارض ناخواسته‌ای چون نفخ و یبوست و … پیشگیري کنیم.

 

اکثر فیبر مصرف کنید
اگر برای صبحانه و اسنک, میوه و غلات سبوس‌دار بخورید و میزان سبزی ها خام و پخته‌ی مصرفی‌تان را بالا ببرید, بطور طبیعی مصرف فیبر هر روز‌تان را افزایش خواهید داد و در نتیجه فیبر بیشتری در سیستم گوارشتان دارید کـه باعث می‌شود اگر برای شام غذای سرخ شده خوردید,

 

این غذا برای مدت طولانی در معده و روده‌تان نماند و باعث نفخ نشود. خوردن فیبر کافی بشما در کاهش وزن یا حفظ وزن فعلی‌تان کمک می‌کند و ضمناً دفع راحت‌تری خواهید داشت.

 

غذا را خوب بجوید
خیلیها فراموش میکنند کـه سیستم گوارش از همان زمانی کـه غذا را در دهان میگذارند کارش را شروع میکند. دندان‌ها غذا رابه تکه‌هـای کوچک‌تر تبدیل میکنند و آب دهن دهان, شروع کننده‌ی فرایند تجزیه هست. اگر غذا رابه‌خوبی نجوید و تکه‌هـای بزرگ را ببلعید, بقیه‌ی سیستم گوارشتان وادار هست اکثر فعالیت کند تا غذا رابه حد مطلوبی برای هضم برساند ودر نتیجه زمان بیشتری طول خواهد کشید.

 

حرکت کنید
جنبش بدنی و ورزش, روده‌ها را تحریک میکند تا ضایعات راحت‌تر در بدن جابه‌جا شوند. برای حفظ عملکرد مناسب گوارش, ورزش منظم یک ضرورت هست. اگر خوراکی سنگین خوردید, 30 دقیقه صبر کنید و سپس حرکت کنید, میتوانید بـه پیاده‌روی بروید یا چند حرکت یوگا را انجام دهید. با جنبش میتوانید از نفخ ناشی از پرخوری پیشگیري کنید.

 

اکثر آب بنوشید
بدن شـما بـه آب فراوانی نیاز دارد تا سیستم گوارشتان را روان نگه دارد. آن‌هایی کـه بـه نوشابه و قهوه عادت دارند باید بدانند این نوشیدنی‌ها طبق معمول بدن را کم آب میکنند و میتوانند گوارش رابه تأخیر بیندازند. در عوض, همه وقت} یک بطری پر از آب در معرض داشته باشید و بجای قهوه‌ی چندان, سراغ دمنوش‌هـای گیاهی بروید تا غذا در سیستم گوارشتان راحت‌تر جابه‌جا شده و بدن تان دچار عوارض جانبی بدهضمی نشود.

 

غذا هـای چرب, کمتر بخورید
برای تندرست نگه ‌داشتن گوارش, مصرف غذا هـای پرچرب رابه دستکم برسانید چون این جور غذاها بـه میزان چشمگیری, فرآیند‌ی هضم را کُند کرده و موجب یبوست می‌شوند. بنابر این یادتان باشد غذا هـای سرخ شده را ندرتاً مصرف کنید و اگرچه در حد متعادل. ضمنا گوشت‌هـای چرب هم میتوانند سیستم گوارش را بند بیاورند و باعث نفخ و گاز شوند.

 

هر روز پروبیوتیک بخورید
برای این کـه بـه گوارشتان فوایدی برسانید, پروبیوتیک‌ها را وارد تغذیه‌ی هر روز‌ی خود بکنید. پروبیوتیک‌ها, باکتری‌هـای مفیدی میباشند کـه روده‌ها را سرحال و تندرست نگه می‌دارند و باعث می شوند روده‌ها عملکرد خوبی داشته باشند.پروبیوتیک‌ها بـه صورت انواع مکمل‌ها در معرض میباشند, اما طبقِ معمول, منابع طبیعی الویت دارند; ماست پروبیوتیک, کفیر, سوپ میسو و قارچ کومبوجا همانند‌هـای خوبی میباشند.