پارس ناز پورتال

طرز تهیه کیک ساده  و خوشمزه + چند ترفند جذاب

طرز تهیه کیک ساده  و خوشمزه + چند ترفند جذاب

پیش از آشنایی با طرز تهیه کیک ساده، لازم است بدانید این نوع کیک اسفنجی به‌عنوان پایه و مبنای بسیاری از کیک‌های محبوب نظیر کیک شکلاتی، کیک میوه‌ای و کیک خامه‌ای به حساب می‌آید. کافی است یک کیک اسفنجی ساده درست کنید و لایه‌های مختلف یا روی آن را با انواع‌واقسام تاپینگ‌ها، کرم‌ها، میوه‌ها و آجیل آسیاب شده بپوشانید.

 

به این ترتیب، در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید این دسر خوش‌مزه را با طعم‌ها و تزئینات مختلف در اختیار عزیزان‌تان قرار دهید. در این مطلب، قصد داریم دستور تهیه کیک ساده وانیلی را با شما به‌اشتراک بگذاریم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

طرز تهیه کیک ساده  و خوشمزه + چند ترفند جذاب

مواد لازم برای تهیه کیک ساده برای 8 تا 10 نفر

مواد لازم برای تهیه کیک ساده اسفنجی عبارتند از:

* آرد قنادی سه صفر: 225 گرم

* کره نرم شده: 225 گرم

* شکر طلایی: 225 گرم

* تخم‌مرغ: 4 عدد

* شیر: 1 لیوان

* عصاره وانیل: 1 قاشق چای‌خوری

* پوست رنده شده لیمو: 1 قاشق غذاخوری

* نمک: اندکی

* پودر قند: مقداری برای تزئین

 

مدت زمان آماده‌سازی

برای آماده‌سازی مواد اولیه و درست کردن خمیر حدود 15 دقیقه زمان لازم است.

 

مدت زمان پخت

مدت زمان لازم برای پخت کیک ساده وانیلی در حدود 40 دقیقه است.

طرز تهیه کیک ساده  و خوشمزه + چند ترفند جذاب

دستور تهیه کیک ساده اسفنجی

در طرز تهیه کیک ساده اسفنجی لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

 

1- پیش از هر چیز، لازم است دمای فر را روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و آن را روشن کنید تا کاملا گرم شود. برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن، خمیر کیک باید هر چه سریع‌تر داخل فر قرار گرفته و به‌هیچ عنوان نباید منتظر بماند. پس از اطمینان از روشن بودن فر و بسته بودن درب آن، قالب خود را به خوبی چرب کرده و کف آن را با کاغذ روغنی بپوشانید.

 

2- با استفاده از هم‌زن برقی، کره نرم شده و شکر طلایی را به‌خوبی مخلوط کنید تا پف کند و رنگ آن به زردی بزند. تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی به مایع خود اضافه کرده و هر بار این ترکیب را به خوبی هم بزنید. پیش از افزودن هر یک از تخم‌مرغ‌ها، با کمک لیسک مواد چسبیده به دیواره ظرف را تمیز کرده و با مواد اصلی مخلوط کنید.

 

پس از اضافه کردن همه تخم‌مرغ‌ها و اطمینان از ترکیب مواد زمان آن است که پوست لیمو، وانیل، آرد، شیر و نمک را به مایع کیک اضافه کنید. با استفاده از هم‌زن برقی، این مخلوط را برای مدتی به خوبی هم بزنید. هم زدن مواد اولیه از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در طرز تهیه کیک ساده باید مورد توجه قرار گیرد.

 

3- خمیر را داخل قالب ریخته و آن را برای مدت 35 تا 40 دقیقه درست در مرکز فر قرار دهید. با توجه به متغیر بودن توان انواع مختلف فرهای برقی، پیشنهاد می‌کنیم پس از گذشت 35 دقیقه یک سیخ چوبی باریک را در مرکز کیک فرو کرده و روند پخت آن را هر 5 دقیقه یک‌بار دنبال کنید. به‌محض آن که خمیر به سیخ چوبی نچسبد، معلوم می‌شود کیک شما کاملا آماده شده است.

 

4- فر را خاموش کرده و برای مدت 10 تا 20 دقیقه منتظر بمانید. سپس، قالب را از فر خارج کنید. پس از گذشت 30 دقیقه، کیک را از قالب بیرون آورده و روی سینی مشبک قرار دهید تا کاملا خنک شود. این بخش از مهم‌ترین مراحل طرز تهیه کیک ساده به حساب می‌آید.

 

5- در انتها، می‌توانید کیک ساده اسفنجی را به دلخواه خود با مقداری پودر قند، انواع میوه‌جات، شکلات، مربا یا خامه تزئین کنید.

طرز تهیه کیک ساده  و خوشمزه + چند ترفند جذاب

نکات مهم درباره طرز تهیه کیک ساده

* در صورت تمایل می‌توانید 2 قالب کمربندی متوسط با قطر 20 سانت آماده کرده و خمیر کیک را به‌طور مساوی در این قالب‌ها بریزید. به این ترتیب، 2 لایه کیک خواهید داشت که می‌توانید لابه‌لای آن‌ها را با انواع خامه‌ها، کرم کاستارد، مربا، میوه و آجیل آسیاب شده پر کنید.

 

* پس از اتمام فرآیند پخت و خاموش کردن فر، قالب را برای مدت 10 تا 20 دقیقه همچنان در داخل اجاق نگه‌دارید.

 

* پس از خارج کردن قالب از فر، مدتی صبر کنید تا کیک شما کاملا سرد شود. پس از اطمینان از این امر می‌توانید آن را از قالب خارج کنید.

 

* در صورت تمایل، به‌جای شیر می‌توانید از آب میوه‌های مختلف یا ماست استفاده کنید.

 

* در صورت دسترسی نداشتن به هم‌زن برقی می‌توانید از هم‌زن دستی یا چنگال استفاده کنید.

 

* به‌جای پوست رنده شده لیمو می‌توانید از پوست پرتقال یا پودر نارگیل استفاده کنید.

 

* در صورت تمایل، می‌توانید گردو، بادام یا پسته آسیاب شده و همچنین، کشمش و دارچین را نیز به مواد کیک بیافزایید. برای جلوگیری از سوختن این مواد پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را به کل مایع کیک اضافه نکنید. در عوض, بهتر است آجیل و کشمش را در مقداری کره آب شده و آرد غلتانده و سپس، آن‌ها را روی مواد کیک بریزید.

 

* در صورت تمایل، می‌توانید بخشی از آرد مصرفی را کم کرده و به‌جای آن پودر کاکائو اضافه کنید.

 

* در صورت دسترسی نداشتن به فر می‌توانید کیک ساده را داخل قابلمه و با استفاده از شعله اجاق گاز درست کنید. برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه کیک ساده با روش بن ماری را امتحان کنید. به این معنا که داخل یک قابلمه بزرگ اندکی آب بریزید؛ سپس، قالب کیک را در درون قابلمه آب قرار دهید و درب قابلمه را ببندید. دمای آب باید به نقطه جوش برسد. برای مدت 30 تا 40 دقیقه صبر کنید تا کیک‌تان آماده شود. دقت کنید، آب قابلمه باید کم باشد تا در هنگام جوشیدن وارد قالب نشده و مواد کیک را آغشته نکند.