پارس ناز پورتال

عاقبت زلیخا بعد از ازدواج با یوسف چه شد؟

مجموعه : مذهبی
عاقبت زلیخا بعد از ازدواج با یوسف چه شد؟

عاقبت زلیخا بعد از ازدواج با یوسف 

عاقبت زلیخا بعد از ازدواج با یوسف چه شد؟ عشق و زلیخا و یوسف زبانزد تمامی جهانیان بوده است. این عشق پرشور را یکی از بزرگ ترین عشق های جهان می دانند که آوازه آن در طول تاریخ پیچیده است. همه ما سریال یوسف پیامبر را دیده ایم. این سریال روایتگر زندگی یوسف پیامبر و عشق زیباترین زن مصر، زلیخا به وی بوده است. داستان زندگی حضرت یوسف را می دانید در سوره یوسف قرآن نیز مطالعه نمایید.

 

البته در کتاب آسمانی روایت زندگی این پیامبر زیبارو به صورت کامل و همراه با تمام جزئیات ذکر نشده است. به همین دلیل روایت های ضد و نقیض زیادی در مورد زندگی یوسف پیامبر وجود دارد. یکی از این ضد و نقیض ها، داستان ازدواج زلیخا با عزیز مصر یعنی یوزارسیف است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید عاقبت ازدواج زلیخا و یوسف پیامبر چه شد؟ در این مطلب می خواهیم به روش کردن این روایت جالب بپردازیم.

 

روایت عشق زیباترین زن مصر به یوزارسیف

 

زلیخا یکی از زیباترین زنان مصر بود که آوازه زیبایی او در تمام مصر و سایر سرزمین های همسایه پیچیده بود. زلیخا، همسر پوتیفار یکی از سران بزرگ مصر بود که در قصر بزرگ او زندگی می کرد. اما زلیخا و پوتیفار فرزندی نداشتند. از این رو پوتیفار در بازار برده مصر، یوزارسیف را برای قصد خود خریداری کرد. یوسف در روستای کنعان به دنیا آمده و طی رخدادهایی که بر سر او آمد، سر از بازار برده فروشان مصر در آورد.

 

زیبارویی و سن کم یوسف نظر پوتیفار را جلب کرده و در همان نگاه اول مهر یوسف به دلش نشست. با ورود یوسف که مصریان به آن یوزارسیف می گفتند، پس از مدتی زلیخا متوجه عشق خود به یوزارسیف شد. زیرا زلیخا می دید که یوسف در برابر چشمان وی رشد کرده و به مرد بالغ و زیبایی تبدیل می شود. زلیخا زندگی خوبی با پوتیفار نداشت و آن دو نتوانسته بودند که با هم صاحب فرزند شوند. به همین دلیل رابطه آن ها، رابطه گرم و صمیمی نبود.

عاقبت زلیخا بعد از ازدواج با یوسف 

هر چه زمان می گذشت، زلیخا بیشتر عاشق یوسف می شد. اما حضرت یوسف اعتنایی به وی نکرده و زلیخا را مادر معنوی خود می دانست. زلیخا می دید که یوسف یگانه پرست است و همانند سایر مصریان بت نمی پرستد. درنتیجه هر روز بیشتر جذب اخلاقیات و رفتار وی می شد.

 

یوسف با وجود زیبارو بودن اصلا به زن های اطراف خود علاقه و توجهی نشان نمی داد. زلیخا تصمیم گرفت یوسف را در دامی بیندازد اما موفق نشد. درنتیجه با دسیسه کاری کرد که یوسف زندانی شود. زلیخا زندانی کردن یوسف را همانند تنبیهی برای او می دانست تا یوسف به مرور زمان سر عقل بیاید.

 

بیشتر بخوانید: داستان خواندنی ازدواج یوسف و زلیخا

 

زلیخا در فراق عشق عزیز مصر

بعد از سالها که از زندانی شدن یوسف می گذشت، زلیخا در فراق عشق یوسف هر روز پیرتر و شکسته تر می شد. طی اتفاقاتی که با پادشاه آخناتون پیش آمد، یوسف از زندان خارج شده و به یکی از مشاورین اعظم پادشاه تبدیل شد. زیرا یوسف با عقل و درایت خود توانسته بود مصر را از خطر جدی خشکسالی و قحطی مردمان آن نجات دهد.

 

بنابراین بسیار مورد توجه و مهر و محبت پادشاه قرار گرفت. این در حالی بود که زلیخا هر روز به افول خود نزدیک تر شده و بعد از مدتی پوتیفار نیز درگذشت. به مرور زمان زلیخا فقیرتر و پیرتر شده و یوسف بیشتر به اوج خود نزدیک می شد. تا جایی که مردم مصر لقب عزیز مصر را به یوسف داده بودند.

 

ازدواج یوزارسیف و آسنات

بعد از مدتی پادشاه، آسنات، دختر یکی از سران یگانه پرست مصر را به همسری یوسف درآورد. البته طبق برخی دیگر از محققان معتقدند که آسنات دختر خوانده پوتیفار بود که مانند یوزارسیف در قصر پوتیفار بزرگ شد. بنابراین اطلاعات دقیقی در مورد زندگانی آسنات و خانواده او در دسترس نیست.

ازدواج یوزارسیف و آسنات

یوسف و آسنات در کنار هم زندگی خوبی داشتند. این در حالی بود که زلیخا به دلیل افزایش سن بینایی خود را از دست داده و به یک پیرزن فقیر و تهیدست تبدیل شده بود. روزی زلیخا که از بت خود عصبانی بود به او گفت که من سالها تو را عبادت کرده ام و تنها یوسف را از تو خواستم. اما تو آن را به من نبخشیدی.

 

در نتیجه بت خود را شکسته و سر بر زمین کوبید و گفت: از پروردگار یوسف، تو یوسف را از یک برده به عزیز مصر تبدیل کردی. ذلت و خواری من را ببین و به من رحم کن و مرا به وصال معشوق خویش برسان. در این حین یوسف صدای گریه های زلیخا را شنیده و دلش برای او به رحم می آید. در واقع به اذن پروردگار یوسف توانست زلیخا را بیابد و به یاری وی بشتابد.

 

معجزه جوانی زلیخا توسط یوسف پیامبر

 

معجزه جوانی زلیخا توسط یوسف یکی از زیباترین و احساسی ترین بخش ماجرای عشق زلیخا و یوسف است. حضرت یوسف برای اثبات پیامبری خود و قدرت پروردگار، جوانی و زیبایی زلیخا را به وی باز می گرداند. حضرت یوسف پارچه ای بر سر زلیخا انداخته و او را همانند روزهای اول جوانی، زیبا و شاداب می کند. همچنین بینایی چشمان زلیخا را به او باز می گرداند.

 

بعد از این ماجرا، زلیخا بسیار بیشتر به خدای یوسف ایمان آورده و برای عبادت پروردگار یوسف به خلوت می رود. در این زمان به حضرت یوسف وحی می رسد که زمان وصال عشق زلیخا رسیده است. یوسف نیز با توجه به این وحی الهی و با رضایت قلبی، از زلیخا خواستگاری کرده و آن دو با هم ازدواج می کنند. البته زلیخا بعد از مشاهده معجزه خداوند، عشق واقعی را در عشق پروردگار خویش می بیند.

 

بیشتر بخوانید: عکس زلیخا زیباترین زن مصر باستان بازسازی شد

 

آیا همسر یوسف پیامبر به ازدواج یوسف و زلیخا راضی بود؟

 

سپس زلیخا با ازدواج با یوسف پیامبر موافقت کرده و آن دو با هم ازدواج می کنند. یکی از شبهات و روایت های بسیار مشکوکی که در زمینه ازدواج زلیخا و یوسف پیامبر وجود دارد، مسئله رضایت همسر یوسف، آسنات است. طبق روایات گفته می شود که آسنات زن پاکدامن، با ایمان و درستکار بود. به همین دلیل به دستور الهی اعتراضی نکرده و مخالفتی با ازدواج همسرش با زلیخا نشان نداد.

یوسف و زلیخا

بنابراین خود برای خواستگاری زلیخا پیش قدم شد. اما برخی دیگر از روایات، داستان دیگری را مطرح می کنند. طبق برخی از این روایات، اسنات رضایتی برای ازدواج همسرش با زلیخا نداشت. حتی وی این ازدواج را به اجبار قبول کرد. در این خصوص نوشته ها و اسناد خاصی از تاریخ وجود ندارند.

 

زیرا نوشته های مربوط به زندگی حضرت یوسف و زلیخا به صورت کامل از بین رفته اند. به همین دلیل نمی توان گفت که آسنات، همسر اول یوسف پیامبر، به ازدواج همسرش با زلیخا قلبا راضی بوده است یا خیر. این مسئله رضایت و عدم رضایت رد به وجود آمدن شبهات بعدی عاقبت زندگی زلیخا با یوسف بی تاثیر نبوده است.

 

زلیخا و یوسف پیامبر چند سال با هم زندگی کردند؟

 

احتمالا برای شما نیز این سوال پیش آمده که زلیخا بعد از ازدواج به حضرت یوسف چند سال با او زندگی کرد؟ روایات ضد و نقیض زیادی در مورد مدت زمان زندگی زلیخا با حضرت یوسف وجود دارد. متاسفانه بعد از ازدواج زلیخا و یوسف، این دو نتوانستند تا مدت زمان زیادی با هم زندگی کنند. به عبارتی دیگر زلیخا نتوانست طعم وصال به عشق خود را به خوبی بچشد.

 

طبق روایات مختلف، زلیخا با حضرت یوسف 37 سال زندگی کرد. زیرا حضرت یوسف در اوج جوانی نتوانست با زلیخا ازدواج کند. اما این حضرت تا پایان عمر خود با زلیخا زندگی کرد. زلیخا بعد از ازدواج با یوسف، به زنی بسیار درستکار و پاکدامن تبدیل شد. به همین دلیل حضرت یوسف روز به روز بیشتر به وی احترام می گذاشت. طبق روایت ها زلیخا با آسنات، همسر اول حضرت یوسف رابه خیلی خوبی داشته و با هم مشغول بزرگ کردن فرزندان خود بودند.

 

آیا زلیخا و یوسف پیامبر صاحب فرزند شدند؟

اطلاعات دقیقی از فرزندان زلیخا و حضرت یوسف در دست نیست. اما طبق روایات حضرت یوسف و زلیخا صاحب دو فرزند پسر به نام های افرایم و منشا شدند. افرایم بن یوسف، جد بن نون ولیعهد موسی بوده و منشا بن یوسف پدر موسی، مصاحب و دوست خضر بود. فرزندان حضرت یوسف را جد یهودیان و اسرائیلیان می دانند. طبق روایات، یکی از دلایل خصومت آسنات، همسر حضرت یوسف، پسردار شدن زلیخا بود.

ازدواج یوسف و زلیخا

زیرا با پسردار شدن زلیخا، مهر وی در دل یوسف چندین برابر شد. درنتیجه حضرت یوسف بسیار بیش از قبل به وی توجه می کرد. روایات دقیقی از سرنوشت فرزندان زلیخا و حضرت یوسف در دست نیست. از دیگر دلایلی که موجب ایجاد اختلاف بین آسنات و زلیخا می شد، به نوعی ناخواسته بودن ارتباط آسنات و یوزارسیف بود.

 

حضرت یوسف زمانی که با آسنات ازدواج کرد، اصلا قصد ازدواج نداشت و به شدت مشغول رسیدگی به مسائل کشور بود. بنابراین تنها با اصرار پادشاه و همسر او تن به ازدواج با آسنات داد. البته اسنات نیز زنی زیبارو و پاکدامن بود. به همین دلیل حضرت یوسف با ازدواج با او مخالفت نکرد. اما ازدواج آنان به اصرار خود حضرت یوسف صورت نگرفت.

 

بیشتر بخوانید: کتایون ریاحی بازیگر نقش زلیخا 56 ساله شد

 

مرگ زلیخا توسط آسنات همسر یوسف

اسناد و مدارک دقیقی در مورد مرگ زلیخا و سال های پایانی عمر او وجود ندارد. حضرت یوسف، فردی ثروتمند و قائم مقام در مصر بود. در نتیجه همسران و خانواده او در ناز و نعمت زندگی می کردند. به همین دلیل زلیخا نیز تا پایان عمر در کنار فرزندان خویش زندگی خوبی را سپری کرد. اما به غیر از این موارد، روایان دیگری نیز در مورد مرگ زلیخا وجود دارند. طبق روایات، همسر حضرت یوسف با زلیخا بسیار مشکل داشت.

 

زیرا حضرت یوسف آن چنان که عاشق زلیخا بود، عاشق آسنات نبود. با پسردار شدن زلیخا، مشکلات بین آسنات و یوزارسیف نیز بیشتر شدند. اما آسنات به جهت آن که از حضرت یوسف و دستور الهی نافرمانی نکند، دم بر نمی زد. بعد از مدتی که از زندگی زلیخا و حضرت یوسف می گذشت خبر درگذشت زلیخا در قصر پیچید. شایعه های مختلفی در مورد مرگ زلیخا در مصر پراکنده شدند.

داستان مرگ زلیخا

عده بسیاری معتقد بودند که زلیخا به دست آسنات به قتل رسیده است. با بالا گرفتن شایعات، پادشاه آسنات را به قصر خود احضار کرده و از وی در مورد ماجراء پرس و جو کرد. آسنات نیز در مقابل تمام مردم مصر به قتل زلیخا اعتراف کرد و گفت که زلیخا را با استفاده از زهر مسموم کرده است. به دلیل آن که آسنات همسر اول حضرت یوسف بود، از اعدام وی خودداری کردند.

 

اما آسنات به دلیل قتل زلیخا تا آخر عمر در زندان زندگی کرد. البته دقت کنید که روایت قتل زلیخا به دست آسنات فاقد هر گونه سند و نوشته کتبی است. بنابراین هیچ مدرکی برای اثبات این رخداد تاریخی وجود ندارد. در واقع این رخداد در حد حدس و گمان باقی مانده است.

 

مرگ یوسف پیامبر و عمل کردن به وصیت او بعد از مرگ

 

طبق روایات، یوسف پیامبر بعد از 120 سال سن در مصر درگذشت. در زمان حیات وی، مصریان برای حضرت یوسف احترام زیادی قائل بودند. زیرا بر این باور بودند که تا زمانی که یوسف در مصر وجود دارد، برکت و نعمت این سرزمین فزونی خواهد داشت. به نوعی حضرت یوسف را مایه سازندگی و آبادانی مصر می دانستند. بعد از مرگ حضرت یوسف، بنا بر این شد که جنازه وی را در یک تابوت سنگ مرمر قرار داده و آن را در رود نیل قرار دهند.

 

زیرا این گونه آب رود نیل از روی تابوت وی عبور کرده و برکت وجود آن به تمام مصر می رسید. حضرت یوسف وصیت کرده بود که در سرزمین فلسطین که سرزمین اجداد وی بوده است، دفن گردد. به همین دلیل بعد از 300 سال حضرت موسی جنازه وی را از اعماق رود نیل بیرون آورد. سپس آن را همراه با خود به فلسطین منتقل کرده و در آنجا دفن کرد.

 

بیشتر بخوانید: نتیجه تعبیر خواب توسط حضرت یوسف

 

جمع بندی

به دلایل بالاست که می گویند که محل دفن حضرت یوسف در سرزمین مقدس فلسطین قرار دارد. در این مطلب به نحوه ازدواج حضرت یوسف و زلیخا و عاقبت زلیخا بعد از ازدواج با حضرت یوسف پرداختیم. زلیخا، زیباترین زن مصر، دومین همسر یوسف پیامبر بود که بعد از تحمل سالها درد فراق و دوری به وصال عشق وی رسید.

 

اسناد و مدارک معتبری مبنی بر نحوه زندگی زلیخا با حضرت یوسف و سرنوشت وی در دسترس نیست. حتی در کتاب آسمانی نیز نمی توان آیاتی بیشتر در مورد زندگی پس از ازدواج زلیخا یافت. اما به احتمال زیاد زلیخا تا پایان عمر خویش به خوبی و خوشی در کنار حضرت یوسف زندگی کرده است.