پارس ناز پورتال

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت 

بعضی از اتفاقات در تاریخ بشریت رخ داده اند که علم درمورد انها هیچ توضیح و توجیهی ندارد و در هاله اي از ابهام باقی مانده اند. 

 

31. نورهای فینیکس

این مورد از فهرست معماهای حل نشده رنگ و بویی فرازمینی دارد و کشف آن نسبتا اخیر هست. نورهای فینیکس «Phoenix Lights» برای نخستین بار در 13 مارس 1997، در آسمان شهر فینیکس آریزونا ظاهر شدند. در آن زمان، هزاران نفر ادعا که می کردند شاهد این پدیده بوده‌اند، عکسهایی از آن تهیه کردند؛ این عکس هاي بعدها به اینترنت راه یافت و میلیون‌ها نفر را با نورهای فینیکس آشنا کرد.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

دولت کشور آمریکا برخلاف دانشمندان، توضیحی در مورد علت ظاهر شدن این نورها ارائه کرده هست.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

با وجود این که نورهای فینیکس برای بسیاری رمزآلود و غیرقابل توجیه‌اند، دولت ایالات امریکا مدعی هست که این نورها مربوط به منورهای هواپیماهای نظامی میباشند و به هیچ یوفویی مربوط نمی شود؛ اما افراد بسیاری این ادعا را قبول نمی کنند.

 

گرچه این تمام ماجرا نیست؛ در کمال تعجب، ده سال پس از رؤیت این پدیده برای نخستین بار، مردم فینیکس ادعا کردند که پدیده‌اي شبیه به نورهای سال 1997 را در آسمان دیده‌اند. در سال 2008 هم نورهای فینیکس مجددا ظاهر شدند و این مورد از معماهای حل نشده را از انچه که بود، مرموزتر کردند. شاید واقعا بیگانگان فضایی در این مکان بوده‌اند، شاید هم هواپیماهای نظامی چنین نورهایی را از خود به جای گذاشته‌اند؛ کسی جواب را نمیداند.

 

32. حلقه‌هاي کشتزار ولتشایر

در سال 2000 اتفاقی در شهر ساکت و آرام ولتشایر «Wiltshire»، در انگلستان رخ داد که هیچ‌کس انتظار آن را نداشت؛ کشف تعدادی حلقه‌هاي کشتزار «Crop Circles» با ابعاد فوق بزرگ‌، دقت‌ها را به ولتشایر جلب کرد و این شهر را جزو مرموزترین مناطق زمین قرار دارد.

 

طرح کشف‌شده که به نام تریسکلیون «Triskelion» مشهور هست، عرضی برابر 237 متر داشت و شامل 409 حلقه‌ي بدون نقص بود. این پدیده به واسطه‌ي تقارن استادانه‌اش، شکاک‌ترین افراد را هم از رد کردن دخالت نیروهایی ناشناخته و ارائه‌ي توضیحی منطقی، باز داشته هست.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

چرا موارد نمونه از حلقه‌هاي کشتزار جزو معماهای حل نشده نیستند؟

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

تعداد زیادی از ما با پدیده‌ي حلقه‌هاي کشتزار و اشکال بزرگ و متقارن مربوط به آن‌ها که در مزارع گوناگون پیاده شده‌اند، آشنا هستیم. به‌ واسطه‌ي همین معروفیت، تلاش‌هایي برای پیاده‌سازی این اشکال بر زمین‌هاي زراعی توسط متخصصان صورت گرفته هست و این اقدام‌ها تا حدودی رابطه پدیده‌ي حلقه‌هاي کشتزار با فرازمینی‌ها را نقض کرده هست؛ اما در کمال تعجب، تاکنون هیچ مدرکی در تایید این که حلقه‌هاي ولتشایر ساخته‌ي دست بشر بوده‌اند، یافت نشده هست.

 

لازم به ذکر هست که از زمان کشف حلقه‌هاي کشتزار ولتشایر تاکنون، موارد مشابهی در مناطق اطراف این شهر گزارش شده که حقیقی بودن آن‌ها توسط دانشمندان زیر سوال رفته هست؛ اما همچنان عده‌ي زیادی که به وجود حیات فرازمینی معتقدند، پیدایش این پدیده‌ها را به بیگانگان نسبت می دهند.

 

33. چرا چهره‌ي انسان‌ها در موقعیت‌هاي خاص، سرخ می شود؟

از زمان داروین تاکنون، محققان در تلاش بوده‌اند تا علت سرخ شدن چهره‌ي انسان «Blushing» در شرایط احساسی خاص را پیدا کنند. بعضی بر این باورند که در طول میلیون‌ها سال تکامل، انسان‌ها از این طریق از اضطراب، دروغگویی و خجالت‌زدگی یکدیگر باخبر می‌شدند؛ اما هنوز کسی علت اصلی وقوع این پدیده را نمیداند؟

 

شاید تاکنون صورت شما سرخ نشده باشد، اما به احتمال قوی سرخ شدن چهره‌ي اطرافیانتان را شاهد بوده‌اید؛ فرد موردنظر که در یک لحظه کاملا در شرایط عادی قرار دارد، پس از یک اتفاق خاص و تحریک‌کننده به میزان قابل‌توجهی سرخ‌تر می شود.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

دانشمندان باور داشتند که علت این مورد از معماهای حل نشده را پیدا کرده بودند، اما نظریه‌هاي آن‌ها نقض شد.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

برای مدت کوتاهی علت سرخ شدن صورت افراد کشف شده بود؛ دانشمندان علت را هورمون‌هایي می‌دانستند که در موقعیت‌هاي “Fight or Flight” یا همان «جنگ یا گریز»، ترشح می شوند. آن‌ها معتقد بودند که در چنین شرایطی که غریزه بازرسی تصویر‌العمل انسان را به دست میگیرد،

 

هورمون‌هاي ترشح‌شده در بدن باعث قرمز شدن صورت میشوند. نکته اینجاست که در صورت صحت چنین نظریه‌اي، کل بدن هم باید در کنار صورت سرخ شود؛ اما همان طور که میدانیم، تغییر رنگ فقط در صورت اتفاق می‌افتد. پس علت اصلی چه میتواند باشد؟

 

34. لوله‌هاي بایگونگ

در جریان سفر در کوه بایگونگ «Baigong» در ایالت چینگهایِ چین، نویسنده‌اي با نام بای یو «Bai Yu» مورد بعدی از فهرست معماهای حل نشده را کشف کرد. یو در حال جستجو در منطقه بود که غاری دقت وی را به خود جلب کرد؛ او پس از ورود به غار با سازه‌اي عظیم و لوله‌اي شکل که امروزه با نام لوله‌هاي بایگونگ شناخته می شود، مواجه شد.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

اما چه چیزی در مورد لوله‌هاي بایگونگ رمزآلود هست؟

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

لوله‌هاي بایگونگ سازه‌اي متشکل از تعداد زیادی لوله‌ي آهنی هست که در داخل زمین فرو رفته‌اند؛ دانشمندان عمر این لوله‌ها را در حدود 150 هزار سال تخمین میزنند. با این که علت وجود این سازه در کوه بایگونگ هنوز یک سوال بی‌پاسخ هست، ویژگی‌هاي آن هم به نوبه‌ي خود، رمزآلود میباشند.

 

لوله‌هاي بایگونگ کاملا خالی میباشند؛ به این معنا که تاکنون هیچ گیاهی در داخل آن‌ها رشد نکرده هست. لازم به ذکر هست که عدم رشد گیاهان در بنایی با این قدمت، بسیار نادر هست. نکته‌ي دیدنی‌دقت دیگر در مورد لوله‌هاي بایگونگ، کوهی هست که این لوله‌ها در آن قرار گرفته‌اند؛ کوه بایگونگ هرمی شکل هست.

 

همان طور که می دانیم سازه‌هاي هرمی شکلی که تاکنون توسط بشر کشف شده‌اند، سرشار از سوالات بی‌پاسخ میباشند. شاید ارتباطی بین شکل این کوه و راز لوله‌هاي داخل آن وجود داشته باشد.

 

35. صدای بلوپ

در تابستان سال 1997، دانشمندان در حال تحقیق و بررسی در اقیانوس آرام بودند که پدیده‌اي عجیب، مسیر تحقیقات آن‌ها را تغییر داد. ماهیت این پدیده در هنگام وقوع نامشخص بود، اما از آنجایی که صدای مربوط به آن شبیه به صدای بلوپ «Bloop» بود، این مورد از معماهای حل نشده با نام بلوپ مشهور شد.

 

در مابقی تابستان آن سال، صدای بلوپ چند بار دیگر هم شنیده شد و هر زمان، مدت‌زمان شنیده شدن آن از یک دقیقه اکثر بود. دانشمند توانستند به کمک تجهیزاتشان منشا صدا را در اعماق اقیانوس تشخیص دهند، اما اطلاعات بیشتری در مورد این اتفاق مرموز در دسترس نیست.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

چه تلاش‌هایي برای توجیه علمی صدای بلوپ صورت گرفته‌اند؟

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

در ابتدا محققان بر این باور بودند که پدیده‌ي بلوپ منشائی ارگانیک دارد، اما به علت حجم غیرمعمول صدای مربوطه، حیوان تولیدکننده‌ي صدا باید از هر موجود شناخته شده‌ي دیگری بر روی سیاره، بزرگ‌تر باشد. نظریه‌اي مطرح‌ شده هست که شکستن کوه‌هاي یخی را علت رخ دادن چنین پدیده‌اي میداند؛

 

با وجود این که ثابت این تئوری مشکل هست، تاکنون محتمل‌ترین توجیه ارائه‌شده در رابطه با بلوپ، علت وقوع آن را برخورد یخ‌هاي عظیم با کف اقیانوس می داند. گرچه هنوز قطعیتی در رابطه با این مورد از معماهای حل نشده وجود ندارد.

 

36. ساکسایوامان

شهر باستانی ساکسایوامان «Sacsayhuaman» که در ارتفاع 3600 متری سطح دریا، در نزدیکی شهر کوزکوی پِرو، قرار گرفته، یکی از معماهای حل نشده باستانی هست. این شهر قدمتی هزار ساله دارد و سازه‌هاي آن جزو قدیمی‌ترین بناهای موجود بر روی زمین میباشند. نکته اینجاست که در هزار سال پیش، تمدن مشهور اینکا «Inca» هنوز در پرو وجود نداشته‌ هست؛

 

این تمدن هم پس از پیدایش، سازه‌هاي شهر ساکسایوامان را به مردمانی ناشناخته که گذشته از خود در آن سرزمین می‌زیسته‌اند، نسبت داده‌اند.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

نکات مرموز زیادی در مورد شهر ساکسایوامان وجود دارد.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

تلاش دانشمندان بر فراهم کردن جواب برای سوالات مختلفی که در مورد پدیده‌هاي عجیب مطرح میشوند، متمرکز هست؛ اما سوالات شهر ساکسایوامان پیچیده‌تر از آن چه که انتظار میرود، میباشند. عمر سازه‌ها و نوع برش‌هاي صورت گرفته بر روی آن‌ها قابل‌تشخیص‌اند، اما نحوه‌ي جابجایی سنگ‌ها،

 

چگونگی محاسبه‌ي محل‌هاي برش و دقت به کار رفته در برش‌ها که باعث می شود سنگ‌ها مثل قطعات یک پازل عظیم کنار هم چیده شوند، جزو معماهای علمی میباشند.سازه‌هاي ساکسایوامان در دامنه کوه بنا شده‌اند و بعضی از سنگ‌هاي بهره گیری‌شده در آن‌ها بیش از 175 تن وزن دارند؛ جابجایی چنین سنگ‌هاي بزرگی در آن زمان و بدون تجهیزات پیشرفته،

 

تقریبا غیرممکن بوده هست. از طرف دیگر، تمامی سازه‌ها پایدارند و در عین نبود هیچ نوع ملات در بین سنگ‌ها، مدتی طولانی هست که از جای خود تکان نخورده‌اند.با این توضیحات، چه کسانی توانسته‌اند شهر ساکسایوامان را بنا کنند؟ آیا فرازمینی‌ها در این پدیده‌ي شگفت‌انگیز دخالت داشته‌اند

 

و یا معمارانی با سفر در زمان، سازه‌هایي این چنینی را بنا کرده‌اند؟ شاید هم خدایان تمدن‌هاي باستان به مردمان ساکسایوامان در این امر کمک کرده باشد.

 

37. کفن تورین

کفن تورین «Shroud of Turin» برای مسیحیان سراسر جهان، پارچه‌اي مقدس محسوب می شود و برای دانشمندان هم یکی از معماهای حل نشده هست. این شیء باستانی پارچه‌اي قدیمی با نقشی از صورت و بدن یک مرد هست که در کلیسایی در شمال ایتالیا، نگه داری می شود. این باور وجود دارد

 

که کفن تورین همان پارچه‌اي هست که عیسیِ ناصره پس از به صلیب کشیده شدن در آن دفن شده هست؛ عمر این پارچه هم به نخستین قرن پس از میلاد «زمان زندگی مسیح» برمی‌گردد.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

قدمت نسبت داده شده به کفن تورین معتقدان مسیحی را از حقیقی بودن آن، مطمئن کرده هست.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

دانشمندان در تلاش برای روشن‌تر کردن این معمای باستانی میباشند؛ اما دینداران همچنان بر روی رابطه آن با بنیان‌گذار مسیحیت پافشاری میکنند. گرچه کشف دانه‌هایي از گرده‌هاي مربوط به دریای مرده، منشا این پارچه را به مناطق نزدیک به محل تولد مسیح مرتبط میکند.

 

تاکنون مدرکی مبنی بر تایید یا رد حقیقی بودن کفن تورین ارائه نشده هست و تلاش‌ها برای پیدا کردن هویت مردی که طرح بدن او بر روی پارچه هست هم ادامه دارد.

 

38. چرا بعضی ها چپ‌دست میباشند؟

آمار نشان میدهند که 10 درصد از انسان‌هاي روی کره زمین، چپ‌دست میباشند؛ اما علت این پدیده چیست و چرا از هر 10 نفر، تنها یک نفر چپ‌دست به جهان می آید؟ دانشمندان سال‌هاست که در تلاش برای پاسخ به سوالات مربوط به این مورد از معماهای حل نشده میباشند.

 

این باور وجود دارد که گرایش بهره گیری‌ي اکثر از یکی از دو دست منشائی ژنتیکی دارد؛ اما چطور می شود که یک زوج، بدون وجود هیچ سابقه‌ي خانوادگیِ چپ دستی، کودکی چپ‌دست به جهان می‌آورند؟ و از آن هم عجیب‌تر، چطور میشود که یک زوج که هر دو چپ‌دست میباشند، کودکی راست‌دست به جهان می‌آورند؟

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

چه افراد مشهوری چپ‌دست میباشند و آیا ارتباطی بین هوش افراد و دست قالبشان وجود دارد؟

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

با وجود این که درصد کمی از اعضای جامعه چپ‌دست به جهان می آیند، جای تعجب هست که چه تعداد از افراد مشهور و پیروز، مثل انیشتین، بیل گیتس، باراک اوباما، بیل کلینتون و اُپرا، چپ‌دست میباشند. شاید هیچ‌وقت علت این پدیده‌ي دیدنی کشف نشود، اما جستجو برای پیدا کردن پاسخ همچنان ادامه دارد.

 

39. وال‌ها

اطلاعات اندک دانشمندان در مورد تعداد زیادی از رفتارهای وال‌ها، بعضی از ویژگی‌هاي این پستانداران عظیم‌الجثه را جزو معماهای حل نشده قرار داده هست.عکسی که در ادامه میبینیم مربوط به جسد یک وال هست که در نزدیکی ساحل، گیر کرده هست؛ اما معمای تصویر به سواحل استوایی مربوط می شود که جسد این وال در آن یافت شده؛ دیده شدن وال‌ها در چین مکان‌هایي بسیار غیرعادی هست.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

رفتارهای مرموزی که وال‌ها از خود بروز می دهند، مدت‌هاست که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده هست.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

علت گم شدن بعضی وال‌ها و سر درآوردن آن‌ها از مکان‌هاي غیرمعمول، هنوز نامشخص هست؛ بعنوان مثال در تابستان 2016 یک روال در جزیره‌ي مشهور لانگ آیلند سوند «Long Island Sound» یافت شد که از محل سکونت اصلی‌اش، بسیار دور بود. رفتار دیگری هم که این پستانداران از خود بروز میدهند، آمدن آن‌ها به سطح آب هست که با وجود تئوری‌هاي مطرح‌شده در مورد این رفتار، هنوز علت اصلی بروز آن مبهم هست.

 

40. شهر گمشده‌ي آتلانتیس

و اما مورد آخر از فهرست معماهای حل نشده مربوط به شهری مشهور و گمشده با نام آتلانتیس «Atlantis» هست. افلاطون، فیلسوف یونانی، نخستین کسی بود که در نوشته‌هایش اشاره‌هایي به وجود این شهر گمشده کرده بود؛ اما چگونه ممکن هست که شهری کاملا ناپدید شود؟ در طول تاریخ شهرهای مختلفی وجود داشته‌اند

 

که به انحطاط کشیده شده و ناپدید شده‌اند؛ آیا ممکن هست که شهر آتلانتیس هم جزو این موارد بوده باشد؟ این امکان وجود دارد، به خصوص که به تازگی شواهدی از حقیقی بودن این شهر، کشف شده هست.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

تصویر هاي ماهواره‌اي، تصویر‌هایي از مکان احتمالی شهر آتلانتیس را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌اند.

عجیب ترین ابهامات مرموز در تاریخ بشریت

شاید این سوال در ذهنتان شکل گرفته باشد که مکان احتمالی شهر آتلانتیس، کجاست؟ شواهدی وجود دارند که محل قرارگیری این شهر را در اطراف اسپانیا تخمین میزنند؛ این شواهد وقوع سیل در سال‌هاي بین 800 تا 500 گذشته از میلاد را علت ناپدید شدن آتلانیس معرفی میکنند.

 

گرچه مکان‌هاي احتمالی دیگری هم به این شهر مرموز نسبت داده شده‌اند؛ در بعضی از اسناد باستانی ادعا شده که آتلانتیس تقریبا هم وسعت با کشور ایرلند بوده و مکان تقریبی آن هم در نزدیکی این منطقه بوده هست. عده‌اي هم کشور باهاما «Bahamas» را محل قرارگیری این معمای علمی میدانند. با این وجود، حقیقی بودن شهر آتلانتیس و مکان آن همچنان رازی نهفته هست.