پارس ناز پورتال

عقیم سازی سگ چیست؟

عقیم سازی سگ چیست؟

برای عقیم کردن سگ سردرگم شده‌اید؟ حق با شماست، ‌یکی از بحث برانگیزترین موضوعات برای دوستداران حیوانات خانگی بحث عقیم سازی است. در مورد مزایا عقیم سازی سگ و عوارض جانبی عقیم سازی سگ صحبت خواهیم کرد.

 

باید بدانید که عقیم سازی سگ چه عوارض جانبی داشته باشد چه نداشته باشد برخی از دامپزشک‌ها معتقدند عقیم سازی یک امر ضروری است. عقیم سازی حیوانات تنها برای جلوگیری از تولید مثل نیست بلکه به طول عمر و سلامت سگ نیز کمک خواهد کرد. برای اطلاع از مزایا و عوارض عقیم سازی سگ در ادامه با ما همراه باشید.

 

زمان عقیم سازی سگ

 

دامپزشکان معتقدند که سگ‌های نر را می‌توان تا ده سالگی عقیم کرد، برخی معتقدند 6 ماهگی سن مناسبی برای عقیم سازی بوده و برخی معتقدند عقیم‌سازی بهتر است در سن بالاتر انجام شود، برخی هم عقیم‌سازی سگ‌های نر را در دوازده ماهگی توصیه می‌کنند.

 

نژاد و شرایط نگهداری سگ یکی از عواملی است که در بروز عوارض در عقیم سازی نر تاثیر می‌گذارد. ناهنجاری‌های لگن و بیماری رباط صلیبی یکی از آن عوارضی است که در برخی از نژادها رخ می‌دهد، عقیم سازی در سن 12 ماهگی انجام می‌شود ولی برای افرادی که چندین سگ دارند، توصیه می‌شود سگ نر را در سن 6 ماهگی عقیم کنند تا از زاد و ولد جلوگیری شود.

 

مزایا عقیم سازی سگ

بیضه‌ها بخشی از غدد درون ریز هستند. وظیفه بیضه‌ها ترشح هورمون تست سترون بوده، تست سترون هورمون مردانگی است، نر بودن رفتارهای طبیعی و غریزی را در سگ ایجاد می‌کند که برای یافتن جنس مخالف انجام می‌دهد، اما در سگ‌هایی که با انسان زندگی می‌کنند گاهی این رفتارها می‌تواند برای سگ و برای سگ دیگران ناخوشایند باشد.

 

در بحث مزایا و عوارض عقیم سازی سگ بهتر است بدانید که سگ‌های نر حس پرخاشگری و رقابت شدیدی نسبت به سگ‌های نر دیگر دارند و رفتار خشونت‌آمیز و ضداجتماعی از خود نشان می‌دهند، این رفتار با عقیم سازی کاهش می‌یابد.

 

سگ‌ها عادت دارند اندام تناسلی خود را لیس بزنند یا بر روی اشیاء قرار بدهند و رفتارهای جنسی از خود نشان دهند، حتی گاهی این کار را روی پای انسان انجام می‌دهند، پس از عقیم سازی سگ، این رفتارها نیز به میزان قابل‌ توجهی کاهش می‌یابد.

 

80 درصد سگ‌های بزرگ‌تر از پنج سال پتانسیل ابتلا به بیماری‌های پروستات مانند بزرگ شدن پروستات، کیست‌ها و عفونت‌های پروستات را دارند، درمان این بیماری دشوار و پرهزینه است و برای سگ همراه با درد شدید خواهد بود، بعد از عقیم سازی، بیماری‌ها و مشکلات پروستات برطرف می‌شود.

 

در مزایا و عوارض عقیم سازی سگ باید بدانید سگ نر که عقیم نشده باشد هنگام دیدن سگ ماده در دوران فحلی، بسیار بی‌قراری می‌کند که این عمل با ریختن آب از دهان و همراه خواهد بود، با عمل عقیم سازی این رفتار نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

عقیم سازی سگ چیست؟

سگ نر قلمرو خود را با ادرار کردن بر روی دیوار یا ستون و درختان مشخص می‌کند، این کار به نحوی برای جلب توجه سگ‌های دیگر است. مشکل زمانی به وجود می‌آید که سگ را در خانه نگه دارید و سگ، خانه یا آپارتمان را بخشی از محدوده خود بداند، با عقیم کردن سگ، این رفتار بسیار کاهش می‌یابد.

 

عوارض عقیم سازی سگ

 

در مبحث مزایا و عوارض عقیم سازی سگ علاوه بر مزایای این کار باید به معایب عقیم‌سازی سگ نیز اشاره کرد، البته ذکر شد که عوارض عقیم سازی بیشتر بر اثر اجرای نادرست این عمل و زمان عقیم سازی بوده، در ضمن بسیاری از عوارضی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم با مصرف دارو رفع خواهد شد.

 

کمبود ترشح برخی هورمون‌ها باعث چاقی در حیوانات می‌شود. مقدار غذایی که سگ قبل و بعد از عقیم سازی می‌خورد نباید یکسان باشد. با سگ خود ورزش، بازی و تحرک بیشتری داشته باشید، این امکان وجود دارد که بسیاری از سگ‌ها در حالت طبیعی، اضافه وزن داشته و نیاز به رژیم غذایی داشته باشند.

 

رشد نامتناسب استخوان‌های پا و پارگی رباط‌ها، این عوارض ناشی از جراحی در سن نامناسب و عقیم سازی به‌صورت نادرست رخ می‌دهد. در نتیجه بهتر است برای انجام اصولی و درست این عمل به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کرده و قبل از مراجعه، بیمارستان دامپزشکی مدنظر را بررسی نمایید تا با شناخت بیشتری حیوان را به آن مرکز بسپارید.

 

با کاهش میزان ترشح برخی از هورمون‌ها احتمال ابتلا به بیماری همانژیو سارکومار که بر قلب و طحال تاثیر می‌گذارد را برای حیوان بیشتر می‌کند، قابل ذکر است در بعضی از نژادها مانند افغان هاند اسکای، ویشلا، گلدن رتریور این عارضه بیشتر به چشم می‌خورد.

 

یکی دیگر از عوارض عقیم سازی سگ، کم‌کاری در غدد درون‌ریزی مثل تیروئید است. البته این مشکل با انجام مراقبت‌ها و استفاده از داروها رفع خواهد شد.

 

سخن پایانی

به طور کلی بهتر است عقیم سازی سگ در یک مرکز مجهز و با کادر مجرب صورت بگیرد زیرا همان طور که گفت شد این کار می‌تواند، تاثیر مثبتی در سلامت حیوانات داشته باشد. در این مقاله تمامی موارد مربوط به این موضوع را بیان کردیم که با مطالعه آن می‌توانید نسبت به عقیم کردن پت خود تصمیم گیری کنید. در صورتی که نیاز به مشاوره تخصصی در رابطه با عقیم سازی حیوانات دارید، می توانید به سایت دکتر تقی پور مراجعه کنید.