پارس ناز پورتال

علت درد هنگام نزدیکی چیست؟

علت درد هنگام نزدیکی چیست؟

رابطه جنسی دردناک یا دیسپارونیا (Dyspareunia) یکی از مشکلاتی است که برخی از زنان تجربه می کنند. عدم توجه به این مشکل و عدم اقدام برای رفع آن می تواند باعث ایجاد مشکلات بیشتر در وضعیت سلامت زنان و همچنین ایجاد تاثیرات عمیق بر رابطه عاطفی زوج ها شود.

 

درد هنگام نزدیکی دلایل مختلفی دارد که می توانند جسمی یا روحی باشد. در این مطلب می خواهیم به موضوع درد در رابطه جنسی و دلایل بروز آن بپردازیم و سپس بررسی کنیم که در این زمینه فرد از چه کسی می تواند کمک بگیرد. با ما همراه باشید.

 

علت درد در رابطه جنسی

درد در رابطه جنسی می تواند ناشی از برخی بیماری ها، مصرف داروهایی خاص و حتی عوامل روانی باشد. این درد در نواحی مختلفی می تواند ایجاد شود، برخی از زنان این درد را در دهانه رحم احساس می کنند و برخی دیگر در ناحیه انتهایی لگن. گاهی نقطه اصلی درد در افراد مشخص نیست و فرد تنها یک درد کلی در ناحیه تحتانی بدن خود احساس می کند.

 

بیشتر دختران در اولین رابطه جنسی خود درد را تجربه می کنند که این موضوع گرچه برای تمام افراد اتفاق نمی افتد، اما موضوع چندان غیر طبیعی نیست. بنابراین احساس درد در اولین رابطه جنسی دلیلی برای نگرانی ندارد. اما افرادی که پس از نخستین روابط خود باز هم دچار درد می شوند، می توانند برای حل این مشکل به دکتر سکس مراجعه کنند. سکس دردناک می تواند به دلایل زیر اتفاق بیافتد:

علت درد هنگام نزدیکی چیست؟

·         خشکی واژن

مهم ترین دلیل ایجاد درد هنگام رابطه جنسی، خشکی واژن است. خشکی واژن خود می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. اصلی ترین دلیل آن عدم آمادگی برای رابطه جنسی است. زمانی که فرد برای برقراری رابطه آماده نباشد، ترشحات موکوسی در این ناحیه صورت نمی گیرد، محیط واژن خشک خواهد بود و این موضوع باعث ایجاد درد در زنان و کاهش کیفیت رابطه می شود.

 

دلیل دیگر خشکی واژن، مصرف برخی داروها است. از جمله داروهایی که باعث خشکی واژن و احساس درد هنگام نزدیکی می شوند، می توان به داروهای ضدافسردگی، داروهای پیشگیری از بارداری، برخی داروهای مربوط به حساسیت ها و داروهای سرماخوردگی اشاره کرد. علاوه بر اینها، عواملی مانند زایمان، شیردهی، یائسگی، جراحی تخمدان و اعتیاد به نیکوتین نیز می تواند باعث خشکی واژن شود.

 

·         اختلال واژینیسموس

واژینیسموس نوعی اختلال مربوط به رابطه جنسی است که ممکن است در زنان زیادی وجود داشته باشد. واژینیسموس را به طور ساده می توان ترس از برقراری رابطه جنسی عنوان کرد. این اختلال خود به دلیل وجود مشکلاتی نظیر اضطراب، استرس، خستگی و افسردگی ایجاد می شود.

 

همچنین داشتن تروما یا تجربه های ناخوشایند، همچون تجاوز نیز می تواند باعث بروز واژینیسموس در برخی زنان شود. تمام این عوامل باعث خواهند شد فرد برای برقراری رابطه جنسی آمادگی نداشته باشد و در نتیجه هنگام رابطه احساس درد کند.

 

·         وجود جراحت در واژن

وجود برخی جراحت ها در ناحیه واژن و لگن دلیل دیگری است که باعث می شود برخی زنان سکس دردناک را تجربه کنند. این جراحت می تواند به دلیل انجام برخی عمل های جراحی، ضربه یا آسیب در این ناحیه، ختنه شدن زنان و حتی روابط جنسی نامناسب باشد. بافت واژن بسیار حساس و آسیب پذیر است و به همین دلیل نیز تحت عوامل مختلف به راحتی دچار آسیب می شود. وجود این جراحات و آسیب ها می تواند باعث ایجاد درد هنگام نزدیکی شود.

 

·         عفونت در دستگاه تناسلی

ساختار و ویژگی های واژن به گونه ای است که محیط بسیار مناسبی برای رشد انواع عوامل عفونی، مثل قارچ ها و باکتری ها ایجاد می کند. عفونت ادراری و عفونت مثانه یا سیستیت از جمله شایع ترین عفونت های دستگاه تناسلی در زنان و دختران (حتی کودکان) است.

 

عدم رعایت بهداشت، مرطوب بودن محیط واژن، مصرف برخی داروها و غذاها، استفاده بیش از حد از برخی شوینده ها بخصوص انواع صابون، باعث می شود محیط واژن مستعد رشد باکتری و قارچ در این ناحیه و بروز عفونت شود. این عفونت ها یکی از دلایل اصلی احساس درد هنگام نزدیکی است. ایجاد عفونت در ناحیه مقعد نیز می تواند باعث احساس درد در هنگام رابطه شود.

 

·         بیماری ها و مشکلات پوستی

وجود برخی بیماری های پوستی در ناحیه واژن دلیل دیگری برای احساس درد در رابطه جنسی است. اگزما و لیکن پلان یا لیکل اسکلروزوس از جمله بیماری های پوستی هستند که می توانند در ناحیه واژن ایجاد شوند. این بیماری ها به شکل های مختلف از جمله ایجاد زخم و خشکی، باعث می شوند که فرد در هنگام رابطه جنسی درد زیادی را تحمل کند. بیماری هایی از این قبیل به دنبال پوشیدن لباس های تنگ، استفاده از شوینده های نامناسب، عدم رعایت بهداشت و همچنین ضعف سیستم ایمنی بدن ایجاد می شوند.

 

·         رابطه جنسی پس از زایمان

داشتن رابطه جنسی پس از زایمان به دلایل مختلف می تواند باعث ایجاد درد در زنان شود. مهم ترین دلیل آن این است که فرد در هنگام زایمان فشار زیادی در ناحیه واژن و لگن تحمل کرده که این اتفاق باعث ضعف و همچنین ایجاد برخی جراحت ها در این ناحیه می شود.

 

بنابراین تا زمانی که فرد سلامت خود را به طور کامل به دست نیاورده باشد، روابط جنسی او احتمالا با درد همراه خواهد بود. همچنین بسیاری از زنان پس از زایمان با مشکل افسردگی روبرو می شوند. افسردگی و عدم آمادگی روحی برای برقراری رابطه یکی دیگر از دلایل تجربه سکس دردناک در زنان پس از زایمان است.

 

·         وجود برخی بیماری ها

برخی از بیماری ها باعث ایجاد درد در هنگام رابطه جنسی می شوند. بعضی از این بیماری ها به صورت مستقیم این درد را ایجاد می کنند و برخی دیگر به واسطه داروهای مخصوصی که فرد برای درمان آنها مصرف می کند. از جمله مهم ترین بیماری هایی که باعث به وجود آمدن این مشکل می شوند عبارتند از:

 

* التهاب دیواره مثانه

* اندومتریوز

* فیبروئید

* درد مزمن مثانه

* سندروم روده تحریک پذیر

* کیست تخمدان

* بیماری های التهابی لگن

* پرولاپس رحم

 

در صورت احساس درد در رابطه جنسی به چه پزشکی مراجعه کنم؟

 

احساس کمی درد در رابطه نمی تواند موضوع مهمی باشد. اما افرادی که در حین رابطه جنسی درد زیادی را تحمل می کنند باید به دکتر سکس مراجعه کنند. در این جلسه مشاوره، پزشک با دریافت شرح حال، انجام معاینات کامل و همچنین در صورت لزوم، درخواست انجام برخی آزمایشات، اطلاعاتی دقیق از وضعیت سلامت جسمی و روحی بیمار کسب می کند.

 

در این ویزیت پزشک تلاش می کند تا دلیل اصلی درد هنگام نزدیکی را مشخص و سپس با تجویز دارو یا سایر روش های درمانی به فرد کمک کند تا از این مشکل رها شود. عدم مراجعه به موقع به دکتر سکس به دلیل سهل انگاری یا شرم، می تواند تاثیرات بدی بر سلامت فرد و همچنین تاثیراتی مخرب بر روابط عاطفی افراد بگذارد. 

علت درد هنگام نزدیکی چیست؟

جمع بندی

احساس درد در رابطه جنسی موضوعی غیر طبیعی نیست، اما عدم توجه به آن یا داشتن احساس شرم برای پیگیری آن می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در زندگی زنان شود. سکس دردناک دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به برخی بیماری ها و مصرف داروهایی خاص، عدم داشتن آمادگی برای رابطه جنسی و همچنین ترس از برقراری رابطه اشاره کرد. مراجعه به دکتر سکس در چنین مواقع بهترین و موثرین راهی است که می تواند به حل مشکل زنان کمک کند.