پارس ناز پورتال

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

مجموعه : اخبار سینما
علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

علت مرگ بروس لی و پسرش براندون لی 

علت مرگ بروس لی و پسرس براندون چـه بود؟ بروس لي یکی از معروفترین چهره هاي هالیوود و هم چنین سینمای رزمی جهان اسـت، شهرت او با مایکل جکسون خواننده افسانه اي آمریکایی مقایسه می شود اما بروس در حالیکه تازه اوج گرفته بود از دنیای فانی کوچ کرد. او نخستین کسی بود کـه ثابت کرد مردمان چین و شرق آسیا هم میتوانند جذاب باشند. در ادامه بطور کامل صحبت خواهیم کرد.

 

ستاره ای که در اوج از دنیا رفت

روز بیستم جولای سال ۱۹۷۳ بود کـه بروس لي، بازیگر و استاد هنرهای رزمی در حالیکه تنها ۳۲ سال داشت، در هنگ کنگ بر اثر ادم مغزی کـه احتمالاً در نتیجه ي واکنش بـه یک داروی مسکن تجویزی رخ داده بود، در گذشت. لي در دوران حرفه اي بسیاری کوتاهش بـه یک ستاره ي سینمایی تمام عیار در آسیا و بعد از مرگش، در کشور آمریکا تبدیل شد.

 

بیوگرافی بروس لی

جون فان «بروس» لي ۲۷ نوامبر سال ۱۹۴۰ در شهر سانفرانسیسکوی ایالت کالیفرنیا بدنیا آمد. پدر او کـه یک خواننده ي اپرای چینی بود در آن زمان برای اجرای برنامه بـه ایالات امریکا آمده بود. خانواده ي بروس درسال ۱۹۴۱ بـه هنگ کنگ بازگشتند. لي بازیگری را از کودکی شروع ودر همان دوران در نزدیک بـه ۲۰ فیلم چینی بازی کرد.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

علت مرگ بروس لي

 

او در رشته ي رقص تحصیل کرد و کنگ فو رابه سبک وینگ چون آموزش دید. درسال ۱۹۵۹ لي بـه ایالات امریکا بازگشت کـه در آنجا برای تحصیل بـه دانشگاه واشنگتن رفت و یک مدرسه ي هنرهای رزمی هم در شهر سیاتل تأسیس کرد.

 

بروسلی و همسرش لیندا لی

درسال ۱۹۶۴ لي با لیندا امری ازدواج کرد. این زوج درسال ۱۹۶۵ صاحب پسری بنام براندون لي شدند «فرزند دوم انها، شانون لي درسال ۱۹۶۹ بدنیا آمد». درسال ۱۹۶۶ خانواده ي لي بـه لس آنجلس نقل مکان کردند.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

بروس دریک سریال تلویزیونی بنام «زنبور سبز» «Green Hornet» حضور پیدا کرد کـه در آن نقش دستیار رزمی کار شخصیت هورنت را بازی می کرد. لي در مسابقات کاراته ي ایالات امریکا هم شرکت می کرد و بـه آموزش هنرهای رزمی بـه شاگردان خصوصی اش ادامه می داد. جالب اسـت بدانید کـه یکی از شاگردان خصوصی او استیو مک کوئین، بازیگر مشهور بود.

 

بازگشت به کشور خود مختار هنگ کنگ

بـه دنبال نقش هایي بهتر از آنچه در هالیوود بـه او پیشنهاد می شد، لي در اوایل دهه ي ۱۹۷۰ بـه هنگ کنگ بازگشت و با بازی در فیلمهای اکشن «رئیس بزرگ» «The Big Boss» و «راه اژدها» «The Way of the Dragon» کـه کارگردانی دومی را خود بر عهده داشت، توانست جا پای خودرا بعنوان یک ستاره ي سینمایی در آسیا محکم سازد.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

علت مرگ بروس لي

 

فیلم بعدی لي، «اژدها وارد می شود» «Enter the Dragon» توسط استودیوی هالیوودی وارنر برادرز در اوت ۱۹۷۳ در کشور آمریکا بـه نمایش درآمد. با این حال، متأسفانه یک ماه پیش از اکران فیلم در کشور آمریکا، لي در بیستم جولای در هنگ کنگ بر اثر ادم مغزی از دنیا رفت. فیلم «اژدها وارد می شود» در گیشه بسیار موفق بودو بیشتر از ۲۰۰ میلیون دلار فروش کرد!

 

علت مرگ بروسلی و پسرش براندون چه بود؟

بعد از مرگ، پیکر لي بـه سیاتل بازگردانده و او در همانجا بـه خاک سپرده شد. مرگ ناگهانی او در اوج جوانب سبب شد شایعات و گمانه زنی هاي زیادی در خصوص علت فوت او بـه وجود آید. یکی از نظریات مطرح شده در اینباره این اسـت کـه لي بـه دست تبهکاران چینی بـه قتل رسید و شایعه ي دیگری هم وجوددارد کـه میگوید او قربانی یک لعنت شد.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

علت مرگ بروس لي

 

نظریه ي لعنت شده بودن خانواده ي لي زمانی دوباره مطرح شد کـه براندون، پسر ۲۸ ساله ي لي، کـه جا پای پدرش گذاشته و راه بازیگری را در پیش گرفته بود هم بر اثر اصابت تصادفی گلوله، سر صحنه ي فیلم «کلاغ» «The Crow» در روز ۳۱ مارس ۱۹۹۳ جان خودرا از دست داد. پیکر براندون را درکنار قبر پدرش، در آرامستان لیک ویو شهر سیاتل بـه خاک سپردند.

 

حواشی مرگ بروسلی

تعداد بی‌شماری از تئوری‌هاي مختلف در مورد مرگ بروس لي بـه وسیله مواد مخدر ارایه شده اسـت. بروس ماری جوآنا می‌جوید! این مورد یکی از مباحث جنجالی در مورد مرگ بروسلی بود چرا کـه خیلی‌ ها اعتقاد داشتند بروس لي بخاطر جویدن این مواد بـه کام مرگ رفت.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

جالب اسـت بدانید کـه بروس لي خودش اعتراف کرده بود کـه بیش از ۱۰ سال اسـت کـه اینکار را انجام میدهد اما تنها مدتی قبل از مرگش، تامین کننده این مواد را عوض کرده بود. برخی دیگر نیز اعتقاد داشتند او بـه دست گروه مجرمی بنام Traid کشته شده اسـت و حتی برخی اعتقاد داشتند کـه ریموند چو، فیلم‌ساز چینی، خواستار مرگ او بود.

 

البته بعد‌ها اعلام شد کـه بروس لي بخاطر یک واکنش آلرژی‌زا از دنیا رفت. در نهایت بروس لي نقل و قولی داشته کـه ممکن اسـت برای شـما جالب باشد. بروس لي در مورد مرگ گفت: اگر قرار باشد مـن فردا بمیرم، مـن هیچ پشیمایی ندارم. مـن هر چیزی کـه در طول حیاتم می خواستم انجام دادم. شـما نمیتوانید چیزی بیشتر از این زندگی بخواهید. این افسانه جاودان، در سن ۳۲ سالگی درگذشت.»

 

حقایق جالب و خواندنی درمورد بروس لی افسانه ای

بروس لي درسال چینی اژدها، در روز اژدها ودر ساعت اژدها بدنیا آمده اسـت. ۲۷ نوامبر ۱۹۴۰ روز تولد یک اژدهای واقعی بود. البته خانواده لي، بروس را ققنوس کوچک صدا می‌زدند. بروس لي در سانفرانسیسکو بدنیا آمد و هنگامیکه پرستارش وی را در دست گرفت، نام وی را بروس خواند. جالب اسـت بدانید بروس ‌لي یک رگ آلمانی داشت! پدربزرگ بروس‌ لي یک فرد آلمانی بود.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

علت مرگ بروس لی

 

خانواده‌اش وی را همیشه ققنونس کوچک «Little Phoenix» صدا می‌زدند. ظاهراً بروس لي در رانندگی افتضاح بود! خیلی از دوستان آمریکایی بروس لي در گفت‌وگو‌هاي خود اعلام کردند کـه او بر خلاف تمامی توانایی‌هایش، هرگز یک راننده خوب و با استعداد نبوده اسـت. یکی از دلایل این موضوضع این بود کـه بروس لي دید ضعیفی داشت. چشمان بروس لي نزدیک بین بود.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

علت مرگ بروس لی و پسرش

 

جالب اسـت بدانید یکی از دلایلی کـه او رشته وینگ چون را انتخاب کرد، این بود کـه این ورزش رزمی بیشتر از این‌کـه بـه دید بصری وابسته باشد، بیشتر بر اساس حرکات نزدیک و ضربه زدن بود. با توجه بـه مشکل بینایی بروس لي، او جزو نخستین افرادی بود کـه از لنز‌ برای التیام بینایی خود استفاده کرد. هرچند این لنزها در آن زمان بـه شدت اذیت کننده بودند و بنابر این بروس لي از همان عینک ‌هاي ته استکانی خود استفاده می کرد!

 

این موضوع باعث ایجاد یک حقیقت جالب دیگر از زندگی او شد کـه در ادامه می‌‌خوانیم. جالب اسـت بدانید کـه بروس لي طبق معمول عینک‌ قدیمی ته استکانی خودرا روی چشم‌هایش می‌گذاشت تا همیشه یادش باشد کـه از کجا آمده اسـت. بروس لي در دوران کودکی، بسیار فقیر بودو او و خانواده‌اش تلاش زیادی برای ادامه زندگی میکردند.

 

این عینک‌هاي ته استکانی، یاد آور دوران سختی بود کـه بروس لي پشت سر گذاشت. یکی از نکات جالب مشکل بینایی بروسلی این اسـت کـه درسال ۱۹۶۳، او بـه بهانه مشکل بینایی خود، توانست از حضور در جنگ ویتنام طفره برود . هم چنین گزارش شده کـه بروس لي هنگامیکه تنها یک کودک کوچک بود، با بیماری صرع دست و پنجه نرم می کرد.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

 

تعداد زیادی از کاراکترهایی کـه در فیلم‌هاي بروس ‌لي انگلیسی صحبت‌ می کردند، توسط خود بروس ‌لي صداپیشگی میشد. تمامی کسانی کـه در فیلم‌هاي راه اژدها «Way of the Dragon» و فیلم اژدها وارد می شود «Enter the Dragon» انگلیسی صحبت میکردند، توسط خود بروس‌لي صداپیشگی شده اسـت.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

 

البته در فیلم راه اژدها، کـه نخستین حضور چاک نوریس مشهور در سینماست، نوریس تنها شخصی اسـت کـه صدای خودش را در فیلم دارد. بروس لي از حضور در تعداد زیادی از کلاس‌هاي کونگ فو ممانعت کرد. این شانس مـا بود کـه با ممانعت از این کلاس‌ها، مسیر او بـه رشته وینگ چون ختم شد و تحت نظر ییب مـن افسانه‌اي و ویلیام چیونگ آموزش دید. نکته جالب‌تر این‌کـه بروس لي برای یادگیری درس دروغ می گفت!

 

بروس لي برای این‌کـه بتواند در کلاس‌هاي استاد وینگ چون کاملا تنها باشد، دم در کلاس می‌نشست و بـه افرادی کـه برای حضور در کلاس می‌آمدند اعلام میکرد کلاس تعطیل اسـت و آن‌ها رابه سمت ایستگاه اتوبوس هدایت می کرد. سپس برمی‌گشت و بـه تنهایی در کلاس‌هاي وینگ چون شرکت میکرد. البته روزی استادش این موضوع را متوجه شد و بـه دردسر بدی افتاد.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

ماجرای مرگ بروس لی و پسرش

 

بروس‌ لي بـه طرز وحشتناکی سریع بود. هرچند کـه این مورد یک راز یا یک حقیقت ناگفته از بروس لي نیست. اما جالب اسـت بدانید کـه بروس لي عادت داشت برای بـه نمایش گذاشتن سرعتش، یک سکه را در دست شخصی بگذارد. سپس قبل از این‌کـه آن شخص دستش را مشت کند و سکه را نگه دارد، بروس لي بـه سرعت آن سکه را می گرفت؛ حتی سریع‌تر از مشت کردن یک دست!

 

اون آنقدر سریع بود کـه عوامل فیلم برای این‌کـه بتوانند حرکات وی را بهتر در فیلم‌ها بـه نمایش بگذارند، وادار بودند سرعت بخش ‌هایي راکه بروس‌ لي در آن‌ها حضور داشت، کاهش دهند. بروس لي آرزو داشت روزی با محمد علی کلی مبارزه کند. بروس لي همیشه محمد علی را یک مبارزه برتر و ارشد میدانست و سرعت و تکنیک وی را تحسین میکرد.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی

 

بروس لي بارها و بارها بـه تماشای مبارزات محمد علی کلی می‌پرداخت تا سبک، حرکات و رقص پای وی را یاد بگیرد و با او بـه مبارزه بپردازد. اما متاسفانه هرگز چنین موقعیتی پیش نیامد. یکی از تمرین‌هاي بروسلی، تمرین روزانه پنج هزار مشت بود. بروس لي برای تبدیل شدن بـه استاد هنر رزمی کـه برای آن تلاش میکرد، روزی پنج هزار مشت تمرین می کرد. بهمین دلیل اسـت کـه مشت‌هاي او بـه شدت قوی و پر قدرت بودند.

 

بروس لي بـه قدری قوی شده بود کـه عادت داشت قوطی‌هاي نوشابه رابا انگشتش سوراخ کند. در زمان قدیم کـه قوطی‌ها از آلمینیوم نرم ساخته نمی‌شدند، بروس لي آن‌ها رابه قدرت انگشتانش سوراخ می کرد. شـما یک نمونه از این کارش را می توانید در فیلم Big Boss مشاهده کنید. بروس لي در هنگام تمرین، عادت بـه گوش دادن موسیقی سریال Mission: Impossible داشت.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

داستان علت مرگ بروس لی

 

بـه گفته او، هنگام تمرین هنرهای رزمی، گوش دادن بـه موسیقی باعث می شود تا ریتم مبارزه غیرقابل پیش‌بینی‌تر باشد. هم چنین بروس لي با این‌کـه هرگز روی سبک کاراته مطالعه‌ اي نداشت، اما قادر بود تمامی حرکات سبک این هنر رزمی را بادقت بی‌نظیری اجرا کند. بروس لي شخصی اسـت کـه تنها با نگاه کردن حرکات و سبک یک ورزش، می‌توانست بـه اسانی و بادقت عالی آن‌ها را اجرا کند.

 

بروس لي قادر بـه شنا کردن نبود. برادر بروس لي یعنی رابرت و خاهرش فِبـه، این راز جالب بروس را برملا کردند. بروس لي از آب بدش می‌آمد و قادر نبود شنا کند. اما بروسلی در عوض قادر بود تنها با دو انگشت حرکت شنا را انجام دهد! او قادر بود با انگشت اشاره و انگشت شست خود ۵۰ بار شنا برود! او بـه قدری قوی شده بود کـه می‌توانست تخته‌هاي چوبی بـه ضخامت ۱۵ سانتی‌متر رابه اسانی بشکند.

 

اما چون چوب از خود عکس‌العملی نشان نمی‌داد، بنابر این او کتک زدن انسان‌ها را ترجیح می‌داد. هم چنین بروس لي با یک ضربه پای خود توانست یک کیسه بوکس را نابود کند! هم چنین بروس لي ورزش جودو و کشتی را از افسانه جودوکار جهان، ایوان ژن لیبل یاد گرفت. آن‌ها رابطه بسیار صمیمانه‌اي داشتند و گاهی باهم شوخی‌هاي عجیب می کردند.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

علت مرگ بروس لی و پسرش

 

بعنوان یک نوجوان، بروس لي در هنگ کنگ یک ستاره سینمایی بود! او تا سن ۱۸ سالگی در ۲۰ فیلم ایفای نقش کرده بود. او هم چنین نوینسده فیلمی بنام The Silent Flute بود کـه هرگز در قید حیاتش ساخته نشد. این فیلم بعد ها توسط دیوید کارادین درسال ۱۹۷۸ ساخته شد و Circle of Iron نام داشت. بروس لي بطور شخصی بـه عده اي از بازیگران تمرین داده اسـت.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

علت مرگ بروس لی و پسرش

 

افرادی نظیر استیو مک کویین، جیمز کابورن، جورج لیزنبای، کریم عبدالجبار، جو لوییس، رومن پولانسکی، مایک استون و از همه ی مهم‌تر، چاک نوریس شکست ناپذیر! استیو مک کویین، کابورن و چاک نوریس همگی حاملان تابوت بروس لي در مراسم خاک‌ سپاری‌اش بودند. پيکر واقعی بروس لي در فیلم «بازی مرگ» حضور داشت. صحنه‌هایي از کلیپ تشییع جنازه‌ي او در فیلم استفاده شده بود.

 

بروس لي آنقدر شناخته شده و محبوب بود کـه مقلدان بسیار زیادی داشت، آنقدر زیاد کـه ژانری بنام Brucespolitation خلق شد. صدها مدل از این ژانر فیلم‌ها ساخته شد و تعداد زیادی از فیلم‌سازان سعی کردند بـه نوعی، با بازیگران مختلف، شخصی مانند بروس لي را در فیلم‌هاي خود بگنجانند کـه هرگز موفق نشدند. بروس لي یک هنرمند خوب بود. در اصل او عاشق نقاشی کردن بود.

 

نه تنها نقاشی، بلکه بروس لي تعداد زیادی شعر نوشته اسـت و میتوان عده اي از آن‌ها را در کتابش بنام Tao of Jeet Kune Do خواند. بـه قول دوستانش، او عاشق هنر شعرسرایی بودو همیشه در حال نوشتن شعر بود. بروس لي کتابخانه‌اي وسیع با بیش از ۲۰۰۰ کتاب در اختیار داشت. بروس لي در وقت آزاد خود بطور مداوم مطالعه میکرد. او همیشه بـه دنبال دانش بودو بـه سرعت کتاب‌ها را می خواند.

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

علت مرگ بروس لی

 

جالب اسـت بدانید کـه او قادر بود بطور هم‌زمان، تلویزیون تماشا کند، کتاب بخواند و دمبل بزند! در مجله تایم، بروس لي بعنوان یکی از ۱۰۰ شخصیت تاثیر گذار قرن بیستم شناخته شد. حتی با گذشت چندین دهه از مرگ او، بروس لي همان‌ گونه شخصیتی محبوب و تاثیر گذار بـه شمار میرود کـه مانندش پیدا نمی شود.

 

بروس لي با خیلی از دیگر افرادی کـه در هنرهای رزمی مختلف فعالیت داشتند همکاری می کرد کـه آن‌‌ها نیز تبدیل بـه ستاره ‌هایي جاودانه شدند. از جمله آن‌ها میتوان بـه جکی چان، یوئن بیائو و سامو هانگ اشاره کرد کـه هر سه آن‌ها در فیلم اژدها وارد می شود حضور داشتند. البته چاک نوریس را فراموش نکنید. جالب اسـت بدانید کـه جکی چان از بروس لي کتک خورده اسـت!

علت مرگ بروس لی و پسرش | نفرین مرموز یا تبهکاران چینی؟ + عکس

در یکی از صحنه‌هاي فیلم «اژدها وارد می شود» بروسلی مو هاي جکی چان را میگیرد و بـه گردنش ضربه‌اي وارد میزند. جکی‌چان، البته قبل از این‌کـه تبدیل بـه جکی چان افسانه‌اي شود، در فیلم‌هاي دیگر بروس لي مانند Fist of Fury شیرین کاری کرده اسـت. جالب این اسـت کـه جکی چان همیشه از این اتفاق خوشحال بود، چرا کـه بروس لي یکی مورد تحسین شده‌ ترین اشخاص زندگی‌اش محسوب میشود.

 

بروس لي در تعداد زیادی از رقابت‌ها، دلاوری خودرا ثابت کرد. در طی مسابقات قهرمانی هنگ کنگ، بروس لی توانست تمامی رقیب‌هاي خودرا ناک اوت کند کـه از جمله آن‌ها میتوان بـه Gary Elms، بوکسر بریتانیایی اشاره کرد. بروس لي هم چنین توانست مبارزی حرفه‌اي بنام چونگ راکه در سبک چوی لي فوت «Choy Li Fut» کار میکرد ناک اوت کند.