پارس ناز پورتال

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم

در این مطلب از عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم پرده برداری خواهد شد. تنها تصویر باقی‌مانده از اولین اتومبیلی که وارد ایران شد را در این مطلب خواهید دید.

 

اولین اتومبیل وارد شده به ایران یک رنو مدل ۱۹۰۰ بود. تصویر اولین اتوبوس با لاستیک توپر در ایران، اولین اتومبیل ارتش ایران و سایر اولین‌ها در ایران در زمینه اتومبیل را در این مطلب تصویری ببینید.

 

تنها تصویر باقی‌مانده از اولین اتومبیلی که وارد ایران شد

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیماین رنو مدل ۱۹۰۰ اولین تجربه ایرانیان با پدیده‌ای به نام اتومبیل است. مظفرالدین‌شاه در صندلی عقب نشسته است. عوامل حکومتی و ملیجک و سایرین پیاده یا با اسب اتومبیل را احاطه کرده‌اند.

 

موسیو وارنه راننده فرانسوی هم پشت فرمان نشسته است. آرم سلطنتی هم روی در این اتومبیل حک شده است. مظفرالدین‌شاه در اولین سفر خود به اروپا، دو دستگاه از این اتومبیل را خرید که تنها یکی از آن‌ها سالم به ایران رسید.

 

نیروهای موتوریزه انگلیسی با تعدادی از اتومبیل‌های اولیه خود در شرق ایران

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیمسال‌ها طول کشید تا پس از ورود اولین اتومبیل به ایران، اتومبیل‌های دیگری وارد ایران شوند. با شروع جنگ جهانی اول، چنان تعداد اتومبیل‌های شخصی و ارتشی در ایران زیاد شد که به تدوین اولین آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی در ایران انجامید.

 

اتومبیل محمودخان قره گوزلو نایب السلطنه احمدشاه که در بیابان پنچر شده است

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم“موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران” که نهادی دولتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران است در گزارشی نوشته: “اندک اندک در ایران سورچیان و گاریچیان قدیمی تبدیل به رانندگان اتومبیل‌های وارداتی شدند.

 

این کار چنان کلاس داشت که هر جوانی آرزوی نشستن پشت این اسبان آهنی را داشت و بوقی که با آن شهری را شهرآشوب کند. دختران جوان هم عاشق و مرده چنین جوانان باکلاسی بودند و جواب رد به چنین خواستگارانی نمی‌دادند.”

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیماولین اتوبوس با لاستیک توپر اولیه در خطوط بین شهری ایران

 

ماشین مشدی ممدلی نه بوق داره نه صندلی

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیمقشر جدید شوفرها که همان گاریچیان سابق بودند. ضعف امکانات ماشین‌های عمومی، خرابی موتور، شکسته بودن شیشه و پاره بودن صندلی و کثیفی آن، نگاه اهل طنز آن زمان را نیز به خود جلب کرده است.

 

“مشهدی محمد علی” از درشکه‌چی‌های قدیمی تهران بود که بعد از رواج اتوموبیل کسب و کار او کساد شد. پس چند دستگاه مینی‌بوس خرید و به دلیل حسن خلق خود مشهور شد. ترانه معروف “ماشین مشدی ممدلی” در وصف اوست.

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم ماشین بارکش و مسافرکش لاری که از بدترین و مردم‌آزارترین نوع مسافرکش‌های اولیه در ایران بود.

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیمتصادفی نسبتا شدید در دهه بیست در ایران. با ورود اتومبیل به ایران، تصادفات رانندگی نیز به معضلی جدید در ایران تبدیل شد که تا حالا نیز ادامه دارد.

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم از عجایب قوانین راهنمایی و رانندگی اولیه در ایران. خیابان سعدی تهران رو به میدان مخبرالدوله، اتومبیل‌ها به جای پارک کردن در کنار خیابان در میان آن پارک کرده‌اند.

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم حضور اتومبیل‌های آخرین مدل آن زمان در جاده ناهموار و خاکی شمیران.

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم سرهنگ حسن بقایی با سه تن از افسران لشکر آذربایجان در تبریز، در اولین اتومبیل ارتشی.

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم نظامیانی هم که اتومبیل نداشتند به جای اتومبیل واقعی در اتومبیلی دکوری در خیابان لاله‌زار تصویری به یادگار انداخته‌اند.

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم از اتومبیل‌های زیبای وارداتی به ایران.

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم یک خانواده در راه شمیران به تهران کنار جاده عکس یادگاری گرفته‌اند.

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم اعضای خانواده سپهبد مرتضی یزدان‌پناه فرمانده لشکر رضاشاه در کنار اتومبیل‌شان.

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم اسدالله علم نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ در کنار اتومبیلش.

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم با ورود اتومبیل به ایران، مراسم عروس‌کشانی به جای اسب و گاری با بنز و اوپل انجام شد.

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم کامیون خدمات عمومی در تهران قدیم در حالی که کارگران به روش قاجاری و بدون امکانات اولیه و کفش مشغول کار هستند.

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم ورود تبلیغات محیطی بر بدنه اتومبیل‌های اولیه در ایران (تبلیغ “رادیو مولارد” روی بدنه اتومبیل)

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم دو دستگاه کامیون لاری که در ابتدای دوره رضاشاه به عنوان ماشین باری و مسافربری استفاده می‌شد.

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم سالگرد تولد ژیان در ایران

 

عکس های ناب از ورود اولین خودرو به ایران قدیم رونمایی اولین پیکان تولید شده در ایران با حضور ولیعهد