پارس ناز پورتال

فایده های چرت زدن در طول شبانه روز

فایده های چرت زدن در طول شبانه روز

فایده های چرت زدن در طول شبانه روز 

اگر کوشش کنید در طول روز برای چند دقیقه هم که شده چشمانتان را روی هم بگذارید و چرت بزنید برای سلامتی تان بسیار مفید خواهد بود.چرت زدن در طول روز می تواند در الگوهای خواب شبانه‌تان اضطراب ایجاد کند که این در نتیجه می تواند به سلامت کلی‌تان آسیب وارد کند اما در طول تاریخ افراد بزرگ و مشهوری مانند ادیسون، انیشتن،

 

چرچیل، ناپلئون و خیلی‌هاي دیگر بوده‌اند که تحت هیچ شرایطی از چرت هرروز‌شان نمی‌گذشتند. چگونه می شود که چرت زدن در عین حالا که چیز بدی هست، توسط مشاهیر گوناگون هم به شدت انجام شود؟ خب باید گفت آن چه از چرت زدن عاید شما می شود به 2 عامل بستگی دارد: شما که هستید و چگونه چرت میزنید.

 

چرت زدن چه فایده‌اي برای شما دارد؟

اگر عمل چرت زدن به طور عاقلانه و صحیح انجام شود مزایایی را برای سلامتی شما در بر خواهد داشت:

 

انرژی: همانگونه که انتظار می رود چرت زدن باعث تقویت انرژی میشود. این موضوع اگر شما کاری دارید که به نهایت توجه و توجهتان در بازه‌هاي زمانی گوناگون احتیاج دارد خیلی مهم هست. احتمالاً به همین علت باشد که خیلی از کسانی که اسم بردیم هیچ جوره بیخیال چرت زدن نمیشوند اما با این حال اگر خیلی کوتاه و خیلی طولانی هم چرت بزنید، وقتی بیدار میشوید احساس خواب آلودگی و گیجی اکثر می کنید، به همین علت باید روش مناسب را در پیش گرفته و تعادل ایجاد کنید.

 

استرس: وقتی وضعیت خیلی در هم و مضطرب کننده میشود بد نیست که به مغزتان کمی استراحت بدهید؛ به همین علت هست که وقتی صبح‌ها بیدار می شوید وضعیت به نظرتان کمی آرام‌تر می آید، چون شب که خوابیدید و در هوشیاری نبودید ذهنتان روی دشواری های کار کرده و در واقع نوعی پردازش روانی برایتان انجام داده تا وقتی بیدار شدید بتوانید با شرایط کنار بیایید.

 

خلاقیت: اگر یک چرت به اندازه‌ي کافی طولانی باشد که چرخه‌ي خواب REM کامل شود مغزتان پیوندهای جدیدی برقرار کرده و در نتیجه وقتی بیدار می شوید از خلاقیت بیشتری برخوردار هستید. بدبختانه چرت‌هاي خیلی کوتاه این خصوصیت را ندارند چرا که شما برای تکمیل چرخه‌ي خواب REM به حدود 90 دقیقه زمان احتیاج دارید.

 

تقویت خلق و خو: اگر شما احساس خستگی کمتر، انگیزه‌هاي اکثر و استرس کمتر میکنید، در حقیقت خلق و خویتان تقویت و بهتر شده هست که این نه تنها برای خودتان، بلکه برای اطرافیانتان هم مفید هست!

 

پس دشوار چیست؟

اگر چرت زدن این همۀ مزایا دارد پس مشکلش چیست؟ با این که چرت زدن مفید هست اما اگر صحیح انجام نشود مشکلاتی که ایجاد می کند اکثر از مشکلاتی که حل میکند، خواهد بود. بعضی از مردم برای چرت زدن طراحی نشده‌اند، اغلب به این علت که ساعت بدنشان آن قدر دقیق هست

 

که چرت زدن آن را به هم می زند؛ به علاوه چرت‌هاي بیش از اندازه طولانی یا بیش از اندازه کوتاه هم میتوانند بر بی حسی و خواب ‌آلودگی فرد اضافه کنند. بنابراین برای دستیابی به مزایای چرت زدن بهتر هست که آنرا بطور صحیح انجام دهیم.

 

چگونه چرت زدن خود را بهینه‌سازی کنید؟

برای دستیابی به قدرت و اجتناب از ضررها چرت زدن، این مراحل ساده را دنبال نمایید:اگر دشوار بی‌خوابی دارید از چرت‌زدن اجتناب کنید- بهتر هست تا زمانیکه الگوهای خوابتان را تحت بازرسی در نیاورده‌اید چرت نزنید، فرقی نمی کند که چقدر خسته باشید.

 

به میزان درست چرت بزنید ـ 20 تا 30 دقیقه چرت برای تقویت سریع انرژی مفید هست. 90 دقیقه برای یک شارژ کامل‌تر بهتر هست. هر اندکی به غیر از این ها باشد معمولا باعث میشود که اکثر کسل و بی‌حال شوید.در یک زمان مشخص چرت بزنید ـ وقتی راس ساعت‌هاي گوناگون بخوابید یا چرت بزنید ریتم ساعت بدن‌تان بهم میخورد و منجر به بی‌خوابی‌تان می شود، اما اگر یک ساعت مشخص داشته باشید می توانید از مزایای هر 2 بهره ببرید.