پارس ناز پورتال

فرانسه مهد فرهنگ و هنر

فرانسه مهد فرهنگ و هنر

کشور فرانسه که دومین کشور بزرگ در  اروپا  می‌باشد، توانسته به واسطه‌ی فرهنگ بسیار پر بار و متنوعی که از قدیم تا به الان داشته و دارد به شهرت برسد. از کانال مانش در شمال و دریای مدیترانه تا خلیج بیسکای در جنوب این کشور، گردشگران و تورهای فرانسه را همه ساله به سوی خود می‌کشانند. شکل مساحتی فرانسه در غرب قاره‌ی اروپا، شبیه 6 ضلعی است که با کشورهای ایتالیا، سوئیس ،اسپانیا، بلژیک و آندورا مرز مشترک دارد.

 

کشور فرانسه، مهد هنر و ادبیات و فرهنگ گسترده‌ای است. هنرمندان و نقاشان مختلفی در طول زمان‌های مختلف در کشور زیبای فرانسه ظهور کرده‌ و به پیشرفت هنر فرانسه کمک شایانی نموده‌اند. هنرمندان به نامی چون پیر آگوست رنوآرا، ادگار دگا و کاود مونه هر سه از اهالی کشور فرانسه بوده‌اند که آثار آن‌ها در کل دنیا معروف و مشهود هستند.

 

سرمایه‌های هنری فرانسه در موزه‌های متعددی مثل پیکاسو، موزه‌ی اورسای و لوور به نمایش عموم در آمده‌اند. همه‌ی این هنرها و زیبایی‌های خیره کننده و ادبیات غنی باعث شده که در اروپا و جهان، فرانسه مهد فرهنگ و هنر شناخته شود.

 

بخش‌های شمالی و شمال شرقی فرانسه دارای آب‌ و هوای معتدل است. بخش‌های جنوبی نیز آب‌وهوای مدیترانه‌ای دارند. بخش‌های غربی فرانسه دارای اقلیم اقیانوسی است؛ یعنی این مناطق دارای میزان بارش بالایی بوده و زمستان‌هایی معتدل و تابستان‌هایی گرم را تجربه می‌کنند. شرق این کشور داری آب و هوای کوهستانی است. دیگر مناطق نیز معمولاً از تابستان‌هایی گرم و گاهی طوفانی و زمستان‌هایی سرد برخوردارند.

 

فرهنگ‌های مرسوم فرانسوی‌ها

فرانسوی‌ها مردمانی متعصب و مغرور نسبت به کشور و ملت و دولت کشورشان هستند و اکثرا هر عقیده و نظر مخالف و منفی در مورد کشورشان گفته شود برای آن‌ها حکم توهین و اهانت را دارد. آمریکایی‌ها و بعضی از گردشگران، رفتار و دیدگاه فرانسوی‌ها نسبت به خارجی‌ها را بی‌ادبانه برداشت می‌کنند.

 

مردم فرانسه به شووینیسم مشهورند. اصطلاح شووینیسم به معنای تعصب خاص در وطن‌ پرستی می‌باشد و این کلمه در کلیت و اصل خود به معنای بهتر دانستن و درک کردن هم‌ گروهان خویش نسبت به گروه‌های دیگر است. که در سال ۱۸۵۱ در فرانسه نخستین بار به کار رفت. زنان فرانسه نقش مهمی در زندگی خانوادگی و مشاغل دارند ولی خیلی از ملل، فرهنگ حاکم فرانسوی را مرد سالارانه می‌دانند.

 

فرانسوی‌ها مردمانی خوش گذران هستند و از هر مناسبتی برای شادی و جشن استفاده می‌کنند و کارناوال‌های بسیاری را برگزار می‌نمایند و با انواع غذاها و شیرینی‌های گوناگون از خود پذیرایی می‌کنند.

 

اگر اهل گشت و گذار هستید حتما سری به تورهای ارزان ترکیه نیز بزنید

شهرهای معروف فرانسه

 

شهرهای معروف فرانسه بسیارند و در این جا به 10 تا از مهم‌ترین‌های آن، اشاره خواهیم کرد.شهر پاریس با جمعیتی حدود دو و نیم میلیون نفر، پایتخت و وسیع‌ترین شهر کشور فرانسه می‌باشد و گردشگران علاقمند بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند.

 

شهر پاریس از راه تونل مانش با کشور انگلستان شهر لندن مرتبط می‌شود و از راه هوایی فرودگاه بین‌المللی و مشهور خود نیز، با جهان در ارتباط است. در هر سال 16 میلیون نفر به بالا، به شهر پاریس سفر می‌کنند.

 

از معروف‌ترین شهرهای کشور فرانسه، شهر لیون است که نزدیک مرز سوئیس و ۵۰۰ کیلومتری پاریس قرار گرفته است.شهر نیس که پنجمین شهر پر جمعیت کشور فرانسه می‌باشد و در ساحل کوت دازور یا ریوریرای کشور فرانسه، موقعیت جغرافیایی بی‌نظیری دارد.

 

شهر مارسی، از کهن‌ترین شهر اروپای غربی و خاک فرانسه شمرده می‌شود و قدمت آن به حدود 600 سال قبل از میلاد و یونانیان باستان می‌رسد.شهر بوردو بعد از پاریس، مارسی، لیون، تولوز و لیل است که در منطقه آکیتن قرار دارد و بیشتر به علت تاکستان‌های انگورش معروف است و از مکان‌های گردشگری بسیار محبوب در فرانسه است.

 

شهر تولوز در بین شهرهای کشور زیبای فرانسه به شهر صورتی معروف شده و دلیل آن وجود ساختمان‌های نمادین در داخل شهر است که با آجرهای صورتی و قرمز روشن مشخص شده‌اند.

 

از حق نگذریم شهر زیبای استراسبورگ هم یکی از پر طرفدارترین دیارهای گردشگری و شهرهای فرانسه است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازد. این شهر به علت نزدیکی به مرز آلمان، خرید و فرووش و رفت و آمد زیادی از کشور آلمان دارد که باعث شده خیلی از مردم محلی شهر فرانسوی با ته لهجه آلمانی صحبت کنند.

 

شهر مون پلیه هفتمین شهر وسیع در جنوب فرانسه است. یکی از دلایل محبوبیت و توسعه شهر مون پیله وجود دانشگاه‌های معتبر شهر و جمعیت جوان دانشجویان است که حدود یک سوم از جمعیت شهر مون پلیه را دانشجویان تشکیل می‌دهند و جالب‌تر اینکه نیمی از جمعیت این شهر مشهور زیر ۳۵ سال سن دارند.

 

 شهر نانت از شهرهای معروف فرانسه است. شهر دیژون که در شرق فرانسه قرار گرفته بیش از هر چیزی به خاطر سس خردلش مشهور است ولی تنها دلیل شهرتش سس خردل نیست بلکه شهر نانت به خاطر تاکستان‌ها و همین طور نمایشگاه بین‌المللی غذا نیز زبانزد است و یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های غذا در سرتاسر فرانسه در این شهر برگزار می‌گردد.

 

همچنین یشنهاد میکنیم سری به تورهای ارزان استانبول نیز بزنید

فرانسه مهد فرهنگ و هنر

اقتصاد فرانسه چگونه است؟

امروزه اقتصاد فرانسه بسیار پیشرفته است. کشور فرانسه تا سال 2020 میلادی سومین اقتصاد بزرگ اروپا، پس از آلمان و انگلیس و هفتمین اقتصاد بزرگ جهان و نهمین اقتصاد PPP بازار سرمایه را داراست که 3/3 درصد تولید ناخالص جهان را بر عهده دارد. کشور فرانسه اقتصاد مختلفی دارد که بیشتر در اختیار بخش خدمات است .

 

جالب است بدانید در سال 2020 میلادی، این کشور بیشترین پذیرای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اروپا، و دومین سرمایه‌گذار اروپا در حیطه‌ی تحقیق و توسعه‌ی اقتصادی بوده است.

 

گزارش‌های اعلامی صندوق بین‌المللی پول هم، در سال 2020 میلادی، فرانسه را با 39257 دلار برای هر نفر، بیستمین کشور جهان از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه بود. بر اساس شاخص نوآوری بلومبرگ هم در طی سال 2020 میلادی، جزو 10 کشور مبتکر اقتصادی و خلاق در جهان قرار گرفت و پنجمین کشور بزرگ تجاری در جهان و دومین کشور اروپایی پس از کشور صنعتی آلمان بود.

 

کشور فرانسه گردشگر پذیر ترین کشور جهان است که سالیانه بلند میزبان بازدید کنندگان میلیونی بوده است که شهر پاریس در سال 2019 به عنوان دومین شهر جذاب جهانی در دنیا معرفی شد. در کشاورزی هم قدرتمندترین کشور اتحادیه اروپا است.

 

فرانسه در فهرست شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد با ارزش توسعه انسانی، بالای 9 درصد شناخته شد. شهر بزرگ پاریس، هم یک شهر جهانی پیشرفته است. شهر پاریس از لحاظ تعداد شرکت‌های طبقه‌بندی فورچان در اروپا اول و در جهان سوم است.

 

دفتر مرکزی OECD که در شهر پاریس واقع است به عنوان پایتخت مالی کشور فرانسه فعال است. شهرهای اقتصادی اصلی به غیر از پاریس، شهرهای لیل، لیون، تولوز و مارسی هستند و شهر تولوز فرانسه مرکز صنعت هوا فضای اروپا می‌باشد.

 

چرا فرانسه به مهد فرهنگ و هنر معروف است؟

فرانسه مهد فرهنگ و هنر در جهان شناخته شده است. اگر ادبیات ملل مورد توجه و مطالعه قرار بگیرد نام فرانسه چون نگین خواهد درخشید. امروزه هم اکثر نمایشنامه‌ها و نقاشی‌ها و شعر و داستان‌های معروف دنیا که شهره هستند و هنوز هم سر دسته‌ی گروه هنری هستند از دل فرانسه برخواسته است. شهر پاریس که عروس شهرهای جهان معروف است، هنر را چون گاو صندوق در سینه‌ی خود نگه داشته است. پاریس حماسی با شعار آزادی ثبت شده در تاریخ، مهد گل و عطر، هنر و هنرمند است.

 

مکان‌های دیدنی فرانسه

کشور فرانسه از زیبایی چیزی کم ندارد که هنر و هنرمندانش فرانسه را اسطوره‌ی تاریخ ساخته‌اند. مناطق تفریحی تاریخی فرانسه بسیار است که به چندی از آن‌ها بسنده می‌کنیم.از مکان‌های دیدنی فرانسه می‌توان از موارد ذیل نام برد که بسیار مشهور و مشهود می‌باشند.

 

برج ایفل

برج ایفل سر تا به پا پیچ و مهره را گوستاو ایفل در سال 1889 میلادی به مناسبت 100 سالگی انقلاب فرانسه طراحی نمودند که حدود 41 سال زمان برد تا برج ایفل به ارتفاع 324 متری ساخته شود. برج ایفل بیش از 18 هزار قسمت فولادی دارد که وزن برج را به بیشتر از 10 هزار تن می‌رساند. در ساخت برج ایفل بیشتر از 2/5 میلیون پیچ و مهره استفاده شده است و در ساخت برج در هیچ قسمت از آن جوشکاری انجام نشده است که زیبایی کار را دو چندان می‌نماید.

 

کلیسای نوتردام

بعدی کلیسای نوتردام در شهر پاریس که به یادگار سوخته معروف است. کلیسای سنت شاپل هم گنج گران قدر تاریخی و ارزشمند فرانسه و جهان است. کلیسای سکره کور که درست رو بروی برج قرار دارد که انگار چشم در چشم ایفل خیره مانده است.

 

موزه لوور و انولید

موزه لوور و موزه انولید در پاریس هم جایی است که ناپلئون بناپارت در آن آرام گرفته است. نمای بیرونی خود موزه انولید شکیل و مجلل است. در اطراف آرامگاه وی، شماری از نزدیکان و دوستان او هم دفن شده‌اند.

 

در زبان فرانسه انولید به معنای معلول و ناتوان است و چون بخشی از موزه‌ی انولید به بزرگداشت معلولان و آسیب‌ دیدگان جنگ اختصاص یافته، به این نام معروف شده است. برای دیدن موزه‌ی انولید هر روز می‌توان مراجعه کرد ولی  به جز دوشنبه‌‌های اول هر ماه میلادی که تعطیل است. بلیط ورود به این موزه‌ی زیبا، برای افرادی که زیر 18 سال سن دارند هم کاملا رایگان است. موزه هنرهای زیبا در پاریس که هم کاخ است هم موزه و هم باغ، تلفیق هنر و طبیعت در کنار هم است.

 

موزه اورسای پاریس

کاخ ورسای محل زندگی 3 نفر از پادشاهان بوربون فرانسه به نام‌های لوئی چهاردهم‌، لویی پانزدهم و لویی شانزدهم بوده است. بوربون‌‌ها، آخرین خاندان‌ سلطنتی قبل از انقلاب فرانسه بوده‌اند و با نماد گل زنبق شناخته می‌شدند.

 

از دیگر مکان‌های دیدنی پاریس می‌توان به کاخ اُپرا گارنیه، قلعه کونسیرژوری، خیابان شانزه لیزه پاریس، پَله رویال پاریس، باغ لوکزامبورگ پاریس، باغ تویلری پاریس، باغ گیاهان پاریس، پارک شان دو مارس که دیوار صلح در آن است، محله مون مارت که محله‌ای با کافه‌های رنگارنگ است، محله لاتین پاریس، میدان جمهوری پاریس، مسجد بزرگ شهر پاریس، میدان کنکورد پاریس، گالری لافایت پاریس، میدان باستیل، طاق پیروزی، پل الکساندر سوم پاریس مناسب برای یک پیاده‌روی، برج سن ژاک پاریس، گورستان پِر لاشِز که در میدان 20 پاریس قرار دارد، اشاره کرد. بسیاری از بزرگان و چهره‌های معروف فرانسه در آن دفن شدند.

 

افرادی چون بالزاک ، آپولینر، مولیر، ادیت پیاف و اسکار وایلد. علاوه بر آن‌ها آرامگاه چندنفر از ایرانیان مثل صادق هدایت، غلامحسین ساعدی و عیسی بهادری هم در آرامستان پر لاشز خاک شده‌اند.

فرانسه مهد فرهنگ و هنر

هزینه‌های زندگی در فرانسه

هزینه‌ی زندگی در هر کشوری وابسته به اقتصاد و فرهنگ ساکنین آن است. میزان هزینه‌های زندگی در فرانسه هم کاملا وابسته به شخصیت و سبک زندگی مردمش می‌باشد.به طور میانگین برای زندگی در خود شهر پاریس، ماهانه 1200 تا 1800 یورو پول نیاز می‌باشد و برای شهرهای دیگر مثل نیس‌، نانت و لیون بین 800 تا 1200 یورو متغییر است.

 

در فرانسه هزینه‌های زندگی شامل هزینه‌ی تهیه‌ی مسکن، حمل و نقل، خوراک و پوشاک، تحصیل و … می‌باشد و بیشترین هزینه‌ی زندگی درفرانسه را هزینه‌ی مسکن شامل می‌شود.

 

لازم به توضیح است که اگر زندگی دانشجویی باشد، هزینه‌ی زندگی یک دانشجو از بابت تهیه‌ی مسکن بالا نخواهد بود زیرا دانشگاه‌ها و کالج‌های فرانسه عموما خوابگاه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند و سازمان کف نیز از دانشجویان کشور حمایت مالی می‌کند و اگر زندگی در فرانسه را جهت اقامت غیر از تحصیل بررسی نماییم باید اعتراف نمود که هزینه‌ی مسکن در کشور فرانسه ارزان نیست و حدود ماهیانه متری 10یورو اجاره دریافت می‌نمایند. برای مثال: یک واحد منزل 50 متری، در ماه 500 یورو هزینه اجاره دارد.

 

هزینه‌ی اجاره‌ی منازل سه اتاق خواب حدود 2000 یورو در ماه برای حساب می‌شود که البته باید عنوان نمود که شرایط منزل و نیز موقعیت جغرافیایی آن خیلی در زمینه‌ی قیمت اجاره و حتی خرید تاثیرگذار می‌باشد.