پارس ناز پورتال

وقتی فرزندتان به مدرسه نمی رود باید چکار کنید؟

وقتی فرزندتان به مدرسه نمی رود باید چکار کنید؟

وقتی فرزندتان به مدرسه نمی رود باید چکار کنید؟ 

وقتی کودک شما هیچ تمایلی به مدرسه رفتن ندارد و لج بازی را برای ماندن در منزل شروع کرده هست شما چه کاری انجام می‌دهید؟ «نمیخواهم به مدرسه بروم!» این یکی از شکایت هاي قدیمی هست که خیلی از مادران از زبان کودکان شان میشنوند، اما تحقیقات زیادی که در این اساس انجام شده هست، نشان می‌دهد علت چنین حرفی ریشه در مشکلی عمیق دارد: اضطراب مدرسه.

 

مطالعاتی که جدیداً در این اساس صورت گرفته هست، مشخص ساخته که اختلالات اضطرابی یکی از شایع‌ترین مریضی هاي روانی در بین کودکان و دانش آموزان هست. براساس آمارها، حدود 10 درصد دانش آموزان از این مریضی رنج می‌برند و به درمان نیاز دارند. تحقیقات زیادی در این اساس انجام نشده هست

 

که چه گروه سنی اکثر از اضطراب مدرسه رنج می‌برد، اما کارشناسان معتقدند که بچه هاي کوچکتر- به ویژه پیش دبستانی ها- اکثر درگیر این مریضی می‌شوند.پزشک سوچتا کانولی- روانپزشک طفل و مدیر مرکز اختلالات اضطرابی کودکان در دانشگاه ایلینوی شیکاگو- می‌گوید: «هر روز که می گذرد،

 

جامعه اکثر و اکثر از بچه ها انتظار دارد و چنین خواسته هایي فشار زیادی را به کودکان وارد میکند. همۀ بچه ها توانایی مدیریت چنین وضعیتی را ندارند. در نتیجه، دچار اضطراب مدرسه می‌شوند و از رفتن به مدرسه واهمه دارند. چون می‌ترسند نتوانند به اهدافی که والدین شان برای آن ها در نظر گرفته اند برسند.»

 

اضطراب اضطراب جدایی یا همان اضطراب مدرسه

اگر گم شوم چه اتفاقی میوفتد؟ می‌توانم رفقا جدیدی پیدا کنم؟ اگر از معلم جدیدمان خوشم نیاید چه میشود؟ اگر کسی اذیتم کند چه می‌شود؟ اگر یک عالمه تکلیف داشتم چکار کنم؟وقتی طفل شما شروع به پرسیدن چنین سوالاتی میکند، نشان دهنده دشواری های بالقوه بزرگ تری هست.

 

او احتمالا گرفتار اضطراب مدرسه شده هست. این اختلالی هست که در نتیجه آن، طفل از رفتن به مدرسه خودداری میکند، گریه می‌کند، گوشه گیر می‌شود و حتی از دشواری های جسمانی چون اسهال رنج می‌برد. در این اضطراب طفل می‌ترسد از والدین یا اعضای خانواده اش جدا شود برای همین از مدرسه رفتن خودداری می‌کند. کوشش کنید پیش از نخست مدرسه این اضطراب را از بین ببرید. در ادامه چند راهکار در این ارتباط اشاره شده هست.

 

تمرین کنید: اگر نخستین باری هست که طفل تان از شما دور می‌شود، بهتر هست برای این جدایی حاضر شوید و کمی تمرین کنید. کوشش کنید در روزهای نزدیک به مدرسه، وی را چند ساعتی به منزل مادربزرگ یا یکی از رفقا تان بفرستید تا تنها بودن را تجربه کند. بعد تدریجی ساعت ها را چندان کنید تا کل روز را کنار هم نباشید. هر دو نفرتان باید یاد بگیرید که می‌توانید بدون هم زندگی کنید.

 

طفل تان را بشناسید: اگر طفل شما خیلی بهتان می چسبد، جای نگرانی نیست. گاهی اوقات این شما هستید که استرسایجاد میکند و طفل را به وادی اضطراب می‌کشید. اگر نگرانید که طفل ساعات سختی را در مدرسه بردباری می‌کند، بهتر هست با او گفتگو کنید و از دشواری های برایش بگویید. گرچه کوشش کنید با آرامش وی را راهنمایی کنید.

 

با هم بازی کنید: برای این که طفل بداند که در مدرسه چه در انتظارش هست، میتوانید مدرسه بازی کنید. شما نقش طفل را بازی کنید و طفل نقش شما را. با این روش، طفل میتواند خیلی چیزها را در آرامش، بازی و احتمالاً یاد بگیرد. میتوانید یک روز مدرسه را کامل بازی کنید: از خواب بیدار شوید، صبحانه بخورید، لباس بپوشید، سوار سرویس شوید و… با کمی خلاقیت می‌توانید طفل را از اضطراب روز اول مدرسه دور کنید.

 

همکلاسی هایش را پیدا کنید: اگر می‌توانید یک یا دو تا از همکلاسی هاي طفل تان را پیدا کنید و گذشته از مدرسه با آن ها آشنا شوید. کوشش کنید اجازه دهید بچه ها با هم آشنا شده و بازی کنند. با این روش، شما با والدین آن ها آشنا می‌شوید و میتوانید مطمئن شوید که آیا می‌توانید به هم نزدیک شوید یا خیر. میتوانید به طفل بگویید که در مدرسه میتواند با انها باشد. روشی که باعث کاهش اضطراب در طفل می‌شود.

 

با هم به خرید بروید: برای شروع مدرسه، هر طفل به خرید نیاز دارد. باید کیف و دفتر و مداد و جامدادی بخرید. میتوانید همراه هم به فروشگاه بروید و با شادی خرید کنید و در نهایت ناهار یا شامی به خودتان بدهید. اجازه دهید خودش کیف و دفترش را گزینه کند. چنین کاری به او آرامش می‌دهد.

 

زمان خواب وی را تنظیم کنید: در طول تابستان، شمار زیادی از بچه ها پایان وقت می‌خوابند و صبح ها دیر بیدار میشوند. باید کوشش کنید در روزهای گذشته از مدرسه خواب آن ها را تنظیم کنید تا صبح ها برای بیدار شدن دچار دشوار نشوند. باید ساعت بدن انها با ساعت مدرسه رفتن شان تنظیم شود.

 

چند کتاب در این اساس بخوانید: کارشناسان معتقدند شخصیت هاي فانتزی به بچه ها کمک می‌کنند تا آسان تر با دشواری های کنار بیایند. پس کوشش کنید کتاب هایي در این اساس پیدا کنید و هر روز یکی از انها را با طفل بخوانید. کتاب خواندن یکی از برترین روشها برای غلبه بر اضطراب مدرسه هست.

 

گذشته از شروع مدرسه، سری به آنجا بزنید:با مدیر مدرسه گفتگو کنید و مشاهده نمایید به شما اجازه می‌دهد تا گذشته از شروع مدرسه به آنجا سر بزنید و همراه طفل از کلاسش بازدید کنید. آشنایی با فضای کلاس و مدرسه از نگرانی هاي او و شما می کاهد.

 

شب گذشته از مدرسه، وی را آسان بگذارید: شب گذشته از شروع مدرسه برای شمار زیادی از کودکان اضطراب باریکلا هست. پس به طفل اجازه دهید با گمان آسان کمد لباس هایش را بیرون بریزد یا هر چه را دوست دارد در کیفش بگذارد. آن شب را به او سخت نگیرید و بگذارید با ذهنی آرام مدرسه را شروع کند.

 

دیر نکنید: روز اول مدرسه دیر نکنید. از شب گذشته، ساعت را تنظیم کنید تا سر موقع زنگ بزند و شما صبح خواب نمانید. با این روش، طفل شما می‌تواند در آرامش صبحانه بخورد و لباس بپوشد. اضافه بر این، روزهای اول مدرسه، وقتی طفل سر وقت حاضر شد، می‌توانید به او پاداش بدهید، مثلاً یک شکلات یا آبنبات.

 

یک تکه از منزل را به او بدهید تا به مدرسه ببرد: اگر طفل به عروسکی یا چیزی در منزل دلبستگی شدید دارد، می‌توانید در روزهای اول به او اجازه بدهید تا آن را با خود به مدرسه ببرد. ممکن هست طفل به مادر وابسته باشد. بنابراین، میتوان یکی از وسایل وی را به طفل داد تا با خود به مدرسه ببرد و بوی مادر در آنجا به او آرامش بدهد. گرچه این فقط باید برای روزهای ابتدایی مدرسه رفتن باشد.

 

مراسم خداحافظی خاصی را ترتیب دهید: یکی از روشهای مفید برای از میان بردن نگرانی کودکان این هست که مراسم خداحافظی خاصی را در روز اول مدرسه ترتیب دهید. میتوانید جلوی در منزل از او تصویر بگیرید، وی را ببوسید، برایش دست لزرش دهید و دوست داشتن تان را به او نشان دهید. گرچه یک نکته را نباید فراموش کنید: خداحافظی را طول ندهید.

 

وقت برگشت دیر نرسید: پس از تمام شدن مدرسه، اگر خودتان طفل را به منزل بر می گردانید، مطمئن شوید که دیر نمی‌رسید؛ چون روز اول بسیار مهم هست. اگر هم سرویس وی را می آورد، حتماً جلوی منزل و با روی گشاده چشم براه طفل بمانید. نتیجه کار بی نظیر هست.

 

صبور باشید: اگر چند روز اول طفل بهانه گیر هست و از مدرسه خوشش نمی‌آید، صبر کنید. کوشش کنید آرام آرام وی را به مدرسه علاقه مند کنید و در صورت نگرانی حتماً با مشاور مدرسه گفتگو کنید تا شما را راهنمایی کند.