پارس ناز پورتال

فرش دستبافت بهتر است یا ماشینی؟

فرش دستبافت بهتر است یا ماشینی؟

یکی از سوالات رایج مشتریان این است که فرش دستباف بهتر است یا ماشینی؟ این سوال را باید قبل از هر چیزی با توجه به معیارها و نیازهای شخصی مشتری نظیر هزینه، نوع، جنس یا اندازه بررسی نمود و اینکه کدام یک برای او مناسب است.

 

به طور کلی فرش یکی از مهمترین عناصر دکوراسیون برای منزل ما، بخصوص ما ایرانیان محسوب می شود. گذشته از زیبایی منحصر به فردی که یک فرش می تواند به منزل ببخشد، با آن احساس آرامش بیشتری نیز داریم. فرش دستباف همیشه یک گوهر گرانبها به شمار می رفته و طرفداران بسیاری دارد. اما برای اینکه بدانیم کدام یک از دو فرش دستباف یا فرش ماشینی برای ما مناسب تر است، در ادامه با ویژگی ها و تفاوت های میان آنها آشنا خواهیم شد.

 

ویژگی های فرش ماشینی

 

فرش ماشینی، برخلاف دستباف که با هنر دست بافته می شود، با استفاده از ماشین آلات صنعتی و عمدتا در کارخانه های معتبر فرش کاشان تولید می شود. از آنجایی که سرعت بالایی برای تولید آن صرف شده و نیز مواد اولیه آن نسبت به قالی دستباف ارزان تر است، پس قیمت نهایی آن نیز کمتر خواهد بود. در ادامه با چند ویژگی مهم آن آشنا خواهیم شد:

 

– عمر فرش ماشینی

به طور کلی عوامل زیادی هستند که عمر فرش ماشینی را تحت تأثیر قرار می دهند که یکی از مهمترین آنها، جنس به کار رفته در تار و پود آن است. پشم و الیاف اکریلیک در این میان، ماندگاری بالایی داشته و با مراقبت های صحیح، می توان در حدود 25 تا 30 سال از آنان بهره برد.

 

– رنگ آمیزی

فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی از تنوع رنگ بالاتری برخوردار است. به عبارتی رنگ آمیزی فرش ماشینی با محدودیت همراه بوده و رنگ هایی که در شانه های مختلف استفاده می شود عبارتند از 8، 10 و 12 رنگ.

 

– طرح های متنوع

برخلاف رنگ آمیزی محدود فرش ماشینی، امروزه می توان طرح های متنوعی را از آن را بازار و فروشگاه های فرش مشاهده نمود. برخی از طرح ها ساده هستند و برخی دیگر پرتراکم و شلوغ. شما همچنین می توانید در صورت علاقمندی از طرح های سنتی یا مدرن آن نیز استفاده نمایید.

 

-تراکم شانه فرش ماشینی

یکی از مهمترین عواملی که روی قیمت فرش ماشینی تاثیر گذار است، تراکم شانه آن است که متداول ترین آنها را با نام های فرش ماشینی ۷۰۰ شانه، فرش ماشینی ۱۰۰۰ شانه و فرش ماشینی ۱۵۰۰ شانه می شناسیم. هرچقدر تراکم شانه بالاتر باشد، قیمت فرش ماشینی بیشتر و کیفیت آن نیز بالاتر است.

 

معایب فرش ماشینی

 

برای پاسخ به این سوال که فرش دستباف بهتر است یا ماشینی، معایب را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. بارزترین عیب فرش ماشینی، عمر کوتاه آن نسبت به فرش دستباف می باشد. عمر اینگونه فرش ها به طور متوسط، 15 سال است.

 

البته ناگفته نماند که کیفیت و ماندگاری بالای فرش ماشینی به تولیدکننده و نوع مواد مورد استفاده نیز بستگی دارد. تا جایی که برخی از کارخانجات فرش، از مواد بسیار مرغوب بهره بوده و همین مسئله عمر بالایی را برای فرش ماشینی رقم می زند.

 

– برخلاف فرش دستباف که با گذر زمان، از ارزش و قیمت آن کم نمی شود، فرش ماشینی ارزش پایین تری پیدا می کند.

 

– یکی دیگر از معایب فرش ماشینی این است که برخی از الیافی که در آن به کار برده می شود، می تواند حساسیت زا باشد. هرچند این حساسیت در فرش هایی که الیاف مرغوب به کار می برند، زیاد به چشم نمی خورد.

 

ویژگی فرش دستباف

 

فرش دستباف با طرح های بسیار چشم نوازی بافته شده و طرفداران بسیار زیادی را در سراسر دنیا از آنِ خود نموده است. کارشناسان بین المللی بر این باورند که فرش دستباف کشور ما، زیباترین و مرغوب ترین فرش دنیا است. در ادامه با چند ویژگی بارز فرش دستباف آشنا خواهیم شد:

فرش دستبافت بهتر است یا ماشینی؟

– عمر بالای فرش دستباف

برخلاف فرش های ماشینی، ماندگاری فرش دستباف بسیار زیاد بوده و شما در صورت نگهداری مناسب، سالیان سال می توانید از زیبایی خیره کننده آن لذت برده و به آرامش برسید.

 

– ارزش هنری

ارزش هنری فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی بسیار زیاد بوده و همین یکی از دلایل بالا بودن قیمت آن نیز می باشد.

 

– مقاوم در برابر نور و شست و شو

برخلاف فرش ماشینی، این کف پوش زیبا و مقاوم، با نور، شست و شو یا پا خوردن، زیبایی خود را از دست نداده و می توان گفت که چشم نوازتر می شود.

 

– عایق

یکی از ویژگی های فرش دستباف عایق بودن آن است. مواد به کار رفته در نخ آن به گونه ای است که این فرش در تابستان سرد و در زمستان گرم است. در مقابل، به دلیل اینکه الیاف فرش ماشینی از پلاستیک است نمی توان چنین ویژگی را از آن انتظار داشت.

 

معایب فرش دستباف

 

– قیمت بالا

قیمت فرش دستباف بسیار بالاتر از فرش ماشینی است که البته این مسئله غیر طبیعی نیست. دلیل آن هم، هنر دست انسان که در آن به کار رفته است.

 

– خطای انسانی

گاها شاید وجود خطای انسانی را در طرح و نقش های فرش دستباف مشاهده نموده اید. برای مثال ممکن است که طرح های سمت راست و چپ آن نامتقارن باشند.

 

– وزن بالا

وزن بسیار زیاد و در نتیجه جابجایی آن، یکی دیگر از معایب فرش دستباف است. الیافی که در آنها به کار می رود سبب وزن زیاد آن می شوند.

 

– رنگ دهی

از آنجایی که الیاف طبیعی در فرش دستباف به کار می رود، پس هنگام شست و شو ممکن است که دچار رنگ دهی شود و به طور کلی، شستن آنها دشوار است.

 

فرش دستباف بهتر است یا فرش ماشینی

 

اکنون نوبت به این رسیده تا به این سوال که فرش دستباف بهتر است یا ماشینی، پاسخ دهیم. در بالا شما با ویژگی ها و معایب هر یک از آنها آشنا شدید و اکنون راحت تر و بهتر می توانید انتخاب خود را برای خرید نهایی کنید.

 

شما باید هنگام خرید فرش به مواردی چون قیمت، ماندگاری، نوع الیاف و … توجه کنید و بر اساس نیازها و علائق خود بهترین تصمیم را بگیرید. تنها نکته ای که باید برای خرید مد نظر داشته باشید، اعتبار فروشگاه یا کارخانه فرش البته بیشتر در مورد فرش ماشینی است. بخصوص در مورد نوع الیافی که برای بافت آن استفاده شده و همچنین تعداد تراکم و شانه آن.

 

یکی از بهترین مجموعه های تولیدی که فروش اینترنتی فرش های ماشینی متنوع رو فراهم کرده است فروشگاه اینترنتی سرای فرش ایران به آدرس اینترنتی www.FarshCarpet.com می باشد که با فروش بی واسطه و ارسال رایگان تجربه ی یک خرید ارزشمند را برای هموطنان ایجاد کرده است.