پارس ناز پورتال

فروش برده در عربستان به بهانه خدمتکار

مجموعه : مجله خبری روز
فروش برده در عربستان به بهانه خدمتکار

فروش برده در عربستان به بهانه خدمتکار 

عربستان بـه بهانه استخدام خدمتکار زن اقدام بـه فروش برده زن دراین کشور میکند و بطور علنی و متعدد این خریدها در میان عرب ها رواج دارد. این شرکت درجریان نمایشگاهی در یکی از بازارهای عربستان درشهر ظهران، کارگران آسیایی خدمتکار منزل را درمقابل آگهی عرضه و فروش ساعتی خدمتکار در دسترس دید بازدید کنندگان قرارداد.

 

اقدام این شرکت کـه مانند تعداد زیادی از رفتارهای سعودی ها تحقیر کننده کارگران و خدمتکاران خارجی در آن کشوراست، موجب اعتراض گسترده کاربران شبکه هاي اجتماعی شده اسـت.برخی آمارها از اشتغال بکار نزدیک بـه 9 میلیون کارگر خارجی در عربستان سعودی حکایت دارد کـه نزدیک بـه یک میلیون نفر آنان در مشاغل خانگی مانند ، راننده شخصی ، خدمتکار و پرستار بچه فعالیت می‌کنند

 

بیشتر کارگران خارجی از کشور هـای فقیری مانند نپال، پاکستان، بنگلادش، سری­لانکا و فیلیپین بـه سرزمین نفت خیز عربستان آمده اند تا از فقر و فلاکتی کـه بر کشورهایشان حاکم اسـت فرار کنند. آن ها حاضرند در ازای مبلغی اندک ساعت­ها برای اربابان سعودی خود کار کنند بدون این کـه پشتوانه حقوقی محکمی برای دفاع از آن ها در برابر ستم هاي گاه و بی گاه این اربابان وجود داشته باشد.

 

اغلب کارگران خارجی در حالی پای بـه خاک داغ و سوزان عربستان می گذارند کـه هیچ شناختی از فرهنگ و نظام حقوقی سخت گیر این کشور ندارند؛ تعداد زیادی از انها حتی از توانایی زبانی کافی برای دفاع از خود در مواقع مقتضی برخوردار نیستند.بطور معمول همواره خبر هـای متعددی در باره اذيت و اذیت فیزیکی کارگران خانگی توسط کارفرمایان شنیده شده اسـت.

 

خود روزنامه هاي سعودی نیز بارها از سوزانده شدن اعضای بدن، کتک خوردن و حتی قتل خدمتکاران زن خارجی شاغل در کشورشان پرده برداشته اند.درماههای گذشته هزاران کارگر فیلپینی و هندی بدلیل اخراج از محل کار خود در عربستان با بیکاری و گرسنگی دست و پنجه نرم میکنند، کـه با برنامه ریزی دولت هایشان قرار اسـت بـه کشورشان بازگردانده شوند.

 

بحران کاهش قیمت نفت و بروز مشکلات بدلیل تجاوز عربستان سعودی بـه یمن، تعداد زیادی از کارفرماهای سعودی را دچار مشکل نقدینگی کرده و آنان در اولین اقدام برای حفظ موقعیت خود کارگران نگون بخت خارجی را از محل کار اخراج کرده اند.