پارس ناز پورتال

درباره فضائل و خواص سوره انسان

مجموعه : مذهبی
درباره فضائل و خواص سوره انسان

درباره فضائل و خواص سوره انسان 

سوره انسان یکی از پرفضیلت ترین سوره هاي قرآن کریم هست که تلاوت آن همۀ وقت} پیشنهاد میگردد خواص آن را در ادامه می‌خوانید. سوره «انسان» یا «دهر» یا «هل أتی» «1» هفتاد و ششمین سوره قرآن کریم هست که مدنی و 31 آیه دارد.

 

شأن نزول این سوره از امام باقر علیه السلام روایت شده هست: امام حسن و امام حسین علیهم السلام در دوران کودکی مریض شدند پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم از انها عیادت کرد و به امام علی علیه السلام فرمود: اي ابالحسن اگر برای فرزندانت نذری کنی خداوند به ایشان عافیت می بخشد.

 

امام علی علیه السلام و فاطمه درود الله علیها و فضه نذر کردند که سه روز روزه بگیرند تا مریضی حسنین شفا یابد. در روز اول هنگام افطار مسکینی به در منزل آمد و تقاضای غذا کرد. ایشان غذای خود را به او دادند. روز دوم هنگام افطاریتیم و اسیری به در منزل آمدند و انها غذای خود را به آن ها دادند. روز بیست و پنجم ماه ذی الحجه بود که سوره هل أتی بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نازل شد. «2»

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره انسان را قرائت نماید حقوق او بهشت و حوریان بهشتی خواهد بود. «3»

 

امام راستگو علیه السلام نیز فرمودند: هر که سوره انسان را قرائت نماید خداوند وی را با بسیاری از حوریان بهشتی تزویج نماید و در سرای باقی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم خواهد بود. «4»

 

در سیره امام رضا علیه السلام آمده هست: ایشان در نماز صبح روز دوشنبه و پنجشنبه در رکعت اول سوره حمد و انسان و در رکعت دوم بعد از حمد سوره غاشیه را قرائت می نمود و می فرمود: هر کس در نماز صبح روز دوشنبه و پنجشنبه آن گونه نماز بخواند خداوند در این دو روز ایشان را از شرور در امان می دارد. «5»

 

امام راستگو علیه السلام هم‌چنین فرمودنده اند: من ضامنم برای هر یک از شیعیانم که در نماز صبح روز پنجشنبه سوره انسان را بخواند و اگر در آن شب یا روز بمیرد با امنیت و بدون حساب از گناهانی که انجام داده وارد بهشت می‌شود و دیوان حسابرسی برای او باز نمی‌شود و در قبر از او پرسشی نخواهد شد و اگر زنده بود در حفظ و امان الهی هست و آفات جهان از او برداشته می‌شود و چیزی از جنبنده هاي زمینی تا پنجشنبه بعد به او آسیبی نمی‌رساند.«6»

 

آثار و برکات سوره «انسان» یا «دهر»
1» موجب قدرت روح، اعصاب، قلب
از رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم نقل شده هست: هر کس بر قرائت سوره انسان مداومت ورزد اگر روحش ضعیف باشد دارای قدرت روحی میشود و اگر این سوره را بنویسند و پس از شستن، آب شسته شده آن را بنوشند برای درد قلب سودمند هست و تنش سلامت مییابد و مریضی هایش خوب می‌شود.«7»

 

امام جعفر راستگو علیه السلام نیز فرمودند: قرائت سوره انسان موجب تقویت و نیرومندی روح و قوی شدن اعصاب و آرامش یافتن پریشانی خوب هست و اگر کسی که در قرائت آن ضعیف هست و نمی‌تواند آن را بخواند این سوره را بنویسد و پس از شستن آب آن را بنوشد از ضعف نفس جلوگیري می‌کند و نتیجه بخش هست.«8»

__________________
پی نوشت:
«1» درمان با قرآن، ص133
«2» مناقب آل ابی طالب، ج3، ص149
«3» مجمع البیان، ج10, ص206
«4» ثواب الاعمال، ص121
«5» من لا یحضره الفقیه، ج1، ص308
«6» الاصول السته عشر، ص3
«7» تفسیرالبرهان، ج5،ص543
«8» همان
منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی، محسن آشتیانی، سید محسن موسوی»