پارس ناز پورتال

همه فواید روزه داری برای سلامت بدن انسان

مجموعه : ماه رمضان
همه فواید روزه داری برای سلامت بدن انسان

همه فواید روزه داری برای سلامت بدن انسان 

روزه تاثیرات بسیار مثبتی روی بدن انسان خواهد داشت، این کـه یک ماه از سال را روزه دار هستیم باید خدا را شاکر باشیم چراکه جسم سلامت نیز خواهیم داشت. روزه‌داری بـه حفظ سلامتی جسم و روان انسان کمک بسزایی می‌کند. از جمله این کـه باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن میشود. پس روزه‌داری غیر از پرستش، نوعی پاک سازی بدن هست

 

رمضان ماه نهم تقویم قمری اسلامی هست و همه افراد مسلمان سالم کـه بـه سن تکلیف رسیده‌اند، باید دراین ماه روزه بگیرند.پیروان تعداد زیادی از ادیان بزرگ روزهایی از سال رابه روزه‌داری می‌پردازند ولی روزه‌‌داری اسلامی دارای خصوصیات ویژه‌ای هست کـه یک‌ماه بـه آن اختصاص مییابد و توسط صدها میلیون مسلمان هرساله ساله} در سراسر دنیا اجرا میشود.

 

در ماه مبارک رمضان اکثر مسلمانان دو نوبت غذای اصلی را تناول می‌کنند: یکی هنگام افطار پس از غروب آفتاب و دیگری هنگام سحر گذشته از فجر.افراد روزه‌دار بین سحر و افطار نه‌ تنها غذا، بلکه آب نیز مصرف نمی کنند ولی مصرف آب و غذا بین افطار و سحر بلامانع هست.هر سال ماه رمضان 11 روز زودتر از سال گذشته شمسی شروع میشود، زیرا تقویم سال قمری 354 روز هست.

 

بـه این ترتیب در طول عمر انسان‌ ماه رمضان در فصول گوناگون قرار می‌گیرد و بادقت بـه طول گوناگون روزها در ماه‌هـای گوناگون سال طول روزه‌داری در اکثر مناطق نیاز از 11 – 18 ساعت متفاوت هست.

 

بهداشت جسم و سلامت بدن
روزه از نظر بهداشت جسم و سلامت بدن دارای فواید فراوانی هست. این عمل در سلامت معده و پاک‌سازی آن از انواع غذاها کـه موجب مریضی میباشند، اثرات فوق‌العاده دارد.خداوند در قرآن می‌فرماید: «و ان تصوموا خیر لکمان کتنم تعلمون». «اگر روزه بدارید برایتان بهتر هست اگر درک کرده باشید».پیامبر اسلام «ص» فرمودند: «معده «مرکز و» منزل هر دردی هست و پرهیز از غذا هـای نامناسب و زیادخوری، زمینه و رأس هر درمان «شفابخش» هست.»

 

همینطور ایشان فرموده‌اند: «روزه بگیرید تا سالم بمانید». یکی از دانشمندان قدیم روم می‌گوید: «نخستین مریضی مربوط بـه پرخوری و نخستین درمان نیز روزه گرفتن هست.»یک پزشک مصری نیز در 3600 سال گذشته بـه خنده دار گفته هست: «انسان پرخور با یک‌چهارم خوراکی کـه میخورد زنده میماند و با سه‌چهارم دیگر آن پزشکان امرار معاش می‌کنند.»

 

فیثاغورث طبیب و دانشمندان بزرگ یونانی، هنگام مرگ، شاگردانش رابه روزه گرفتن پیشنهاد میکرد. در زمان بقراط اطبا بیماران خود را کـه بـه مریضی سخت دچار بودند از غذا خوردن منع می‌کردند.

 

نقش روزه‌ بر سلامت جسمی و روانی
پزشک الکسیس کارل – فیزیولوژیست و محقق فرانسوی – درمورد اهمیت و نقش روزه بر سلامت جسمی و روانی انسان میگوید: «در روزه‌داری با تلاش معنوی، تعقل و تملک نفس میتوان تعادل اعمال بدن را حفظ کرد.همه ی بطور طبیعی تمایل بـه اطفای غرایز نفسانی دارند ولی وقتی این تمایلات کاملاً برآورده شد، بـه انحطاط می‌گراید.

 

بنابر این باید بـه گرسنگی و کاهش در خواب و غرایز جنسی و غیره عادت کرد و بر نفس مسلط شد.مسلماً افراط در خواب و خوراک از کمبود آن زیان‌بخش‌تر و با امساک و روزه‌داری میتوان هماهنگی بین اعمال بدنی و روانی ایجاد نمود.»روزه می‌تواند هم نقش پیشگیري داشته باشد و هم نقش درمانی، چنانچه محدوده اثرگذاری آن جنبه‌هـای جسمی و روانی هردو را شامل میشود.

 

تحقیقات تجربی نشان می‌دهد کـه روزه‌داری برحفظ سلامت جسمی و روانی و نیز در درمان مریضی‌ها تأثیر زیادی دارد. انسان در طول مدت زندگی بـه طرق گوناگون با مواد زیان آور و سمی در تماس هست کـه این مواد منشأ متفاوتی دارند و بـه دو دسته کلی با منشأ خارجی و داخلی تقسیم می شوند.

 

سموم داخلی دو دسته میباشند: سموم میکروبی و سموم بیولوژیکی. ولی سموم خارجی انواع گوناگون دارند و بـه دسته‌هـای گوناگون تقسیم می شوند کـه عبارتند از: سموم معدنی «مشتقات فلزی و شبه‌فلزی»، سموم گیاهی، سموم حیوانی و بالاخره سموم شیمیایی مصنوعی.

 

هر یک از سموم، ممکن هست بـه طرق گوناگون وارد بدن شود و ایجاد مسمومیت‌هـای خفیف ولی بـه مرور و طولانی «مسمومیت مزمن» یا مسمومیت‌هـای شدید آنی «مسمومیت حاد» کند.روش درمانی اسلام در مبارزه با این سموم از روش جلوگیری آن مهم‌تر و موثرتر هست و این مشکل لاینحل برای تمام تمدن‌ها بدون استثنا با یک رژیم مخصوص و خوب و مؤثر مثل

 

«برنامه روزه‌داری یک ماهه» حل شده هست و دیدنی این کـه این روش درست متکی بر اصول بیولوژیکی خاص و تغییرات شیمیایی هست کـه در خون ودر نتیجه در سلول‌ها و نسوج حاصل میشود.روزه‌داری شرایط فیزیکی و شیمیایی محیط خون را تغییر می‌دهد و منجر بـه حل سموم فلزی رسوب کرده در اعضا و دفع انها از راه کلیه میشود.

 

این تغییرات بیولوژیکی در مدتی طولانی بـه خصوص با دور متناوب مشخص در حال روزه‌داری و افطار کردن در دفع سموم مؤثر خواهد بودو این یکیدیگر از امتیازات مسلم روزه‌داری از لحاظ بهداشت جسمی و روحی و جنبه‌هـای اخلاقی معنوی در جریان اجرای چنین برنامه‌ای هست و از نظر تأمین سلامت و ایجاد محیط امن در برابر گروه معینی از دشمنان ناپیدا منحصر بـه فرد و حائز اهمیت هست…

 

افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن
افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و افزایش ساخت هورمون‌ها از اثرات بلندمدت روزه‌داریی بـه شمار می‌روند.طبیعی هست کـه این واقعیت را نمیتوان نادیده گرفت و از تأثیر احساس رضایت معنوی بـه هنگام انجام فریضه روزه بر سیستم ایمنی غفلت کرد.

 

 بـه گزارش پارس ناز بعضی از مطالعات اخیر در بيرون از کشور و بعضی پژوهش‌هـای انجام شده در داخل کشور نشان می‌دهند هنگامی کـه بـه انسان روحیه معنوی داده می‌شود، میزان ایمونولگوبین A کـه نقش آن در تقویت سیستم ایمنی بدن روشن هست در ترشحات بدن افزایش مییابد.

 

تحقیقات جدیدی کـه در مورد دعا درمانی و نقش رفتارهای مذهبی «از جمله روزه شرعی» در پیش‌گیری و درمان مریضی‌ها صورت گرفته و می‌گیرد، گاهی مستقیماً و گاهی بـه صورت غیرمستقیم از نقش روحیه در فعال‌سازی و تقویت سیستم ایمنی حکایت میکند.بـه خصوص کـه روزه ماه مبارک رمضان با ایجاد احساس تقرب بـه ذات پروردگار عامل موثری در بازرسی استرس و پیامد هـای آن هست.