پارس ناز پورتال

فواید ماساژ بدن مادران در دوران بارداری

فواید ماساژ بدن مادران در دوران بارداری

فواید ماساژ بدن مادران در دوران بارداری 

زنان در دوران بارداری باید تحت مراقبت هاي خاصی برای ایجاد برترین اوضاع سلامت برای خود و نوزادشان باشند. ماساژ دادن نیز میتواند بسیار خوب باشد. ممکن هست تصور کنید که ماساژ یک جنبه تشریفاتی داشته و آن را یک خواسته تجملاتی و افراطی بپندارید. اما یکی از برترین زمانها برای ماساژ، دوران بارداری هست.

 

ماساژ بارداری چیست
ماساژهای بارداری معمولا در طول دوران باداری و پس از آن، به طور پی در پی انجام می‌شود. این نوع ماساژ معمولا 1 ساعت به طول می انجامد. برخی از متخصصین این ماساژ برای انجام اینکار از میز مخصوص ماساژ بهره گیری میکنند. این میز به گونه اي طراحی شده هست که مناسب برای شکم خانمهای باردار هست.

 

برخی دیگر از متخصصین از بالشهای مخصوص ماساژ خانمهای باردار بهره گیری میکنند. این بالشها در کنار و پهلو خانمهای باردار قرار می‌گیرد. دراز کشیدن به پهلو در اکثر اوقات راحت ترین حالت هست.یک ماساژ دهنده حرفه اي میداند چه قسمت هایي از بدن زن باردار درد میکند و باید تحت ماساژ درمانی قرار بگیرند.

 

علیرغم این که ماساژ دهنده در مورد محل و کیفیت ماساژ آگاهی لازم را دارد بهتر هست در مورد نقاطی از بدن تان که دقت بیشتری نیاز دارد با وی صحبت کنید.

 

فواید ماساژ درمانی

یک ماساژ دهنده می‌داند چه قسمت هایي از بدن زن باردار درد می‌کند و باید تحت ماساژ قرار بگیرند

 

فواید ماساژ بارداری
تحقیقات اندکی در باره تاثیرات ماساژ در زمان بارداری انجام شده هست و هنوز هیچ فایده قطعی برای آن اعلان نشده هست. اما طبق یک تحقیق انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی، ماساژدرمانی میتواند تاثیرات مثبی داشته باشد از قبیل:

 

کاهش اضطراب
کاهش درد کمر و پا
خواب بهتر
کاهش میزان ساخت هورمون استرس

 

در مطالعه دیگری که در مورد تاثیر ماساژ بارداری در زنان افسرده انجام شده هست، نتایج ذیل دریافت شده هست:افزایش میزان ساخت هورمونهای سروتونین و دوپامین «هورمون هایي که در افکار عمومی بعنوان جاری کنندگان “حس خوب” شناخته شده اند»

 

کاهش میزان کورتیزول، شاخص استرس در بدن
بهبود خلق و مزاج
-کاهش استرس و دلهره
-کاهش درد پشت و پا
-بهبود در خواب
-رهایی از تنش ماهیچه و بهبود در سردرد
-کاهش ورم دست و پا
-بهبود در گردش خون
-به طور کلی بهبود در خلق و خوی

 

آیا ماساژ بارداری بی خطر هست
 به گزارش پارس ناز به علت این که ماساژهای بارداری دارای انواع مختلف میباشند، دکترهای متخصص در پیشنهاد کردن آن ها به خانمهای باردار مردد میباشند. یکی دیگر از دلایل تردید پزشکان در خصوص انجام ماساژ بارداری، عدم گواهینامه استاندارد کشوری در خصوص ماساژ بارداری هست.

 

تعداد زیادی از ماساژهای بارداری در 3 ماه اول انجام نمیشود علت آن احتمال چندان سقط جنین هست. برخی از کارشناسان ماساژ بارداری، بر این باورند که این نوع ماساژها سبب سقط جنین نمی‌شود اما تا کنون تحقیقاتی که رابطه بین ماساژ و سقط جنین را نشان دهد صورت نگرفته هست. به علت این که اکثر سقط ها در 3 ماه اول بارداری انجام می‌شود،

 

برخی از دکترهای متخصص و درمان شناسان برای پیشگیري از هرگونه مسئله اي که منجر به سقط میشود، انجام ماساژ در این دوره از بارداری را مجاز نمیدانند.گرچه به تمام خانم هاي باردار پیشنهاد می‌شود گذشته از انجام ماساژهای بارداری، با دکتر متخصص خود مشورت کنند.