پارس ناز پورتال

قهوه بخورید تا عمر شما طولانی تر شود

قهوه بخورید تا عمر شما طولانی تر شود

قهوه بخورید تا عمر شما طولانی تر شود 

نوشیدن قهوه می تواند افراد را سرحال نگهدارد و شمار زیادی از مواد خوب را نیز به بدن می‌رساند، اضافه بر همۀ این‌ها قهوه در طول عمر نیز تاثیرگذار هست. شمار زیادی از راهنماهای معتبر میگویند که مصرف ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز مشکلی ندارد، اما خصوصیت‌هاي فردی و بردباری‌پذیری کافئین، دو عامل مهمی میباشند که نقش تعیین‌کننده‌اي ایفا می کنند.

 

مطالعات زیادی نشان داده‌اند که مصرف منظم قهوه اضافه بر تقویت تمرکز و بالا بردن سطح هوشیاری واقعا میتواند طول عُمر را افزایش بدهد. با این‌حال، این واقعیت را هم نمیتوان نادیده گرفت که بعضی از افراد بیش از اندازه به قهوه اتکا می کنند و مصرف قهوه در زندگی آن‌ها به نوعی اعتیاد تبدیل شده هست

 

که پیامدهای منفی و مخربی هم دارد. با دقت به روند روبه‌رشد این عادت، پزشک فریدا هاریو «متخصص تغذیه» نکات مهمی را برای داشتن ارتباط تندرست با قهوه در اختیار ما قرار می دهد.

 

میزان بهره گیری را بدانید

علاقه‌مندان به قهوه وقتی که احساس خستگی یا کمبود انرژی میکنند، نمیتوانند وسوسه بهره گیری از قهوه را شکست بدهند. با این‌حال، حفظ تعادل در میزان مصرف قهوه واقعا مهم هست، چون در غیر این صورت باید چشم براه پیامدهای ناخوشایندی باشیم.

 

شمار زیادی از راهنماهای معتبر میگویند که مصرف ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز مشکلی ندارد، اما خصوصیت‌هاي فردی و بردباری‌پذیری کافئین، دو عامل مهمی میباشند که نقش تعیین‌کننده‌اي ایفا می کنند. زیاده‌روی در مصرف قهوه میتواند به لرزش دست، اضطراب خواب، ‌احساس استرس و حتی اضطراب کاذب منجر شود.

 

صبح را با قهوه خالی شروع نکنید

دوستداران قهوه معتقدند که شروع عملکردهای ذهنی در ساعات آغاز صبح بدون مصرف قهوه واقعا غیرممکن هست، اما چند ساعت صبر کردن تا نوشیدن قهوه واقعا برای بدن بهتر هست. برخلاف تصور متعارف، برترین زمان برای مصرف قهوه، بی درنگ پس از بیدار شدن نیست، بلکه چند ساعت

 

پس از شروع روز هست. این زمان‌بندی به هورمون کورتیزول در بدن ارتباط دارد که زمان بیدار شدن و شروع حرکت‌هاي بدن را به مغز آگاهی می دهد. وقتی که سریعا پس از بیدار شدن قهوه می نوشید، مانع از ترشح کورتیزول به‌مقدار کافی میشوید. درنتیجه به‌جای برخوردار شدن از فواید قهوه، ریتم شبانه‌روزی بدن خودتان را مختل میکنید.

 

قهوه را با معده خالی مصرف نکنید

همه ي ما میدانیم که مصرف ترکیبات اسیدی با معده خالی می تواند به دشواری های گوارشی منجر شود، اما نمی دانیم که قهوه نیز شامل همین قاعده می شود. نوشیدن قهوه با معده خالی میتواند ساخت اسید هیدروکلریک راکه برای هضم غذاها بهره گیری میشود، در بدن افزایش بدهد. فرآوری بیش از اندازه این ماده،

 

سطح اسید معده را از محدوده طبیعی پایین‌تر می‌آورد و درنتیجه هضم پروتئین را با اضطراب مواجه میکند. این دشوار، با نفخ شدید و مریضی‌هاي التهابی روده مرتبط هست.معمولاً پیشنهاد میشود که افراد مبتلا به زخم معده یا مریضی کرون نیز از قهوه بهره گیری نکنند، چون ترکیبات قهوه می توانند معده این بیماران را تحریک کنند و باعث دشواری های ناخوشایند شوند.

 

آب بیشتری بنوشید

درحالی که آب موجود در قهوه می تواند در آبرسانی به بدن نقش داشته باشد، اما کافئین موجود در قهوه کاملا این تاثیر را معکوس میکند. بنابراین، زیاده‌روی در مصرف قهوه می تواند باعث کم‌آبی بدن شود. برای پیشگیری از این دشوار، باید میزان نوشیدن آب را در روزهای بهره گیری از قهوه افزایش بدهید.

 

شب‌ها قهوه مصرف نکنید

اگرچه کافئین قهوه، تاثیر چندانی بر عادت‌هاي خواب بعضی از افراد ندارد، اما واقعا میتواند ساعت بدن شمار زیادی از افراد را مختل کند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه گذشته از خواب شبانه، میتواند ساعت شبانه‌روزی بدن را دست کم ۴۰ دقیقه به تاخیر بیندازد. احتمالا این زمان به نظر شما چندان نباشد، اما در درازمدت با تاثیرات منفی زیادی بر بدن و ذهن همراه می شود.