پارس ناز پورتال

اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و نهم بارداری

اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و نهم بارداری

اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و نهم بارداری 

در این مقاله به شرح وضعیت مادر و جنین در هفته بیست و نهم بارداری و مراقبت هاي مورد نیاز در این دوران می‌پردازیم. گاهی فکر می کنید یک کیسه پلاستیک چند کیلویی از میوه را با خودتان حمل میکنید این حس شما را اکثر زن‌هاي بارداری تجربه می کنند. بیخود نیست که قدیمی می گفتند طرف بارش را باید بر زمین بگذارد. این بار مادر بودن تا پایان عمر با شما خواهد بود منتها شکل هایش با هم فرق میکند.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری
رشد او از این هفته به بعد کمتر از یک سانتی‌متر هست, اما وزنش 200 گرم در هفته افزایش مییابد. سیستم تنفسی او هم چنان در حال رشد هست و مجاری هوایی او مانند درختی در حال ترویج در ریه‌هایش میباشند.

 

سلول‌هاي عصبی مغزی او با سرعت عجیبی در حال ساخته شدن میباشند. مو هاي لانگو راکه به یاد می‌آورد در تمام سطح بدنش دیده می شود به تدریج این موها طی هفته هاي جدید در رحم از روی بدنش مفقود الاثر میشود. گرچه احتمالا بخشی از این موها را شما در زمان تولد مشاهده نمایید که عمده تعجبی ندارد و این موها بعد از مدتی مفقود الاثر می شود.

 

قد; 43.5 سانتی متر
وزن; 1363 گرم

 

وضعیت مادر در هفته بیست و نهم بارداری
بهتر هست دیگر حلقه خود را از انگشت خارج کنید چرا که به‌ شدت سنگین شده‌اید و تنها بخشی از این سنگینی مربوط به اضافه وزن شماست و بخش دیگر آن به تورم دست‌ها و پاهای شما بر میگردد. دراین زمان پستان‌هاي شما سنگن و متورم شده و رگ‌هاي شما اکثر نمایان می شود. نوک پستان تیره‌تر خواهد شد. همه ي این تغییرات برای حاضر‌سازی بدن شما برای شیردهی به نوزاد هست.

 

نشستن و بلند شدن برای شما دیگر از این هفته کار آسانی نخواهد بود و شما به استراحت بیشتری نیاز دارید. بزرگ شدن شکمتان هم علت دیگری هست که باعث می شود نتوانید تعادل خود را به خوبی حفظ کنید و احتمالاً مجبور شوید پاهایتان را با فاصله از هم قرار بدهید و اردک وار راه بروید. سه ماه سوم بارداری زمانی هست که شما تغییراتی را در دمای بدنی خود احساس میکنید.

 

حرکات وی را اکثر از گذشته احساس میکنید و جنین هم دلش می خواهد بدنش را کش و قوس دهد, اما فضای رحم دیگر اجازه اینکار را به او نمیدهد آنقدر بزرگ شده که کل فضای رحم را پرکرده هست. با این حال او به شیطنت خود ادامه میدهد و حرکاتش واضح تر شده هست. بطوری که اگر به استخر بروید به علت سبک بودن آب آسان‌تر حرکاتش را درک خواهید کرد.

 

تکرر ادرار که مدتی بود از دست آن خلاص شده بودید ممکن هست با بزرگ شدن رحم و فشاری که بر مثانه می‌آورد مجدد به سراغ شما بیاید.

 

مراقبت هاي بارداری در هفته بیست و نهم بارداری
«سندرم‌پای بیقرار» مریضی هست که در آن احساس ناخوشاندی و آزاردهنده‌اي مانند مور مور شدن یا حرکت حشره روی پا تجربه می کنید احساسی که شما را از خوابیدن باز می‌دارد و امثال اسمش آرامش را از شما دور می کند. این دشوار باعث میشود بخواهید مدام پايتان را حرکت دهيد. اين حالت‌ها اغلب به شکل احساس قلقلک, سوزن سوزن شدن, تير کشيدن, کشيدن پا يا حالت خزيدن توصيف میشوند.

 

حرکت دادن پا دست کم براي مدتی کوتاه باعث بهبودي اين احساس میشود. اين دشوار معمولاً هنگام شب و هنگامي که سعي در شل کردن پا برای خواب داريد, پيش می‌آيد. ماده اي به اسم دوپامین از علت هاي این دشوار شناخته میشود که با تجویز دارویی دوپامین حل می شود.

 

علت‌هاي این مریضی ;
# پایین بودن سطح آهن موجود در خون و اضطراب جریان خون در پاها
# اضطراب اعصاب ناحیه نخاع یا پاها
# اختلالات عضلانی
# اعتیاد داشتن به الکل
# کمبود ویتامین‌ها یا مواد معدنی خاص

این مریضی در زنان آبستن معمولاً بعد از زایمان از بین میرود, اما اگر این رخداد نیفتاد باید با دکتر مشورت شود.

 

تغذیه در هفته بیست و نهم بارداری
از مقدار ویتامین سی دریافتی خود اطمینان حاصل کنیدویتامین سی به بدن شما برای فرآوری بافت‌هایي که رگ هاي خونی را ترمیم و از آن ها نگه داری می کند, کمک می کند و وجود آن هنگامی که بدن شما پس از زایمان روند ترمیم را نخست میکند, لازم هست.ما در این جا مواد خوراکی سرشار از ویتامین راکه 85 میلی گرم از ویتامین سی هرروز شما را فراهم سازی می کند, آورده‌ایم.

 

# 1 فنجان توت فرنگی «100 میلی گرم»
# 1 شماره کیوی «70 میلی گرم»
# ½ فنجان بروکلی پخته شده «50 میلی گرم»
# ½ فنجان فلفل قرمز شیرین خام «90 میلی گرم»
# ½ فنجان طالبی «30 میلی گرم»