پارس ناز پورتال

اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و پنجم بارداری 

مطلع بودن از وضعیت مادر و جنین در هفته هاي گوناگون بارداری می تواند منجر به انجام مراقبت هاي لازم برای بهتر گذراندن این دوران گردد. احتمالا دوباره هیجانات قبل به سراغ شما آمده هست حق دارید اکثر از چند ماه تا بارداری شما باقی نمانده هست. اما شما از الان روز شمار را آغاز کرده‌اید.

 

بهتر هست فقط روی هفته‌هاي باقی مانده تمرکز کنید و از شمردن روزها صرف نظر کنید، این روز شمار حوصله‌یتان را سر می‌برد. این روزها به فکر طوفان روحی باشید که ممکن هست گریبان شما را بگیرد.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری
او هر روز اکثر از روز قبل یاد میگیرد که چگونه باید شیطنت کند و دست و پاهایش را تکان دهد. او به خوبی میشنود که شما چه میگوید و چکار میکنید. موهایش که تا هفته‌هاي بیش هیچ رنگ و نقشی نداشت. این هفته حالارنگ گرفته و مو هاي سر، ابروها و مژه هایش صورت لاغرش را اکثر نشان می دهد.

 

این کوچولو هنوز هم درحال ذخیره‌سازی بافت چربی در بدنش هست. دستگاه تنفسی او همچنان در حال تکامل هست. سوراخ هاي بینی او از هم باز شده‌اند و میتواند نفس بکشد.

 

قد: 37.8 سانتی متر
وزن: 845 گرم

 

وضعیت مادر در هفته بیست و پنجم بارداری
خودتان این روزها با فراز و نشیب‌هاي زیادی دست و پنجه نرم می کنید. اضافه وزن شما در این هفته روند صعودی به خود میگیرد و ممکن هست نتوانید مانند قبل تند و سریع حرکت کنید. امکان دارد پای شما به خاطر بالا رفتن وزنتان دیگر درون کفش‌هایتان جا نگیرید. مشکلات دیگری هم گریبان شما را گرفته هست.

 

کمردردهای بارداری جزئی از این مشکلات هست. از خاطر‌هاي این مریضی اضافه وزن، تغییر مرکز ثقل بدن «وقتی رحمتان بزرگ‌تر میشود، مرکز ثقل بدن شما به سمت جلو تغییر میکند.»، نرم شدن رباط‌هاي عضلانی جهت زایمان و افزایش ترشح هورمون‌هاي بارداری «پروژسترون و ریلاکسین » هست

 

مراقبت هاي بارداری در هفته بیست و پنجم بارداری
چند راهکار در زنان بروز کمردردهای بارداری می تواند این درد را کاهش دهد:تمام طول دوران بارداری خود از کفش هاي طبی مناسب بهره گیری کنید. کفش‌هایي با پاشنه‌هاي کوتاه به همراه حفظ قوس داخل پا «کفی مناسب» گزینه کنند تا فشار وارد شده بر پاها و ستون فقرات حین راه رفتن کم شود و مشکلات ناشی از اضافه وزن مادر، به ستون فقرات او آسیبی نزند.

 

بهتر هست اشیاء سنگین را از زمین بلند نکنید یا اگر هنگام بلند کردن چیزی احساس سنگینی کردید، فورا آنرا رها کنید.در نشستن‌هاي طولانی لازم هست یک صندلی گزینه کنید که بدن شما را حمایت کند یا بالشی برای پشتیبانی از کمر خود در ناحیه کمری صندلی قرار داده و ستون مهره‌هاي خود را کشیده و راست قرار دهید.

 

اگر کمردردتان شدید شد، سعی کنید با بهره گیری از کمپرس سرد و گرم در قسمت کمر به طور متناوب به مدت 10 تا 15 دقیقه باعث کاهش فشار عضلانی و ورم شوید «در مورد بهره گیری از این روش با دکتر خود مشورت کنید». شما میتوانید مشاهده نمایید که آیا حرارت سبب بهبود کمردرد شما می شود یا بسته‌هاي یخ

 

تغذیه در هفته بیست و پنجم بارداری
کلسیم به رشد کودک شما و قدرت بدنی مادر، کمک می کند

 

مطمئن باشید که با مصرف اکثر مواد سرشار از کلسیم، کودک شما هر روزه قوی‌تر می شود. اگر مصرف کلسیم‌‌تان کم هست، ممکن هست کودک شما در آینده به پوکی استخوان مبتلا شود. بنابراین از مصرف کلسیم کافی اطمینان حاصل کنید.

 

برای این منظور 3 یا تعداد بیشتری از مواد زیر را هرروز در برنامه خوراکی خود بگنجانید.

 

* 1 فنجان شیر کم چرب یا بدون چرب
* 1 فنجان ماست کم چرب
* ¼ فنجان پنیر رنده شده کم چرب
* 1تا ½ فنجان کلم چینی
* 1 فنجان آب پرتقال سرشار از کلسیم
* 1 فنجان شیر سویا سرشار از کلسیم و ویتامین دی
* 1 فنجان سوپ شیر