پارس ناز پورتال

اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و یکم بارداری

اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و یکم بارداری

اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و یکم بارداری 

رسیدگی و دقت به وضعیت مادر و جنین در طول هفته هاي گوناگون بارداری بسیار حائز اهمیت هست و در هر هفته باید به نکاتی دقت نمود. شما وارد ششمین ماه بازی خود شده‌اید. دیگر می توان شما را یک بازیگر حرفه‌اي خواند. با این حال میدانید ریزه کاری زیادی در بازی‌تان مانده و شما هنوز هم برای تبدل شدن به یک سوپراستار حقیقی به زمان نیاز دارید.

 

کودک شما هم اکنون 19 هفته هست که با شما در این راه سخت همراه هست. اگرچه او بدون آنکه بخواهد یا بداند دراین سریال بازی می کند، اما تا به حال که از پس نقش خود با گریم‌هاي سخت نخست برآمده هست. شریک زندگی‌تان که نقش مکمل را بازی می کند در همۀ این راه بدون آنکه نقشش دیده شود در کنار شما بوده تا بتوانید در این سریال بدرخشید.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری
در این هفته دیگر خبری از آن پوست کاغذی مثل نیست، مهم‌ترین سلول‌هاي دفاعی او یعنی گلبول‌هاي سفید در حال تولیدشدن میباشند. این سلول‌هاي در برابر مریضی و عفونت‌ها قد علم میکنند اجازه نفوذ عفونت را در بدن جنین شما نمیدهند. او از این هفته در شکم شما مدام حرف می زند و غرغر می کند مفید زبانش در این هفته کامل درآمده هست دنبال بهانه‌اي هست تا از این عضو جدید بهره گیری کند.

 

یادتان باشد شما هر چه بخورید او هم مزه مزه میکند بیخود نیست که محققان می گویند چشایی کودکان از دوران جنینی شروع می شود. این حس چشایی به علت غددی هست که روی زبانش قرار گرفته هست.سیستم گوارش این جنین ناقلا کارش را با سرعت شروع کرده و جنین هم مایع آمینون را می‌بلعد و اسید معده و آنزیم‌هاي سیستم گوارشی آب و قند موجود

 

در این مایع را جذب کرده و مواد زائد را از طریق سیستم روده دفع می کند. این شیطان کوچولو همین حالا قدی به اندازه 28.5 سانتی متر و وزنی در حدود 490 گرم دارد.این آقا یا خانم جذاب هم اکنون هم ابرو دارد. تا پیش از این کبد و طحال جنین مسئولیت ساخت سلول‌هاي خونی را بودند، اما با رشد فضای بین مغز استخوانی وظیفه

 

را این عضو برعهده میگیرد تا سلول‌هاي خونی را ساخت کند. مواظب صداهای اطراف خود باشید جنین کوچولوی شما به هر صدایی واکنش نشان می دهد و ممکن هست وی را اذیت کند. او خیلی مفید بلد هست چگونه باید دست و پاهایش را تکان دهد. به نظر می رسد که او هم بعنوان بازیگر در این هفته‌هاي جدید بیش از بیش در نقش خود مهارت کسب کرده هست.

 

قد: 28.5 سانتی متر
وزن: 490 گرم

 

وضعیت مادر در هفته بیست و یکم بارداری
این هفته بهتر هست اضافه وزنی معادل 5/4 تا 3/6 کیلوگرم داشته باشید. دراین هفته تقریبا همه ي متوجه میشوند که شما باردار هستید چرا که خط کمرتان محو می شود. با بزرگ شدن رحم احتمالا سایر اعضای بدن شما نیز متورم می شود. تورم پاها در طول بارداری به علت مایع اضافی بدن، فشار رحم در حال رشد و ایستادن‌ها طولانی ایجاد شود.

 

در اکثر زنان این دوران با حس بهتری همراه هست چرا که فشارهای اوایل بارداری کاهش یافته و در این زمان اکثر می توانید از زندگی دو نفره با همسرتان و جنین در راه لذت برید. با این حال مشکلات بارداری در زنان گوناگون متفاوت هست و ممکن هست هنوز هم بعضی از شما طی این ماه‌ها مشکلات بارداری را با خود داشته باشید

 

مراقبت هاي بارداری در هفته بیست و یکم بارداری
شما با جنین در حال رشدی که در شکم خود دارید، باید بر تغذیه سالم و ورزش مداوم تمرکز کنید تا بتوانید دشواری این روزها را آسان‌تر پشت سر بگذارید. بهتر هست گذشته از شروع حرکات ورزشی با دکتر خود مشورت کنید. شما همین طور میتوانید در کلاسهای آمادگی زایمان ثبت نام کنید. احتمالا دکتر شما میتواند در معرفی این کلاسها به شما کمک کند.

 

معمولا والدین در ماه‌هاي 6 تا 7 بارداری خود در این کلاس‌ها شرکت میکنند.این کلاسها معمولا 6 تا 8 هفته به طول می‌انجامد.کارشناسان در این کلاس‌ها اطلاعات مفیدی را درمورد زایمان و تکنیک‌هاي نفس کشیدن در اختیارتان قرار خواهند داد.

 

برای این که بتوانید با مشکلات تورم پا بجنگید بهتر هست موارد زیر را رعایت کنید:
* درطول روز از ایستادن‌هاي طولانی مدت اجتناب کنید.
*حرکات کششی را در زمان نشستن فراموش نکنید.
*هنگام نشستن پاها را روی هم نیندازید.
* در معرض هوای گرم قرار نگیرید و خودتان را در هوای خنک و مرطوب قرار دهید.
* از کمپرس آب سرد روی بخش‌هایي که ورم کرده بهره گیری کنید.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و یکم بارداری

تغذیه در هفته بیست و یکم بارداری
از آنجا که کودک شما در حال ساخت سلول‌هاي قرمز خونی هست، در هفته 21 بارداری مصرف 27 میلی گرم آهن در روز برای شما واجب هست و شما را از ابتلا به کم خونی نجات میدهد.چربی یکی از مهم ترین مواد برای رشد مغز سیستم عصبی هست. حال زمان مناسبی برای اجتناب از خوردن رژیم خوراکی بدون چربی نیست. آواکادو منبع خوبی هست. روغن زیتون داخل سالاد و پنیر نیز مواد خوبی میباشند

 

کلسیم نیز یکی دیگر از مواد مغذی برای دوران بارداری هست. شیر و ماست منبع خوبی خستند اما در مصرف بستنی و پنیر احتیاط کنید. بستنی‌هایي را گزینه کنید که شکر کمتری دارد و و شکلات کمتری در آن بهره گیری شده هست.آب میوه «به اضافه مقدار زیادی آب» منبع خوبی از فولات هست. زمانی که تشنه از خواب بیدار می شوید،

 

یک لیوان آب به همراه مقدار آب میوه می تواند انرژی شما را افزایش و به شما احساسات بهتری دهد. از آب میوه‌هاي 100% طبیعی و بدون شکر مصرف کنید.

اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و یکم بارداری