پارس ناز پورتال

مخوف ترین زیردریایی های دنیا را بشناسید

مخوف ترین زیردریایی های دنیا را بشناسید

مخوف ترین زیردریایی های دنیا را بشناسید 

زیر دریایی ها بعنوان برترین جنگ افزار مخوف دریایی شناخته می شوند که بصورت ناشناس می توانند هر کشتی را ساقط کنند. زیردریایی ها یکی از مهمترین تسلیحات نظامی در جهان هستند که به عنوان یک جنگ افزار استراتژیک شناخته می شوند.

 

زیردریایی ها امروزه در نقش اسکورت ناو و ناوشکن های جنگی، حفاظت از آب های اختصاصی، حفاظت از سواحل مهم، گشت، عملیات های اتمی، رهگیری و… مورد استفاده قرار می گیرند.
مخوف ترین زیردریایی های دنیا را بشناسیدهدف گیری یک زیردریایی پیشرفته آنچنان که نشان می دهد نیز ساده نیست. زیردریایی های پیشرفته امروزه به سامانه های بسیار پیشرفته رهگیری موشک پیش از برخورد، رادارهای بسیار پیشرفته، سیستم های صوتی دریافت ارتعاش و… مجهز هستند که آنها محافظت می کند.

 

در این مطلب شما عزیزان را با 10 زیر دریایی برتر جهان در بخش تهاجمی آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا سلاطین خاموش اما قدرتمند دریاها را بشناسیم. شایان ذکر است که این لیست توسط مجموعه Military Today تهیه شده است.

 

1. Seawolf class USA

ایالات متحده به عنوان قدرتمند ترین نیروی نظامی جهان در شناخته می شوند و زیردریایی های کلاس Seawolf به عنوان مخوف ترین ماشین های جنگی زیر آب شناخته می شوند. این کلاس در دو زیردریایی یواس‌اس سی‌ولف (اس‌اس‌ان-۲۱) و یواس‌اس کنتیکت (اس‌اس‌ان-۲۲) خلاصه می گردد.

 

کلاس سیاولف در عین حال به عنوان گران ترین زیردریایی های جهان نیز شناخته می شوند و تولید آنها در ابتدا به دلیل مراقبت از شوروی سابق بود. این زیردریایی ها تهدیدات بالستیک شوروی را رصد کرده و آمادگی پاسخ سریع به آنها را داشتند. کلاس سیاولف شامل 3 فروند است.

 

در ابتدا برنامه ریزی برای تولید 20 عدد از این کلاس آغاز شده بود که به دلیل هزینه تولید نگهداری بسیار بالا و همچنین فروکش کردن جنگ سرد، تنها 3 فروند از آنها تولید شد که هم اینک در خدمت آمریکا هستند.

 

Seawolf ها در سال 1997 وارد خدمت شدند و هم اینک از اژدرهای MK-48، هارپون، کروز و تاماهاوک استفاده می کنند. این زیردریایی ها قادر به حمله سریع به ناوهای جنگی نیز خواهند بود. اما یکی از ویژگی های Seawolf در تولید صدای بسیار سونار است.

 

این زیردریایی آرام ترین شناور زیر سطحی جهان است به طوری که حتی در سرعت 25 گره دریایی، سونار ایجاد شده توسط آن از کلاس لس آنجلس نیز کمتر است! عمق قابل نفوذ آن 487 متر است و 8 جایگاه پرتاب اژدر برای آن نصب شده است که قطر آنها 660 میلی متر است. Seawolf می تواند در مناطق قطبی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
مخوف ترین زیردریایی های دنیا را بشناسید2. Virginia class USA

دومین انتخاب مجموعه Military Today زیردریایی های کلاس Virginia هستند. زیردریایی کلاس ویرجینیای (Virginia-class submarine) یک کلاس از زیردریایی است که طول آن ۳۷۷ فوت (۱۱۵ متر) است. کلاس ویرجینیا جایگزین زیر دریایی های کلاس لس آنجلس شده است

 

و آنها نمونه سریع، ارزان و پیشرفته تر هستند. در مجموع برنامه ریزی برای در اختیار گرفتن 30 زیردریایی کلاس ویرجینیا انجام گرفته است. نخستین ویرجینیا در سال 2004 تحویل ارتش شد.عمق قابل نفوذ آن 250 متر است و می تواند قابلیت حمله اتمی را دارا باشد. سازه خارجی در این کلاس از بدنه جدا شده است.

 

آمریکا از نوعی فناوری خاص استفاده کرده است که ارتعاشات صوتی ویرجینیا را به شدت کاهش داده و به سیاولف نزدیک می کند. این کلاس دارای 12 جایگاه پرتاب عمودی VLS است که موشک های آن می توانند تا 700 کیلومتر را پوشش دهند.

 

اژدرهای MK-48، هارپون، کروز و تاماهاوک نیز در این زیردریایی استفاده شده اند. 4 لوله کناری به قطر 533 میلی متر نیز می تواند برای پرتاب اژدر مورد استفاده قرار گیرد. یکی دیگر از کاربردهای کلاس ویرجینیا شرکت در عملیات نیروهای ویژه است. این زیردریایی می تواند 9 مرد مسلح را حمل کرده و آنها را پشتیبانی نماید.
مخوف ترین زیردریایی های دنیا را بشناسید3. Astute class United Kingdom

انگستان کشوری بسیار بزرگ با مرزهای آبی به همان اندازه عظیم است. در نتیجه حفاظت از مرزهای آبی آن با قدرت توسط یک نیروی دریایی ترکیبی انجام می شوند. زیردریایی های کلاس Astute می توانند در نقش حمله اتمی و دفاعی ظاهر شوند.

 

عمق قابل نفوذ این کلاس بیش از 150 متر است و زیردریایی کلاس استیوت جایگزین زیردریایی های Swiftsure می شوند. این کلاس قابلیت حمل بیشتر سلاح را به نسبت مدل های ترافالگر دارد. نخستین زیردریایی استیوت در سال 2010 وارد خدمت شده است و تا کنون 7 فروند از آنها در اختیار ارتش انگلستان قرار داده شده است.

 

این زیردریایی موشک های متعارفی همچون هارپون، SPEARFISH، کروز و تاماهاوک را حمل می کند. شش جایگاه پرتاب اژدر به قطر 533 میلی متر برای آن در نظر گرفته شده است و موشک های متعارف آن بیشتر در نقش حمله به اهداف سطحی و خاکی طراحی شده اند.

 

این زیردریایی می تواند ترکیبی از 36 موشک را در خود حمل نماید. در برخی از نمونه ها تجهیزات جنگ الکترونیک برای درگیری با ناو ها در آن تعبیه خواهد شد.
مخوف ترین زیردریایی های دنیا را بشناسید4. Graney class Russia

روسیه در سالهای اخیر به دنبال تولید یک کلاس از زیردریایی هایی بوده است که قادر به حمل تسلیحات بسیار زیاد، فاصله ماموریتی بالا و قیمت مناسب باشند. در همین راستا پروژه 885 Yasen معرفی شده بود که منجر به تولید زیردریایی Graney گشت. این زیردریایی می تواند تا عمق 300 متری پایین برود و از انواع مختلفی اژدر و موشک ضد کشتی استفاده می کند.

 

Yasen زیردریایی های گران قیمتی هستند که نخستین بار در سال 2013 به طور رسمی مورد استفاده قرار گرفتند. برنامه ریزی برای 6 فروند از آنها انجام شده است که جایگزین زیردریایی های کلاس آکولا خواهند شد. با وجود تمامی پیشرفت ها، اما قیمت نهایی این زیردریایی ها همچنان مسئله ساز است

 

اما روسیه برای تولید آنها مصمم شده است. زیردریایی Severodvinsk دارای 24 لوله پرتاب عمودی است و موشک P800 Oniks به عنوان یکی از مهمترین سلاح های آن شناخته می شود. برد این موشک های آن می تواند به 300 کیلومتر برسد. همچنین 8 لوله 650 میلی متری نیز در قسمت اژدرهای کناری وجود دارد. این زیردریایی ها قادر به حمل حداکثر 30 موشک خواهند بود.
مخوف ترین زیردریایی های دنیا را بشناسید5. Sierra II class Russia

پنجمین انتخاب مجموعه مجموعه Military Today نیز یک زیردریایی روسی است. سری دوم از زیردریایی های کلاس سیرا در سال 1992 به خدمت ارتش درآمدند. آنها قادر به نفوذ در عمق 400 متری هستند و یکی از متمایز ترین نکات حائز اهمیت در این زیردریایی ها، استفاده از متریال های خاص فلزی مانند تیتانیوم قوی است.

 

به همین علت این زیردریایی ها می توانند در عمق بسیار زیاد و با سونار صوتی پایین حرکت نمایند.فن آوری استفاده از تیتانیوم در سیستم های نظامی کشور روسیه حتی از غرب هم قدیمی تر است با این وجود استفاده آن در غرب به طور بهبود یافته تری انجام می شود. زیردریایی های سیرا

 

دو دارای هزینه های بسیار بالایی هستند با این حال نیروی دریایی روسیه آنها را در حالت عملیاتی حفظ کرده است. در مجموع 8 جایگاه اژدر برای آن تعبیه شده است که در مدل های 650 و 533 میلی متری است. زیردریایی های جدید سیرا موشک های Torpedoes, SS-N-15 Starfish یا SS-N-16 Stallion anti-submarine missiles, SS-N-21 Samsonحمل می کنند.

 

این زیردریایی می تواند تا 100 روز در عملیات باقی بماند و تا 61 خدمه را در خود حمل می کند. در برخی از آزمون ها عمق نفوذ آن به 550 متر می رسد. علاوه بر پیشرانه اتمی، این زیردریایی یک موتور اضطراری دارد که در صورت نیاز به آن شیفت می کند. طول آن 107 متر و سرعت آن 34 گره است.
مخوف ترین زیردریایی های دنیا را بشناسید6. Improved Los Angeles class USA

زیردریایی های کلاس لس آنجلس که در خدمت ارتش آمریکا هستند، به عنوان یکی از قدیمی ترین زیردریایی های آن شناخته می شوند که در سال 1988 وارد خدمت شد اند. در مجموع 40 فروند از این کلاس در اختیار ارتش قرار دارد و بهبود هایی روی آن صورت گرفته است که باعث سکوت بیشتر تا 7 برابر به نسبت گذشته شده است.

 

عمق قابل نفوذ در این کلاس به 450 متر می رسد و تسلیحات نظامی آن نیز شامل موشک های MK-48، هارپون، کروز و تاماهاوک می گردد.این زیردیایی می تواند به مکان هایی برسد که در زیر یخ شاهد حرکت زیردریایی های بالستیک روسیه هستیم. 4 جایگاه اژدر انداز 533 میلی متری نیز در آن نصب شده است.

 

این زیردریایی می تواند تا 133 خدمه را به کار گیرد و طول آن به بیش از 110 متر است. این کلاس به 12 خروجی افقی مجهز است.
مخوف ترین زیردریایی های دنیا را بشناسید7. Akula class Russia

شماره هفت، به کلاس آکولا از کشور روسیه مربوط می شود. کلاس آکولا (Akula-class submarine) یک کلاس از زیردریایی است که طول آن 110.3 m for Akula I and Akula I Improved است. این کلاس در سال 1980 آماده و در سال 1986 وارد خدمت شد. آکولا ها می توانند تا عمق 300 متری در آب فرو روند.

 

8 جایگاه اژدر انداز در ابعاد 650 و 533 میلی متر نیز در آن به کار رفته است. در تولید کلاس آکولا تمرکز مهندسان شوروی سابق بر روی کاهش صدا بود.در نسخه دوم از کلاس آکولا، صدای سونار در آنها برای اولین بار به یک کلاس غربی نزدیک شد و هر فروند قادر به حمل 40 موشک است.

 

امروزه کلاس آکولا نیمی از ناوگان روسیه را تشکیل می دهند که رو به اتمام است. این کلاس بسیار تهاجمی است و 62 مرد در آن جای می گیرند. کلاس آکولا حتی در مدل های دوم خود نیز نسبتا قدیمی اما همچنان قدرتمند هستند. 1 توربین بخار و یک راکتور اتمی برای پیشرانه آن در نظر گرفته شده است.
مخوف ترین زیردریایی های دنیا را بشناسید8. Soryu class Japan

هشتمین زیردریایی لیست به کشور ژاپن باز می گردد. این کشور در شروع جنگ جهانی دوم، قدرتمند ترین نیروی دریایی در بین کشورهای درگیر جنگ را دارا بود. با این حال این نیرو در جنگ متحمل شکست های فراوانی شد. کلاس سوزیو (به Sōryū-class submarine) یک کلاس از زیردریایی است

 

که طول آن ۸۴٫۰ متر (۲۷۵ فوت ۷ اینچ) است. این زیردریایی در سال 2013 وارد خدمت شد و عمق آن به 250 متر می رسد. شش جایگاه پرتاب اژدر 533 میلی متری برای این ماهی دفاعی ژاپن نصب شده است.این زیردریایی موشک Type 89 را حمل می کند و البته موشک های دیگری مانند هارپون و ضد کشتی را حمل می نماید.

 

جالب است بدانید که این زیردریایی از پیشرانه اتمی استفاده نمی کند و از یک موتور محرکه دیزل استفاده می کند.ژاپن تنها کشوری است که از این سیستم استفاده می کند. کلاس سوریو ویژگی بسیار پیشرفته ای دارد و آن هم قابلیت شناور ماندن در سطح برای طولانی مدت است.

 

یک سیستم نیروی محرکه بدون هوا، آن را شناور نگاه می دارد. بخش های داخلی زیردریایی از بدنه جدا شده اند و طراحی هیدرودینامیک و با پوشش بدون پژواک نیز برای آن در نظر گرفته شده است. با تمام این موارد این زیردریایی فاقد پرتاب گرها عمودی است و به اژدراندازهای خود محدود می شود که البته این یک زیردریایی اتمی نیست. این زیردریایی یک خطر جدی برای ناوهای جنگی است.
مخوف ترین زیردریایی های دنیا را بشناسید9. Ohio class USA

نهمین زیردریایی لیست امشب، یک آمریکایی دیگر است. کلاس اوهایو ( Ohio-class submarine) یک کلاس از زیردریایی است که طول آن ۵۶۰ فوت (۱۷۰ متر) است. عمق حرکت آن می تواند به 300 متر می رسد. این کلاس در سال 2006 وارد خدمت شده است و 4 اژدر انداز 533 میلی متری در اطراف آن نصب است.

 

اژدرهای MK-48، تاماهاوک و کروز نیز برای آن قابل شلیک است. این کلاس موشک قاره پیمای SSBNS را حمل و شلیک می کند.این زیردریایی برای حمل نیروهای ویژه نیز مناسب است و یک اتاقک برای حمل 9 نفر در آن به کار گرفته شده است. نسخه های بروز شده اوهایو که در سال 2006 وارد خدمت شدند،

 

مقداری سریع تر و با هزینه نگهداری کمتر هستند. زیر دریایی لویزیانا اخرین زیر دریایی کلاس اوهایو تحولی سال ۱۹۹۷ است یک راکتور ۲۲۰ مگاواتی اتمی اس ۸ جی با وزن ۲۷۵۰ تن در این زیر دریایی دو موتور توربینی ۴۵ مگاواتی را تغذیه میکند که ۶۰۰۰۰ اسب بخار قدرت فراهم میکنند

 

و یک موتور یدک ۳۲۵ اسب بخاری نیز وجود دارد.راکتور هر ۹ سال یک بار نیاز به تغذیه توسط اورانیومی را دارد. اوهایو یک کلاس تهاجمی است و بیشتر برای نقش های حفاظت و درگیری برنامه ریزی شده است.
مخوف ترین زیردریایی های دنیا را بشناسید10. Oscar II class Russia

پروژه 949A ANTEY، در ناتو به عنوان کلاس اسکار دوم شناخته شده است. این زیردریایی سومین در جهان از نظر جا به جای و طول است. اسکار دو بزرگترین زیردریایی تهاجمی جهان است. 11 فروند از 19 فروندی که برای تولید آن برنامه ریزی شده بود، تولید گشته است و تنها 4 فروند از آنها در خدمت هستند.

 

عمق قابل نفوذ آنها 500 متر است و 24 لوله پرتاب افقی اژدر در آن نصب است. کلاس اسکار دوم موشک های P-700 را حمل می کنند. یکی از بدترین خاطرات جهان مربوط به یک فروند از زیردریایی های این کلاس است.ک-۱۴۱ کورسک یک زیردریایی کلاس اسکار ۲ اتمی در نیروی دریایی روسیه بود. این زیردریایی

 

در ۱۲ آگوست ۲۰۰۰ در دریای بارنتز غرق شد. این زیردریایی در پنج سال اول خدمت تنها یک ماموریت شش‌ماهه در تابستان ۱۹۹۹ انجام داد. این ماموریت عبارت بود از زیرنظر گرفتن ناوگان ششم آمریکا در مدیترانه. گفته می‌شد ملوانان این زیردریایی به خاطر عدم فعالیت در پنج سال توان جنگی کافی ندارند

 

و به همین دلیل روسیه تصمیم گرفت آن را در مانوری شرکت دهد. در اولین روز تمرین Summer-X، کرسک موشک گرانیت با کلاهک مشقی را با موفقیت شلیک کرد.دو روز بعد در ۱۲ آگوست خدمه آماده پرتاب دو موشک دیگر می‌شدند که انفجاری در داخل زیردریایی رخ داد و ۱۳۵ ثانیه بعد انفجار دیگری زیردریایی را لرزاند.

 

این انفجار سوراخی بزرگ در بدنه ایجاد کرد و همه به جز ۲۳ نفر از ۱۱۸ خدمه را کشت و زیردریایی را به اعماق دریا فرستاد. هرچند که آمریکا، بریتانیا و نروژ پیشنهاد کمک خود برای نجات زیردریایی مطرح کردند، روسیه آن‌ها را رد کرد و در نهایت تمام ۱۱۸ خدمه زیردریایی در انفجار اول و روزهای آتی مردند.

مخوف ترین زیردریایی های دنیا را بشناسید