پارس ناز پورتال

در مسافرت به تایلند حواستان به این نکات باشد

در مسافرت به تایلند حواستان به این نکات باشد

در مسافرت به تایلند حواستان به این نکات باشد 

مسافرت بـه کشور تایلند همراه با تمام زیبایی ها و هوای خوب لذت زیادی دارد کـه با توجه کردن بـه نکات مربوط بـه سفر بـه این کشور میتوانیم اقامت رویایی را در آن داشته باشیم. کشور تایلند یک کشور گردشگرپذیر اسـت. از سواحل و جنگل‌ها تا مراکز خرید و کلوب هاي شبانه، همه ی و همه ی بـه جذب گردشگر دراین کشور کمک میکند.

 

در این جا میخواهیم انچه اهل مسافرت‌هاي بيرون از کشور بـه خوبی می دانند، برای دیگران مرور کنیم تا تصویری کـه در تبلیغات از تایلند منعکس میشود، روشن گردد.

 

1. برای مدت پرواز برنامه داشته باشید

پرواز بانکوک بین 6.5 الی 7 ساعت طول می‌کشد. با فرض بر این کـه شـما از ۴ ساعت قبل هم توی فرودگاه حاضر بوده اید و پرواز هم کمی تاخیر داشته و توی فرودگاه بانکوک هم معطلی دارید، می‌توان گفت حدود ۱۵ الی ۲۴ ساعت طول می کشد تا شـما از منزل خودتان در ایران، برسید داخل اطاق هتل در بانکوک.

 

اگر قصد رفتن بـه پاتایا یا پوکت را هم داشته باشید، کمی بیشتر طول خواهد کشید«فاصله ۱۸۰ کیلومتری پاتایا تا بانکوک را لحاظ کنید و یا پرواز داخلی از بانکوک بـه پوکت با حدود ۴ ساعت معطلی و مدت پرواز» بنابر این برای این مدت کسل کننده آمادگی لازم از نظر جسمی داشته باشید. کمی خوردنی، تنقلات یا مجله مورد علاقتان را همراه داشته باشید و خلاصه برای این مدت خصوصا مدت پرواز برنامه داشته باشید.


2. اظهارنامه ورود بـه تایلند را درست و دقیق پر کنید

در طول پرواز کارتی بشما می‌دهند کـه باید آنرا پر کنید. این اظهارنامه شامل اطلاعاتی هست کـه دولت تایلند از شـما میپرسد و مطالبی مانند نام و عدد پرواز و نوع مسافرت و مبلغ ارزی راکه همراتان هست، باید اظهار کرده و داخل کارت بنویسید.

 

توجه: در پر کردن این کارت دقت لازم را داشته باشید و اگر زبان بلد نیستید، از مهمانداران هواپیما کمک بگیرید. این کارت حتماً موقع ورود شـما بـه بانکوک توسط مامور گذرنامه چک میشود و اطلاعات اگر غلط باشد همانجا شـما را وادار بـه تصحیح اطلاعات میکنند. البته در موارد خاص، نگفتن حقیقت می‌تواند باعث دیپورت شـما از کشور تایلند بشود،

 

بویژه مواردی مانند اظهار نکردن مقدار صحیح وجه نقدی کـه همراه دارید.بـه خاطر داشته باشید کـه این اظهار نامه در تعداد زیادی از کشور هـای دنیا رایج اسـت.

 

3. در فرودگاه بانکوک پول تبدیل نکنید

مبلغ تبدیل در فرودگاه کمتر از داخل شهر هست و شـما ضرر میکنید. البته این نکته در مورد اکثر مسافرتها صدق میکند. اگر قصد خرید در فرودگاه را داشته باشید مجبورید همانجا ارزتان را تبدیل کنید. اگر چنین قصدی دارید فقط بـه همان اندازه خریدتان، پولتان را تبدیل کنید. در تایلند بـه ازاء هر ۱۰۰ دلار حدود ۳۰۰۰ بات تایلند می‌گیرید در فصول مختلف سال این مبلغ از ۲۹۵۰ تا ۳۲۰۰ بات متغیر هست. داخل شهر طبق معمول نرخ تبدیل ۳۱۵۰ هست.

 

4. اصلا و ابدا از سیم کارت ایران در تایلند استفاده نکنید

هزینه سرسام آوری دارد. تور لیدر شـما حتماً بشما سیم کارت می‌دهد کـه طبق معمول بـه اندازه ۵ تماس داخلی شارژ اولیه دارند. اما برای تماس بیشتر باید آنرا شارژ کنید. شارژ سیم کارت در تمام سوپرمارکتها موجود اسـت. برای تماس با ایران باید ۰۰۴۹۸ را قبل از عدد خودتان بگیرید. مثلاً برای تماس با موبایل ۰۹۱۲۲۳۵۰۰۰۰ باید عدد ۰۰۴۹۸۹۱۲۲۳۵۰۰۰۰ را بگیرید.

 

5. خرید هر چیزی رابه داخل شهر موکول کنید

اگر قصد خرید از فری شاپ فرودگاه را دارید، باید بدانید کـه اجناس مارک رابا گذرنامه بشما می‌فروشند. توصیه مـا بشما اینست کـه خرید هر چیزی رابه داخل شهر موکول کنید. فروشگاههای بسیار خوبی در شهر وجود دارند و اصلا نگران هیچ چیز نباشید.

 

6. سوپرمارکت ها همه ی جا در معرض اند

در تمام شهر هـای تایلند «بانکوک، پاتایا، پوکت، سامویی و غیره» هر کجای شهر کـه باشید حداکثر ۵۰۰ متر با سوپرمارکت آمریکایی هفت یازده seven eleven فاصله دارید. یعنی در تمام خیابان ها، بازارها، حتی لابی بعضی از هتل ها و خلاصه در همه ی جا از این نوع سوپرمارکت کـه همه ی مثل هم هستند بـه وفور یافت میشود.

 

پس نگران خرید روزانه نباشید. دراین فروشگاه ها تقریباً هر چیزی کـه یک توریست بـه‌ صورت روزانه لازم دارد، یافت میشود از جمله خوردنی و نوشیدنی و لوازم بهداشتی و غیره. مشابه این فروشگاه، فروشگاه دیگری هم هست بنام family mart کـه بـه وفور قابل معرض اسـت.

 

7. نگران غذا خوردن نباشید، حتی رستوران ایرانی هم هست

در تمام خیابانهای مهم و توریستی تعداد زیادی رستوران مثل mcdonalds یا kfc وجود داره کـه آمریکایی هست و با سلیقه غذایی مـا ایرانی ها جور در می‌آید. پس نگران غذا خوردن هم نباشید. ضمن این کـه در بانکوک و پاتایا تعداد زیادی رستوران ایرانی هم هست.

 

لازم بـه ذکر اسـت کـه غذا هاي تایلندی را مـا ایرانی ها بـه سختی می پسندیم و ادویه هاي تایلندی بـه نحوی اسـت کـه از نظر برخی ایرانیان تند و بدبو هست اما برای تجربه هم کـه شده از غذا هاي تایلندی حتماً امتحان کنید. در هرحال لازم نیست با خودتان غذا ببرید مگر این کـه واقعا نتوانید ساندویچ آمریکایی یا مرغ سوخاری و پیتزا و همبرگر معمولی بخورید.

 

8. در شهر بانکوک هم تاکسی هست هم توک توک یا سه چرخه موتوری

برای جابه‌جا شدن حتماً با راننده قیمت را ببندید و بعد سوار شوید چون اکثرا راننده ها زبان بلد نیستند و بعد از این کـه شـما رابه مقصد رساندند دردسر درست میکنند. اما اگر از قبل کرایه معلوم شده باشد، مشکلی نیست.در بانکوک برای توک توک ها طبق معمول ۵۰ تا ۱۰۰ بات و برای تاکسی ها ۱۰۰ الی ۱۵۰ بات جهت دربست برای یک مسیر داخلی کافیست. در پوکت کرایه تاکسی خیلی گرانتر و طبق معمول دو تا سه برابر بانکوک تاست.

 

در پاتایا سیستم متفاوتی وجوددارد. بعلت هوای همیشه گرم و شرجی، یکسری وانت هست کـه مثل اتوبوس واحد در کل شهر گردش میکنند و هر جا سوارشوید و هر جا پیاده شوید، ۲۰ بات بـه ازای هر نفر باید بپردازید. یادتان باشد کـه برای پیاده شدن باید زنگ بزنید.

 

9. با احتیاط موتورسیکلت اجاره کنید

در پاتایا و پوکت میتوانید موتورسیکلت اجاره کنید اما توصیه مـا اینست کـه اگر مهارت ندارید، اینکار را نکنید، بـه چند دلیل:اول این کـه شـما هنگام اجاره موتور فرمی را امضا می‌کنید کـه بـه زبان انگلیسی هست ودر آن نوشته شده کـه اگر خسارتی بـه موتور وارد شد، معادل پول یک موتورسیکلت نو بعنوان جریمه باید پرداخت کنید.

 

یعنی اگر شـما کوچک‌ ترین آسیبی بـه موتور بزنید باید پول هنگفتی بابت خسارت بدهید و بدانید کـه پلیس این پول را از شـما خواهد گرفت حتی بـه قیمت این کـه شـما را زندانی کنند، چون قرارداد امضا کرده‌اید.دومین دلیل این کـه سیستم رانندگی تایلند برعکس ایران هست و ذهن ایرانیان بـه آن عادت ندارد. یعنی اگر خسارتی هم بـه موتور نزنید

 

پلیس بـه هر بهانه اي شـما را متوقف میکند و بی جهت جریمه میشوید و باید هم پرداخت کنید. این مساله در تایلند در حد یک فاجعه اتفاق میوفتد. دوستانی کـه تجربه ترکیه یا گرجستان را هم دارند، این مطلب را بخوبی درک میکنند. پلیس از جریمه کردن بی دلیل توریست ها و رشوه گرفتن لذت و درآمد خوبی کسب میکند. کاری هم از کسی ساخته نیست.

 

10. تمام موارد بالا در مورد جت اسکی و ماشین هم صدق می کند

11. فیلم بگیرید

اگر با توجه بـه موارد بالا بازهم قصد اجاره موتور یا جت اسکی داشتید، حتماً از صاحب وسیله نقلیه بخواهید کـه کنار وسیله خود بایستد و شـما هم کنار او باشید و بـه دوستتان بگویید بادقت از کل قسمتهای موتور طوری‌كه شـما و صاحب وسیله هم در فیلم باشید با موبایل فیلمبرداری کند. بـه این صورت اگر مشکلی پیش بیاید شـما فیلم دارید

 

ودر مواقع لازم میتوانید بـه آن استناد کنید. بـه خاطر داشته باشید کـه اجاره یک موتورسیکلت ۲۵۰ سی سی برای چهار روز حدود ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ بات اسـت.

 

12. با کسی درگیر نشوید زیرا بازنده خواهید بود

سعی کنید مشکلی پیش نیاید کـه وادار باشید با کسی درگیر شوید. بطور مثال با دختران تایلندی یا توریست هاي دیگر یا سکیوریتی دیسکوها و موارد مشابه. در هنگام درگیری، تایلندی ها بـه سرعت با پلیس تماس می گیرند و پلیس هم طبق معمول حق رابه آن ها می دهد. این کـه چرا آن گونه برخورد میشود معلوم نیست ولی بدانید کـه هنگامیکه پای پلیس وسط باشد، طبق معمول طرف ایرانی بازنده معرکه اسـت. پس سر هیچ مسئله اي با کسی درگیر نشوید.

 

13. چمدانتان را وزن کنید

هنگام برگشت حتماً چمدان شـما وزن میشود و اگر اضافه بار داشته باشید همانجا مجبورتان میکنند کـه چمدان را سبک کرده و اضافه بار رابه چمدان دیگری منتقل کنید و البته جریمه وزنی آنرا هم پرداخت کنید. وزن هر چمدان حداکثر ۳۰ کیلو می تواند باشد. در لابی هتل ها طبق معمول ترازو هست، پس حتماً وزن بار خودرا چک کنید.

 

14. میتوانید از قانون taxfree استفاده کنید

در فروشگاه هاي معتبر در تعداد زیادی از کشور هـای جهان قانون taxfree اجرا میشود یعنی اگر بطور مثال شـما بـه فروشگاه zara در پاساژ central world می‌روید و یک پالتو می‌خرید، اگر پاسپورتتان را همراه داشته باشید، می‌توانید بـه فروشنده بگوید رسید taxfree می‌خواهید و گذرنامه خود رابه وی بدهید. فروشنده موظف اسـت یک فاکتور فروش بشما بدهد کـه عدد گذرنامه شـما در آن ذکر شده اسـت.

 

اگر شـما چند خرید دیگر هم از چند فروشگاه مارک دیگر داشته باشید، میتوانید همه ی فاکتورها را جمع کنید و هنگام برگشت در فرودگاه بانکوک با ارئه آن ها بـه باجه مخصوص، همه ی مالیات هایي راکه روی فاکتورهای آن ها پرداخته اید، پس بگیرید.

 

15. خریدهای عالی برای زنان و کودکان

برای خرید در کشور تایلند این نکته را درنظر بگیرید کـه برای خانمها و بچه ها خریدهای خوبی میشود انجام داد اما برای آقایان کمتر می توان لباس مناسب یا چیزهای دیگر خرید. غیر از لباس و صنایع دستی بقیه اجناس مانند لوازم الکترونیکی مانند موبایل و لپتاپ یا لوازم بهداشتی و آرایشی از ایران گرانتر هستند و فاقد گارانتی معتبر در ایران میباشند.

 

ضمن این کـه لازم اسـت بدانید اکثر برندهای معتبر دنیا در بانکوک شعبه دارند و اگر مارک خاصی مثلاً از لوازم آرایشی مدنظر شـما باشد، حتماً آنرا پیدا میکنید.

 

16. فرصت چشیدن خوراکی هاي خاص را از خود دریغ نکنید

میوه هاي استوایی و غذا هاي دریایی خاص مثل لابستر و انواع خرچنگ و صدف هر جایی پیدا نمی‌شود. پس دراین فرصت چند روزه حتماً میوه ها و غذا هاي تایلندی را استفاده کنید و لذت ببرید. برای خرید انواع تازه ي آن هم نگران نباشید. همه ی جا و بـه وفور در معرض قرار دارد.

 

17. تا میتوانید عکس بگیرید

حتماً یک دوربین خوب با مموری زیاد همراهتان ببرید. بخصوص جزیره پوکت مناظری دارد کـه بـه ندرت در کشور هـای دیگر پیدا می شود.

 

18. برای تورهای یک روزه بـه تورلیدر خودتان اعتماد کنید

اگر خودتان قصد کنید تورهای یک روزه را تنهایی انجام بدهید معولا هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید و دچار سردرگمی زیادی می‌شوید. پس برنامه خودتان رابا تورلیدرتان هماهنگ کنید، بویژه در بانکوک و پوکت. بانکوک بعلت بزرگی و شلوغی شهر و پوکت بعلت دور بودن مناطق دیدنی از شهر.

 

19. لباس مناسب هر جا را بدانید

برای تورهای یکروزه وسایل زیادی بـه همراه نبرید. اگر برنامه تور بازدید گروهی از مکانی بود، حتماً با لباس مناسب و رسمی و کفش تشریف ببرید و اگر تور یک روزه تفریحی بود حتماً با لباس آسان و دمپایی بروید. بطور مثال برای رفتن بـه جزیره جیمز باند در پوکت یا رفتن بـه شهربازی در بانکوک اصلا نیازی بـه لباس رسمی نیست و بسیار معمول اسـت

 

کـه با شلوارک و دمپایی بروید. اما تور شام در کشتی در بانکوک یا آکواریوم و معبد را حتماً با لباس رسمی بروید. کلوب هاي شبانه مشهور نیز طبق معمول با لباس رسمی پذیرای شـما هستند و با لباس غیررسمی از شـما پذیرایی نخواهند کرد.

 

20. انرژی خودرا تقسیم کنید

 بـه گزارش پارس ناز حتماً مواظب خواب خود باشید تا در بهترین حالت از مسافرت خود لذت ببرید. کم خوابی باعث می شود در طول روز از تورهای خود لذت نبرید. ضمن این کـه همیشه هوای بیرون گرم و شرجی و هوای داخل اطاق سرد اسـت و طبق معمول توریست ها در اثر این نوسانات دمایی هتل و بیرون دچار سرماخوردگی شده و گرفتار تب و لرز می‌شوند.

 

پس مواظب سرماخوردگی باشید و اگر داروی خاصی مصرف میکنید بـه همراه خود ببرید. همراه داشتن قرص مسکن و پماد ضد عرق سوز شدن و کرم ضد آفتاب ضروری اسـت و اگر عینک دارید حتماً یک عینک رزرو هم همراه داشته باشید.