پارس ناز پورتال

معرفی انواع تجهیزات پزشکی

معرفی انواع تجهیزات پزشکی

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع تجهیزات پزشکی و درمانی بپردازیم. تجهیزات پزشکی انواع و دسته بندی های متفاوتی دارند. این نوع تجهیزات به چند دسته کلی تقسیم می شوند. که در ادامه به این دسته بندی ها اشاره خواهیم کرد. هر یک از این دسته بندی ها دارای مواردی است و تمامی این ها برای علم پزشکی مورد نیاز می باشد.

 

برخی از تجهیزات پزشکی برای تشخیص بیماری ها استفاده می شوند. مثل دستگاه های عکس برداری، نوار قلب، سونوگرافی و … برخی دیگر از وسایل و تجهیزات پزشکی برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند. مثل وسایل جراحی، داروها، سرنگ ها و …

 

پس اولین دسته بندی که برای تقسیم بندی تجهیزات پزشکی وجود دارد، دسته بندی وسایل مربوط به تشخیص و وسایل مربوط به درمان بیماری است. در این بین وسایلی نیز هستند که جزو این دو دسته بندی نمی باشند و قابل تقسیم بین این دو دسته نیستند. وسایلی مثل روپوش های پزشکی و اتاق عمل، روتختی های مخصوص، برگه های مخصوص، نوار قلب و …

 

این نوع موارد برای پزشکی مورد نیاز هستند. بنابراین می توان یک دسته بندی دیگر نیز در این بین قرار داد و نام آن را وسایل متفرقه مورد نیاز تجهیزات پزشکی گذاشت. برای بررسی دقیق تر انواع تجهیزات و لوازم پزشکی در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

تجهیزات پزشکی چیست :

به هر وسیله ای که در علم پزشکی برای تشخیص، درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری مورد نیاز است، تجهیزات پزشکی گفته می شود. وسایلی مثل سرنگ ها، داروها، ژل مخصوص سونوگرافی، دستگاه های عکسبرداری و رادیولوژی، دستگاه سونوگرافی، دستگاه های مخصوص لیزر، لباس های مخصوص پزشکی،

 

دستگاه فشار سنج، دستگاه اندازه گیری قند خون، کیسه های مربوط به دریافت و انتقال خون، انواع وسایل جراحی، لباس های اتاق عمل، روتختی های مخصوص، تخت های مخصوص پزشکی، دستگاه اکسیژن، دستگاه اندازه گیری ضربان قلب، دستگاه ساکشن و … جزوه دسته بندی انواع تجهیزات پزشکی محسوب می شوند.

معرفی انواع تجهیزات پزشکی

انواع تجهیزات پزشکی :

برای تجهیزات پزشکی به جز دسته بندی های نامبرده شده در مطالب فوق دسته بندی های دیگری نیز وجود دارد که در این قسمت به آنها اشاره خواهیم کرد. دسته بندی انواع تجهیزات پزشکی مختلف است. اما در این مطلب یک دسته بندی مفید و کاربردی برای تقسیم بندی انواع تجهیزات پزشکی معرفی خواهیم کرد. این دسته بندی ها عبارتند از:

 

 1- وسایل پانسمان

2- وسایل مربوط به تزریقات

3- انواع سوند

4- انواع دستکش ها و مواد ضد عفونی کننده

5- انواع ژل ها مانند ژل سونوگرافی، ژل لوبریکانت و …

6- محصولات سلولوزی

7- کیت های مخصوص تست سریع مثل تست کرونا، تست بارداری، تست اعتیاد و …

8- وسایل مربوط به معاینه مثل گوشی های پزشکی، ذره بین و …

9- لوازم جراحی سرپایی و حجامت

10- انواع ماسک های فیلتر دار و بدون فیلتر

11- لباس های بیمارستانی و اتاق عمل و روپوش های مخصوص پزشکی

12- انواع وسایل کنترل کننده عفونت مثل الکل، بتادین، محلول های ضدعفونی کننده و …

13- انواع دستگاه های عکس برداری، رادیولوژی، سونوگرافی و …

14- انواع دستگاه های فیزیوتراپی و کاردرمانی

15- انواع وسایل متفرقه مربوط به پزشکی مثل تخت، مانیتور، ترالی و …

16- انواع وسایل متفرقه کوچک مورد نیاز در پزشکی مثل کاغذ نوار قلب و …

17- انواع ابزار جراحی

 

لوازم مربوط به ابزار جراحی خود به چند دسته بندی تقسیم می شوند. برای هر جراحی یک پک یا ست مخصوص جداگانه طراحی شده است. که اجزای داخل آن ست با توجه به نوع عمل و موارد مورد نیاز انتخاب شده‌اند.

معرفی انواع تجهیزات پزشکی

تولید تجهیزات پزشکی :

شرکت های زیادی هستند که در زمینه تولید انواع تجهیزات پزشکی فعالیت دارند. برخی از تجهیزات پزشکی خاص مثل انواع دستگاه های عکسبرداری و فیزیوتراپی در برخی از شرکت ها و در داخل کشور قابل تولید نمی باشند. اما بسیاری از لوازم مربوط به پزشکی و لوازم جراحی در کشور قابل تولید می باشند. از این رو شرکت های زیادی هستند که در این زمینه ها فعالیت می کنند.

 

علاوه بر این برخی از شرکت ها به واردات وسایل و تجهیزات مخصوص پزشکی می پردازند تا تمامی موارد در کشور موجود باشد. تولید وسایل و تجهیزات پزشکی بسیار دشوار است. زیرا علاوه بر تجهیزات خاص به علم خاصی نیز نیاز دارد. این وسایل و تجهیزات روز به روز در حال پیشرفت هستند و باید به سرعت آپدیت شوند.

 

بعد از تولید، تجهیزات پزشکی به شرایط نگهداری خاصی نیاز دارند. دما و سایر شرایط برای نگهداری این تجهیزات باید به گونه ‌ای باشد که آنها خاصیت و قابلیت های خود را از دست ندهند. به طور مثال در هنگام ورود ویروس کرونا مشاهده کردید که برخی از واکسن ها به دلیل اینکه باید در دمای خیلی پایین نگهداری می شدند قابل استفاده در کشور نبودند و اقدامات لازم برای فراهم کردن شرایط مورد نیاز این واکسن ها انجام شد.

 

قیمت تجهیزات پزشکی :

همانطور که گفته شد تجهیزات مورد استفاده در پزشکی انواع مختلفی دارند. قیمت آنها به نوع آنها بستگی دارد. به طور مثال اگر تجهیزات در دسته بندی وسایل مربوط به تزریقات باشد قیمت بسیار پایینی دارد. اما اگر این وسایل در دسته بندی وسایل مربوط به جراحی باشند قیمت بالاتری دارند.

 

برخی از وسایل مثل دستگاه های عکس برداری، دستگاه های فیزیوتراپی، دستگاه های سونوگرافی، برخی از وسایل مربوط به کاردرمانی و … فقط در مراکز درمانی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها معمولاً قیمت بسیار بالایی دارند و تولید یا وارد کردن آنها شرایط خاصی دارد.

معرفی انواع تجهیزات پزشکی

سایت تجهیزات پزشکی :

یکی از راه های خرید تجهیزات پزشکی خرید آن از طریق سایت های موجود می باشد. با توجه به پیشرفت فروشگاه های اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ، خیلی از مراکز برای فروش انواع وسایل های خود به راه اندازی سایت روی آوردند. معمولاً این سایت ها فروش نسبتاً بالایی دارند.

 

مزایای خرید اینترنتی بسیار بالا می باشد. اما باید در هنگام خرید اینترنتی به نکات امنیتی توجه داشته باشید. اولین نکته مهم و قابل توجه این است که در هنگام خرید پس از انتخاب سایت مورد نظر از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که این سایت یک سایت معتبر و با سابقه کاری خوب است.

 

اکثر سایت های اینترنتی نظرات مشتریان، کد و شماره ثبت دارند. بهتر است این موارد را برای سایت انتخاب شده چک کنید. در مرحله بعد اگر پرداخت اینترنتی را انتخاب می کنید به درگاه‌های پرداخت توجه داشته باشید. معمولا از شاپرک برای پرداخت های اینترنتی استفاده می‌شود. اما ممکن است برخی از این شرکت ها اقدام به کلاهبرداری کنند.

 

برای خرید تجهیزات پزشکی می توانید با مراجعه به وبسایت برانکارد به آدرس https://berankard.com و مشاهده محصولات، بررسی و مشاوره با متخصصان برانکارد، بهترین خریدتان را انجام دهید.

 

مرکز فروش تجهزات پزشکی :

بسیاری از افراد به سایت های فروش وسایل پزشکی اعتمادی ندارند و یا ترجیح می دهند به جای خرید اینترنتی از سایت به مراکز فروش تجهیزات پزشکی مراجعه کنند. برخی از تجهیزات پزشکی در داروخانه ها نیز به فروش می رسد. مثل دستکش، مایع ضدعفونی کننده، داروها، وسایل تزریقات و …

 

اما برخی دیگر از وسایل مربوط به پزشکی مثل لوازم جراحی و … فقط در مراکز فروش تجهیزات پزشکی خاص موجود می باشند. با توجه به اینکه نگهداری وسایل و تجهیزات پزشکی به شرایط خاصی نیاز دارد توجه داشته باشید که از یک مرکز معتبر خریداری کنید. و به دلالان و واسطه گران اعتماد نکنید.