امروز نگاهی خواهیم داشت به برترین آثار سینمایی هالیوودی در سال 2017 که توزیع هاي بسیار پیروز و پرمخاطبی را داشته اند. روزها میگذرند و به پاییز می رسیم. فصل جوایز سینمایی. فصلی که برای دوستداران سینما میتواند فصل خاطرات هر ساله سینمایی باشد. فصل جوایز اتحادیهها و انجمنهاي صنفی مختلف.
فصل انواع و اقسام گمانهزنیها و پیشبینیها برای گلدنگلوب و اسکار. فصلی زیبا که در اغلب موارد با آخر فستیوال ونیز نخست شده و با گذر از جوایز اتحادیهها و انجمنهاي صنفی و سپس گلدنگلوب و فستیوال برلین به اسکار ختم می شود.
فصل مهم استودیوها که هر ساله فیلمهايشان را برای توزیع جوری میچینند که نتیجهاش نمایش فیلمهاي مهمشان در این فصل باشد که هم به اسکار نزدیک هست و به تبع آن اکثر از ماههاي قبل می تواند در یاد و دلیل رأیدهندگان آکادمی در روزهای رأیگیری اسکار بماند و هم اینکه آن قدر
از این فصل طلایی فاصله ندارد که این فاصله از یاد رفتن را رهاورد داشته باشد. در کل می توان گفت فصل پاییز برای سینما, فصل سرنوشت هست. فصلی که در پایانش مشخص می شود که شماری از فیلمها در کنار “پدر خوانده”, “لورنس عربستان”, “ربکا”, “کازابلانکا” و “بن هور” برای همۀ وقت} در تاریخ سینما جاودان می شوند
و شماری دیگر, در برترین حالت ناکامان بزرگی لقب می گیرند که سالها بعد احتمالا فقط مخاطبان حرفهاي سینما اسمشان را به دلیل داشته باشند.فصل پاییز قبل از تمام مسائل و مواردی که با خود دارد, فصل بازیهاي سینمایی نیز هست. فصل لیستهاي پیشبینیهاي کارشناسان. فصلی که منتقدان
برای اعضای آکادمی با پیشبینیهايشان مشخص می کنند چه فیلمهایي را باید دید و چه فیلمهایي را نه. به چه فیلمهایي باید پاداش داد و به چه فیلمهایي نه. فصلی که در آخر در اکثر موارد مشخص میشود حق با پیشبینیکنندهها بوده و گرچه در مواردی هم نه; وقتی ناگهان در ماههاي آتی پدیدهاي سر بر میآورد و همۀ شانسداران را کنار میزند و فصل جوایز را بهعنوان برنده به آخر می رساند…
برترین فیلمنامه اورژینال
گزینه منتقدان در بحث برترین فیلمنامه در بین فیلمهایي که سال جاری روی پرده آمدهاند و گرچه با دقت به اسمهایي که فیلمهايشان در ماههاي آتی توزیع خواهد شد, نتیجهاي ناباورانه دارد. در حقیقت گفته منتقدی که نوشت “احتمالا باورش سخت باشد, اما بازیگر و کمدین آمریکایی جوردن پیل, بالاتر از چهرههایي مانند استیون اسپیلبرگ و الکساندر پین شانس بردن جوایز برترین فیلمنامه اورژینال را دارد.” حق مقاله را در این راستا ادا کرده بود.
بله, جوردن پیل برترین سناریست سال جاری تا به حال بوده; آن هم با اولین ساختهاش که اتفاقا هم کمدی نیست. برو بیرون -که چندی پیش در همین صفحات با نویسنده و کارگردانش گفتوگویی هم به چاپ رساندیم- یک فیلم وحشتناک هست. شگفتیساز جشنواره ساندنس که گفتهاند کارگردانش میتواند پا جای چهرههایي مانند دیمین شزل بگذارد.
گرچه همۀ چیز تا این حد هم خطکشیشده نیست. همان منتقدان می گویند که لیزهانا و جاش سینگر نویسندگان فیلمنامه فیلم جدید استیون اسپیلبرگ, پست نیز اقبال بردن پاداش سناریو را دارند و گرچه نباید فراموش کرد گی یرمو دل تورو و ونسا تیلور را به دلیل نوشتن فیلمنامه برنده شیر طلای جشنواره بینالمللی ونیز که شکل آب اسم دارد.
آنتونی مک کارتن که دوسال پیش به دلیل تئوری همه ي چیز نامزدی و گرچه شکست در اسکار را تجربه کرده بود, سال جاری هم فعلاً با فیلمنامه سیاهترین ساعت نامش سر زبانهاست و گرچه این را نیز نباید نادیده گرفت که در عین ناباوری نویسنده یک کمدی رمانتیک را هم سال جاری برای درخشش گزینه کرده هست
و او کسی نیست جز امیلی گوردون که مریض بزرگ را نوشته هست. نویسندگان کوچکسازی, سه بیلبورد بیرون از ایبینگ, میسوری و مادر! هم در این اساس درخشیدهاند…
بازیگران نقش اول مرد
احتمالا اگر بخواهیم به یک قانون نانوشته در اسکار اشاره کنیم, باید در مورد علاقه آکادمی فیلمهاي بیوگرافی گفتگو کنیم. پیشینه نشان داده بازیگران این فیلمها بالاترین شانس را برای بردن جوایز اسکار دارند. مانند سال جاری که گری الدمن به دلیل بازی در نقش سر وینستون چرچیل در فیلم “سیاهترین ساعت”,
با ناسازگاری در رتبه اولیه قرار گرفته هست. پس از او دنیل دی لوییز, با آخرین فیلم دوران حرفهاياش که “پروژه فعلاً بدون اسم پل توماس اندرسون” هست در رتبه دوم به سر می برد و دنزل واشینگتن بهدلیل “بزرگوار رومن جی.ایزرائیل” سوم هست. آنقدر اقبال گری الدمن برای بردن اسکار بالا تصور میشود
که شانس تام هنکس و هیو جکمن در سنجش با آن چیزی نزدیک صفر هست. اما بههرحال نمیشود از این دو ستاره باسابقه هم به دلیل بازی در فیلمهاي “پست” و “بزرگ ترین شومن” گذشت.اندرو گارفیلد برای فیلم تنفس, تیموتی شلمی بازیگر فیلم مرا به اسم خودت بخوان, چادویک بوزمن بازیگر مارشال, جیک جلینهال برای قویتر و برایان کرانستون بازیگر فیلم آخرین پرچم در اهتزاز را هم نباید در این بخش فراموش کرد…
برترین بازیگر نقش مکمل مردان و زنان
در اساس بازیگران مکمل مرد سال جاری, سال واقعا پرباری بوده هست و از میان فیلمهایي که از نخست سال تا به حال توزیع شدهاند, میتوان همانندهاي زیادی آورد که اثبات میکند وضعیت بازیگری سال جاری دست کم در اساس نقشهاي مکمل مردان واقعا بسامان بوده هست. در بین این همۀ حضور مفید اما بازیگر مرد پروژه فلوریدا
اکثر به دلها نشسته. فیلمی که اولین بار در حاشیه جشنواره کن روی پرده رفت و با اینکه سروصدای زیادی هم به پا نکرد و خیلیها حتی خبر از حضورش در فستیوال ساحلی فرانسه نداشتند, اما توزیعکنندهاش بشدت دنبال توزیع فیلم در فصل جوایز بود تا این اثر روی پرده سینماها دیده شود.
گرچه در مورد این فیلم می گویند که بازیگرش ویلیام دفو تنها دارایی پروژه فلوریدا در فصل جوایز هست; اما همین هم برای فیلمی مستقل در حد و اندازه پروژه فلوریدا میتواند بینظیر باشد.درواقع تا به حال منتقدان درمورد این بخش میگویند که شانس اصلی بردن اسکار برترین بازیگر نقش مکمل مرد فعلاً متعلق به دفوست
و گرچه بعد از این بازیگر ٦٢ساله, مایکل استولبارگ و آرمی همر دو بازیگر فیلم مرا به اسم خودت بخوان را نباید فراموش کرد. در این اساس همچنین نباید نادیده گرفت مارک رایلنس را به دلیل حضور در فیلم دانکرک کریستوفر نولان; خصوصا که این بازیگر برنده مجسمه طلایی آکادمی در سال ٢٠١٦ نیز بوده هست.
بن مندلسون, بازیگر استرالیایی فیلم سیاهترین ساعت, ادریس البا بازیگر بازی مالی و وودی هارلسون بازیگر سه بیلبورد بیرون از ایبینگ میسوری, کریستوف والتز بازیگر کوچکسازی و چند نفر دیگر نیز در این لیست میباشند و پیداست که در آخر فصل جوایز سال جاری رقابت شدیدی را بین این بازیگران خواهیم دید…
در بین بازیگران نقش مکمل زنان نیز تا به حال گفته شده که سه بازیگر تقریباً شانسهاي بسیار نزدیک و برابری نسبت به هم دارند. هالی هانتر به دلیل مریض بزرگ می تواند شگفتیساز شود.اما ملیسا لئو و میشل فایفر هم به ترتیب با ابتکار و مادر! شانسهاي نسبتا برابری باهانتر دارند. پس از این سه لاری میت کالف
برای بازی در “Lady Bird” چهارم هست. مری جین بلایژ بازیگر فیلم “Mudbound” هم در رتبه پنجم ایستاده. نکته دیدنی این هست که اگر ترکیب نامزدها به همین ترتیب باشد, سال جاری هیچ یک از بازیگران زن درجه یک هالیوود نتوانستهاند نامزد شوند. گرچه اگر نیکول کیدمن را به دلیل بازی حیرتانگیزش در فیلم کشتن گوزن مقدس به فراموشی سپرده باشیم.
برترین بازیگر نقش اول زن
نفر اولیه لیست سال جاری در این بخش یک اسم آشنا و ماندگار در تاریخ سینماست. رکورددار نامزدی در اسکار با ٢٠ حضور در مراسم آکادمی و یک چهره کاملا ضدترامپ که وی را تبدیل به برندهاي بسیار ایدهآل میکند. استریپ می تواند با فیلم سیاسی جدید استیون اسپیلبرگ, “پست” برای بیستویکمین بار نامزد پاداش اسکار شود
و چهارمین بار بردن آن را تجربه کند. رکوردی برای زیر سایه بردن میراث کاترین هپبورن. بعد از او سالی هاوکینز قرار دارد که حضور در فیلم “شکل آب” گیرمو دل تورو باعث حضورش در لیست شده هست.اقبال سوم, جودی دنچ و احتمالا یکی از آخرین بازیهاي او تا قبل از نابیناشدن کاملش هست. با بازی در نقش ملکه ویکتوریا در فیلم “ویکتوریا و عبدل”.
فرانسیس مک دورموند با “سه بیلبورد بیرون از ایبینگ, میسوری” و انت بنینگ با “ستارههاي سینما در لیورپول نمیمیرند” چهارم و پنجم میباشند. جسیکا چستین, سیرشا رونن, اما استون و کیت وینسلت هم در صف انتظار برای بالا آمدن در لیست میباشند:
برترین کارگردان
احتمالا باورکردنی نباشد اما به نظر میرسد سال جاری سرانجام سال کریستوفر نولان هست. “دانکرک” آنقدر نقد مثبت خصوصا در اساس کارگردانی به خودش دیده که اصلا عجیب نیست در بالاترین جای لیست فعلاً اسم این کارگردان بریتانیایی را ببینیم. چیزی که عجیب هست شانس بسیار بالای او نسبت به نفر دوم هست.
فعلاً کریستوفر نولان با اقبال ١٩/١٠ اول هست. چهرهاي که فعلاً نامش در کنار استنلی کوبریک و آلفرد هیچکاک در زمره بزرگ ترین هنرمندان تمام تاریخ که نتوانستهاند مجسمه اسکار را به خودشان اختصاص دهند, قرار گرفته اما ممکن هست سال جاری همۀ چیز برای همه ي وقت تغییر کند. نفر دوم با ناسازگاری زیادی استیون اسپیلبرگ با “پست” هست که ٥/١ شانس دارد.
لوکا گوادانینو با “مرا به اسم خودت بخوان” سوم هست. گیرمو دل تورو و پل توماس اندرسون هم در رتبههاي چهارم و پنجم قرار دارند. اگرچه این فقط پیشبینی نامزدهاست و ما ماهها فقط با اعلام کاندیداها فاصله داریم اما جایگاه بالای نولان و اسپیلبرگ میتواند انها را دست کم به حضور در بین نامزدها امیدوار کند.
احتمال اینکه دی ریس هم بتواند در لیست بالا بیاید و نامزد شود, عمده هست, چراکه آکادمی احتمالا با اعلام یک لیست تمام مردانه در بخش برترین کارگردان سال مورد حملات گروههاي فمینیستی و زنان هالیوودی قرار گیرد.
برترین فیلم
نولان آنقدر اسکار نبرد که در مراسم سال جاری ممکن هست دو پاداش با هم ببرد. هم در قامت کارگردان و هم در قامت تهیهکننده جدید ترین اثرش, “دانکرک”. بعد از این فیلم در رتبه دوم “پست” استیون اسپیلبرگ قرار گرفته و فیلم “مرا به اسم خودت بخوان” سوم هست. “سیاهترین ساعت” ساخته جدید جو رایت,
“شکل آب” فیلم برنده شیر طلای جشنواره بینالمللی فیلم ونیز, ساخته گیرمو دل تورو, اثر بدون اسم پل توماس اندرسون و “برو بیرون” هم در رتبههاي بعدی قرار گرفتهاند.اگرچه اسکار طبق قوانین جدید میتواند هر سال تا ١٠ اثر را نامزد اسکار بخش برترین فیلم کند اما در سالهاي جدید شمار فیلمهایي که به حد نصاب مشخصی
از رأی برای حضور در لیست برترین فیلم رسیدهاند, ١٠ شماره نبوده. اگر سال جاری همۀ آثار به حد نصاب برسند میتوان از “Mudbound”, “کوچکسازی” و “نبرد جنسیتها” هم بهعنوان شانس نامزدی در اسکار اسم برد.در این بخش گرچه نباید فیلمهایي چون دیترویت کاترین بیگلو را فراموش کرد. “محفظه رنج”
و “٣٠ دقیقه پس از نیمه شب”, دو ساخته قبلی کاترین بیگلو بشدت مورد تحسین اعضای آکادمی قرار گرفت, بهطوری که هر دو, نامزد اسکار برترین فیلم شدند و اولی, هم این پاداش را برد و هم بیگلو را در سالی که با همسر سابقش جیمز کامرون رقابتی سنگین داشت به اولین زن برنده اسکار بخش کارگردانی تبدیل کرد. نوع روایت در ساخته جدید بیگلو بسیار پراهمیت هست.
نزدیکشدن به هر کدام از طرفین دعوا می تواند عواقب جبرانناپذیری برای او با خود به همراه آورد. با دقت به بازیگران سیاهپوست بسیاری که در فیلم حضور دارند, ساخته بیگلو بعید هست که عمده آب در آسیاب نیروهای پلیس ریخته باشد.
در شرایطی که اعتراض به مردان قانون مد جدید هالیوود به نظر می رسد, باید دید آیا تا زمان جوایز مهم باز هم این مسأله پا بر جا میماند یا بیگلو و فیلمش از رقابت کنار گذاشته میشوند؟ اگر این فیلم بدون اسم و نشان بتواند کارکردی علیه رئیسجمهوری فعلی ایالات امریکا و سیاستهایش داشته باشد, چهبسا شانس خوبی برای اسکار برترین فیلم داشته باشد.