پارس ناز پورتال

معرفی دیگ آب گرم و کاربردهای آن

معرفی دیگ آب گرم و کاربردهای آن

دیگ آب گرم یکی از ابزارهای اساسی در صنعت تولید برق، گرمایش ساختمان‌ها و همچنین تولید بخار برای استفاده در صنایع مختلف است. دیگ آب گرم با استفاده از انرژی حرارتی که به آن تزریق می‌شود، آب را به دمای مورد نظر میرساند و از آن برای استفاده در فرآیندهای مختلف بهره می‌برد.

 

دیگ آب گرم چیست؟

 

دیگ آب گرم به یک دستگاه صنعتی گفته می‌شود که برای تولید آب گرم و گرمایش سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌شود. این دیگ‌ها در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند و با استفاده از مشعل با سوخت های متفاوت همانندگاز طبیعی، گازوئیل ، مازوت و یا دوگانه سوز کار می نماید.

 

دیگ آب گرم در بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها به عنوان یکی از اجزای اساسی سیستم گرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، در بخش خدمات رفاهی، از جمله هتل‌ها، استخرها و ساختمان‌های اداری، دیگ آب گرم جهت تأمین آب گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

دیگ آب گرم در صنایع غذایی، شیمیایی، نساجی و فلزیابی نیز استفاده می‌شود. با توجه به نیاز و استفاده مورد نظر، انتخاب مناسب‌ترین نوع دیگ آب گرم باعث بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌های انرژی در سیستم گرمایش می‌شود.

 

مقایسه دیگ آب گرم با دیگ روغن داغ :

 

دیگ روغن داغ و دیگ آب گرم هر دو برای گرم نمودن یک سیال استفاده می‌شوند، اما در روش کار و عملکرد آنها تفاوت‌هایی وجود دارد. در دیگ های روغن داغ از انواع روغن صنعتی با تحمل حرارت 300 درجه استفاده می گردد.

 

دیگ آب گرم با استفاده از آب و انرژی حرارتی ایجاد شده توسط مشعل ، کار می نماید همچنین دیگ آب گرم به دلیل استفاده از آب به عنوان ماده اصلی خود، از نظر سلامتی برای محیط زیست مضر نیست و از آن برای گرمایش سیستم‌های گرمایشی برای صنایع مختلف استفاده می‌شود. و در مقایسه با دیگ روغن داغ، سبب آلودگی کمتری می‌شود.

 

بویلر آب گرم

 

بویلر آب گرم یا همان دیگ آب گرم، در صنعت گرمایش و تولید بخار بسیار رایج است. این بویلرها با استفاده از آب به عنوان ماده اولیه و مخلوط کردن آن با منابع مختلف انرژی، گرمایش و بخار تولید می‌کنند.

 

این بویلرها در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلفی قابل تولید هستند و می‌توانند با توجه به نیاز صنایع مختلف، در اندازه و ظرفیت مناسبی تولید شوند. همچنین در صورت نیاز می‌توان قطعات دیگری همچون سختی گیر نیز به آنها اضافه کرد.

 

انواع دیگ‌های آب گرم

 

1- دیگ آب گرم فولادی

دیگ آب گرم فولادی یکی از پرکاربردترین انواع دیگ آب گرم است که با استفاده از فولاد به عنوان ماده سازنده تولید می‌شود. این دیگ‌ها قابلیت تحمل فشار و دمای بالایی را دارند و به عنوان یکی از گزینه‌های اقتصادی در صنعت تولید بخار و گرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

2- دیگ آب گرم چدنی

دیگ آب گرم چدنی نیز مانند دیگ آب گرم فولادی در صنعت گرمایش مورد استفاده می‌شود. با این حال، با استفاده از چدن به عنوان ماده سازنده، این دیگ‌ها قابلیت تحمل دمای بالایی را دارند و به عنوان یک گزینه قابل اعتماد و پایدار در صنعت تولید بخار و گرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

3- دیگ آب گرم بر اساس نوع طراحی

 شعله برگشتی

گازهای ایجاد شده از احتراق مشعل در دیگ های شعله  برگشتی (REVERS FALME) طی دو مرحله مسر بویلر را طی و سپس وارد دودکش می گردد مسیر حرکت گازهای ایجاد شده در پاس اول از ابتدای دیگ به انتهای آن جریان و سپس از طریق تیوپ های آتش خوار تعبیه شده به قسمت جلویی بویلر باز می گردد.

معرفی دیگ آب گرم و کاربردهای آن

سه پاس درای بک

گازهای ایجاد شده از احتراق مشعل در دیگ های آب گرم با طراحی سه پاس درای بک (DRY BACK) طی سه مرحله مسیر بویلر را طی مینماید (یک مرحله از طریق کوره و دو مرحله از طریق تیوپ ها) و دارای راندمان بالاتری نسبت به دیگ های شعله برگشتی دارد .

معرفی دیگ آب گرم و کاربردهای آن

سه پاس وت بک

تفاوت دیگ های آب گرم با طراحی سه پاس وت بک و درای بک وجود یک محفظه بنام ریورس چمر می باشد که در قسمت انتهایی بویلر تعبیه شده این نوع بویلر ها به دلیل دارا بودن ریورس چمبر بالاترین راندمان را در بین انواع دیگر بویلر ها دارد .

معرفی دیگ آب گرم و کاربردهای آن

در نهایت، با توجه به تنوع و انواع مختلف دیگ‌های آب گرم، میتوان مناسب‌ترین نوع دیگ آب گرم را انتخاب کرد. در هر صورت، تأمین آب گرم به صورت مطمئن و پایدار، از اهمیت بسیار بالایی در بسیاری از صنایع و فعالیت‌های روزمره برخوردار است.

 

جمع بندی

 

دیگ آب گرم یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم گرمایش در صنایع و خانه‌ها است. این دیگ‌ها به صورت متنوعی تولید می‌شوند. از جمله انواع دیگ‌های آب گرم می‌توان به دیگ‌های فولادی، چدنی، دیگ‌هایی با طراحی سه پاس وت بک و سه پاس درای بک اشاره کرد.

 

هر کدام از انواع دیگ‌های آب گرم، قابلیت تأمین آب گرم در حداکثر ظرفیت را دارا بوده و دارای سیستم‌های ایمنی جهت جلوگیری از وقوع حوادث هستند. به همین دلیل خرید دیگ آب گرم یک انتخاب بسیار مناسب و ایمن است.

 

تهويه دانان تهران در سال 1376 فعاليت توليدي خود را با پشتوانه اي از علم و تجربه و به كا رگيري نيروهاي متخصص و آموزش ديده با استفاده از بهترين مواد اوليه در شهرك صنعتي عباس آباد ( وابسته به وزارت صنايع و معادن) آغاز نمود.

 

از محصولات این شرکت میتوان به دیگ آب گرم، دیگ بخار ، دیگ روغن داغ ، فیلتر شنی ، سختی گیر ، دی اریتور و مبدل حرارتی اشاره کرد که با بالاترین سطح کیفی توسط شرکت تهویه دانان تهران طراحی و تولید میشوند.