پارس ناز پورتال

معرفی شبکه ارز دیجیتال اولانچ

معرفی شبکه ارز دیجیتال اولانچ

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، در سال‌های اخیر محبوبیت شگفت انگیزی پیدا کرده است. مدیریت کسب و کار و امور مالی با چاشنی استقلال، تمرکززدایی و حریم خصوصی بیشتر برای کنار زدن بانک‌ها و موسسات مالی سنتی که توسط نهادها و دولت‌‌های مرکزی کنترل می‌شوند، هدف بلاک چین‌ها و دیفای است.

 

اوالانچ، نیز یکی از برجسته‌ترین پروژه‌های دیفای است که به کاربران امکان راه اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و دارایی‌های مالی را به کاربران می‌دهد. خود شبکه اوالانچ نیز بستری مبتنی بر بلاک چین برای معاملات و سایر خدمات مالی را ارائه کرده است. شبکه اوالانچ را بررسی می‌کنیم، تا پایان همراه ما باشید.

 

آشنایی با شبکه اوالانچ (Avalanche)

 

اوالانچ (Avalanche)، یک سیستم غیرمتمرکز منبع باز است که مبتنی بر عملیات قرارداد هوشمند چند زنجیره‌ای عمل می‌کند. اوالانچ به تراکنش‌های سریع و به عنوان رقیبی برای اتریوم شهرت دارد. این شبکه اولین پلتفرم قرارداد هوشمند است که توانایی نهایی کردن تراکنش‌‌ها در کمتر از یک ثانیه را دارد.

 

شبکه اوالانچ با استفاده از نوعی پروتکل اجماع اثبات سهام (PoS) مخصوص خود با نام Avalanche Consensus Protocol، می‌تواند نزدیک به ۴۵۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند. این رقم برای اتریوم تنها ۱۴ تراکنش در ثانیه است و اوالانچ در این زمینه ۳۲۰ برابر سریع‌تر از اتریوم عمل می‌کند.

 

شبکه Avalanche، به کاربران امکان راه اندازی شبکه‌های بلاک چین و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) سفارشی شده را می‌دهد. اوالانچ، همچنین یک اکوسیستم قابل همکاری برای تعامل کاربران با شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف را ایجاد کرده است.

 

از ویژگی‌ها این شبکه می‌توان به زمان کوتاه تراکنش‌ها، استفاده آسان، مقیاس پذیری بالا و امکان پشتیبانی از بلاک چین‌های مختلف اشاره کرد. اکوسیستم منعطف این شبکه بلاکچین، باعث افزایش توجه بسیاری از سرمایه گذاران برای خرید اوالانچ شده است. توکن بومی شبکه اوالانچ، ارز دیجیتال AVAX است.

 

شبکه اوالانچ چگونه کار می‌کند؟

 

اوالانچ، بر روی قراردادهای هوشمند اجرا می‌شود و از ماشین مجازی اتریوم (EVM) و جعبه ابزار اتریوم (Ethereum toolkit) برای توسعه دهندگان dApps پشتیبانی می‌کند. به نقل از والکس، بلاک چین اوالانچ برای حل چالش‌هایی مانند مقیاس‌پذیری و نبود تعامل کافی در بلاک چین‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم، از سه بلاک چین داخلی که وظایف مختلفی را بر عهده دارند پشتیبانی می‌کند.

 

اوالانچ، معماری خود را به سه بخش تقسیم می‌کند تا مقیاس‌پذیری و ارائه راه حل‌های انعطاف پذیر برای dAppهای عمومی و سازمانی را برای شبکه آسان‌تر کند. سه بلاک چین اوالانچ و وظایف‌شان به شرح زیر است:

 

X-Chain

زنجیره صرافی (Exchange Chain) یا X-Chain، یک پلتفرم غیرمتمرکز است که از ایجاد و مدیریت دارایی‌های دیجیتال پشتیبانی می‌کند. این بلاک چین بر روی پروتکل اجماع اوالانچ کار می‌کند و کارمزد‌ها با توکن AVAX پرداخت می‌شود.

 

P-Chain

زنجیره پلتفرم (Platform Chain)، پلتفرمی است که اعتبارسنجی‌های Avalanche را هماهنگ می‌کند و همچنین به کمک API این شبکه کاربران می‌توانند زیر شبکه ایجاد کنند، بلاک چین بسازند، و همچنین اعتبارسنجی زیر شبکه‌ها را افزایش دهند. پروتکل اجماع این بلاک چین، Snowman است.

 

C-Chain

زنجیره قرارداد (Contract Chain)، امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. این بلاک چین در واقع به شبکه اجازه می‌دهد تا EVM را در عملیات قرارداد هوشمند خود پیاده‌سازی کند. مانند P-Chain، بلاک چین C-Chain نیز از پروتکل اجماع snowman استفاده می‌کند.

معرفی شبکه ارز دیجیتال اولانچ

وظیفه زیرشبکه‌ها در شبکه اوالانچ چیست؟

 

زیرشبکه‌ها، گروهی از اعتباردهنده‌ها هستند که وظیفه دارند بر روی یک یا چند بلاک چین در شبکه اوالانچ به توافق برسند. هنگامی که یک اعتبارسنج در حال پردازش تراکنش است، زیرشبکه کوچک و تصادفی عملکرد اعتبارسنج را بررسی می‌کند.

 

اگر تداخل و تضادی در روند تایید تراکنش در بین اعتباردهنده‌ها وجود نداشته باشد، اعتبارسنجی سریع انجام خواهد گرفت. چنانچه تضاد وجود داشته باشد، روند رای‌گیری تا زمان پذیرش و تایید اعتبارسنجی ادامه خواهد داشت.

 

شبکه اوالانچ توسط چه کسانی راه اندازی شد؟

 

اوالانچ، توسط شرکت Ava Labs در تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱ راه اندازی شد. موسسه Ava Labs نیز توسط Emin Gun Sirer ،Kevin Sekniqi و Ted Yin تاسیس شد. Sirer، یک مهندس نرم افزار است و Ted Yin نیز پروتکل HotStuff را که در پروژه بلاک چین فیس بوک یعنی لیبرا (Libra) استفاده می‌شود، ایجاد کرد.

 

این تیم، سابقه قوی در بلاک چین دارد و هدفش ایجاد یک بازار تجارت جهانی برای دارایی‌های کریپتو و در عین حال تسهیل دسترسی به یک محیط مقیاس‌پذیر برای توسعه دهندگان اتریوم است.

 

ارز دیجیتال AVAX چیست و چه کاربردی دارد؟

 

ارز دیجیتال AVAX، توکن بومی شبکه اوالانچ است که برای سیستم حاکمیتی شبکه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از توکن AVAX، که در بین کاربران خرید اوالانچ به «سکه قرمز» شهرت دارد، برای استیکینگ به منظور رای‌گیری و ابزاری برای پرداخت درون شبکه استفاده می‌شود.

 

در این پلتفرم برای پرداخت هزینه‌ها به خرید AVAX نیاز دارید که بلافاصله توسط شبکه این کارمزدها سوزانده خواهد شد. در فرایند استیکینگ نیز با قفل کردن دارایی اوالانچ خود که حداقل ۲۰۰۰ AVAX است، به یک گره تایید کننده (Validator Node) تبدیل شده و از مزایای مشارکت در شبکه بهره‌مند خواهید شد.

 

آینده ارز دیجیتال AVAX

 

قیمت اوالانچ، در زمان نگارش این مطلب ۱۹.۹۱ دلار است و از نظر حجم معاملات و ارزش بازار در رده ۱۶ برترین ارزهای دیجیتال قرار دارد. آینده قیمت AVAX، مشخص نیست و مانند دیگر ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارد.

 

اما، شبکه AVAX ارزش خود را از ظرفیت فنی، فناوری، کاربردها و تعامل در بخش دیفای دریافت می‌کند. ارزش فنی و پتانسیل فناوری اوالانچ برای ارائه راه حل‌های مالی است که کارشناسان را به آینده روشن این شبکه امیدوار می‌کند.

 

کلام پایانی؛ آیا اوالانچ برای سرمایه گذاری مناسب است؟

 

اوالانچ، مشکلات مقیاس‌پذیری و سرعت تراکنش‌ها را که کاربران اتریوم با آن روبرو هستند، حل می‌کند. این شبکه، با EVM سازگار است و مقیاس‌پذیری، انعطاف‌پذیری و حاکمیت غیرمتمرکز را برای تمامی کاربران فراهم می‌کند.

 

پروژه اوالانچ، پتانسیل بالایی دارد که همچنان در جمع برترین پروژه‌های DeFi خود را ثابت کند. همانطور که گفته شد، آینده قیمت اوالانچ مشخص نیست اما این ارز دیجیتال و پروژه جذاب Avalanche می‌تواند برای سرمایه گذاران با دانش و با تجربه گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار کریپتوکارنسی باشد.

 

منابع:

https://wallex.ir/blog/avalanche-crypto-currency/

https://kriptomat.io/cryptocurrencies/avalanche/what-is-avalanche/