پارس ناز پورتال

معرفی شیرینی‌های معروف تبریز، شهر سوغاتی‌های شیرین

معرفی شیرینی‌های معروف تبریز، شهر سوغاتی‌های شیرین

تبریز شهر شکلات و شیرینی است. این شهر زیبا و بسیار قدیمی و کهن به داشتن انواع شیرینی‌های خوشمزه معروف است. تبریزی‌ها در درست‌کردن شیرینی و تنقلات خوشمزه بسیار کاربلد و ماهر هستند. شیرینی های معروف تبریز از جذاب‌ترین سوغاتی‌هایی هستند که می‌توانید از این شهر با خود به خانه بیاورید. با معروف‌ترین‌هایشان آشنا هستید؟ 

 

۱. باقلوای کادایف 

 

معرفی شیرینی‌های معروف تبریز، شهر سوغاتی‌های شیرین

رشته ختایی با نام عجیبش اساس درست‌کردن بسیاری از شیرینی‌های آذری و استانبولی است. این رشته‌های خوشمزه و پرشهد با انواع آجیل‌ها و با هنرنمایی پسته در نقش اول، بسیار خوشمزه می‌شوند. با رشته‌های مذکور، باقلوای کادایف درست می‌کنند.

 

شکل و شمایل این باقلواها بسیار متنوع است. بعضی حالت کیکی گرد دارند و با انواع پنیر و خامه درست می‌شوند. برخی هم در برش‌های کوچک‌تر یا استوانه‌ای آماده می‌شوند و پر از شهد و شکر هستند. 

 

۲. شیرینی لطیفه 

 

لطیفه با آن ظاهر زیبا و طعم خوبش از شیرینی‌های تبریزی معروفی است که به نقاط مختلف کشور راه پیدا کرده است. شیرینی لطیفه در ویترین فروشگاه‌های شهرهای کشور دیده می‌شود اما خاستگاهش تبریز زیبا است.

 

این شیرینی خامه‌ای خوشمزه قلق‌هایی برای درست‌کردن دارد که قنادهای تبریزی آن را به‌خوبی می‌دانند. اگر این شیرینی را در خود تبریز امتحان کرده باشید، متوجه می‌شوید که سبُکیِ شیرین خامه‌اش و لطافت بخش نان آن نظیر ندارد. 

 

۳. راحت الحلقوم

 

این شیرینی خوشمزه و خوش‌طعم را بیشتر در عیدها و روی میز پذیرایی خانه اقوام و دوستان ملاقات می‌کنیم. اصل و ریشه این خوش‌خوراکِ خوشمزه هم به تبریز بازمی‌گردد.بافت سبک و ژله‌ای راحت الحلقوم خوردنش را آسان می‌کند و اگر حواستان نباشد، ناگهان به خودتان می‌آیید و می‌بینید که نیمی از ظرف شیرینی را نوش‌جان کرده‌اید!

 

این را هم بدانید که تبریزی‌ها از ترک‌های کشور ترکیه درست‌کردن این شیرینی را یاد گرفته‌اند. به این شیرینی لوکوم هم می‌گویند و در طعم‌ها و مدل‌های مختلف با ترکیبی از آرد، شکر و نشاسته درست می‌شود. 

 

۴. قرابیه

 

معرفی شیرینی‌های معروف تبریز، شهر سوغاتی‌های شیرین

شیرینی قرابیه از شیرینی‌های مجلسی تبریز است که در مهمانی‌ها و مراسم رسمی زیاد استفاده می‌شود. اگر قصد تهیه سوغات تبریز در بازگشت از این شهر را دارید، بهتر است که این شیرینی را به‌خاطر بسپارید.

 

قرابیه انواع مختلفی از جمله نارگیلی و گردویی دارد؛ حتی نوع یونانی آن هم موجود است. این شیرینی با تخم‌مرغ، بادام، وانیل و شکر درست می‌شود و پسته و نارگیل هم در ترکیبش موجود است. 

 

۵. شیرینی چای تبریز (قند پنیری) 

 

این شیرینی در دسته‌بندی نقل‌ها قرار می‌گیرد و به شیرینی چای مراغه یا قند پنیری هم معروف است. در واقع، این شیرینی که به قند پنیری هم شهرت دارد، هم در مراغه درست می‌شود و هم در تبریز.

 

کسانی که از مواد موجود در شیرینی‌های سنتی مانند هِل خوش‌شان می‌آید از این شیرینی هم لذت خواهند برد. همان‌طور که از نامش هم مشخص است، هم‌نشینی‌اش با چای نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت. 

 

۶. لوز تبریزی 

لوز از شیرینی‌های معروف و پرطرف‌دار تبریزی است. این شیرینی در موقعیت‌ها و مراسم مختلف روی میز پذیرایی تبریزی‌ها دیده می‌شود. درخشان‌ترین مواد سازنده لوز تبریزی زعفران و بادام هستند. ترکیب این دو در شیرینی مذکور باعث شده که طعم بسیار خوب و خاصی پیدا کند. ظاهر این شیرینی هم شبیه لوزی است و برای همین نامش را لوز گذاشته‌اند. 

 

به‌واسطه شکل و شمایل لوز، امکان چیدنش به شیوه‌های متنوع و جذاب در ظرف پذیرایی وجود دارد. شاید در کنار طعم خوبش و اندازه مناسبی که برای پذیرایی از مهمانان دارد، شکل و ظاهرش هم در بدل‌شدنش به انتخاب درجه یک مهمانی‌ها بی‌تأثیر نباشد. 

 

۷. شکلات تسبیحی 

شکلات تسبیحی هم که نامش برگرفته از شباهتی است که با تسبیح دارد، از شیرینی های معروف تبریز به ‌شمار می‌رود. این شیرینی‌ها به‌سادگی درست می‌شوند. برای تهیه‌شان فقط به شیر، شکر، وانیل، کره و پودر کاکائو نیاز دارید. خودتان هم می‌توانید با گرفتن دستور این شیرینی، آن را درست کنید و با طعم‌های موردعلاقه تبریزی‌ها بیشتر آشنا شوید. 

 

۸. نوقا 

اگر اهل شیرینی نباشید، امکان دارد که در نگاه نخست نتوانید فرق گز و نوقا را پیدا کنید. نوقا در ظاهر شبیه گز است اما تفاوت‌های زیادی با آن دارد. ترکیبات نوقا شامل عسل و شکر با سفیده تخم‌مرغ و آجیل است. در بعضی از انواعش هم از تکه‌های میوه استفاده می‌کنند.

 

انواع مختلف دیگری از این شیرینی هم وجود دارد و تنوعش بالا است. اگر قصد خرید شیرینی‌های مختلفی مانند نوقا را دارید، باید بدانید که این روزها امکان خرید آنلاین شیرینی هم وجود دارد. خیلی راحت و سریع می‌توانید شیرینی دلخواهتان را جست‌وجو کنید و سفارش بدهید. 

 

۹. باقلوا 

اصلا امکان ندارد که فهرستی از شیرینی های معروف تبریز داشته باشیم و به‌سراغ باقلوا نرویم. این شیرینی هم انواع مختلفی دارد و به شکل‌های متنوعی درست می‌شود. پایه اصلی‌اش لایه خمیری نازک است که با شربتی مخصوص و پودر گردو و پسته همراه می‌شود. باقلواهای خوشمزه و نرم تبریزی با چای خورده می‌شوند. برای پذیرایی از مهمانان در مراسم مختلف هم گزینه بسیار مناسبی هستند. 

 

۱۰. اریس 

 

معرفی شیرینی‌های معروف تبریز، شهر سوغاتی‌های شیرین

ریس به مسقطی شباهت ظاهری زیادی دارد اما طعمشان با هم متفاوت است. برای تهیه این شیرینی هم از مواد ساده‌ای مانند شیر، شکر، کره و گلاب استفاده می‌شود. درست‌کردن شیرینی خوشمزه و خوش‌رنگ‌ولعابی مانند اریس از چند ماده ساده نشانه این است که تبریزی‌ها به‌خوبی طعم‌ها و مزه‌ها را درک می‌کنند.

 

با خرید اینترنتی شیرینی هم می‌توانید درمیان گزینه‌های موجود به‌دنبال شیرینی موردعلاقه‌تان بگردید و بی‌معطلی، شیرینی خوشمزه‌ای مانند اریس را سفارش بدهید. 

 

برای تهیه انواع کیک و شیرینی های تبریزی اینجا را کلیک کنید.

 

در آخر 

شیرینی‌های تبریزی بسیار متنوع‌اند. همین نشان می‌دهد که مردمان شیرین‌کام تبریزی ذوق و شوق زیادی برای خلق طعم‌های خوب دارند. شهر و روستاهایی که آشپزی پررونق و شیرینی‌های متنوعی دارند، مهمان‌پذیر هستند و به برگزاری مراسم و جشن‌های مختلف علاقه زیادی دارند. میل و علاقه‌شان به پذیرایی از مهمان و دورهمی‌ها بوده که باعث شده، آستین‌ها را بالا بزنند و با تهیه شیرینی‌های مختلف، میزهای پذیرایی‌شان را رنگارنگ و متنوع کنند.