پارس ناز پورتال

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

مجموعه : رژیم و تغذیه
معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

 

امروز لیستی از چند صبحانه برای افزایش وزن را جمع آوری کرده ایم. خوردن صبحانه در بین وعده هاي غذایی اهمیت بیشتری دارد اگر این وعده را کسر کنید شاهد کاهش وزن خواهید بود، پس قدم اول برای چاق شدن فراموش نکردن وعده صبح در بین 3 وعده غذایی اسـت، در ادامه بهترین صبحانه ها برای افزایش وزن رابه شـما معرفی می‌کنیم، در فهرست امروز ظرز تهیه هر کدام را نیز بشما آموزش می‌دهیم.

 

فکر میکنید چطور میتوان با برنامه‌ی غذایی درست و حساب‌شده بـه وزن مناسب رسید؟ مسلماً برای افزودن بر وزن باید کالری بیشتری بـه بدن برسد اما آیا برای تحقق این هدف الزاماًً باید بـه مصرف چربی، شیرینی و کربوهیدرات فراوان روی آورد؟ آیا باید بر تعداد وعده‌هاي غذایی‌مان بیفزاییم؟ دقیقاً باید چـه کنیم؟ افزایش اصولی وزن بـه چـه معناست؟ بـه قراین بسیار میتوان گفت کـه:

 

چاقی در جهان امروز بـه وضعیتی فراگیر تبدیل شده اسـت و افراد چاق بـه روش‌هاي گوناگون متوسل می شوند تا از وزنشان کاسته شود. باوجود این برخی افراد بـه دلایل متعدد دغدغه‌ی افزایش وزن دارند. عواملی مثل ژنتیک، سوخت‌و‌ساز شدید بدن و بدغذایی می توانند باعث ناتوانی فرد در افزایش وزن شود. ساده ترین راه برای افزایش وزن، زیاده‌روی در خوردن شیرینی‌‌هاي اشتهابرانگیز و غذا هاي سرخ‌شده اسـت.

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

اما این راه با تغذیه‌ی سالم منافات دارد. اگر میخواهید بـه وزنتان اضافه شود سعی کنید اینکار رابه‌طور طبیعی و تدریجی انجام دهید و غذا هاي سالم و ارگانیک را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. برنامه‌ی غذایی سالم حاوی خوراکی‌هاي پرکالری و مغذی اسـت. این مقاله دستور تهیه‌ی 10 صبحانه‌ی مقوی برای افزایش وزن رابه شـما آموزش میدهد.

 

حریره بادام‌ زمینی و بلغور جو دو سر

100 گرم بلغور جو دو سر «اوتمیل» 400 کالری بشما می دهد. 28 گرم بادام‌زمینیِ برشته‌ی بی‌نمک هم تقریبا حائز 166 کالری اسـت کـه 126 کالریِ آن از چربی‌هاي سالم بـه‌دست می آید. بهتر اسـت بـه ‌جای جو خرد شده از جو پرک استفاده کنید چون طعم بهتری دارد و مغذی‌تر اسـت. برای تهیه‌ی حریره‌ی بادام‌زمینی و بلغور جو دو سر بـه توضیحات زیر توجه بفرمایید:

 

مواد لازم:

جو پرک 1 فنجان

آب 3 فنجان

بادام زمینی برشته شده و بدون نمک 15 شماره

کشمش خشک ¼ فنجان

پودر دارچین 1 قاشق چای‌خوری

شیر 1 فنجان

عسل 1 قاشق غذاخوری

موز متوسط و قطعه قطعه شده 1 شماره

 

دستور تهیه:

جو‌ها را در ظرفی بریزید و روی حرارت متوسط فقط بگذارید کمی گرم شوند. جو گرم‌شده را در 1 فنجان آب به مدت 5 دقیقه بخیسانید. 2 فنجان آب باقی مانده را در ظرف بزرگی روی حرارت قرار دهید. بـه آن دارچین اضافه کنید و اجازه بدهید بـه جوش بیاید. جو خیس خورده را همراه با آبِ آن بـه آب و دارچین جوش‌آمده اضافه کنید.

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

مخلوط آب، جو و دارچین باید 1 دقیقه بجوشد. پس ازآن شعله را کم کنید و مرتب هم بزنید. بگذارید 3 دقیقه با شعله‌ی کم روی حرارت بماند تا جو کاملاً پخته و غلیظ شود. ظرف را از روی حرارت بردارید و بادام زمینی و کشمش‌ اضافه کنید. ترکیب بـه‌دست‌آمده رابا شیر و عسل میکس کنید. قطعات موز را نیز اضافه کرده و خوب باهم مخلوط کنید. حریره‌ی شـما آماده اسـت و بهتر است گرم میل شود.

 

گرانولا با آجیل و شیر

تهیه و نگه داری گرانولا راحت است و میتوانید آن رابه دلخواه خودتان تهیه کنید. ماده‌ی اصلی آن جو اسـت اما می توانید ویت فلکس،کورن فلکس و ساگو پنیرخرما برشته هم بـه آن اضافه کنید تا کالری بیشتری بدهد. حتما از آجیل و میوه هم استفاده کنید و از گرانولای عالی و پرکالری لذت ببرید. لازم نیست برای خوردن صبحانه‌ی خوشمزه پول زیادی بپردازید؛ آن هم صبحانه‌اي که بهمین سادگی حاضر میشود.

 

مواد لازم:

جو دو سرِ کواکر 2 فنجان

ویت فلکس 1 فنجان

کورن فلکس 1 فنجان

عدس پخته‌شده ½ فنجان

بادام درختی ¼ فنجان

گردو ¼ فنجان

کشمش ¼ فنجان

خرما 12 شماره خرد شده «از عرض بریده شده»

شکر قهوه‌اي 1 قاشق غذاخوری

«میتوانید از پودر قند یا شکر مخصوص قنادی هم استفاده کنید»

عسل ¼ فنجان

کره‌ی آب‌شده‌ی کلریفاید «تصفیه‌شده» 2 قاشق غذاخوری

 

دستور تهیه:

فر باید از قبل به مدت 10 دقیقه با دمای 180 درجه‌ی سلسیوس گرم شده باشد. شکر قهوه‌اي، عسل و کره آب‌ شده را در ظرف کوچکی باهم مخلوط کنید و ظرف را روی حرارت متوسط قرار دهید. مخلوط را آنقدر هم بزنید تا شکرقهوه‌اي کاملاً حل شود. مـن ترجیح میدهم قدری از شکر، حل‌نشده باقی بماند پس فقط تا حدی هم میزنم کـه مخلوط حالت ترد و کرانچی داشته باشد.

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

حالا ظرف بزرگی بردارید و جو دو سر رابه مخلوط شکر و عسل گرم‌شده اضافه کنید. آن‌قدر هم بزنید تا بافت یکنواختی حاصل شود. یک ظرف مستطیل‌شکل بردارید. کف آن رابا روغن پخت ‌و ‌پز چرب کنید و محتویات گرانولا رابه این ظرف منتقل کنید. قالب حاوی گرانولای نیمه‌آماده را باید بـه مدت 20 تا 25 دقیقه در فری کـه از قبل گرم کرده اید، قرار دهید.

 

میزان پخته‌شدن گرانولا بستگی به سلیقه ی خودتان دارد. ي‌توانید مخلوط را فقط تا حدی‌ کـه رنگ جو تغییر کند و طلایی قهوه‌اي شود در فر قرار دهید. پس از اینکه بـه حد کافی پخت، ظرف را از فر خارج کنید و بگذارید سرد شود. خمیرگرانولایتان حاضر اسـت و می توانید آنرا در ظرف دربسته نگه داری کنید.

 

نحوه استفاده

هر بار در ظرفی ½ فنجان خمیر گرانولا بریزید. 1 فنجان شیر گرم بـه آن اضافه کنید. تکه‌هاي میوه‌ی خردشده رابه مخلوط شیر و خمیرگرانولا بیفزایید. بـه این ترتیب گرانولای آجیل و شیرتان آماده اسـت و بهتر اسـت گرم میل شود.

 

املت

تخم‌مرغ‌ها اساساً در زمره‌ی مواد غذایی قوی و پرکالری قراردارند و منبع فوق‌العاده‌ی پروتئین محسوب میشوند. با مصرف تخم‌مرغ میتوانید بـه حجم عضلات بدن‌تان بیفزایید و وزن سالم کسب کنید. کافی اسـت سبزیجات حاوی نشاسته بـه تخم‌مرغ اضافه کنید تا میزان کالری مفید مضاعف شود. برای تهیه‌ی املت بـه این ترتیب عمل کنید:

 

مواد لازم:

تخم‌مرغ 2 شماره

سیب‌زمینیِ بزرگِ پوست‌کنده‌ی خردشده 1 شماره

هویج پوست‌کنده‌ی خردشده 2 شماره

پیاز بزرگ خردشده 1 شماره

نمک بـه میزان لازم

کره‌ی آب‌شده 2 قاشق غذاخوری

پودر فلفل بـه میزان لازم

گشنیز خردشده 1 قاشق غذاخوری

زیره 1 قاشق چای‌خوری

 

دستور تهیه:

تابه گودی را روی حرارت متوسط قرار دهید. 1 قاشق غذاخوری کره در تابه بریزید و بگذارید آب شود. زیره را اضافه کنید و اجازه بدهید در کرة و حرارت باز شود. پیاز را اضافه کنید و آن‌قدر تفت بدهید تا طلایی قهوه‌ اي شود. سیب‌ زمینی خردشده راب ه پیاز اضافه کنید و تفت بدهید تا خوب برشته شود و تغییر رنگ دهد. تخم‌مرغ‌ها را در ظرف جداگانه‌ اي آن‌قدر بزنید تا نرم و یکدست شوند.

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

دراین مرحله باید هویج، نمک، گشنیز و ادویه رابه سیب‌زمینی و پیاز سرخ‌شده بیفزایید. حالا مایه‌ی تخم‌مرغ‌ هم‌زده و یکنواخت‌شده رابا باقیمانده‌ی کره‌ی آب‌ شده روی مواد بریزید و بگذارید آن‌قدر بپزد کـه بخش زیرین‌اش کمی قهوه‌اي شود. مواد را پشت ‌و ‌رو کنید و اجازه بدهید 30 ثانیه روی حرارت بماند. املت شـما آماده اسـت. بهتر اسـت آنرا گرم سرو کنید. در صورت تمایل میتوانید کمی فلفل سیاه هم روی آن بپاشید.

 

میلک‌ شیک شکلاتی با میوه خشک

برای تهیه‌ی این میلک‌شیک بـه ½ لیتر شیر و پودر نسکوئیک نیاز دارید. این صبحانه غنی از کالری شیر و میوه خشک اسـت. شیر، نسکوئیک و میوه رابا هم ترکیب و نوش‌جان می کنید.

 

مواد لازم:

شیر 2 فنجان «½ لیتر»

نسکوئیک ¼ فنجان

خرمای بدون هسته و خردشده 5 شماره

بادام درختیِ خردشده 10 شماره

موز متوسط پوست‌کنده و بصورت دایره‌اي برش‌داده‌شده 1 شماره

 

دستور تهیه:

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

موز، بادام درختی و خرما را در مخلوط‌کن بریزید. مواد رابا سرعت متوسط در مخلوط‌ کن آن‌قدر میکس کنید که خمیر صاف و یکنواختی حاصل شود. نسکوئیک را اضافه کنید و دوباره مواد را میکس کنید. شیر رابه مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا میلک‌ شیک یک‌ دست و غلیظی ایجاد شود. در پایان روی میلک‌ شیکتان نسکوئیک بریزید و آنرا گرم میل کنید.

 

ساندویچ نان گندم کامل پنیر و بادام‌ درختی

یکی از موادی کـه بـه افزایش وزن کمک می کند، نان است اما باید توجه کرد کـه نان تهیه شده از گندم کامل، نان سالم‌تری اسـت. بـه‌ همین دلیل توصیه میشود از نان‌هاي متراکم و سالمی مثل نان سبوس جو، نان گندم کامل، نان چندغله و مانند اینها استفاده کنید. قصد داریم ساندویچ پروتئینه‌اي تهیه کنیم کـه حاوی پروتئین، غلات کامل، موز و 1 لیوان شیر اسـت و ایده‌ی بی‌نظیری اسـت برای یک صبحانه‌ی مقوی کـه میتواند وزن شـما را افزایش دهد.

 

مواد لازم:

نان چندغله 4 برشِ دورگیری‌شده

کره‌ی بادام‌زمینیِ شیرین 2 قاشق غذاخوری

پنیر کاتیجِ خردشده ¼ فنجان

نسکوئیک یا پودر کاکائو 2 قاشق غذاخوری

کره‌ی آب‌شده 2 قاشق غذاخوری

 

دستور تهیه:

ظرف نچسبی رابا حرارت تدریجی «متوسط تا زیاد» گرم کنید. اول کف ظرف رابا 1 قاشق غذاخوری کره‌ی آب‌شده چرب کنید. سپس دو تکه نان در ظرف توست کنید. نان‌ها باید بـه‌حدی حرارت ببینند کـه ترد و قهوه‌اي شوند. بعد از توست شدن نان‌ها روی آن‌ها کره بریزید. 2 نان بعدی را هم بهمین ترتیب توست و چرب کنید. حالا ½ قاشق غذاخوری کره در شیرجوش کوچکی بریزید و بگذارید کمی گرم شود.

 

بادام درختی خردشده رابه کره بیفزایید و بگذارید با حرارت کم تا متوسط برشته شود. پودر کاکائو رابه کره‌ي بادام‌زمینی اضافه کنید و آن‌قدر بزنید تا خوب مخلوط شوند. مخلوط بـه‌ دست ‎آمده رابه 4 بخش تقسیم کنید و هر بخش رابه هر برش نان توست‌شده بمالید.

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

پنیر کاتیج را دو قسمت کنید و روی 2 برش نان بپاشید. سپس مخلوط بادام درختیِ آغشته بـه کره را روی پنیرها قرار دهید. برش‌هاي نان آغشته بـه نسکوئیک و کره‌ی بادام‌زمینی را روی برش‌هاي فعلی قرار دهید. ساندویچ صبحانه‌ی شـما آماده اسـت و با سیب و شیر سرو می شود.

 

کلوچه پروتئینه حاوی جو دو سر

این کلوچه‌هاي پخته‌شده را میتوانید در ظرف دربسته مدت‌ها نگه داری کنید. این کلوچه‌ ها بـه‌ همراه 1 لیوان شیر و 1 شماره موز صبحانه‌ی بی‌نظیری را ترتیب میدهند. هر کلوچه حدوداً حاوی 77 کالری اسـت و 5 گرم پروتئین مفید بـه بدن تان می دهد.

 

مواد لازم:

جو دو سرِ نیم‌توست 2 فنجان

تخم‌مرغ 1 شماره

عسل 1 قاشق غذاخوری

پوره‌ی سیبِ بدون شکر ¼ فنجان

پودر پروتئین 2 اسکوپ

کره‌ی آب‌شده 1 قاشق چای‌خوری

نارگیل خردشده‌ی توست 1 قاشق غذاخوری

بادام درختی 3 قاشق غذاخوری

 

دستور تهیه:

فر را از قبل تا دمای 180 درجه‌ی سلسیوس گرم کنید. ظرف بزرگی برای مخلوط کردن مواد انتخاب کنید. همه مواد فوق را در آن بریزید و خوب میکس کنید. یک ورق مخصوص کلوچه بردارید و آنرا خوب چرب کنید. 1 اسکوپ از خمیر کلوچه را در ورق چرب‌شده قرار دهید. همه خمیر رابه‌ همین ترتیب در ورق‌هاي کلوچه قرار دهید.

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

سپس ورق‌ها رابه مدت 15 تا 20 دقیقه در فری کـه از قبل گرم شده بگذارید. وقتی زمان پخت بـه اتمام رسید کلوچه‌ها را خارج کنید و اجازه دهید حرارتشان پایین بیاید. کلوچه‌هاي آماده را در ظرف دربسته‌اي نگه داری کنید و هرروز بعنوان صبحانه ازآن استفاده کنید.

 

شیک پروتئینه جو دو سر و شکلات

این یکی واقعاً محشر اسـت. ترکیب جو دو سر، شکلات، سیب، پنیر کاتیج و کره‌ي بادام‌زمینی نه فقط صبحانه‌اي دل‌انگیز که یکی از بهترین‌ غذا هاي افزاینده‌ی وزن اسـت.

 

مواد لازم:

پودر پروتئین 2 اسکوپ

پنیر کاتیج ½ فنجان

کره‌ی بادام‌ درختی 2 قاشق غذاخوری

سیب بزرگ پوست‌کنده‌ی خردشده 1 شماره

پودر کاکائوی فاقد شکر 2 قاشق غذاخوری

عسل 2 قاشق غذاخوری

 

دستور تهیه:

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

همه مواد فوق را در مخلوط‌کن بریزید و آن‌قدر بزنید تا ترکیب صاف و یک دستی بـه دست آید. ترکیب بـه دست آمده را در لیوان بلندی بریزید، کمی پودر کاکائو روی آن بپاشید و نوش‌جان کنید.

 

شیک موز و کره بادام‌ زمینی

این یکیدیگر از دستور هـای غذاییِ افزایش وزن اسـت کـه میتوانید بعنوان صبحانه، پس از تمرین ورزشی یا در خلال کار مصرف کنید. این صبحانه پروتئینه و حاوی دانه‌هاي کتان اسـت. در ضمن می توانید از یک مشت بادام‌ درختیِ‌ توست ‌شده هم بـه‌عنوان چاشنی استفاده کنید.

 

مواد لازم:

شیر 2 فنجان

کره‌ی بادام‌زمینی 2 فنجان

پودر شکلات پروتئینه 2 اسکوپ

عسل 2 قاشق غذاخوری

تخم کتان 1 قاشق غذاخوری

موز پوست‌کنده‌ی خردشده 1 شماره

 

دستور تهیه:

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

همه مواد فوق را در مخلوط‌کن بریزید و آن‌قدر بزنید تا ترکیب صاف و یک دستی بـه دست آید. ترکیب بـه دست آمده را در لیوان بلندی بریزید، تکه‌هاي بادام‌ درختی توست‌شده روی آن بپاشید و نوش‌جان کنید.

 

میلک‌ شیک پروتئینه بلوبری و کره بادام‌ زمینی

این هم یکیدیگر از صبحانه‌هاي پروتئینه و مغذی اسـت کـه بشما کمک می کند بـه‌نحو درست و سالم بـه وزنتان بیفزایید. جو دو سر را آن‌قدر برشته کنید تا طلایی قهوه‌اي شود. برای اینکه ارزش غذایی بالاتری داشته باشد بـه جو، ماست پرچرب اضافه کنید.کره‌ی بادام‌ درختی و دارچین را هم فراموش نکنید تا ترکیب محشری درست کنید کـه آب از لب و لوچه‌تان سرازیر کند.

 

مواد لازم:

ماست پرچرب ½ 1 فنجان

کره‌ی بادام‌درختی 1 فنجان

عسل 1 قاشق غذاخوری

پودر پروتئینه‌ی شکلات 1 فنجان

جو دو سر برشته‌شده 1 فنجان

بلوبری ¼ فنجان

خرمای بدون هسته‌ی ورقه‌ورقه‌شده 2 قاشق غذاخوری

دارچین ½ قاشق چای‌خوری

 

دستور تهیه:

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

بلوبری و خرما رابا پودر پروتئین و کره در مخلوط‌کن بریزید و آن‌قدر بزنید تا ترکیب صاف و یک دستی بـه دست آید. سپس جو دو سر، ماست و عسل را اضافه کنید و یک‌ بار دیگر سریع هم بزنید. حالا روی ترکیب بـه دست آمده پودر دارچین بپاشید و میلک‌ شیکتان را تازه میل کنید.

 

ساندویچ رپ سویا

این یکی از بهترین صبحانه‌هاي افزاینده‌ی وزن اسـت. وقتی بـه مقوله افزایش وزن میرسیم، پروتئین نقش اساسی ایفا می کند و جالب اسـت بدانید کـه هر 100 گرم سویا حاوی 36 گرم پروتئین اسـت. پس می توانید در ساندویچ رپِ صبحانه از سویا استفاده کنید. کره‌ی بادام‌زمینی را هم اضافه کنید تا میزان کالری بالاتری بشما بدهد. استفاده از کاهو، کپسیوم «نوعی فلفل»، حلقه‌ هاي پیاز و پودر سبزیجات را از یاد نبرید.

 

مواد لازم برای تهیه مایه داخل ساندویچ:

سویای شسته‌ و پخته‌شده «بـه حدی کـه از خامی و سفتی درآمده باشد» ½ فنجان

روغن 1 قاشق چای‌خوری

نمک بـه میزان لازم

پیاز بزرگ حلقه‌شده 1 شماره

چیلی بـه میزان لازم

 

مواد لازم برای تهیه خمیر ساندویچ :

آرد گندم 2 فنجان

نمک ½ قاشق چای‌خوری

آب بـه میزان لازم برای درست کردن خمیر

روغن 1 قاشق چای‌خوری

 

سایر افزودنی‌ ها :

برگ کاهوی شسته‌ و خرد شده 2 شماره

پنیر خرد شده 5 قاشق ‌چای‌خوری

ترکیبی از سبزیجات تازه‌ی فصل بـه میزان لازم برای مزه‌دار‌شدن

کره‌ی بادام‌زمینیِ حاوی نمک 5 قاشق غذاخوری

 

دستور تهیه :

روغن رابه مخلوط آرد و نمک اضافه کرده و خوب میکس کنید. بـه میزان لازم آب بـه ترکیب فوق اضافه کنید و آن‌قدر بزنید تا خمیر نرم و یکدست شود. بعد رویه‌ی خمیر رابا پارچه‌ی نخی تمیزی بپوشانید و بگذارید مدتی استراحت کند.

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

پس ازآن در تابه‌ی گودی روغن بریزید و اجازه بدهید گرم شود. بـه روغن، تخم کتان اضافه کنید و هم بزنید تا باز شود. حالا پیاز را اضافه کنید و آن‌قدر تفت بدهید تا قهوه‌اي طلایی شود. در آخر سویای پخته‌ شده رابه پیاز اضافه کنید و سبزیجات فصل رابه آن بیفزایید و بگذارید چند دقیقه بپزد.

 

نحوه پخت نان :

خمیر استراحت‌کرده را مجدداً ورز دهید و برای چانه‌گیری آن رابه 5 قسمت مساوی تقسیم کنید. باید 5 چانه‌ی کرویِ کوچک و ضخیم درست کنید. حالا نیاز بـه تابه‌ی مسطح برای پخت نان دارید. تابه را روی حرارت قرار دهید و هر بار پشت و روی 1 چانه را بپزید تا جاییکه لکه‌هاي قهوه‌اي روی خمیر نمایان شود. نان پخته‌شده را کنار بگذارید و سراغ چانه‌ی بعدی بروید.

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

در هر نان 5 قسمت مساوی برای پر کردن مواد در نظر بگیرید. برای پر کردن نان باید اول 1 قاشق غذاخوری کره‌ی بادام‌زمینی بـه کف نان بمالید و 1 قسمت از محتویات مایه‌ی ساندویچ را داخل نان بریزید. سپس بـه ترتیب 1 قاشق چای‌خوری پنیر خرد شده، 1 مشت کاهو و کمی سبزیجات فصلی خرد شده روی مایه قرار دهید و نان را بپیچید. در پایان هر نان را از وسط دو نصف کرده و سرو کنید.

 


 

و در ادامه صبحانه مهمترین وعده غذایی است؟

 

صبحانه بی شک یکی از وعده هاي غذایی اسـت کـه مهم‌ترین نقش را در سلامت مـا ایفا می کند. هنگامیکه در ابتدای صبح از خواب برمی خیزید قندخون شـما پایین اسـت. این قندخون توسط صبحانه برای عملکرد بهتر مغز و بدن باید بالا برود. سؤال اینجاست کـه آیا صبحانه را می توان مهم ترین وعده غذایی بشمار آورد؟ چرا بیشتر متخصصان تغذیه در بین سه وعده غذا بر صبحانه تأکید خاصی دارند.

 

تصور کنید کـه شـما وعده صبحانه را نادیده بگیرید. این مسأله باعث می شود تمام طول روز تا هنگام نهار احساس گرسنگی داشته باشید. افراد گرسنه انرژی لازم برای فعالیت هاي روزانه خودرا ندارند. از طرفی ذهن این افراد بـه صورت مداوم در فکر رسیدن بـه وعده نهار اسـت.

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

این جا اسـت کـه همه چیز تغییر می کند. موقع حاضر شدن بر سر سفره، بعلت گرسنگی کشیدن، بیشتر افراد نمی‌توانند اشتهای خودرا در برابر غذا هاي پرکالری نهار نظارت کنند. بدین ترتیب همه چیز بـه هم می‌خورد. نه تنها رژیم غذایی نگرفته اید بلکه از این ناحیه بیشترین ضربه را میخورید.

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

از طرفی وعده صبحانه بدلیل وجود لبنیات، پروتئین و فیبر بالا بسیار دیرهضم اسـت. بعنوان مثال صبحانه انگلیسی سرشار از پروتئین و فیبر اسـت. این دو گروه غذایی بسیار دیرهضم بوده و احساس گرسنگی را در شـما کاهش می دهند. بهمین سبب بهتر اسـت وعده صبحانه سر جای خودش باقی بماند.

 

کودکان و صبحانه

طبق معمولً کودکان با صبحانه میانه ي خوبی ندارند. مهم نیست صبحانه انگلیسی باشد یا هر نوع دیگری، کودکان بـه سختی صبحانه میخورند. صبحانه برای کودکان بسیار اهمیت دارد. آن ها با نخوردن صبحانه در طول روز خسته و بی انرژی هستند؛ عملکرد انها در مدرسه کاهش می‌یابد و علاقه ي فراوانی بـه خوردن هله هوله پیدا می‌کنند. تحقیقات نشان می دهد:

 

کودکانی کـه بـه صورت مرتب صبحانه میخورند شاخص توده بدنی «BMI» پایین ترین دارند. در صورتی کـه کودک شـما علاقه اي بـه خوردن صبحانه ندارد می توانید یک لقمه یا ساندویچ مناسب و مقوی برای مدرسه او تهیه کنید. البته خوردن صبحانه با کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن رابطه ي علمی ندارد.

معرفی صبحانه برای افزایش وزن + اهمیت وعده غذایی صبح

با این وجود بـه لحاظ تجربی این مسأله واضح اسـت کـه صبحانه سالم در نظارت اشتهای افراد و جلوگیري از خوردن هله هوله تأثیر بسزایی دارد. شاید صبحانه انگلیسی برای کودکان مقداری سنگین باشد اما در صورتی کـه بـه خوردن آن عادت کنند می تواند تأثیر بسیار خوبی در رشد و سلامت تغذیه آن ها داشته باشد.