پارس ناز پورتال

معرفی کلید های تابلوبرق

معرفی کلید های تابلوبرق

کلید های تابلوبرق را می توان حیاتی ترین تجهیزات الکتریکی دانست. این کلید ها را می توان بر اساس پارامتر های مختلف در گروه های خاص دسته بندی کرد. محدوده حفاظتی و همچنین میزان جریان هر کلید اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل در ادامه، کلید های کاربردی در تابلو برق ها را بررسی می کنیم.

 

MCB چیست؟

امروزه کلید های تابلوبرق نقش گسترده ای را در قطع و وصل کردن جریان برق ایفا می کنند. این کلید ها همچنین وظیفه جداسازی برق های یک سازه را بر عهده دارند. از این جهت در حال حاضر کلید های مختلفی در تابلو برق ها دیده می شود.

 

 یکی از کاربردی ترین کلید ها در تابلو برق را می توان کلید MCB معرفی کرد. این کلید با عنوان بریکر مینیاتوری نیز شناخته می شود. البته در بازار به آن فیوز مینیاتوری هم می گویند. توجه داشته باشید که عنوان فیوز برای این بریکر مناسب نیست؛ زیرا که فیوز ها یکبار مصرف هستند.

 

در حالی که از بریکر مینیاتوری می توان چندین بار استفاده کرد.این کلید در واقع یک کلید حفاظتی است که از خطا های ناشی از جریان اضافه برق جلوگیری می کند. از این جهت نمی توان آن را تنظیم کرد.

 

کلید مینیاتوری MCB معمولا برای جریان های کمتر از 1000 آمپر کاربرد دارد و می تواند جریان های 6 الی 10 کیلو آمپر را قطع کند. از انواع بریکر های مینیاتوری می توان به کلید های یک فاز به اضافه یک نول و دو فاز اشاره کرد. همچنین می توانید این کلید ها را به صورت تک قطب الی چهار قطب خریداری کنید.

معرفی کلید های تابلوبرق

تفاوت کلید و فیوز مینیاتوری در تابلو برق

 

فیوز ها و کلید ها، هر دو از اجزاء اصلی در تابلو برق ها هستند. این دو جزء با این که عملکرد نسبتاً مشابهی دارند، از تفاوت های چشمگیری نیز برخوردار هستند. اصلی ترین تفاوت آن ها می تواند تعداد دفعات قطع و وصل جریان دانست.

 

فیوز ها تنها توانایی یک بار قطع و وصل جریان را دارند. در حالی که کلید ها به صورت چند بار مصرف طراحی شده اند. از سوی دیگر محدوده حفاظتی آن ها و همچنین جریان ورودی به آن ها نیز متفاوت خواهد بود. لازم به ذکر است که برای استفاده از کلید ها و فیوز ها، باید به نیاز تابلو برق صنعتی یا خانگی خود توجه کنید.

معرفی کلید های تابلوبرق

انواع کلید در تابلو برق؛ آشنایی با کلید خشک یا ایزولاتور

 

یکی از ساده ترین راهکار ها برای بازرسی تابلو برق ها و تعمیر آن ها، استفاده از کلید خشک است. کلید خشک در واقع به عنوان زیر مجموعه ای از بریکر MCB شناخته می شود. وظیفه اصلی این کلید را می توان جداسازی بریکر مینیاتوری و بار تابلو برق دانست.

 

به موجب این امر می توان به راحتی جریان برق را قطع کرد و سپس فرایند تعمیر و بازرسی تابلو را انجام داد. استفاده از کلید ایزولاتور در تمامی تابلو برق ها الزامی خواهد بود. دلیل این امر، این است که این کلید حفاظتی نقش گسترده ای در جلوگیری از حوادث ناگوار دارد. با این کلید در تابلو برق، می توانید خطرات برق گرفتگی را تا حد چشمگیری کاهش دهید.انواع مدل های کلید تابلوبرق

 

MCCB چیست؟

 

یکی دیگر از کلید های مهم در تابلو برق ها را می توان کلید MCCB دانست. این کلید که با عنوان کلید کمپکت نیز شناخته می شود، در اکثر تابلو برق های صنعتی کاربرد دارد. کابل های موجود در تابلو برق ها می توانند با بار اضافی رو به رو شوند.

 

بار اضافی موجب بروز اتصال کوتاه و قطعی مداوم خواهد شد. این امر می تواند آسیب های جدی را به وسایل و تجهیزات وارد کند. در این شرایط استفاده از کلید کمپکت ضرورت می یابد.این کلید ها با جذب خطا جریان برق، از افزایش دما جلوگیری خواهند کرد.

 

همچنین می توانند یک جریان متناوب را ارائه دهند. از این جهت در تابلو برق هایی با ولتاژ پایین و جریان بالا، نقش گسترده تری خواهند داشت. حالب است بدانید که کلید MCCB توانایی پشتیبانی از چند هزار آمپر را نیز دارد. همچنین می توان آن ها را از راه دور، کنترل و ارزیابی کرد.

 

کلید هواییACB  چیست؟

 

کلید هوایی یا کلید AVB از دیگر انواع کلید های تابلوبرق است. این کلید قادر است تا آرک را در محفظه بدون هوا، خاموش کند. از این جهت با عنوان کلید هوایی شناخته می شود. این کلید دارای قابلیت تنظیم است و به راحتی از طریق شبکه اینترنت کنترل می شود.

 

اصلی ترین کاربرد این کلید را می توان در تابلو برق های نیروگاهی دانست. دلیل این امر را می توان توانایی بالا آن ها در قطع و وصل جریان های کوتاه دانست. همچنین توصیه می شود که برای حفاظت از لوازم حساس، از این کلید استفاده کنید.

معرفی کلید های تابلوبرق

کلید محافظ جان  RCCB

 

در تابلو برق ها عملکرد جریان های فاز و نول به طور مداوم بررسی می شود. ارزیابی این جریان ها توسط کلیدی به نام کلید محافظ جان صورت می گیرد. این کلید را می توان یک کلید حفاظتی دانست.

 

به همین دلیل در شرایطی که فاز و نول با یکدیگر تطابق نداشته باشد، جریان را قطع خواهد کرد. کلید محافظ جان معمولا در تابلو برق هایی با جریان حداکثر ۳۰ آمپری کاربرد خواهد داشت. این کلید به دلیل حساسیت بالایی که دارد، می تواند به خوبی از مدار محافظت کند.

 

نتیجه گیری

کلید های تابلوبرق، نقش چشمگیری در حفاظت از مدار دارند. این کلید ها با بررسی میزان ولتاژ و جریان برق، خطرات غیر قابل پیش بینی را نیز کاهش می دهند. از این جهت برای خریداری تابلو برق حتما به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید.

 

گروه تجاری تلمبه موتور غرب، ارائه دهنده کلیه تجهیزات و خدمات آبرسانی شامل انواع پمپ ، بوسترپمپ، الکتروپمپ، تابلو برق ، الکتروموتور و دیگر تجهیزات مرتبط با بخش آبرسانی.، را در اختیارتان قرار می دهد.

 

شماره تماس جهت مشاوره برای خرید :

09181114633 – 08132671415