پارس ناز پورتال

معرفی ۱۷ غذای ترکیه‌ای محبوب که نباید از دست بدهید

معرفی ۱۷ غذای ترکیه‌ای محبوب که نباید از دست بدهید

ترکیه بیشتر به کباب‌ و کوفته لذیذش معروف است، اما غذاهای اصیل و سنتی دیگری هم دارد. خود ترک‌ها به‌قدری غذاهایشان را دوست دارند که برایشان شعر می‌گویند. با خواندن این مقاله، بار بعدی که قصد سفارش غذای ترکیه‌ای یا سفر به این کشور را داشتید، با اطلاعات و لذت بیشتری این کار را انجام خواهید داد.

 

اگر هم تابه‌حال طعم غذاهای ترکیه‌ای را نچشیده‌اید، به شما توصیه می‌کنیم این مقاله را بخوانید. قول می‌دهیم برای سفارش این غذاها مجاب شوید!

 

۱. سوپ یا شوربای ایزوگلین  (Ezogelin corba)

 

سوپ ایزوگلین یکی از غذاهای محلی استانبول و از غذاهای پرطرف‌دار جنوب شرقی ترکیه است. بر اساس افسانه‌ای ترکی، اولین زنی که این غذا را پخت می‌خواست نظر مادرشوهرش را جلب کند. این سوپ خوشمزه از دال عدس، بلغور گندم، رب گوجه‌فرنگی شیرین، گوجه‌فرنگی و پیاز رنده‌شده تهیه می‌شود و با نعنای خشک سرو می‌شود.

 

۲. شاک شوکا  (Şakşuka)

 

بسیاری از غذاهای محبوب ترکیه‌ای با سبزیجات آماده می‌شوند. یکی از لذیذترین این غذاها خوراک بادمجان شاک شوکا است. تکه‌های سبزیجات که در بشقاب شاک شوکا می‌بینید بادمجان، کدوسبز، هویج، گوجه‌فرنگی و فلفل نگینی هستند که با سیر و روغن زیتون طبخ شده‌اند.

 

۳. پیده گوشت  (Pide)

 

معرفی ۱۷ غذای ترکیه‌ای محبوب که نباید از دست بدهید

پیده گوشت پیتزای مردم ترکیه است و خیلی‌ها آن را به‌عنوان پیتزای ترکی می‌شناسند. داخل خمیر ترد و قایقی‌شکل این نان با مواد گوشتی مثل مایه پیتزا، سوجوکلو یومورتا (نوعی صبحانه ترکی) یا حتی پنیر و اسفناج پر می‌شود. در وصف محبوبیت و پرطرف‌داربودن این غذا همین بس که در ترکیه مکان‌هایی به‌اسم پیده‌سرا فقط پیده سرو می‌کنند.

 

۴. کوفته سنتی ترکیه  (kofte)

 

کل جهان وصف کوفته سنتی ترکیه را شنیده‌اند. صنعت غذای ترکیه مدیون همین غذای ساده است. این غذای لذیذ انواع مختلفی دارد و به‌روش‌های متفاوت طبخ می‌شود. مثلا کوفته تکیر داغ شبیه رول‌های کوچک کتلت است که در آن گوشت چرخ‌کرده و پیاز و ادویه آغشته به آرد سوخاری در روغن سرخ می‌شود.

 

۵. یوفو کباب  (UFO Kebab)

 

معرفی ۱۷ غذای ترکیه‌ای محبوب که نباید از دست بدهید

یوفو کباب یا بشقاب پرنده یکی از اصیل‌ترین غذاهای محبوب مردمان ترکیه است که در تمام دنیا مخصوصا کشور ما طرف‌داران زیادی دارد. نمونه بارز یک بشقاب چرب و هوس‌انگیز که اگرچه خیلی سالم نیست، مزه دلچسبش تا مدت‌ها زیر زبان می‌ماند. این کباب ترکیه‌ای با گوشت چرخ‌کرده، بادمجان،‌ فلفل دلمه‌ای، پنیر پیتزا و چدار و ادویه تهیه می‌شود.

 

حتما بخوانید : طرز تهیه یوفو کباب ترکیه ای خوشمزه

 

۶. ادانا کباب  (Adana kebab)

 

نام ادانا کباب از استانی به همین اسم در جنوب شرقی ترکیه گرفته شده است. اگر تندپسند هستید، این کباب باب میل شماست. گوشت چرخ‌کرده روی یک سیخ پهن یا دو سیخ چوبی فرم می‌گیرد و روی زغال کبابی می‌شود.

 

۷. اسکندر کباب  (Iskender kebab)

 

شهر بورسا در شمال غربی ترکیه به ۳ چیز شهرت دارد: ابریشم‌های مرغوب، پیست اسکی اولوداغ و اسکندر کباب محبوب. گویا مردی به‌نام اسکندر اولین بار در سال ۱۸۷۶ این غذا را برای کارگران بازار کیهان پخت و آن را به کل دنیا معرفی کرد. تکه‌های نازک گوشت دونر روی نان پیده قرار می‌گیرند، در سس گوجه‌فرنگی غوطه‌ور می‌شوند و با کره ذوب‌شده، ماست تند، گوجه‌فرنگی و فلفل سبز کبابی سرو می‌شوند.

 

۸. کیسیر  (Kisir)

 

کیسیر یک سالاد فوق‌العاده لذیذ و معروف ترکیه‌ای است که طبخ نمی‌شود، مرغ و گوشت ندارد و میان‌وعده‌ای سالم و عالی برای گیاهخواران است. ماده اصلی این غذا را بلغور گندم ریزدانه تشکیل می‌دهد که با سیر، نعنا و جعفری طعم‌دار شده است و غذای رژیمی محسوب می‌شود.

 

۹.  مرجمک کوفته  (Mercimek kofte)

 

اگر طرف‌دار غذاهای اصیل و سنتی ترکیه هستید، مرجمک کوفته یا همان کوفته عدس را از دست ندهید. این کوفته یکی از پیش‌غذاهای سالم ترکی است که چون مرغ و گوشت ندارد، به‌عنوان پیش‌غذای گیاهی ترکی در بسیاری از کشورها سرو می‌شود. برای تهیه این غذای لذیذ باید دال عدس، بلغور ریز، نمک، پیاز، گوجه‌فرنگی و گشنیز را در لقمه‌های کوچک برگ کاهو بریزید و در آب بجوشانید.

 

۱۰. همسیلی پیلاو  (Hamsili pilav)

 

این شما و این یکی از محبوب‌ترین غذاهای دریایی ترکیه که با طبخ ماهی‌های ریزجثه با برنج تهیه می‌شود. خیلی‌ها این غذای لذیذ را به‌نام آنچوی اروپایی می‌شناسند. این غذا ترکیبی از پیاز سرخ‌شده، کره، بادام‌زمینی، فلفل‌دلمه‌ای و کشمش است که با جعفری و شوید تازه طعم‌دار می‌شود. در آخر فیله‌ها را روی برنج می‌چینند و آن را در فر می‌پزند.

 

۱۱. پرده پیلاو  (Perde pilav)

 

معرفی ۱۷ غذای ترکیه‌ای محبوب که نباید از دست بدهید

نظرتان درباره غذاهای برنجی چیست؟ اگر عاشق ته‌دیگ هستید، پرده پیلاو یا مان پرده پلوی ترکی انتخابی عالی برای شماست. این غذای محلی شهر سیرت ترکیه با مرغ، مویز، بادام، مغز کاج و کره پخته و با نمک، پونه کوهی و فلفل مزه‌دار می‌شود. مردم ترکیه معمولا این غذا را در عروسی‌ها سرو می‌کنند، چون معتقدند شکل ظرف‌مانند غذا نشان خانه تازه و برنج و مویز نماد تولد کودکان در آینده است.

 

۱۲. مانتی  (Manti)

 

محبوب‌ترین نسخه این کوفته‌های خوشمزه در کایسری یا همان قیصریه ترکیه طبخ می‌شود. اگر این غذا را در مرکز آناتولی سفارش دهید، بشقابی که برایتان سرو می‌شود پر از تکه خمیرهای کوچک مربعی‌شکل است که داخلشان با مواد گوشتی پر شده‌اند و در آب جوشانده شده‌اند.

 

۱۳. گوزلمه  (Gözleme)

 

گوزلمه یعنی منتظر نباش! این غذای خوشمزه خیلی سریع آماده می‌شود و از عصرانه‌های محبوب ترکیه است. البته کلمه ترکی «گوز» به معنی چشم است و عده‌ای معتقدند علت این اسم‌گذاری شکل ظاهری آن است که شبیه چشم به نظر می‌رسد. اگر در فکر خرید آنلاین غذای محلی ترکی هستید، لقمه‌های لذیذ گوزلمه با مغز پنیر، گوشت یا اسفناج را از دست ندهید.

 

۱۴. لاهماجون  (Lahmacun)

 

کلمه لاهماجون از عبارت عربی «لحم عجین» می‌آید و معنایش گوشت و خمیر است. ترک‌ها بیش از ۳۰۰ سال است که این غذای خوشمزه را می‌خورند و آن را یکی از غذاهای اصیل خود می‌دانند. برای تهیه این غذا یک نان پیتا به مخلوط گوشت چرخ‌کرده کم‌چرب با رب گوجه‌فرنگی، سیر و ادویه‌ آغشته و با جعفری تازه و کمی آب لیمو سرو می‌شود: چیزی شبیه همان پیتزاهای معمولی که در خانه درست می‌کنیم.

 

۱۵. جاکباب  (Cağ)

 

ساکنان ارزروم ترکیه گوشت را خیلی جدی می‌گیرند: آن‌قدر که حاضرند بیشتر از ۱۲ ساعت منتظر یک تکه کباب بره داغ و خوشمزه بمانند. برای تهیه این غذا ابتدا گوشت را با مخلوطی از پیاز، نمک و فلفل سیاه طعم‌دار می‌کنند و بعد آن را با سیخ افقی بلندی روی آتش هیزمی می‌پزند. در آخر تکه‌های کباب آماده روی نان، گوجه‌فرنگی، پیاز سفید و فلفل‌ سبز نازک سرو می‌شوند.

 

۱۶. تستی کباب  (Testi kebab)

 

این کباب محبوب ترکیه‌ای داخل کوزه پخته می‌شود و از پرطرف‌دارترین غذاهای اصیل ترکی است. ابتدا کوزه سفالی را با گوشت گاو، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سیر و کره پر می‌کنند و دهانه‌اش را با یک ورقه سیب‌زمینی یا خمیر می‌بندند. کوزه در اجاق هیزمی یا آتش قرار می‌گیرد تا گوشت کاملا بپزد. در آخر قبل از سرو کوزه را می‌شکنند و کباب لذیذ را با سبزیجات پخته سرو می‌کنند.

 

۱۷. سالاد پیاز  (Piyaz)

 

یادتان باشد اگر در رستوران‌های ترکی پیاز خواستید، از کلمه پیاز استفاده نکنید. چون گارسون با این سالاد به میزتان برمی‌گردد. این یکی از معروف‌ترین غذاهای شهر ترکیه است که با لوبیا‌ی «candir» آماده می‌شود. مزه شیرین و لطیف این سالاد به‌خاطر ترکیب آب‌لیمو، سرکه، نمک، سیر، جعفری، روغن زیتون، سس تاهینی و کمی آب است.