پارس ناز پورتال

مقایسه جک پارکینگ و راهبند برای ساختمانهای پر تردد

مقایسه جک پارکینگ و راهبند برای ساختمانهای پر تردد

کنترل عبور و مرور در مجتمع ها و ساختمان های پرتردد یکی از دغدغه‌های مدیران ساختمان ها و اهالی آنها است، زیرا حفظ امنیت در این مجموعه‌ها سخت است و نمی‌توان نسبت به آن بی توجه بود.برای ورود و خروج از مجموعه‌های پر تردد معمولاً از جک پارکینگ و یا راهبند استفاده می‌کنند، حال اینکه کدام یک از  این دو نوع سیستم برای شما مناسب تر است، بستگی به شرایط و میزان تردد روزانه مجموعه دارد .

مقایسه جک پارکینگ و راهبند برای ساختمانهای پر تردد

جک پارکینگ معمولاً برای ترددهای زیاد ساخته نشده‌اند البته در مدل های هیدرولیک  که با فشار روغن کار می کند میزان تردد می تواند بالا باشد ولی باز هم محدودیت  وجود دارد.اما با توجه به اینکه جک پارکینگ به دلیل بستن درب امنیت بالاتری دارد توسعه می شود تا جایی که امکان دارد از جک هیدرولیک پارکینگ برای مجموعه ها و ساختمان های پرتردد استفاده شود.

 

یک عامل برتری منحصر به فرد جک پارکینگ هیدرولیک آن است که در شهرهای سردسیری که جک های دیگر برای کارکرد مناسب مشکل دارند این جک که از روغن استفاده میکند بدون هیچ تغییر در عملکرد به کار خود ادامه می دهد.

 

چه زمانی از راهبند استفاده میکنیم ؟

راهبند پارکینگ وسیله مناسب برای کنترل تردد در مجموعه‌ای بسیار پر تردد است با نصب راهبند سرعت عمل باز و بسته شدن محل عبور بسیار بیشتر از جک پارکینگ است و میزان تردد پذیری راهبند نیز می‌توان به مراتب بیشتر از جک پارکینگ باشد.

مقایسه جک پارکینگ و راهبند برای ساختمانهای پر تردد

اما نقطه ضعف راهبند پارکینگ حفظ امنیت است که متاسفانه بسیار پایین است و تنها برای کنترل خودروهای مورد استفاده قرار می‌گیرد و مانعی در مقابل ورود افراد غیر مجاز نمی باشد و همچنین مانعی مستحکم مانند درب پارکینگ برای ورود متجاوزان نیست. بنابراین هنگامی از راهبند  استفاده کنید که نگهبان در ورودی مجموعه داشته باشید.

 

راهبندو جک پارکینگ را میتوان همزمان با ریموت کنترل ،سیستمهای RFID, کلید دستی,  یا آیفون تصویری کنترل کرد . راهبندهای هیدرولیک به علت استهلاک مکانیکی کمتر نسبت به راهبندهای الکترومکانیک، برای محل های پرتردد مناسب تر می باشند. راه بندهای هیدرولیک را براساس ولتاژ تغذیه موتور می توان به دو گروه ۲۴ ولت و ۲۲۰ ولت تقسیم نمود. ولتاژ تغذیه موتور در راهبند الکترومکانیک ۲۲۰ ولت متناوب و یا ۲۴ ولت مستقیم می باشد.

 

راهبند ها نیز مانند جک پارکینگ به دو صورت الکترومکانیک و هیدرولیک وجود دارد که نمونه های هیدرولیک برای تردد نامحدود استفاده می شود البته قیمت بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های الکترومکانیک دارد. راهبندها در انواع مختلف مانند راهبند اهرمی، صفحه ای، نیزه ای،ستونی، وجود دارند اما مدل اهرمی  نسبت به دیگر انواع راهبند پارکینگ متداول تر است.

 

راهبند های ستونی بیشتر برای مکان هایی امنیتی کاربرد دارند و این نوع راهبندها در داخل زمین نصب می شوند و از زمین خارج می گردند، ظاهر زیبای این راهبند علاوه بر کاربرد امنیتی و نظامی برای مکان های که زیبایی در اولویت آنها است نیز کاربرد بسیار دارد.

 

 نتیجه گیری

 استفاده از هر کدام از دو سیستم جک پارکینگ و راهبند بستگی به شرایط آن مجموعه و یا شهرک دارد.

 

 از لحاظ امنیت

جک‌پارکینگ امنیت بیشتری نسبت به راه بند دارد.

 

 از لحاظ سرعت

سرعت باز و بسته شدن راهبند و سرعت تردد در سیستم راهبند اتوماتیک بسیار بیشتر از جک پارکینگ است.

 

 از لحاظ میزان تردد

 به طور کلی میزان تردد راهبندها نسبت به جک های پارکینگی بسیار بالاتر است.

 

 از لحاظ دوام

 با توجه به اصطحلاک بالاتر جک پارکینگ نسبت به راهبند،داوم و طول عمر راهبند بیشتر است. بنابراین برای مجموعه‌هایی بالای ۲۰۰ واحد بهتر است از راه بند و نگهبان استفاده شود .

 

از لحاظ قیمت

 قیمت راهبند هیدرولیک در مقابل با جک پارکینگ هیدرولیک بالاتر است اما می‌توان از راهبند های الکترومکانیک نیز با قیمت پایین تر استفاده کرد.