پارس ناز پورتال

مقایسه پیانو یاماها و رولند، کدامیک انتخاب بهتری است؟

مقایسه پیانو یاماها و رولند، کدامیک انتخاب بهتری است؟

پیانو، به عنوان یکی از سازهای پرطرفدار بین افراد زیادی شناخته می‌شود. این ساز، در دو نوع آکوستیک و دیجیتال در بازار موجود است و برندهای بسیاری هر دو نوع این پیانو را تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

 

پرطرفدار بودن پیانو باعث شده که افراد زیادی برای خرید آن اقدام کنند و مهم‌ترین امر در خرید پیانو توجه به سطح نوازندگی خود فرد، کیفیت و برند پیانو است؛ چرا که هرچه پیانو را از برند معتبرتری انتخاب و خریداری کنید، خیالتان از کیفیت، ماندگاری و کارآیی آن راحت‌تر است.

 

برندهای معتبر پیانو شامل رولند، یاماها، کاسیو و کاوایی می‌شوند. اما در این میان، برندهای رولند و یاماها از معروف‌ترین آن‌ها هستند. این دو برند، هر یک برای ساخت و تولید پیانو، عملکردها و قابلیت‌های متفاوتی دارند. برای همین بیشتر افراد برایشان سوال است که پیانو تولیدی کدام یک بهتر است و تفاوت ویژگی‌های فنی آن‌ها در چیست؟

 

از طرفی اگر شما قصد خرید هم داشته باشید، بهتر است ابتدا به خوبی ویژگی‌های پیانو را از برندهای مختلف بررسی کنید و بعد تصمیم به انتخاب و خرید بزنید. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه قرار است درباره ویژگی‌های فنی پیانو یاماها و رولند بیشتر بدانید و پس از مقایسه ویژگی‌های هر برند، بتوانید بهترین و ارزان ‌ترین پیانو برای شروع را انتخاب کنید.

 

ویژگی های پیانو یاماها

 

مقایسه پیانو یاماها و رولند، کدامیک انتخاب بهتری است؟

پیانو یاماها، توسط برند معروف یاماها تولید می‌شود. این برند، در ساخت کیبوردها، پیانوهای دیجیتال و آکوستیک، طراحی خاص و منحصر به فردی را به کارگرفته است. در واقع برند یاماها ابتدا کلاویه‌های استاندارد Garded Hammer را در طراحی پیانوها استفاده کرد و پس از آن همین کلاویه‌ها را در انواع پیشرفته تر  Garded Hammer 3X و Natural Wood X action برای طراحی پیانو به کار گرفت.

 

جالب است بدانید که برای ساخت کلاویه‌های دسته آخر یا همان NWX از چوب استفاده شده است و همین باعث شده که کلاویه‌های پیانوی دیجیتال این برند، شباهت زیادی به پیانو آکوستیک آن داشته باشند.

 

پیانو یاماها، جزء شناخته‌شده‌ترین پیانوها در انواع برندهای سازنده پیانو دیجیتال است و این برند را تبدیل به بهترین طراحان پیانو دیجیتال و آکوستیک کرده است.این پیانو، جزء خوش‌صداترین و باکیفیت‌ترین پیانوهای جهان به شمار می‌رود.

 

در پیانوهای دیجیتال یاماها، از سمپل صدای CFX به عنوان یکی از بهترین پیانوهای گرند جهان استفاده می‌شود. این سمپل صدا، با دقت زیادی ضبط شده و در سری‌های مختلف پیانو دیجیتال یاماها به کار برده می‌شود.

 

انواع سری پیانو یاماها

 

برند یاماها، پیانو را در سری‌های متفاوتی به مشتریان خود عرضه می‌کند که در زیر به شما معرفی می‌شود:

 

·       پیانو سری Yamaha YDP

در این سری، از سمپل صدای گفته‌شده در بالا استفاده شده است و از جمله پرفروش‌ترین و بهترین گزینه‌ها برای افراد مبتدی و نیمه‌حرفه‌ای شناخته می‌شود.

 

در بین انواع پیانوهای سری YDP، پیانو دیجیتال یاماها YDP 144 وYDP 164 پوشش کلاویه، خروجی صدا، طراحی و ظاهری زیبا دارند و اساتید آموزش پیانو، خرید این دو نوع پیانو را به هنرجویان خود پیشنهاد می‌دهند.

 

از جمله ویژگی‌های این نوع پیانو، بدنه‌های مقاوم و فوق‌العاده باکیفیت، افکت‌های مختلف و قابلیت ضبط صداست. در سری YDP، از قابلیت‌های دیگر مثل Duo Mode برای تقسیم کلاویه‌ها به دو قسمت و تمرین در کنار استاد، دو خروجی هدفون و پورت USB TO HOST استفاده می‌شود و باعث پرفروش شدن پیانو یاماها، در بازارهای اروپایی و ایران شده است.

 

·       پیانو سری Yamaha CLP

این نوع پیانو، برای نوازندگان با اشتیاق برای ارتقای سطح نوازندگی و خلق اثرهای خاص و منحصر به فرد بسیار مناسب است. در سری CLP، از پلی فونی بالا، خروجی اسپیکر بهتر نسبت به سری YDP، نمونه صداهای بیشتر، اتصالات مختلف و بدنه‌هایی پرتر و زیباتر از سری YDP استفاده می‌شود.

 

از انواع پیانوهای این سری، مدل‌های CLP 745 و CLP 735 به عنوان پروفروش‌ترین ها و مدل‌های CLP 635، CLP 625 و CLP 645 به عنوان حرفه‌ای‌ترین‌ها شناخته می‌شود.توجه کنید که این پیانو را از منابع معتبر خریداری کنید و حتما از اصالت آن مطمئن شوید.

 

ویژگی های پیانو رولند

 

مقایسه پیانو یاماها و رولند، کدامیک انتخاب بهتری است؟

رولند به عنوان تولیدکننده معروف پیانوهای دیجیتال شناخته می‌شود و از دهه 70 تاکنون محصولات زیادی را وارد بازار کرده است. این برند، با ارائه فناوری‌های جدید، پیانوهایی باکیفیت را برای نوازندگان تولید می‌کند.

 

در پیانوهای دیجیتال رولند، از صدای بهترین پیانوهای آمریکایی و اروپایی استفاده می‌شود. در نتیجه این پیانوها، صدایی ملایم‌تر و نرم‌تر را به پیانیست ارائه می‌دهند. البته باید گفت که صدای پیانوهای رولند، شفافیت صدای پیانوهای آسیایی را ندارد.

 

این پیانو، با استفاده از موتور صدای SuperNATURAL، نوا و صدایی منحصر به فرد و شبیه به پیانوهای آکوستیک دارد و مشخصات تونال منحصر به فرد و pitch  خوبی را نیز به نوازنده ارائه می‌دهد.

 

انواع سری پیانو رولند

 

پیانو رولند در سری‌های متنوعی تولید می‌شود که در این میان، ویژگی‌های سه سری LX، HP و FP در زیر برای شما توضیح داده می‌شود:

 

·       پیانو سری Roland LX

این سری پیانو، به عنوان جذاب‌ترین و بهترین پیانوهای رولند شناخته می‌شود و صدایی شفاف، قوی و شبیه به صدای پیانو آکوستیک را به شما ارائه می‌دهد. در سری LX، از فناوری مدرن SuperNatural Piano Modeling استفاده شده است و کلاویه‌هایی با کیفیت و با دوام دارد.

 

این سری پیانو رولند، طیف گسترده‌ای از صدای سازها مانند ارگ و… را به همراه دارد و می‌توان از قابلیت ذخیره‌سازی صدا و لایه بندی آن نیز در مواقع نیاز استفاده کرد. به عنوان یکی از بهترین مدل‌های سری LX نیز می‌توان پیانو Roland LX17 را نام برد.

 

·       پیانو سری Roland HP

اغلب مدل‌های این سری پیانو، دارای قابلیت پشتیبانی بلوتوث توسط خروجی MIDI هستند و به شما این اجازه را می‌دهند تا برنامه‌های مربوط به پیانو را از گوشی‌های هوشمند خود به کار بگیرید. شما با استفاده از این قابلیت می‌توانید موزیک‌های مورد علاقه خودتان را از طریق دستگاه تلفنتان پخش کنید.

 

یکی از مدل‌های معروف سری HP، پیانو Roland HP603 است. این سری پیانو، ویژگی‌های مثبتی مثل پخش صدای زنده و بسیار طبیعی و قابلیت نصب هدفون دارد و به عنوان پیانویی با صفحه کلیدی از چوب و عاج مصنوعی، صدایی شبیه‌سازی از پیانو آکوستیک گرند، طراحی ظریف، خطوط کلاسیک و صدایی بی‌نظیر شناخته می‌شود.

 

·       پیانو سری Roland FP

مقایسه پیانو یاماها و رولند، کدامیک انتخاب بهتری است؟

این پیانوها، طراحی جمع و جوری دارند و می‌توان آن‌ها را در دسته پیانوهای قابل حمل، قرار داد. تمامی صفحه کلیدهای مدل‌های سری FP، PHA-4 دارند و با موتور پیشرفته SuperNatural به شما ارائه می‌شوند.

 

در این پیانوها، مجموعه‌ای دل‌نواز از انواع صداهای داخلی سازهای زهی، ارگ و پیانو وجود دارد که می‌توان آهنگ‌هایی با سبک‌های مختلف را با استفاده از آن‌ها ساخت.

 

سری پیانو رولند FP، بلندگوهایی باکیفیت، هدفون و امکان اتصال به برنامه‌های کامپیوتر و بلوتوث را نیز دارد. در واقع وجود این ویژگی‌ها باعث می‌شود افراد مبتدی بتوانند به خوبی با آن تمرین کنند و افراد حرفه‌ای نیز آهنگ‌هایی زیبا را بنوازند.

 

مقایسه ویژگی های فنی پیانو یاماها و رولند

 

جالب است بدانید که هردو برند رولند و یاماها، معروف‌ترین و بهترین پیانوهای باکیفیت را تولید می‌کنند. از طرفی هر دو نوع پیانو یاماها و رولند، در سری‌ها و مدل‌های متفاوتی ارائه می‌شوند.

 

به همین دلیل نمی‌توان به طور کلی به ویژگی‌های متفاوت آن‌ها دست پیدا کرد. اما به طور کلی می‌توان گفت که پیانو یاماها، از برندی معروف و بزرگ در تولید ساز در جهان تولید می‌شود و پیانوهای آن در حال حاضر جزء بهترین گزینه برای خریدی هوشمندانه هستند.

 

جالب است بدانید که مدل‌های رده بالای پیانو یاماها، صداهایی فوق‌العاده و نزدیک به صدای طبیعی پیانو آکوستیک دارند. از طرفی قیمت پیانو یاماها نسبت به دیگر برندها، به صرفه‌تر و منصفانه‌تر است.

 

البته فراموش نکنید که پیانو یاماها، تنها مدل پیانویی نیست که سینت سایزرها، صداهای جدید و فناوری نوین نوآورانه را دارد. اما در عوض می‌توان گفت که صداهای کلاسیک‌تر را بهتر می‌توان در پیانو یاماها پیدا کرد.

 

در مقابل، پیانو رولند نیز از برندی با سازهای مدرن و قابلیت‌های مختلف تطبیق‌پذیری بالا تولید می‌شود و همین امر باعث ایجاد و ارائه انواع صداها از آن می‌شود. پیانو رولند، سینت‌ سایزرهایی عالی دارد و توسط بسیاری از نوازندگان مشهور استفاده می‌شود.

 

دلیل پرطرفدار بودن و معروفیت این نوع پیانو نیز وجود همین سینت سایزرهاست. پیانو رولند، تطبیق‌پذیری صوتی بالایی را دارد و محدودیت‌های بیانی صدا و ایجاد خلاقیت را نیز از بین می‌برد. این پیانو نیز صدای پیانو کلاسیک را دارد اما با کمی مقایسه می‌توان اینگونه دریافت که پیانو یاماها صداهای کلاسیک را بهتر از پیانو رولند اجرا می‌کند.

 

یکی دیگر از تفاوت‌های پیانو یاماها و رولند قیمت آن‌هاست. چون پیانوهای رولند نسبت به پیانو یاماها، کمی گران‌تر است و همین تفاوت باعث می‌شود که افراد بیشتری برای خرید پیانو یاماها، اقدام کنند. 

 

در پایان می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که پیانو یاماها و رولند تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و هر دو برند، پیانوهای دیجیتال را باکیفیتی عالی تولید می‌کنند. برای همین شما باید با توجه به شرایط خود مانند سطح آموزش و مهارت در نوازندگی با پیانو، میزان بودجه و موارد استفاده‌تان از پیانو، پیانویی مناسب را انتخاب کنید.

 

بهترین پیانو را از کجا تهیه کنیم؟

 

امروزه فروشگاه‌های زیادی انواع پیانو یاماها و رولند را به طرفداران این ساز ارائه می‌دهند. اما شما باید برای خریدی مطمئن و به صرفه، به سراغ فروشگاهی معتبر بروید و پس از دریافت مشاوره، بهترین برند پیانو را با توجه به سلیقه و مهارتتان انتخاب کنید. چون بسیاری از سودجویان در بازار وجود دارند که نمونه‌های تقلبی از این دو برند را با قیمت‌هایی گزاف به شما می‌فروشند.

 

مجموعه سلولیکس، به عنوان یکی از فروشگاه‌های معتبر ارائه‌دهنده انواع پیانو از برندهای یاماها، رولند، کاسیو و … است. این مجموعه انواع پیانو دیجیتال، آکوستیک نو و دست دوم را باکیفیتی مطلوب به شما عرضه می‌کند.

 

فراموش نکنید که تمامی کالاهای این مجموعه، دارای اصالت کالا هستند و شما می‌توانید قبل از خرید، اصالت آن‌ها را چک کنید. همچنین همه پیانوهایی که در سلولیکس عرضه می شوند دارای 5 تا 10 سال گارانتی و خدمات پس از فروش هستند و مجموعه سلولیکس، با سابقه‌ای درخشان، انواع لوازم جانبی لازم برای پیانو را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.